Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat zijn zo van die dingen waarvan je weet dat het in theorie wel kan maar waar je nu toch echt niet van uitgaat als je bedrijfsobligaties koopt. Hoe kut is dat.Jawaddedadde
![]()
Triamant kan obligaties niet terugbetalen: tientallen families zijn elk minstens 100.000 euro kwijt
“Triamant beschikt vandaag niet over de middelen om de obligatiehouders terug te betalen.” Dat heeft CEO Jo Robrechts meegedeeld op een infovergadering. Hij doet hen nog een voorstel op lange termijn, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat ze hun investering - gemiddeld 150.000 euro - ooit terugzien.m.hbvl.be
Euh, wat?Dat zijn zo van die dingen waarvan je weet dat het in theorie wel kan maar waar je nu toch echt niet van uitgaat als je bedrijfsobligaties koopt. Hoe kut is dat.
Ja tuurlijk, het is nog altijd hun eigen keuze geweest. Maar een (bedrijfs)obligatie is in de hoofden van veel mensen een veilige belegging. Zie ook het goedehuisvaderaandeel. Bestaat ook niet maar de gewone mens die er niet al te veel van afweet en vertrouwt op het advies van de bankier is de dupe. Idem met dit.Euh, wat?
Dat is het default resultaat van een obligatie in van die onnozele zorg- of micro- vastgoedobligatie projecten.
Zero.
Dat was al zo in de tijd toen ik nog werkte in vermogensbeheer, en dat is bijna zo'n 10 jaar geleden.
Verschillende klanten met variaties van zulke dingen.
Obligaties met woonrecht bv., ook zo'n klucht die dikwijls voorspelbaar afloopt.
Als je +100k in financiële instrumenten steekt, terwijl je er niets van kent, dan moet je op de blaren zitten...
Mijn Shell-positie verkocht in de hoop dat het binnenkort wat daalt zodat ik terug lager aankoop, of ik mogelijks ander interessant EUR aandeel vind
Inb4 bedrijf faillietAls je even abstractie maakt van een eventuele dividendverlaging, zijn er vandaag toch aandelen van gvv's die je een hoger nettodividendrendement geven dan de rente die je op je margin betaalt? Free money?
Dat een Belgische gvv failliet gaat lijkt mij wel heel onwaarschijnlijk...Inb4 bedrijf failliet

Uiteraard zijn er risico's, maar de meeste gvv's hebben de voorbije jaren al heel wat van hun schulden geherfinancierd aan de lage rentetarieven, waardoor ze momenteel een zeer lagere gemiddelde financieringskost hebben. Bovendien zijn ze nog minstens 5-6 jaar ingedekt tegen rentestijgingen. Ik kan mij moeilijk inbeelden dat de rente binnen 5-6 jaar in Europa ( waarbij er toch redelijk wat landen zijn met een hoge staatsschuld) nog op het niveau zal staan van eind dit jaar... Eens de inflatie is ingedijkt, zal de rente misschien wel nog even op dit niveau blijven hangen ,maar geen 5-6 jaar, want dan fnuik je elke economische groei.Belgische vastgoedbedrijven op de top van de Belgische (en andere Europese landen) vastgoedcyclus, tijdens de snelste renteverhoging in 40 jaar, die binnen 1-2-3 jaar een hoop van hun schulden moeten refinancen aan 5% hogere rente, terwijl iedere centrale bankier (en oa. Dimon) zegt dat rentes langer hoger zullen blijven dan de markt inprijst.
What could go wrong, really?![]()
De reden dat in Zweden en Duitsland sommige vastgoedbedrijven in de problemen komen, is omdat er daar variabele rentes zijn. Zij voelen een rentestijging dus onmiddellijk. Toch een heel groot verschil met de Belgische gvv's...
Ik zal het anders zeggen: in andere landen heb je geen vastz rente, in Belgie wel... En ik ben er vrij zeker van dat alle gvv's hun kredieten hebben vastgeklikt met een vaste rentevoet.Ken er niet al te veel van maar waarom zouden variabele rentes in BE niet mogelijk zijn voor gvv's?
'Vrij zeker'?En ik ben er vrij zeker van dat alle gvv's hun kredieten hebben vastgeklikt met een vaste rentevoet.

Sphere blowing up! 50% op 1.5 maand.
Dju toch, lang getwijfeld, dat is al de 3de die ik mis dit jaar (na META en OSTK).
Niet goed voor mijn FOMO![]()

Waarom was dat bedrijf ondergewaardeerd, als je u baseert op de info van 1,5 maand geleden?
Sphere blowing up! 50% op 1.5 maand.
Idem OSTK?Dju toch, lang getwijfeld, dat is al de 3de die ik mis dit jaar (na META en OSTK).
Niet goed voor mijn FOMO![]()
Graag een getal voor x, of anders mondje toe ;-)Gelukkig heb je Oxy en UBS niet gemist.![]()