Kleine Beursfeiten

Uit uw emerging market ETFs stappen allicht. Niet dat bovenstaande tweet de meesten zal verbazen.

Heb die ETF altijd al ridicuul gevonden. Chinese cijfers en bedrijven zijn niet betrouwbaar.

Uit uw emerging market ETFs stappen allicht. Niet dat bovenstaande tweet de meesten zal verbazen.

Heb die ETF altijd al ridicuul gevonden. Chinese cijfers en bedrijven zijn niet betrouwbaar.
Eerder een vraag voor het ETF-topic, maar zijn er ETF's die in "emerging markets" beleggen buiten China en die er betrouwbaar uitzien. Latijns-Amerika bijvoorbeeld?

Mss ook maar eens weer in beleggen.
Heb ongeveer 10% van port verkocht (stuks met hoogste beta), recente stijging gaat voor (tijdelijke?) terugval zorgen naar mijn gevoel.

Dus hopelijk kan ik die cash binnen enkele maanden gebruiken om goedkoper in te kopen. Als rally voort blijft duren ga ik gewoon verder verkopen, winst is winst ;)

Eerder een vraag voor het ETF-topic, maar zijn er ETF's die in "emerging markets" beleggen buiten China en die er betrouwbaar uitzien. Latijns-Amerika bijvoorbeeld?
Er is een redelijk goeie tracker voor Latijns-Amerika: LU1681045297. Latijns-Amerika heeft natuurlijk ook zijn problemen met corruptie, maar is klein bier t.o.v. China (30% van klassieke emerging markets etf), Taiwan 15% van die etf. Zeer risicovol die twee. Hoef je niet te vertellen wat er met waardering tracker gebeurt bij ontsporing conflict China/Taiwan waarschijnlijk.

Latijns-Amerika wordt wel vaak getipt als de echte opkomende macht. Houden zich ook voortdurend afzijdig in geopolitieke conflicten. Op termijn hopen op aanpak corruptie maar ja.

Natuurlijk heb je ETF's die zich uitsluiten op Latijns Amerika toeleggen (zie bijv: https://www.justetf.com/en/find-etf...ica&index=MSCI+Emerging+Markets+Latin+America). Je hebt zelfs ETF's die op afzonderlijke Latijns Amerikaanse landen zich richten:

Ik zou me hier als leek wel niet te snel aan wagen, emerging markets worden vaak misbegrepen (naar mijn ervaring) en de risico's zijn niet min.

Natuurlijk heb je ETF's die zich uitsluiten op Latijns Amerika toeleggen (zie bijv: https://www.justetf.com/en/find-etf.html?assetClass=class-equity&region=Latin America&index=MSCI+Emerging+Markets+Latin+America). Je hebt zelfs ETF's die op afzonderlijke Latijns Amerikaanse landen zich richten:

Ik zou me hier als leek wel niet te snel aan wagen, emerging markets worden vaak misbegrepen (naar mijn ervaring) en de risico's zijn niet min.
Ja het is natuurlijk omdat ik een leek ben dat ik het graag breed gespreid heb en met enige inzichten van mensen met meer kennis.

Ja het is natuurlijk omdat ik een leek ben dat ik het graag breed gespreid heb en met enige inzichten van mensen met meer kennis.
Je kan dat eventueel doen met 10% van je ETF portfolio om wat te spreiden. Ik denk echter dat het niet zinvol is en je betere rendementen zal behalen met SP500 tracker omdat ik ervan uitga dat de beste technologische know-how in US zit en dat zal blijven renderen.

Maak het jezelf dan simpel en ga voor de grote index trackers (IWDA, een S&P tracker, MSCI world, ... één van de die en steek eventueel 10%-20% in een Latin America tracker).

Je kan dat eventueel doen met 10% van je ETF portfolio om wat te spreiden. Ik denk echter dat het niet zinvol is en je betere rendementen zal behalen met SP500 tracker omdat ik ervan uitga dat de beste technologische know-how in US zit en dat zal blijven renderen.
Maak het jezelf dan simpel en ga voor de grote index trackers (IWDA, een S&P tracker, MSCI world, ... één van de die en steek eventueel 10%-20% in een Latin America tracker).
S&P heb ik al hoor, het is dan ook vooral om ook andere markten mee te nemen.

Als ik de verhalen hoor van een paar Chinezen die in Leuven hebben gestudeerd, moet je ook vastgoed hebben om succes in de liefde te hebben :p.
Helpt in België ook. Een eigen huis valt altijd goed bij de wuvvetjes :cool:

Het voelt precies allemaal weer wat te optimistisch aan, stonks go up en mensen krijgen terug schuim op de lippen om te investeren. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren!

Terug
Bovenaan