Kleine Beursfeiten

6% van portefeuille is Nvidia, wordt een leuke dag vandaag
Jij was toch de man van ETF en de efficiënte markt (niets mis mee trouwens) maar je had wel hét hype aandeel van het moment Nvidia aan 25x sales?

Dit gezegd zijnde, Nvidia is wel winstgevend natuurlijk, dat is een andere situatie dan in 2021 waar de meeste van die SaaS in geen 5 jaar winst maakten en nog 5 jaar geen winst zouden maken.

NVDA wat afgebouwd. Had 60 aandelen aan een GAK van 177. Was toch een goede 15% van mijn portefeuille. Voor de kwartaalrapporten toch 10 aandelen verkocht. De vrijgekomen cash gaat in het terugbetalen van mijn margin.
15% van uw portefeuille op margin in dé retaillieveling van het moment.

Ik dacht dat je voorbij die fase was na uw ervaringen van de laatste jaren? :)

Nog eentje om het af te leren -> turbo's op Aegon gekocht, heb hun strategische update binnen enkele weken en verwacht wel goed nieuws daar (again, gaat over kleine posities hé)

https://www.beurs.societegenerale.nl/product-details/QG22S (huidige koers turbo's 1.15 / koers Aegon 4.28)
Dat is insurance.

Dat zijn notoir moeilijke bedrijven om te analyseren, maar jij gaat daarbovenop de kwartaalresultaten voorspellen én de reactie van de markt erop...

Welk soort assets hebben die en wat is de maturity profile?
Hoe conservatief zijn ze in hun underwriting?
Hoe ziet de markt er uit voor property casualty momenteel qua premiums vs loss reserves, dat je denkt dat de resultaten/guidance goed gaan zijn?

Alé, maar toch succes gewenst, je hebt 50/50 dat het stijgt :)

Laatst bewerkt:
Je kan je 1 keer laten vangen door retail & marktgekte, maar geen 2 keer he. :D

In die context vorige week ook mijn winsten genomen op Snowflake. Gisterenavond hun guidance (zoals ik had verwacht) moeten verlagen dus krijgen slaag aangezien ze op een EV/S NTM van 19 zaten.. Rustig weer inkopen als het zakt naar 140$ ofzo.

Ik heb mijn berekeningen met verwachte IRR over komende 3-5 jaar. In 2021 gaven die een negatieve of extreem lage IRR over die tijdshorizon, maar stak ik mijn kop in het zand. Nu niet meer. :biglaugh:
Ik heb SNOW ook al een tijdje niet meer in mijn portfolio wegens de waardering, pas vanaf $100 denk ik eraan om te kopen aan huidige fundamentals. Gisteren nog mijn aandelen verkocht van MNDY die ik enkele weken geleden gekocht had aan $125. ZS is mijn laatste aankoop aan $89 en deze zijn ook serieus gestegen laatste tijd, als ze nog veel stijgen verkoop ik ze ook. Alles is goed gestegen de laatste weken. Alleen S is volgens mij nog redelijk gewaardeerd.

Ik heb SNOW ook al een tijdje niet meer in mijn portfolio wegens de waardering, pas vanaf $100 denk ik eraan om te kopen aan huidige fundamentals. Gisteren nog mijn aandelen verkocht van MNDY die ik enkele weken geleden gekocht had aan $125. ZS is mijn laatste aankoop aan $89 en deze zijn ook serieus gestegen laatste tijd, als ze nog veel stijgen verkoop ik ze ook. Alles is goed gestegen de laatste weken. Alleen S is volgens mij nog redelijk gewaardeerd.
Vraag is natuurlijk wat de fundamentals over een jaar zullen zijn. Enkel kijken naar de huidige (vertraging in) groei, dan kan de markt je wel voor zijn indien de vooruitzichten voor over 9-12 maanden veel beter zijn. Net zoals de markt SNOW al vanaf november 2021 begon te verkopen terwijl de fundamentals pas echt verzwakten vanaf Q3 in het jaar erop. Maar wel akkoord dat SNOW weer te duur is, al zie ik het ook niet direct tot 100$ zakken, tenzij er plots toch nog een (onverwachte) vertraging in IT-spend komt, door een zwaarder dan geanticipeerde recessie.

Dat is insurance.

Dat zijn notoir moeilijke bedrijven om te analyseren, maar jij gaat daarbovenop de kwartaalresultaten voorspellen én de reactie van de markt erop...

Welk soort assets hebben die en wat is de maturity profile?
Hoe conservatief zijn ze in hun underwriting?
Hoe ziet de markt er uit voor property casualty momenteel qua premiums vs loss reserves, dat je denkt dat de resultaten/guidance goed gaan zijn?

