Kleine Beursfeiten

Nog mensen die hoogtevrees beginnen te krijgen? Hoe pakken jullie dat aan?
  • Stoploss orders zetten om bij een stevige dip stukjes te verkopen?
  • Telkens bij nieuwe ATH stukjes verkopen en in cash houden?
  • Eerder naar de saaie stabielere aandelen gaan die waarschijnlijk minder zakken bij een correctie?
  • Tijdelijk niets meer aankopen en cash op die manier laten aangroeien?
  • DCA all the way?
  • Gewoon alles laten lopen zoals het gaat en een eventuele correctie/crash incasseren?

YTD is hier ondertussen al 65%+ (chance gehad door IWDA op het juiste moment buiten te smijten en hard in te zetten op grondstoffen). Voor mij gaat dat toch over enkele jaarlonen die ik dit jaar extra verdiend heb. Zou pijnlijk zijn om dat te zien verdwijnen bij een eventuele crash.

Doe zoals ik en handel pro -actief: de aandelen die het meest gestegen zijn heb ik verkocht, voor de stijging werd ingezet wel te verstaan - gevolg is dat je nooit hoogtevrees kan hebben gezien er nauwelijks winst is.

Doorgaans zit ik een correctie/crash gewoon uit - al heb ik wel een nood -buffer die wordt ingezet bij een echt zware correctie of crash. Kijkend naar het verleden is het wel raadzaam om soms toch ook wat winst te nemen om echte horror -scenario's te vermijden waar forse winst alsnog een fors verlies wordt.

edit: ik heb een paar posities die de stempel "saai" hebben - maar bij een zware correctie gaan die in veel gevallen ook gewoon down the drain. Wonderen moet je daar ook niet van verwachten. En een crash voorspellen, of zoals de insteek van de vraag: een top voorspellen - beiden zijn imo zeer lastig.

Laatst bewerkt:
Daarvoor adviseert hij een stoploss limit order als ik het goed begrijp. Ik zou willen weten waarom hij geen stoploss orders in het algemeen meer gebruikt. Maar goed, kan inderdaad ook een foute interpretatie van mijn kant zijn.

Je hebt goed geïnterpreteerd ;)

Ik heb in het verleden te vaak stop loss of stop limit orders gehad die door een tijdelijke dip afgingen, waarna ofwel:
1) de koers weer vrolijk omhoog ging en maanden of langer niet meer zo laag kwam
2) de koers wel nog lager kwam, maar dan moet je het veel meer dagelijks of zelfs vaker opvolgen om gebruik te maken van die bijkomende dalingen, of zodra je stop loss afgaat, aankoop orders instellen op een lagere koers (rekening houdend met aankoop- en verkoopkosten, beurstaks,...) in de hoop dat die bereikt wordt

Ook vind ik de balans moeilijk bij stop losses: je wil die niet te dicht bij de huidige koers zetten want dan gaat je stop loss te snel af (bv. bij -5% schommelingen), maar als je hem te laag zet (met het risico dat er aan een lagere koers verkocht wordt) biedt het ook niet veel bescherming meer.

Groeibedrijf betwijfel ik, voornaamste waarde komt uit recyclage (edelmetalen, geen rare earth metalen) en katalysatoren.
Groei wordt in deze sectoren niet verwacht...

Waar haal je die 2 miljard strategische metaalreserves vandaan? Nog nooit gehoord... meeste metalen worden ingeleased zelfs.
Relatief groeibedrijf he, daarom kader ik het. Enerzijds met de sluimerende batterijdivisie die nu werd 'vergeven', de stijgende metaalrpijzen, de business van de katalysatoren die on the rise is en het feit dat ze nooit gestopt zijn met winst te maken. Alleen irriteert het me dat de prognoses van de analysten nu al boven de guidance van het bedrijf worden gezet. Dus nu al begint het spelletje van buitengewone groei te projecteren... Maw één mis van de prognoses, laat staan guidance en je keldert in deze markt op één dag tijd 20% +-.

Blijkbaar zou een groot deel van hun inventory (2.2miljard JR 2024) bestaan uit metaalreserves zoals die dat ze recent hebben verkocht. Maar even mis gerekend uit mijn hoofd, die recente verkoop moet daar nog wel van worden afgetrokken.

Soit, al bij al zie ik het zitten.

Eigenlijk zou ik ook eens graag een graantje meepikken van de "retard bullmarkets".

Iemand ideetjes over wat "the next best thing" zal zijn of kunnen zijn? 🤔

Is dat de reden waarom je nu al mijn posts met 'haha' bestempeld en me zelfs al gevolgd bent tot in het crypto forum dat je zo haat? :)
Ik toon bewust elke kant van mijn beleggingsreis, het goede en het slechte, winsten en verliezen. Het is niet nodig om mij op te hemelen in de goede tijden maar net zo min om mij uit te lachen tijdens de slechte.
Daar hou ik mij helemaal niet mee bezig.
Als ik iets hilarisch vind, zet ik er soms een lach-reaction bij, meer niet. Daarvoor dient het hé.
En jouw posts zorgen nu eenmaal de laatste tijd voor de schaterlach van de dag, daar kan ik niet aan doen.

(Je begon over 'oktober is nu eenmaal een minder goede maand voor deze beleggingen'. Zeg nu zelf, meer retailbelegger-grappig wordt het niet hé...)
PS: het maakt niet uit hoe retarded jij de bullmarkt vindt, als je kijkt naar de huidige factoren (rente verlaging, FED stopt met afbouwen, M2 historisch hoog, etc...) dan is deze bull markt nog niet direct voorbij.
Er is geen enkele causaliteit tussen fed balance sheet/M2 en aandelenprijzen.
Dat is een retail/Twitter belegger riedeltje dat al meegaat sinds begin jaren 2000.

Eigenlijk zou ik ook eens graag een graantje meepikken van de "retard bullmarkets".

Iemand ideetjes over wat "the next best thing" zal zijn of kunnen zijn? 🤔
Steek 1000 euro die ge kan vergeten in quantum computing. Noodzaak aan meer (kleine) kerncentrales dus alles waar verrijkt uranium uit komt of passeert is ook een goede hedge op de toekomst. Ik had UUUU twee-drie jaar geleden op de watchlist staan maar niet de ballen/prio om er op in te zetten. Zit sowieso nog lange termijn rek in.

a96uyh.jpg

Hoeveel jaar beleg je al? Ok, je hebt nu geluk gehad, maar denk je dit nu echt steeds te kunnen herhalen? :p
Heb ik zelf toch ook aangegeven dat ik chance heb gehad. Maar begin dit jaar de winst veilig stellen was een berekende gok. Daarna in grondstoffen beleggen was nu ook niet gewoon een wilde gok.

7 jaar beleg ik ondertussen waarvan 6 jaar gewoon DCA in IWDA gedaan te hebben. De laatste maanden heb ik mijn pf serieus zien stijgen en wil ik mijn winst opnieuw veilig stellen door gewoon terug saai DCA doen in een brede ETF. Met 25% van de pf wil ik wel actiever blijven beleggen.

Terug
Bovenaan