Kleine Beursfeiten

Ik zou eerder terug kopen hier.
Dit is toch ook weer om mijn pamper vol te kakken.

Dus sinds half 2021 zit ik uw keuze voor Shell af te breken, omdat ze dwaas doen in niet-rendabele renewables en hun winstgevende olie-activiteiten wilden afbouwen.

2 jaar later blijkt dat dit inderdaad stom was. Andere oliebedrijven (zoals Oxy) zijn ondertussen 200% gestegen, shell slechts 50%, net dóór die slechte strategie.
Je bleef continu herhalen "dat maakt mij niet uit, shell ev/fcf ondergewaardeerd, renewables etc.".

Had ik het vorige week nog over.
Shell die zijn tankstations inzet voor energieverdeling.
Shell is vooral zeer hoge cash flow en voor de toekomst het bedrijf met meeste contactpunten voor consumenten (meer dan McDonalds of Starbux).
Dat bedrijf gaat een van de grootsten zijn in waterstof energie, in retail, en een van de grootste energie leveraars ter wereld.

Vandaag maken ze een bocht van 180 graden.
Ze gaan minder geld in renewables draaien, en terug meer in olie en gas.

En uw reactie is: 'ik zou nu wel Shell bijkopen'?

Dat is compleet onlogisch hé.
Ofwel meen je dat écht, maar dan moet je toegeven dat je 2 jaar geleden fout was in uw keuze voor Shell ipv andere olieproducenten aangezien die toen al de juiste strategie hadden en goedkoper waren.

Dit is toch ook weer om mijn pamper vol te kakken.

Dus sinds half 2021 zit ik uw keuze voor Shell af te breken, omdat ze dwaas doen in niet-rendabele renewables en hun winstgevende olie-activiteiten wilden afbouwen.

2 jaar later blijkt dat dit inderdaad stom was. Andere oliebedrijven (zoals Oxy) zijn ondertussen 200% gestegen, shell slechts 50%, net dóór die slechte strategie.
Je bleef continu herhalen "dat maakt mij niet uit, shell ev/fcf ondergewaardeerd etc., renewables etc.".

Vandaag maken ze een bocht van 180 graden.
Ze gaan minder geld in renewables draaien, en terug meer in olie en gas.

En uw reactie is: 'ik zou nu wel Shell bijkopen'?

Dat is compleet onlogisch hé.
Ofwel meen je dat écht, maar dan moet je toegeven dat je 2 jaar geleden fout was in uw keuze voor Shell ipv andere olieproducenten aangezien die toen al de juiste strategie hadden en goedkoper waren.
Nah, Shell van 12€ naar 26€. + wat dividenden.
Is toch niet slecht.

Ik heb op een gegeven moment gewoon wat energie gerelateerde dingen verkocht. ENPH ook, van $39 naar $300+.

Ik heb dan wel nog een ander olie aandeel gekocht dat goedkoper is. Dus heb wel nog olie.
Shell lijkt mij momenteel nog aan de dure kant om terug te kopen. OXY ook.

Nah, Shell van 12€ naar 26€. + wat dividenden.
Is toch niet slecht.
Jawel, want Oxy (en andere Amerikaanse pure productiebedrijven) is van 10 naar 60 over hetzelfde tijdsframe, dat is 500%.
Je liet dus zowat 300% liggen.

En laat dat nu net het discussiepunt van toen zijn.
Dit is allemaal 2021:
Ik heb zowat alle oliebedrijven bekeken de voorbije 2 jaar, en Shell en BP leken mij het minst goed geplaatst als je deze bedrijven koopt met het onderliggende idee dat olieconsumptie langer zal nodig zijn dan wordt aangenomen in de ESG hype.
Die ceo's betalen astronomische prijzen voor windmolenparken en proberen te roteren naar een industrie waar ze geen enkel competitief voordeel hebben, wat meestal uitdraait op een fiasco voor aandeelhouders.

Als je persé in oliebedrijven wilde investeren, zijn de pure Noord-Amerikaanse spelers zoals Occidental en EOG veel beter
, zoals ik 5 maanden geleden al zei.
De focus ligt daar nu voor de eerste keer in 10 jaar op cash return voor aandeelhouders, de kosten zijn tot op het bot weggesneden, en ze kegelen geen geld weg aan verlieslatende status-ESG-projectjes om politieke pensioenfondsen hun mouw te vegen.
Deze spelers zijn ondertussen wel 200% gestegen, maar aan de huidige olieprijzen >60 vind ik ze nog best meevallen qua prijs.
Schalie olie snap ik niet.
Is zuiver macro gokken op een berg van schulden.