Alé, maar toch succes gewenst, je hebt 50/50 dat het stijgt :)
investeringscase is eerder: verzekeringen zijn mee gezakt toen banken gezakt zijn + Aegon heeft serieuze berg kapitaal waar ze aandeleninkoop mee kunnen doen.

resultaten zijn al geweest en die waren positief onthaald door de markt

Ik beweer absoluut niet een kenner van de materie te zijn maar ik zie wel een kortetermijn koerstrigger (again, 't is kleine inleg met turbo, zou ik me wat bezig terwijl mijn OXY aandelen stof vergaren :biglaugh:)

Jij was toch de man van ETF en de efficiënte markt (niets mis mee trouwens) maar je had wel hét hype aandeel van het moment Nvidia aan 25x sales?

Dit gezegd zijnde, Nvidia is wel winstgevend natuurlijk, dat is een andere situatie dan in 2021 waar de meeste van die SaaS in geen 5 jaar winst maakten en nog 5 jaar geen winst zouden maken.
Niet echt. In de ETF die ik heb zit Nvidia voor 6%. Dus heb ik 6% Nvidia. Maar het is niet dat ik het actief opvolg.

Vraag is natuurlijk wat de fundamentals over een jaar zullen zijn. Enkel kijken naar de huidige (vertraging in) groei, dan kan de markt je wel voor zijn indien de vooruitzichten voor over 9-12 maanden veel beter zijn. Net zoals de markt SNOW al vanaf november 2021 begon te verkopen terwijl de fundamentals pas echt verzwakten vanaf Q3 in het jaar erop. Maar wel akkoord dat SNOW weer te duur is, al zie ik het ook niet direct tot 100$ zakken, tenzij er plots toch nog een (onverwachte) vertraging in IT-spend komt, door een zwaarder dan geanticipeerde recessie.
Ja de consumptie gerichte SaaS zou het meest moeten herstellen maar SNOW en DDOG hebben imo toch een serieuze waardering momenteel, je zou denken dat het al wat in de koers gerekend is. SNOW bvb. had een P/FCF van bijna 100, dan moeten ze al een zotte acceleratie hebben imo. Het is wat uitzoeken wat werkt na 2022, liever geen momentum investing meer maar iets meer gericht op waardering :)

15% van uw portefeuille op margin in dé retaillieveling van het moment.

Ik dacht dat je voorbij die fase was na uw ervaringen van de laatste jaren? :)

Ik zit in de branch en NVDA (samen met MSFT) zijn/waren voor mij no-brainers. Dat gezegd zijnde begin ik wel wat hoogtevrees te krijgen. Ik heb daarom een deel van mijn positie geliquideerd. AI bied heel wat mogelijkheden, maar we zijn er nog lang niet.

Laatst bewerkt:
Ik zit in de branch en NVDA (samen met MSFT) zijn/waren voor mij no-brainers. Dat gezegd zijnde begin ik wel wat hoogtevrees te krijgen. Ik heb daarom een deel van mijn positie geliquideerd. AI bied heel wat mogelijkheden, maar we zijn er nog lang niet.
Er is geen enkele logica achter de huidige waardering voor NVDA. Ook al zijn ze uiteraard niet helemaal vergelijkbaar, kan ik er met mijn hoofd niet bij dat Nvidia nu meer waard is dan Qualcomm, Intel, AMD en Broadcom tesamen. De markt is helemaal zot geworden.

Voeg aan dat rijtje nog ASML bij, en we komen nog niet aan NVDA's market cap. Compleet loco.

Er is geen enkele logica achter de huidige waardering voor NVDA. Ook al zijn ze uiteraard niet helemaal vergelijkbaar, kan ik er met mijn hoofd niet bij dat Nvidia nu meer waard is dan Qualcomm, Intel, AMD en Broadcom tesamen. De markt is helemaal zot geworden.
Als hun guidance wat uitkomt, staan ze in principe aan +-25 P/E voor 2024-2025.

2021 was alleszins veel zotter met die SaaS.
Toen ging het hier over verlieslatende bedrijven aan 50-100x revenue :laugh:

Nog een stukje Oxy bijgekocht @ 58,.. ook al is de kans niet gering dat er nog eens een deftige daling zal komen - 2de/3de kwartaal van de industrie zal geen hoogvlieger zijn

Ik ga mijn nasdaq puts nog wat bijhouden, jammer genoeg grootste deel van de winst daar verdampt, maar ik vermoed dat dat schuldenplafond issue tegen dinsdag nog niet opgelost gaat zijn -> die republikeinen hebben er toch geen belang bij om dat zomaar kado te doen aan de democraten? of iemand daar een andere view op?

