Kleine Beursfeiten

ik weet Janus dat jij dit in categorie Upstart en dergelijke brol catalogeert 😝
Nee, ik ben agnostisch ten opzichte van uw biotechbedrijf.
En ik weet al zeker niet beter dan de markt wat hun product gaat doen.

Van upstart wist ik dat het quasi waardeloos was wegens doorzichtig slecht businessmodel.
Dat is een groot verschil.

Dit gezegd zijnde, ik heb een licht vermoeden dat je geen opleiding in biotechnologie hebt, noch ervaring in de sector, noch insider kennis, en dus zeker geen grotere kennis hebt dan de meerderheid van de markt.

Dus zou ik inderdaad zeggen... afblijven.

Maar je doet wat je niet laten kunt ;-)

Hopelijk nemen jullie me niet kwalijk dat ik niet het gehele topic heb gelezen alvorens men vraag te posten :) .

Iemand enig idee of ik bij Bolero zonder problemen een tweede rekening kan openen op mijn eigen naam?
Het zit zo, men petekindje is afgelopen nacht geboren en ik zou graag voor haar wat beleggen (paar 100€ per jaar) zodat ik ze bij huis aankoop of afstuderen een goeie duw in de rug kan geven.
Ik zou het liefst op een aparte rekening zitten omdat ik voor men eigen (aankomend) kindje hetzelfde van plan ben. Waarschijnlijk zou ik dan voor beiden dezelfde fondsen aankopen.

En elke keer op een paar 100€ beurstaxen betalen? Dan kunt ge het beter gewoon in cash zetten...

Hou alles samen om je taxen te minimaliseren en verdeel het achteraf. Zo doe ik het voor mijn kinderen...

Hopelijk nemen jullie me niet kwalijk dat ik niet het gehele topic heb gelezen alvorens men vraag te posten :) .

Iemand enig idee of ik bij Bolero zonder problemen een tweede rekening kan openen op mijn eigen naam?
Het zit zo, men petekindje is afgelopen nacht geboren en ik zou graag voor haar wat beleggen (paar 100€ per jaar) zodat ik ze bij huis aankoop of afstuderen een goeie duw in de rug kan geven.
Ik zou het liefst op een aparte rekening zitten omdat ik voor men eigen (aankomend) kindje hetzelfde van plan ben. Waarschijnlijk zou ik dan voor beiden dezelfde fondsen aankopen.
Dan kan je eigenlijk beter in veelvouden van 1000 (of zo hoog mogelijk tegen de bovenkant van de eerste schijf voor transactiekosten, bij mij 2500) aankopen. Anders al meteen een dikke 8€ kwijt per kleine transactie, dan schiet er niet veel rendement meer over, en dan gewoon meer tijd tussen uw aankopen laten.

Waarom een aparte rekening? Het probleem met een rekening op de begunstigde (uw (pete) kind) zijn/haar naam openen is dat je vervolgens niet meer mag doen met het geld wat je wil, dus bij een effectenrekening transacties uitvoeren kan dan niet zo maar meer.

Je koopt dan beter op je eigen rekening een schijf van dat fonds en maakt de cash-waarde over op het moment dat je dat wil schenken. Overlapt dat met uw eigen effecten, hou dan ergens in een excel bij dat x aantal euro op datum y bestemd was voor uw kind, en reken op de gewenste datum uit hoeveel je kan schenken.

Dan kan je eigenlijk beter in veelvouden van 1000 (of zo hoog mogelijk tegen de bovenkant van de eerste schijf voor transactiekosten, bij mij 2500) aankopen. Anders al meteen een dikke 8€ kwijt per transactie, dan schiet er niet veel rendement meer over, en dan gewoon meer tijd tussen uw aankopen laten.

Waarom een aparte rekening? Het probleem met een rekening op de begunstigde (uw (pete) kind) zijn/haar naam openen is dat je vervolgens niet meer mag doen met het geld wat je wil, dus bij een effectenrekening transacties uitvoeren kan dan niet zo maar meer.

Je koopt dan beter op je eigen rekening een schijf van dat fonds en maakt de cash-waarde over op het moment dat je dat wil schenken. Overlapt dat met uw eigen effecten, hou dan ergens in een excel bij dat x aantal euro op datum y bestemd was voor uw kind, en reken op de gewenste datum uit hoeveel je kan schenken.
Dank voor je snelle reactie.

