Kleine Beursfeiten

Mja, ik kan ook niet alles van de complete basis beginnen uitleggen hé...

Dit helpt je op weg:

Denk niet dat ik het antwoord over een persoonlijke assumptie over bepaalde bedrijven in die boeken ga vinden.

Mijn vraag is waarom waardeer je FCNCA (minstens) aan hun tangible book value terwijl je dat niet doet bij PacWest. Dit zou kunnen zijn omdat bijvoorbeeld de liquiditeitspositie slechter is en risico op gedwongen verkoop groter, of omdat type securities op de balans risicovoller zijn, …

Edit: Trouwens de markt volgt u in de redenering, want ze staan met serieuze discount gewaardeerd - vroeg me gewoon af wat jou reden is.

Ik zit in de branch en NVDA (samen met MSFT) zijn/waren voor mij no-brainers. Dat gezegd zijnde begin ik wel wat hoogtevrees te krijgen. Ik heb daarom een deel van mijn positie geliquideerd. AI bied heel wat mogelijkheden, maar we zijn er nog lang niet.
Ken het gevoel. Huang is een man met langetermijnvisie en NVIDIA is zijn kindje, net zoals Musk iemand waartegen ik nooit zou wedden. Groot verschil met pakweg Intel of AMD.

-Cursus boekhouden/IFRS accounting.
-Cursus micro economie, beetje macro kwestie van wat basis zaken te weten
-Cursus bedrijfsfinanciering (corporate finance)
-Cursus basic strategie/management (bv. Porter 5 forces, basic business modellen, ...)
-Wat basics over marketing/operational management/...
- Een basis boek over financial statement analysis
- Intelligent Investor 1950 editie hoofdstuk 8 en 20.

-En dan Essays of Warren Buffett door Cunningham (en eigenlijk alle specifieke sectorinfo uit de Berkshire annual reports van 1965 tot nu, en de partnership letters)
Daar staat bv. veel in over de goodwill waar je vragen over had. Daar moet je vooral management niet in vertrouwen en zal je zelf de beoordeling moeten maken... Zie je dat niet zitten --> indexfonds)
Het moment dat het management de afboeking officieel doet, zit dat meestal al in de koers verwerkt (eerder een boekhoudkundige bevestiging).
Case in point: oliebedrijven die goodwill afschrijven in april-mei-juni 2020. Een blinde kan in maart 2020 al weten dat dit zal gebeuren aangezien de olieprijzen gedecimeerd waren en de vroegere overnames dus minder zouden opleveren dan gedacht.
Maar wat uiteindelijk telt, is niet wat de boekhouders daarover in de boeken zetten, maar wat de toekomst brengt ;)

-De meest uitgebreide cursus over Financial Statement analysis is eigenlijk nog steeds de 1940 editie van "security analysis" van Graham.
Ik kom gewoon geen duidelijker en completer boek tegen dat relevanter is voor concrete investeringen dan dat.

- "Common stocks and uncommon profits"van Fisher. Dit beschrijft 'kwalitatieve analyse' van bedrijven, itt de meer kwantitatieve analyse van Graham.
Buffett noemt zichzelf 85% Graham en 15% Fisher.

- Een paar basiswerken over psychologie van de markt, zotte CEO's, etc. zoals "a short history of financial euphoria", en "mania's, panics and crashes, a history of financial speculation".

- En dan voor iedere specifieke sector is er ook kennis nodig.
Bv. een oliebedrijf zit totaal anders in elkaar qua boekhoudkundige metrics dan een verzekeringsmaatschappij of holding.
Bv. oliesector: wat doen die eigenlijk, hoe zit de business in elkaar, wat zijn de competitieve dynamieken in het heden en verleden, waarom gingen bedrijven in het verleden failliet, waarom waren ze succesvol, wie waren de oplichters/stars en zijn er parallellen, ...
Specifiek in rapportage: wat zijn DUC's en ARO's, hoe berekenen ze hun dollar cost per barrel, rekenen ze wel alles mee?, wat is de kwaliteit van hun velden, ...

En dan heb je de basics, maar nog geen ervaring :)

Ziedaar waarom dollar cost averagen in indexfondsen zo verstandig is voor de meesten, tenzij je extreem geïnteresseerd bent en er zeer veel tijd wil insteken.
Met dat je die quote aanhaalt: we zijn ondertussen een dik jaar verder en het meeste heb ik ondertussen gezien, als werkstudent aan de UGent. Enkel over IFRS heb ik geen apart vak gehad, maar ik werk nu in audit en leer de basis daarvan nu ook wel on the job. Goodwill heeft ondertussen ook geen geheimen meer.

En daarnaast ook een hoopje boeken gelezen. A random walk down wall street, little book of common sense investing, a short history of financial euphoria, the simple path to wealth, the intelligent investor (met annotaties), en nog een paar. Btw, met dat je nogal onorthodox kiest om permanent te huren ipv een huis te kopen en ook veel met vastgoed bezig bent, een goed boek dat ik daarover heb gelezen en u waarschijnlijk wel zal interesseren is "the wealthy renter". Gaat weliswaar over Canada maar je kan het ook extrapoleren naar België.

Ben ik goed bezig, meester janus? Opgelet: ik ben nog bezig aan mijn thesis en die gaat over ESG :oi22:

Met dat je die quote aanhaalt: we zijn ondertussen een dik jaar verder en het meeste heb ik ondertussen gezien, als werkstudent aan de UGent. Enkel over IFRS heb ik geen apart vak gehad, maar ik werk nu in audit en leer de basis daarvan nu ook wel on the job. Goodwill heeft ondertussen ook geen geheimen meer.

