Kleine Beursfeiten

Amerikaans bod op Intervest... Ik ben precies niet de enige die de gvv's aantrekkelijk vindt
In de sector moeten gewoon koopjes komen - als de rente zal dalen, moeilijk voorspellingen te doen hoe lang het zal duren maar de tekenen van afnemende inflatie en krimpende orderboeken (Europa) zijn niet langer te negeren.

Hier is het bod op INTO welkom - eindelijk winst.
,

Amerikaans bod op Intervest... Ik ben precies niet de enige die de gvv's aantrekkelijk vindt
Intervest zijn vooral logistiek vastgoed met een klein beetje offices.

Uw gvv's zoals Cofinimmo (healthcare), Aedifica (zorgvastgoed), Retail Estates (retail winkels), zijn compleet anders en hebben daar eigenlijk niets mee te maken hé...

Intervest zijn vooral logistiek vastgoed met een klein beetje offices.

Uw gvv's zoals Cofinimmo (healthcare), Aedifica (zorgvastgoed), Retail Estates (retail winkels), zijn compleet anders en hebben daar eigenlijk niets mee te maken hé...
Tuurlijk niet, maar het vastgoedsegment waarin ze actief zijn aside, zijn er ook wel gelijkenissen: serieuze korting op netto-actiefwaarde, hoog dividend, goeie indekking gegen renteverhoging... Ik fenk niet dat het toeval is dat dit overnamebod nu komt.

En tenzij de rente inderdaad nog een pak hoger gaat, denk ik niet dat we nog heel ver van de bodem zitten wat de gvv's bettreft...
Voor WDP en Montea twijfel ik omdat die hun dividendrendement eigenlijk te laag is.

Snap noet dat die nog zo hoog staan tbh.

Tuurlijk niet, maar het vastgoedsegment waarin ze actief zijn aside, zijn er ook wel gelijkenissen: serieuze korting op netto-actiefwaarde, hoog dividend, goeie indekking gegen renteverhoging... Ik fenk niet dat het toeval is dat dit overnamebod nu komt.
Maar de sector is geheel verschillend?

Winkelcentra op secundaire locaties en rusthuizen hebben echt wel 0,0 te maken met logistiek vastgoed toch?
Die korting op netto-actiefwaarde heeft enkel gelijkenissen als ook de toekomstige evolutie van de sectoren gelijkaardig zou zijn.

Ik kan mij bv. voorstellen dat dit compleet anders is bij logistiek vastgoed dan bij winkelcentra of studentenkoten, want compleet verschillende sectoren.

Dit gezegd zijnde, het aandeel van Intervest was 50% gedaald op 1,5 jaar tijd terwijl de waarde van logistiek vastgoed eigenlijk quasi niet gedaald is in die periode...
Misschien was dit een klassiek voorbeeld van een sector die algemeen naar beneden getrokken wordt, terwijl er individuele subsectoren/bedrijven zijn die er eigenlijk onterecht tussen zitten.

Even uitspitten :)

Maar de sector is geheel verschillend?

Winkelcentra op secundaire locaties en rusthuizen hebben echt wel 0,0 te maken met logistiek vastgoed toch?
Die korting op netto-actiefwaarde heeft enkel gelijkenissen als ook de toekomstige evolutie van de sectoren gelijkaardig zou zijn.

Ik kan mij bv. voorstellen dat dit compleet anders is bij logistiek vastgoed dan bij winkelcentra of studentenkoten, want compleet verschillende sectoren.

Dit gezegd zijnde, het aandeel van Intervest was 50% gedaald op 1,5 jaar tijd terwijl de waarde van logistiek vastgoed eigenlijk quasi niet gedaald is in die periode...
Misschien was dit een klassiek voorbeeld van een sector die algemeen naar beneden getrokken wordt, terwijl er individuele subsectoren/bedrijven zijn die er eigenlijk onterecht tussen zitten.

Even uitspitten :)

Euh, waarom moet de toekomstige evolutie van de sector gelijkaardig zijn opdat je zou kunnen zeggen " IO&W en Aedifica hebben allebei een serieuze korting tov hun netto-actiefwaarde, dat is een gelijkenis tussen beide aandelen"?

Euh, waarom moet de toekomstige evolutie van de sector gelijkaardig zijn opdat je zou kunnen zeggen " IO&W en Aedifica hebben allebei een serieuze korting tov hun netto-actiefwaarde, dat is een gelijkenis tussen beide aandelen"?
Omdat die korting geen korting is als de vastgoedwaarde zich niet herstelt wegens verschillende sectorevolutie (bv. omdat offices mogelijks permanent geschaad zijn door work-from-home, secundaire winkellocaties permanent geschaad zijn door ecommerce, etc.)

In tegenstelling tot logistiek vastgoed dat eerder afhangt van GDP/goederenomslag, etc.

Niet dat dit mijn mening is, maar gewoon om te zeggen dat die "korting op netto-actiefwaarde" iets semi proforma is dat in die presentaties staat.
Daar kan je niet zomaar op afgaan om te zeggen dat er een 'korting' is.

Die Belgische gvv's bekijken doet mij wel mijn volledige onderbroek vol......

Bv. Aedifica. Elk jaar gemiddeld 400 miljoen nodig die ze ophalen via aandelenuitgifte.
En dan zogezegd "200 miljoen dividend uitkeren, kijk eens wat een defensieve en gulle betaler we zijn".
Terwijl je op dat dividend 15% mag dokken, op andere gvv's soms 30%.

Misschien gewoon slechts 200 miljoen ophalen per jaar en geen dividend uitkeren?
Dat bespaart die belegger 15-30% belastingen en levert net hetzelfde kapitaal op, bende onnozelaars.

Ik denk dat Amerikanen ons regelrecht als debielen beschouwen dat we zoiets normaal vinden.

Ook: zeer ruw hier nachtelijk uit de annual en halfyear reports gehaald:
De laatste 5 jaar hebben ze bv. +- 2,2B kapitaal opgehaald samen met +-1,5B extra schuld minus +- 500m aan cash dividend.
Dat leverde +140m extra epra earnings op (2018 versus H1 2023)

Dat is een rendement op incremental capital van 4,4%.
Die 3,2B hadden ze beter in een indexfonds of Berkshire gestoken in de plaats van al die tralala in hun kostuumpjes terwijl ze bezigheidstherapie doen in vastgoed.
Dan hadden ze 2 à 3 keer zoveel rendement.

2x goed nieuws voor mijn portefeuille vanmorgen: Just Eat cijfers zijn OK, niet wow, maar ook niet slecht

en UCB krijgt EINDELIJK goedkeuring van FDA :clap: :clap: :clap: :clap:

Terug
Bovenaan