Ik had na wat lezen hier op het forum al geleerd dat als je een rekening opent op naam van het kind je niet meer zomaar doet met het geld wat je wil. Vandaar ook mijn vraag of ik dan niet gewoon meerdere rekeningen (bij Bolero) op men eigen naam kan openen.

Ik zou in alle eerlijkheid ook geen idee hebben hoe je zo'n Excel moet gaan uitwerken. Dan heb je voor meerdere kinderen op verschillende momenten aangekocht en mogelijks ook nog in verschillende hoeveelheid (petekind vs eigen kind).
Dan wordt het wel heel ingewikkeld om het rendement van die specifieke 500€ van 2023 uit te rekenen , niet ?

Als Bolero het toelaat en je betaalt geen beheerskosten op de rekening boeit het toch niet? Je bent alleen meerdere malen u transactiekost kwijt maar over die 18+j lijkt me dat uiteindelijk ook peanuts te zijn?

Ik had na wat lezen hier op het forum al geleerd dat als je een rekening opent op naam van het kind je niet meer zomaar doet met het geld wat je wil. Vandaar ook mijn vraag of ik dan niet gewoon meerdere rekeningen (bij Bolero) op men eigen naam kan openen.

Ik zou in alle eerlijkheid ook geen idee hebben hoe je zo'n Excel moet gaan uitwerken. Dan heb je voor meerdere kinderen op verschillende momenten aangekocht en mogelijks ook nog in verschillende hoeveelheid (petekind vs eigen kind).
Dan wordt het wel heel ingewikkeld om het rendement van die specifieke 500€ van 2023 uit te rekenen , niet ?

Als Bolero het toelaat en je betaalt geen beheerskosten op de rekening boeit het toch niet? Je bent alleen meerdere malen u transactiekost kwijt maar over die 18+j lijkt me dat uiteindelijk ook peanuts te zijn?
De excel ingaves zouden dan zijn:

Kind1: x1 aantal aandelen aan y1 euro op datum ...
Kind1: x2 aantal aandelen aan y2 euro op datum ...

Op het einde van de rit:
Storten aan kind1: (x1 + x2) aandelen maal huidige beurskoers

Als het mogelijk is doe je het gewoon op een aparte rekening maar bij keytrade bank zie ik bv al niet hoe ik dat zou kunnen doen.

Die transactiekost op kleine bedragen is wel geen peanuts.

Stel (ik hanteer even de prijzen bij mijn broker):
- 7,5€ transactiekost (schijf tussen 0 en 2500€) + 0.35% beurstaks.
- jaarlijks rendement op uw fonds 5%
- scenario 1: jaarlijks 100€ gestort / scenario 2: jaar 1 en jaar 11 storting van 1000€
- looptijd 20j (dus beide scenario's storten 2000€)

Op jaar 20 staat scenario 1 op 3047€ en scenario 2 op 4033€.
Grotendeels door de snellere aangroei van rendement op een hoger startbedrag vanaf het eerste jaar, maar je hebt ook 130€ minder transactiekosten betaald. Bij dat klein bedrag komt dat overeen met bijna 8% instapkost...

Laatst bewerkt:
De excel ingaves zouden dan zijn:

Kind1: x1 aantal aandelen aan y1 euro op datum ...
Kind1: x2 aantal aandelen aan y2 euro op datum ...

Op het einde van de rit:
Storten aan kind1: (x1 + x2) aandelen maal huidige beurskoers

Als het mogelijk is doe je het gewoon op een aparte rekening maar bij keytrade bank zie ik bv al niet hoe ik dat zou kunnen doen.

Die transactiekost op kleine bedragen is wel geen peanuts.