Ik ga mijn nasdaq puts nog wat bijhouden, jammer genoeg grootste deel van de winst daar verdampt, maar ik vermoed dat dat schuldenplafond issue tegen dinsdag nog niet opgelost gaat zijn -> die republikeinen hebben er toch geen belang bij om dat zomaar kado te doen aan de democraten? of iemand daar een andere view op?
Puur macrogokken waar je geen enkel voordeel hebt ten opzichte van de markt.

Puur macrogokken waar je geen enkel voordeel hebt ten opzichte van de markt.
De markt is te optimistisch -> het is de vorige 30 keren al goedgekomen dus komt nu ook goed, ik vind dat er teveel optimisme in de koersen zit voor 't moment.

Trump doet die Republikeinen "dood" als die te gemakkelijk toegeven, dus ik zou absoluut niet verbaasd zijn als er op 1 Juni effectief een overheidslockdown komt... anyway, we'll soon find out.

Als hun guidance wat uitkomt, staan ze in principe aan +-25 P/E voor 2024-2025.
Hun EPS kan dit kwartaal rond de $2 EPS non-GAAP uitkomen (vs 1.09 vorig kwartaal).
Geen idee hoe frontloaded dat kwartaal zal blijken te zijn.
1 analyst spreekt alvast van $10 fiscal '25 EPS (jan 24 -jan 25), dus een multiple van pakweg 40 voor volgend jaar.
En dan wellicht 25-30x voor het jaar erna.

Wellicht een beetje rooskleurig , maar het kan dus wel afgaande op hun eigen guidance.
Het is dus inderdaad niet zo zot als ik eerst dacht.
Wild word ik er echter ook niet van. Ik zie niet hoe je daar nog veel upside uit kan puren de eerste jaren, behoudens een situatie van blijvende markteuforie rond AI met gekke multiples tot gevolg.

Anyway, ik blijf aan de zijlijnen.

--

In ander (verwacht) nieuws:

EU gives greenlight for UBS's acquisition of Credit Suisse​

Even wachten tot groen licht inzake het schuldenplafond om positie te verhogen.

PacWest verkocht een deel van zijn leningen gisteren voor 2,4B, en daarom steeg het aandeel zo.

Nu heb ik dat eens in detail bekeken, en wat ziet mijn lodderig oog? :biglaugh:

- Die leningen hebben een haircut van 7% gekregen bij die verkoop zie ik in de FT.
We kunnen veronderstellen dat dat hun beste en meest liquide leningen waren, want anders waren ze quasi onverkoopbaar op dit moment.
Een hogere haircut bij verkoop van de slechtere leningen zou ook de markten doen panikeren.

- Als we die haircut dus gewoon simpelweg extrapoleren naar het leningenportfolio (dat er dus waarschijnlijk slechter uit ziet), dan is dat 7% van 25 miljard = 1,75b hit to equity.
Nemen we er nog de securities portfolio bij, dan staat in hun Q1 2023 rapport dat er 0,73b unrealized losses zijn.
Totaal is 2,5b losses momenteel.

- Hoeveel is de totale tangible equity van PacWest? Uit de Q1 2023: 18 per share x 120m shares = 2,2b.

Conclusie: tangible equity is foetsie als er nog wat depositohouders hun geld wegsluizen.

- Nog wat rode alarmsignalen:
---waarom verkopen ze die leningen nu? Ze hadden toch voldoende liquiditeit via die overheidsleningen die beschikbaar waren? (waren weliswaar vrij duur)
---rentevoeten gaan wss nog stijgen. Maar in Q1 2023 hebben ze in hun HTM portfolio een chanceke gehad van +- 50m dollar omdat rentevoeten toen daalden door de algemene bankenpaniek waardoor hun unrealized losses wat afnamen.
Die unrealized losses zullen dus waarschijnlijk terug toenemen.

- En het allerroodst alarmsignaal: die verkochte leningen van gisteren waren blijkbaar.... floating rate leningen!!
Dat zijn normaal gezien net degene die niet echt een risico vormen want die passen zich op korte termijn positief aan aan de hogere rente!
Dus de virtuele haircut op het resterende leningenportfolio (met veel meer fixed rate) is nu met quasi zekerheid evenveel of groter dan onze 7% extrapolatie!

Conclusie: het is waarschijnlijk acuut aan het worden, en het aandeel moet eigenlijk zwaar zakken in de plaats van stijgen want de tangible equity van het bedrijf zit onder 0.

Praktisch qua potentieel om dollars binnen te harken:
Put optie? Ja, maar...:
- timing? (market can stay irrational longer then you can remain solvent blabla)
- wat indien het memestock achtig blijft, het stijgt naar 20, en dan doen ze snel een capital raise van een half miljard wat hun problemen deels oplost?

