Kleine Beursfeiten

Jawaddedadde

Dat zijn zo van die dingen waarvan je weet dat het in theorie wel kan maar waar je nu toch echt niet van uitgaat als je bedrijfsobligaties koopt. Hoe kut is dat.

Dat zijn zo van die dingen waarvan je weet dat het in theorie wel kan maar waar je nu toch echt niet van uitgaat als je bedrijfsobligaties koopt. Hoe kut is dat.
Euh, wat?

Dat is het default resultaat van een obligatie in van die onnozele zorg- of micro- vastgoedobligatie projecten.

Zero.

Dat was al zo in de tijd toen ik nog werkte in vermogensbeheer, en dat is bijna zo'n 10 jaar geleden.
Verschillende klanten met variaties van zulke dingen.
Obligaties met woonrecht bv., ook zo'n klucht die dikwijls voorspelbaar afloopt.

Als je +100k in financiële instrumenten steekt, terwijl je er niets van kent, dan moet je op de blaren zitten...

Euh, wat?

Dat is het default resultaat van een obligatie in van die onnozele zorg- of micro- vastgoedobligatie projecten.

Zero.

Dat was al zo in de tijd toen ik nog werkte in vermogensbeheer, en dat is bijna zo'n 10 jaar geleden.
Verschillende klanten met variaties van zulke dingen.
Obligaties met woonrecht bv., ook zo'n klucht die dikwijls voorspelbaar afloopt.

Als je +100k in financiële instrumenten steekt, terwijl je er niets van kent, dan moet je op de blaren zitten...
Ja tuurlijk, het is nog altijd hun eigen keuze geweest. Maar een (bedrijfs)obligatie is in de hoofden van veel mensen een veilige belegging. Zie ook het goedehuisvaderaandeel. Bestaat ook niet maar de gewone mens die er niet al te veel van afweet en vertrouwt op het advies van de bankier is de dupe. Idem met dit.

Wordt ook gepromoot op vergaderingen met buurtbewoners als er een vestiging in de buurt komt.
Koop een obligatie en je krijgt xxx€ korting per maand op de huur.

Met geen enkele vermelding van risico's.
Kan me voorstellen dat velen daarin vallen, eigen woning verkopen en op zoek naar iets om jouw oude dag te slijten...

Als je even abstractie maakt van een eventuele dividendverlaging, zijn er vandaag toch aandelen van gvv's die je een hoger nettodividendrendement geven dan de rente die je op je margin betaalt? Free money?

Belgische vastgoedbedrijven op de top van de Belgische (en andere Europese landen) vastgoedcyclus, tijdens de snelste renteverhoging in 40 jaar, die binnen 1-2-3 jaar een hoop van hun schulden moeten refinancen aan 5% hogere rente, terwijl iedere centrale bankier (en oa. Dimon) zegt dat rentes langer hoger zullen blijven dan de markt inprijst.

What could go wrong, really? :-)

Belgische vastgoedbedrijven op de top van de Belgische (en andere Europese landen) vastgoedcyclus, tijdens de snelste renteverhoging in 40 jaar, die binnen 1-2-3 jaar een hoop van hun schulden moeten refinancen aan 5% hogere rente, terwijl iedere centrale bankier (en oa. Dimon) zegt dat rentes langer hoger zullen blijven dan de markt inprijst.

What could go wrong, really? :)
Uiteraard zijn er risico's, maar de meeste gvv's hebben de voorbije jaren al heel wat van hun schulden geherfinancierd aan de lage rentetarieven, waardoor ze momenteel een zeer lagere gemiddelde financieringskost hebben. Bovendien zijn ze nog minstens 5-6 jaar ingedekt tegen rentestijgingen. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat de rente binnen 5-6 jaar in Europa ( waarbij er toch redelijk wat landen zijn met een hoge staatsschuld) nog op het niveau zal staan van eind dit jaar... Eens de inflatie is ingedijkt, zal de rente misschien wel nog even op dit niveau blijven hangen ,maar geen 5-6 jaar, want dan fnuik je elke economische groei.
De meeste noteren ondertussen met een heel stevige korting (30-40%) t.o.v. hun netto-actiefwaarde, waardoor er toch al zeer veel ingeprijsd is denk ik dan?
En als de financieringskost toch stijgt, kunnen ze dat ook doorrekenen in hun huuprijs ( de vraag is natuurlijk hoeveel ze kunnen dorrekenen, maar in 2022 en Q1 23 waren de meeste gvv's daar toch in geslaagd).

Soit, ik denk dat je met een Aedifica, Intervest, Xior, Cofinimmo, Ascencio weinig fout kan doen aan deze koersen op een termijn van 3-5 jaar...

De reden dat in Zweden en Duitsland sommige vastgoedbedrijven in de problemen komen, is omdat er daar variabele rentes zijn. Zij voelen een rentestijging dus onmiddellijk. Toch een heel groot verschil met de Belgische gvv's...

De reden dat in Zweden en Duitsland sommige vastgoedbedrijven in de problemen komen, is omdat er daar variabele rentes zijn. Zij voelen een rentestijging dus onmiddellijk. Toch een heel groot verschil met de Belgische gvv's...

Ken er niet al te veel van maar waarom zouden variabele rentes in BE niet mogelijk zijn voor gvv's?

Ken er niet al te veel van maar waarom zouden variabele rentes in BE niet mogelijk zijn voor gvv's?
Ik zal het anders zeggen: in andere landen heb je geen vastz rente, in Belgie wel... En ik ben er vrij zeker van dat alle gvv's hun kredieten hebben vastgeklikt met een vaste rentevoet.

Waarom was dat bedrijf ondergewaardeerd, als je u baseert op de info van 1,5 maand geleden?
Dju toch, lang getwijfeld, dat is al de 3de die ik mis dit jaar (na META en OSTK).
Niet goed voor mijn FOMO :(
Idem OSTK?

Meta moest ik gekocht hebben aan P/E van 9 a 10 in september vorig jaar, wetende dat zowel jongeren, ouderen als small business er aan vasthangen voor vanalles en nog wat.
Grote misser.

Terug
Bovenaan