Stel (ik hanteer even de prijzen bij mijn broker):
- 7,5€ transactiekost (schijf tussen 0 en 2500€) + 0.35% beurstaks.
- jaarlijks rendement op uw fonds 5%
- scenario 1: jaarlijks 100€ gestort / scenario 2: jaar 1 en jaar 11 storting van 1000€
- looptijd 20j (dus beide scenario's storten 2000€)

Op jaar 20 staat scenario 1 op 3047€ en scenario 2 op 4033€.
Grotendeels door de snellere aangroei van rendement op een hoger startbedrag vanaf het eerste jaar, maar je hebt ook 130€ minder transactiekosten betaald. Bij dat klein bedrag komt dat overeen met bijna 8% instapkost...
Sinds kort betaal je bij Bolero "maar" €2,5 transactiekost meer tot een bedrag van €250 bij populaire ETF's. €5 transactiekost tot €1000. Dat verandert de bedragen wel wat.

Imo is dat toch niet moeilijk. Gewoon bijhouden hoeveel aandelen van bedrijf x je gekocht hebt voor je (petekind). De prijs doet er toch niet toe. En als je wat meer de zaken wil opvolgen gewoon in google finance een aparte list aanmaken met uw aankopen voor uw petekind.

Imo is dat toch niet moeilijk. Gewoon bijhouden hoeveel aandelen van bedrijf x je gekocht hebt voor je (petekind). De prijs doet er toch niet toe. En als je wat meer de zaken wil opvolgen gewoon in google finance een aparte list aanmaken met uw aankopen voor uw petekind.
Tot op zo'n punt ben ik nog wel mee. Maar van het moment dat je met fondsen begint waar het divident terug wordt geïnvesteerd is het al meteen een stuk complexer, toch ?

Tot op zo'n punt ben ik nog wel mee. Maar van het moment dat je met fondsen begint waar het divident terug wordt geïnvesteerd is het al meteen een stuk complexer, toch ?
Als het accriditerend is (of hoe je het ook schrijft) niet toch.

Laatst bewerkt:
Ge kunt ook gewoon op een gegeven moment zeggen 'x bedrag is nu voor mijn petekind' (op het moment dat het 18 wordt ofzo)

Hier is alles één pot nat. Op een gegeven moment zullen wij wel bepalen hoeveel centen er naar welk kind gaan.

Als je dan een pot hebt van pakweg 80k, en je hebt 2 kinderen, kan je toch gewoon zeggen (ik doe maar iets) elk kind 20k en wij houden 40k?

Toch allemaal geen constructies voor nodig?

Hier ook alles in dezelfde pot, maar ik hou in excel bij wat voor onze kinderen is.

(Als kind zelf plichtsgetrouw elke Nieuwjaar/vakantiejob/verjaardag/Pasen/... afgegeven thuis onder de belofte 'we zetten dat op uw spaarboek voor later'. Bleek 'later' dat er niet bijster veel over schoot. Centen wil ik mijn kinderen meegeven, een wrang gevoel niet.)

Ge kunt ook gewoon op een gegeven moment zeggen 'x bedrag is nu voor mijn petekind' (op het moment dat het 18 wordt ofzo)

Hier is alles één pot nat. Op een gegeven moment zullen wij wel bepalen hoeveel centen er naar welk kind gaan.

Als je dan een pot hebt van pakweg 80k, en je hebt 2 kinderen, kan je toch gewoon zeggen (ik doe maar iets) elk kind 20k en wij houden 40k?

Toch allemaal geen constructies voor nodig?
Plus dat je ook op dat moment kan kijken of ze wel kunnen omgaan met direct een grote som geld krijgen. Sommige kunnen dat nu eenmaal niet op 18 maar bvb wel aan 23. Of is het beter van hun nu en dan iets toe te stoppen. Imo is het doel kinderen steunen en niet een hoop geld geven.

Ik heb 6 rekeningen. Gewoon blaadje invullen en aandelen migreren van je eigen account naar de andere. Gratis en easy peasy.

En elke keer op een paar 100€ beurstaxen betalen? Dan kunt ge het beter gewoon in cash zetten...

Hou alles samen om je taxen te minimaliseren en verdeel het achteraf. Zo doe ik het voor mijn kinderen...