OPEC gaat nooit meer toelaten dat schalie olie nog winstgevend kan pompen en OPEC is volledig in controle.
- Aandeelhoudersgericht management dat geen massa's geld wegsmijt voor pr-redenen (dure windmolens kopen om pensioenfondsen te sussen zoals BP? Geen exploratie meer doen, want 'meuh fossiele transitie' zoals Shell?) en zich dus richt op de core business.

Dan blijft enkel Amerikaanse schalie olie over.
Ik blijf het toch fenomenaal vinden dat nadat ik hier een jaar zitten zagen heb (tot vervelens toe) dat energie gaat stijgen, maar dat Shell als oliebedrijf redelijk kut is en dat je Amerikaanse shale oil moet pakken indien je gelooft in hogere prijzen, dat iedereen hier dan toch Shell gekocht heeft.
Shell is brol en je moest Noord-Amerikaanse exploratie nemen in de plaats.
En waarom blijft iedereen shell in portefeuille houden als iemand hier al een jaar op het forum roept dat dat een kutkeuze is onder de oliebedrijven :rolleyes:

Maakt het wat uit?
Ba nee, maar het blijft een fantastisch fenomeen om het bochtenwringen en die absolute weigering gade te slaan om gewoon eens te vermelden "Ah ja, die keuze voor Shell was misschien wel een foutje". :laugh:

Ik heb meerdere aandelen die +500% gedaan hebben in die time frame, en die nu nog altijd niet op hun piek staan, maar aan 20%+ gaan blijven groeien.
Dat ik OXY dan "gemist" heb maakt mij niet uit. Ik zou het sowieso nooit gekocht hebben vanwage gewoon niet goed genoeg naar mijn mening.

Gros van het spaargeld wordt nog steeds bij de grootbanken geparkeerd en die geven gemiddeld minder dan 1%. Wanneer diezelfde grootbanken worden ingezet om die obligaties aan de man te brengen, dan verkoopt dat als zoete broodjes.

Dat denk ik ook... Nog veel mensen die heel erg vertrouwen op het advies van "hun bank".

Recent een mooie uitspraak gehoord van iemand "als je over je bankier spreekt met zijn/haar voornaam ipv 'die van de bank', heb je een probleem" :p

Ik heb trouwens toevallig kort na het vorige weer eentje op het oog waar ik denk meer te weten dan de markt, en dus potentieel misprijsd is :coolbrows:

Nog een paar weken confirmatie nodig van wat data...

Ik heb trouwens toevallig kort na het vorige weer eentje op het oog waar ik denk meer te weten dan de markt, en dus potentieel misprijsd is :coolbrows:

Nog een paar weken confirmatie nodig van wat data...
Ik denk ook altijd meer te weten dan de markt, jammer genoeg blijkt bij mij altijd dat ik het mis heb :shutup:

Daddy Powell doet wat die moet doen en nu kan de bull run echt beginnen. 🥰

Als Poetin nu nog eens van de trap zou vallen en ongelukkig terechtkomen dan gaat het dak er helemaal af.

Helaas, de nieuwe CEO gaat effectief doen wat ik al een paar jaar zei dat de oude CEO moest doen. Het blijkt geen PR. ;)

"The group has faced concerns that it was shifting away from oil and gas at a time of booming energy prices while returns from its growing renewables and low-carbon businesses remained poor.

Shell scrapped its previous target to cut oil output by 20% by 2030.

It said it will now keep its oil production steady to 2030 and will grow its natural gas business to defend its position as the world's biggest liquefied natural gas (LNG) player."

Dus @Nesjamag zal waarschijnlijk Shell verkopen aangezien ze hun strategie veranderen naar de Janus strategie? :biglaugh:
In een column van de Tijd wordt de bocht van Shell beschreven als "klimaatdesertie". Ik ga daarmee akkoord. https://www.tijd.be/opinie/commentaar/de-klimaatdesertie-van-shell-co/10474547.html

Terug
Bovenaan