Kleine Beursfeiten

In een column van de Tijd wordt de bocht van Shell beschreven als "klimaatdesertie". Ik ga daarmee akkoord. https://www.tijd.be/opinie/commentaar/de-klimaatdesertie-van-shell-co/10474547.html
Geen toegang tot her artikel, maar hoezo "klimaatdesertie"?

Shell geeft weliswaar aan dat olie & gas-output op peil wordt gehouden tot zeker 2030, maar ook dat het grote bedragen blijft investeren in "groene" initiatieven type biofuels, EV charging, hydrogen, wind/solar, carbon capture & storage (CCS).

Paar punten uit hun Capital Markets Day presentatie
  • $10–15 billion of investment in low-carbon energy solutions
  • Net-zero emissions by 2050 (Scopes 1, 2 and 3)

Ze doen imo absoluut niets fout met deze hybride strategie. Getuigt simpelweg van realiteitszin.
Namelijk beseffen dat
1) olie & gas nog voor vele jaren de basiscomponenten zullen blijven in de wereldwijde energiemix.
2) dat men tegelijkertijd de negateve impact van deze fossiele brandstoffen moet trachten te beperken (e.g. CCS) alsook waar mogelijk (en winstgevend!) "groene(re) alternatieven moet blijven ontwikkelen (biofuels, hydrogen, ...)

In een column van de Tijd wordt de bocht van Shell beschreven als "klimaatdesertie". Ik ga daarmee akkoord. https://www.tijd.be/opinie/commentaar/de-klimaatdesertie-van-shell-co/10474547.html
Ik niet... (en discussie werd hier een paar jaar geleden ook gevoerd met @mac-bc )

En Bill Gates ook niet, argumentatie te vinden in zijn boek 'hoe een klimaatramp vermijden'.

Oliebedrijven zijn niet het best geplaatst om in renewables te innoveren, net zoals Kodak niet de beste was om digitale fototoestellen te ontwikkelen.

Belast CO2 met carbon tax bij de consument (want dat is de schuldige van de vraag naar fossiele brandstoffen), stimuleer als een maniak innovatie in alle co2-uitstotende sectoren.

Maar check dat boek.

Daddy Powell doet wat die moet doen en nu kan de bull run echt beginnen. 🥰

Als Poetin nu nog eens van de trap zou vallen en ongelukkig terechtkomen dan gaat het dak er helemaal af.
Daddy Powell zegt dat rente tegen eind dit jaar 0,5% hoger gaat staan dan nu .... toch niet helemaal wat de markt verwachtte?

Alé dan.

on-wall-street-today-robert-mankoff.jpg

Daddy Powell is als een politieker, je moet kijken naar wat die doet en niet luisteren naar wat die zegt.
Nochtans doet hij het voorbije jaar exact wat hij zei te zullen doen.
Het verbaast me dat sommige beleggers nog steeds een rate cut verwacht(t)en later dit jaar, terwijl de FED maar blijft herhalen dat het omgekeerde waar is.

$AVGO ook. +40% op 1 maand. Op zich goed bedrijf, maar (veel) te hoog nu.
AVGO heeft een 15 jkaar fcf cagr van 30%+.
Dat is zot.
Dat bedrijf is nu nog altijd niet duur voor zo een fundamentals. Het was gewoon belachelijk goedkoop een half jaar geleden.

Hey, ik zou weer een pot geld willen gaan sparen of beleggen. Maar geen flauw idee in wat.
Ik heb al enkele beleggingfondsen bij banken, enkele ETFs. Om nu in het zelfde met geld steken is misschien niet ideaal.

Ik lees van US politiekers die toch wel verdacht veel goede investeringen doen op de beurs. Bestaat daar eigenlijk ook een soort tracker voor?

Enkele links:

AVGO heeft een 15 jkaar fcf cagr van 30%+.
Dat is zot.
Dat bedrijf is nu nog altijd niet duur voor zo een fundamentals. Het was gewoon belachelijk goedkoop een half jaar geleden.
Groei komt voornamelijk met overnames in groeisectoren. Outstanding CEO Hock Tan.
Nu zitten we te wachten op VMWare antitrust goedkeuring. Maar de wet van de remmende groei moet ooit toch inslaan denk ik.
Het was belachelijk goedkoop toen ik inkocht begin April 2020 ;)

Met de aangekondigde deal met AAPL eind mei (hun grootste klant) is er langs die kant risico weg. Niet dat dat de grote revenue was, maar was toch een onzekerheid.

Oei, dit vermelden in het beurstopic is zoals naakt gaan discodansen op het St.Pietersplein in Rome.

Het kán, maar er is een vrij voorspelbare reactie te verwachten :p
Tja, vroeger al ingestapt.
Ondertussen heb ik ook belegd in ETFs en aandelen.
Maar vermits ik nog nooit een origineel idee heb gehad, denk ik dat er toch al anderen iets hebben uitgewerkt om eenvoudig te beleggen in de aandelen waarmee die US politiekers zonder insider kennis toch veel winst mee weten te maken.

IPO gekte is terug van weggeweest...

Cava Group (NYSE:CAVA) opened for trading on Thursday at $42 per share. The Mediterranean fast-casual restaurant had priced its IPO at $22 per share on Wednesday, which was a boost from the initial $17 to $19 range.

Beurswaarde van bijna $5 miljard voor een omzet van $564 miljoen (2022).
Geen softwarebedrijf, maar een restaurantketen...
Beleggers gokken wellicht op een volgende Chipotle.

Gezien er weer volop met geld wordt gesmeten richting ruk IPO's, denk ik dat de FED nog heel wat werk voor de boeg heeft.

Update:
The Mediterranean fast-casual restaurant has a market cap of close to $5B based on the 111M shares that are outstanding to give it a higher valuation than Wendy's (WEN), Shake Shack (SHAK), Papa John's International (PZZA), Cracker Barrel Old Country Store (CBRL), and Jack in the Box (JACK)

Laatst bewerkt:
IPO gekte is terug van weggeweest...

Cava Group (NYSE:CAVA) opened for trading on Thursday at $42 per share. The Mediterranean fast-casual restaurant had priced its IPO at $22 per share on Wednesday, which was a boost from the initial $17 to $19 range.

Beurswaarde van bijna $5 miljard voor een omzet van $564 miljoen (2022).
Geen softwarebedrijf, maar een restaurantketen...
Beleggers gokken wellicht op een volgende Chipotle.

Gezien er weer volop met geld wordt gesmeten richting ruk IPO's, denk ik dat de FED nog heel wat werk voor de boeg heeft.

uiteindelijk zal het misschien wel çava uitdraaien en zullen we kunnen klinken met spaans schuimwijn 🥂🍾?

tot zover mijn bijdrage :unsure:

Maar vermits ik nog nooit een origineel idee heb gehad, denk ik dat er toch al anderen iets hebben uitgewerkt om eenvoudig te beleggen in de aandelen waarmee die US politiekers zonder insider kennis toch veel winst mee weten te maken.
Waarom denk je dat die US politici zonder insider kennis de index kloppen op lange termijn?

Ik heb nog geen cijfers gezien in die zin.

Terug
Bovenaan