De taxen zijn een vast %. De makelaar kosten kunnen je vermijden met bovenstaande migratie

Plus dat je ook op dat moment kan kijken of ze wel kunnen omgaan met direct een grote som geld krijgen. Sommige kunnen dat nu eenmaal niet op 18 maar bvb wel aan 23. Of is het beter van hun nu en dan iets toe te stoppen. Imo is het doel kinderen steunen en niet een hoop geld geven.
Mijn ouders hebben dat ook zo wat bekeken. Ze wisten dat ik en mijn broer best verstandig met geld omkonden, dus hebben hun 'gift' gewoon doorgestort. Mijn zus is een zotte troela, die heeft dat geld pas gekregen toen ze iets kocht waardoor dat dus rechtstreeks in dat vastgoed ging. Ik vind daar ook niks mis mee, want dan weet je tenminste dat dat geld gaat renderen ipv naar nutteloze materialistische shit.

Aelin, hype, serie B, nope, data package sucky sucky. Boeken toe eind juni. U hoorde het eerst hier. Een blinde zag het aankomen. Hadden ze een serie B gedaan, grote kans dat ze binnen 2 3 y IPO en pwapwapwa

Haha, vandaag artikel op tijd.be.

Ik citeer.

...
‘We waren tussen wal en schip beland’, aldus ex-CEO Els Beirnaert. ‘We hadden moleculen voor de behandeling van bacteriële infecties, maar waren nog een paar maanden verwijderd waren van de volgende stap, het bepalen van ons eerste preklinische kandidaat-medicijn. Om dat traject te financieren, en idealiter ook de eerste klinische studie, wilden we via een tweede kapitaalronde extra geld ophalen. Maar daar zijn we niet in geslaagd.’

Wat ik gehoord heb 1e hands van 4 (!) die daar gewerkt hebben/nog werkten midden juni, is.

1) data package was gewoon non existent
2) r&d baas 2y geleden vetrokken wegens non-technology
3) data baas vertrokken wegens er is geen data om te processen
4) 1y geleden paniek mode en alles op kanker gezet, al de rest gedumpt
5) de kanker package was nog steeds no signal in de basic science.

Volgens Beirnaert lag het niet aan de wetenschappelijke onderbouw en kon Aelin Therapeutics de voorbije jaren mooie resultaten laten zien. Bronnen dicht bij het bedrijf beamen dat. Ze geven aan dat investeerders een negatieve afweging maakten door de combinatie van een potentieel baanbrekende, maar complexe technologie - om disfunctionele eiwitten op te ruimen in cellen - en het vroege stadium waarin het bedrijf zich bevond.

Bon, ik weet niet of de CEO gewoon beetje mooi praat of in fantasy land woont. Eind december heb ik al gehoord dat de serie B niet vlot ging wegens "there's no data'. Er hebben daar wat dikke piefen die uit succesvolle startups kwamen goed hun zak gevuld maar werkelijk heel weinig resultaat geboekt.

Er zijn daar dikke piefen vertrokken de laatste 24mnd. Dat doe je niet als er een succesvolle serie B aankomt,dat is dik cashen op de stock options OF een emmer nieuwe krijgen. Yours truly heeft ooit tax free 5 digit eur gevangen als blueke op zijn serie C stocks options, go figure wat die hoge piefen cashen.

Ik denk dat de realiteit is dat het gewone sucky tech was

Laatst bewerkt:
Ik weet dat biotech hier in verdomhoekje staat maar iemand BioXcel therapeutics(BTAI) in het oog? Ging -70% na administratieve fout in placebo groep van patiënten..heeft al goedgekeurd FDA product en gebruikt AI wat precies toch toverwoord is tegenwoordig..is al terug 30procent omhoog maar lijkt nog veel hoger te willen..

Tip van het huis. Bio bedrijven die reclame maken met de "how", I.e. "AI driven", Dodge. I don't care hoe je aan je moleculen raakt. Het is de molecule die telt. Wij hebben hier intern ook "AI driven" blablabla. Prut. Model dat een kleuter kan maken. 0 added value behalve wat executives entertainen met Buzzy words.

Éen biotech die "administratieve problemen" meldt... studie vervalsen. Ik zou er toch ver van wegblijven...

Laatst bewerkt:
Bwoah, in biotech kan je investeren als je de sector echt goed kent, denk dat cege dat hier ook wel aantoont. Crypto is altijd gokken ongeacht hoeveel tijd je eraan spendeert..

Terug
Bovenaan