En daarnaast ook een hoopje boeken gelezen. A random walk down wall street, little book of common sense investing, a short history of financial euphoria, the simple path to wealth, the intelligent investor (met annotaties), en nog een paar.
En dat heb je allemaal gedaan terwijl je fulltime werkt en daarbovenop nog een schakeljaar/master studeert?
Chapeau alleszins...

Nog een paar essentiële:
- The essays of Warren Buffett , van Cunningham.: alle info van de annual letters, gebundeld per thema.
- Warren Buffett's ground rules, van Miller. (over de periode vóór Berkshire Hathaway, toen hij weinig geld had en zijn beste resultaten haalde)

Btw, met dat je nogal onorthodox kiest om permanent te huren ipv een huis te kopen en ook veel met vastgoed bezig bent, een goed boek dat ik daarover heb gelezen en u waarschijnlijk wel zal interesseren is "the wealthy renter". Gaat weliswaar over Canada maar je kan het ook extrapoleren naar België.
Eens de samenvatting van dat boek bekeken. Dat is idd ongeveer wat ik al 15 jaar doe.
Je kan dat 'onorthodox' noemen, maar dat leek mij allemaal compleet logisch.

Vraagje: waarom heb je dan toch een huis gekocht pal op de fomo coronatop? Of was het een koopje, andere redenen dan financieel?
Je wou toch eerst 100k in aandelen?

Opgelet: ik ben nog bezig aan mijn thesis en die gaat over ESG :oi22:
Afbreken die handel!! :p

En dat heb je allemaal gedaan terwijl je fulltime werkt en daarbovenop nog een schakeljaar/master studeert?
Chapeau alleszins...

Nog een paar essentiële:
- The essays of Warren Buffett , van Cunningham.: alle info van de annual letters, gebundeld per thema.
- Warren Buffett's ground rules, van Miller. (over de periode vóór Berkshire Hathaway, toen hij weinig geld had en zijn beste resultaten haalde)

Eens de samenvatting van dat boek bekeken. Dat is idd ongeveer wat ik al 15 jaar doe.
Je kan dat 'onorthodox' noemen, maar dat leek mij allemaal compleet logisch.

Vraagje: waarom heb je dan toch een huis gekocht pal op de fomo coronatop? Of was het een koopje, andere redenen dan financieel?
Je wou toch eerst 100k in aandelen?

Afbreken die handel!! :p

Ja, ik doe het ondertussen al drie jaar (30 stp/jaar). Maar ik ga wel blij zijn als ik er eindelijk mee klaar ben. In mijn vorige job viel het beter te combineren maar sinds oktober werk ik in audit en een audit busy season (dat nu eindelijk wat begint af te ronden) valt bijna niet te combineren met een studie. Tegen dan had ik wel zo goed als alle vakken gedaan waardoor ik bijna geen vakken meer moest volgen en de focus vooral lag op de thesis, wat dan wel nog te doen valt.

Mbt aankoop huis. Er zijn meerdere redenen. De druppel waarbij ik echt actief op zoek ben gegaan is naar aanleiding van dat laatste boek van the wealthy renter, die onder andere een link maakte tussen hoeveelheid vrije ruimte en huizenprijzen. In Vlaanderen schiet er niet al te veel vrije ruimte meer over en met de betonstop gaat het niet beteren. Het appartement dat ik huurde was wel oké maar mijn vriendin voelde zich er niet goed in. Ik wou ook mezelf verder verankeren in de stad waar ik in woon. En er zal waarschijnlijk ook wel een deel FOMO ingezeten hebben. Dat waren allemaal triggers maar de grootste reden was vooral dat ik merkte dat ik mezelf constant aan het overtuigen was dat huren beter was dan kopen (vandaar dat ik ook dat boek had gelezen) terwijl ik er eigenlijk hoe langer hoe minder zelf in begon te geloven. Ondanks alle informatie die ik over de kwestie huren vs kopen had, het zal wel wat lijken op uw dropbox map, geloofde ik er uiteindelijk niet meer in dus dan heb ik daarnaar gehandeld. Of het uiteindelijk de juiste keuze was weet niemand maar ik ben eigenlijk wel tevreden met hoe alles uiteindelijk gelopen is.

Het doel van 100k aandelen is er nog steeds en gezien ik een groot stuk van mijn inleg in dat huis heb gestoken zit ik nu terug aan een lager bedrag maar ik zit er niet mee. Langzaam maar zeker ben ik het terug aan het opbouwen, ik geraak er wel. Sterk dat je dat nog weet, of hebt teruggevonden :p

deze avond een debt ceiling akkoord of niet?
Ik gok op niet.
Republikein Patrick McHenry, één van de onderhandelaars, gaf donderdag aan dat er nog stevige hordes moeten worden genomen.

Met het Pinksterweekend voor de deur zou er volgens ingewijden in Washington worden gesproken over een plafonddeal voor een periode van twee jaar, om de verkiezingen van 2024 niet in de weg te zitten. Onderdeel van de onderhandelingen daarover zouden dan bezuinigingen op eerdere toezeggingen zijn.

Vooral de Republikeinen willen bezuinigingen zien in ruil voor een verhoging van het plafond. Van de Republikeinen stuurden 35 leden, verankerd in de uiterst rechtervleugel van de partij, McCarthy donderdag een brief met de oproep om in de onderhandelingen de rug recht te houden.

In het Witte Huis wordt vooral gedacht aan hogere belastingen voor de rijken om het begrotingstekort terug te dringen, maar daar willen de Republikeinse onderhandelaars niets van weten.

Mocht er een deal komen, dan moet deze nog door de Senaat worden goedgekeurd en dat lijkt nog geen gelopen race.
bron: https://www.iex.nl/Nieuws/773903/President-Biden-ziet-progressie-met-schuldenplafond.aspx

Terug
Bovenaan