Maar alleszins zeker: het aandeel niet kopen, geen put opties schrijven, geen calls kopen.

Wat ik mij hier nog af vroeg - ik snap dat deposits enorm belangrijk zijn maar kan inderdaad eventueel opgevangen worden door (dure) overheidsleningen.

Als je echter kijkt naar de marktwaarde (rond 700m$) en je vergelijkt het met de tangible book value dan is er een serieuze korting op. Als je vergelijkt met FCNCA, daar is die ratio iets hoger dan 1.

Dat we ons vragen kunnen stellen bij die tangible book value en dat die nog verder gaat zakken, daar ben ik het mee eens. Maar er zit een verschil van ongeveer 1,5b$ tussen, wat risicomarge zou zijn? Wat zie ik over het hoofd?

Wat ik mij hier nog af vroeg - ik snap dat deposits enorm belangrijk zijn maar kan inderdaad eventueel opgevangen worden door (dure) overheidsleningen.

Als je echter kijkt naar de marktwaarde (rond 700m$) en je vergelijkt het met de tangible book value dan is er een serieuze korting op. Als je vergelijkt met FCNCA, daar is die ratio iets hoger dan 1.

Dat we ons vragen kunnen stellen bij die tangible book value en dat die nog verder gaat zakken, daar ben ik het mee eens. Maar er zit een verschil van ongeveer 1,5b$ tussen, wat risicomarge zou zijn? Wat zie ik over het hoofd?
Mja, ik kan ook niet alles van de complete basis beginnen uitleggen hé...

Dit helpt je op weg:

-Cursus boekhouden/IFRS accounting.
-Cursus micro economie, beetje macro kwestie van wat basis zaken te weten
-Cursus bedrijfsfinanciering (corporate finance)
-Cursus basic strategie/management (bv. Porter 5 forces, basic business modellen, ...)
-Wat basics over marketing/operational management/...
- Een basis boek over financial statement analysis
- Intelligent Investor 1950 editie hoofdstuk 8 en 20.

-En dan Essays of Warren Buffett door Cunningham (en eigenlijk alle specifieke sectorinfo uit de Berkshire annual reports van 1965 tot nu, en de partnership letters)
Daar staat bv. veel in over de goodwill waar je vragen over had. Daar moet je vooral management niet in vertrouwen en zal je zelf de beoordeling moeten maken... Zie je dat niet zitten --> indexfonds)
Het moment dat het management de afboeking officieel doet, zit dat meestal al in de koers verwerkt (eerder een boekhoudkundige bevestiging).
Case in point: oliebedrijven die goodwill afschrijven in april-mei-juni 2020. Een blinde kan in maart 2020 al weten dat dit zal gebeuren aangezien de olieprijzen gedecimeerd waren en de vroegere overnames dus minder zouden opleveren dan gedacht.
Maar wat uiteindelijk telt, is niet wat de boekhouders daarover in de boeken zetten, maar wat de toekomst brengt ;)

-De meest uitgebreide cursus over Financial Statement analysis is eigenlijk nog steeds de 1940 editie van "security analysis" van Graham.
Ik kom gewoon geen duidelijker en completer boek tegen dat relevanter is voor concrete investeringen dan dat.

- "Common stocks and uncommon profits"van Fisher. Dit beschrijft 'kwalitatieve analyse' van bedrijven, itt de meer kwantitatieve analyse van Graham.
Buffett noemt zichzelf 85% Graham en 15% Fisher.

- Een paar basiswerken over psychologie van de markt, zotte CEO's, etc. zoals "a short history of financial euphoria", en "mania's, panics and crashes, a history of financial speculation".

- En dan voor iedere specifieke sector is er ook kennis nodig.
Bv. een oliebedrijf zit totaal anders in elkaar qua boekhoudkundige metrics dan een verzekeringsmaatschappij of holding.
Bv. oliesector: wat doen die eigenlijk, hoe zit de business in elkaar, wat zijn de competitieve dynamieken in het heden en verleden, waarom gingen bedrijven in het verleden failliet, waarom waren ze succesvol, wie waren de oplichters/stars en zijn er parallellen, ...
Specifiek in rapportage: wat zijn DUC's en ARO's, hoe berekenen ze hun dollar cost per barrel, rekenen ze wel alles mee?, wat is de kwaliteit van hun velden, ...

En dan heb je de basics, maar nog geen ervaring :)

Ziedaar waarom dollar cost averagen in indexfondsen zo verstandig is voor de meesten, tenzij je extreem geïnteresseerd bent en er zeer veel tijd wil insteken.

Terug
Bovenaan