Kleine Beursfeiten

High Tide inc. HITIF
Hebben die niet recent een reverse split gedaan om aan de voorwaarden van Nasdaq te voldoen?

Denk dat die ondertussen ook al gefinaliseerd is en geuplist is van OTC naar Nasdaq dus vermoedelijk wil dat gewoon zeggen dat je die aandelen op de OTC markt niet meer kunt bijkopen (enkel positie afbouwen) en enkel nog via Nasdaq kunt bijkopen.

Mijn Binck rekening is gemigreerd naar Saxo bank, maar wat een prul is dat platform zeg.
Ik heb het platform deze namiddag eens bekeken en ik snap niet wat je er slecht vindt? Het is 100x duidelijker dan IB en ook voor opties en fx is het best in orde. Als ik dan vergelijk met wat een soep IB is, dan heeft Saxo het nog goed op orde. Enkel jammer dat ze zoveel duurder zijn dan IB qua fees, anders zou ik gerust bij hun willen traden.

Coinbase lijkt me wel interessant te staan om nu in te stappen. Een manier om te profiteren van de cryptoboom en toch in een bedrijf te zitten waarvan je de waarde kan bepalen (wat niet evident is met een cryptomunt).

Geeft Saxo dan ook toegang tot Australië, Hong Kong, Japan, etc?
Die staan er bij mij idd gewoon tussen:

Code:
Australian Securities
Bolsa de Madrid
Deutsche Börse
Euronext Amsterdam
Euronext Brussels
Euronext Paris
Hong Kong Exchanges
London Stock Exchange
Borsa Italiana
NASDAQ
NYSE
NYSE ARCA
NYSE MKT
OMX Copenhagen
Singapore Exchange
Tokyo Stock Exchange
Toronto Stock Exchange
Toronto Venture Exchange

Ik wil graag een gokje wagen op de stijgende inflatie en daardoor mogelijks stijgende intrestvoeten:
Na wat opzoekwerk lijkt put opties kopen van volgend product wel een goede manier: Ishares trust 20+ Year treasury BD etf (TLT)
-> als intrestvoeten stijgen zullen obligaties dalen in waarde.

vraag me enkel af wat de impact is van een stijgende inflatie op de dollar als de inflatie niet gelijk mee stijgt in europa en wat dus mijn wisselkoersrisico hiermee is?

Ik zou graag opties op aandelen v.d. NASDAQ/S&P500 traden. Iemand aanraders voor een goed platform hiervoor?
Zou vooral passief zijn en wil daarom Lynx vermijden om geen vaste fee van €5/maand te moeten betalen.
Momenteel zit ik enkel bij Degiro, maar die geven mij hier geen mogelijkheid voor :(

Die staan er bij mij idd gewoon tussen:

Code:
Australian Securities
Bolsa de Madrid
Deutsche Börse
Euronext Amsterdam
Euronext Brussels
Euronext Paris
Hong Kong Exchanges
London Stock Exchange
Borsa Italiana
NASDAQ
NYSE
NYSE ARCA
NYSE MKT
OMX Copenhagen
Singapore Exchange
Tokyo Stock Exchange
Toronto Stock Exchange
Toronto Venture Exchange
Zalig

Ik zou graag opties op aandelen v.d. NASDAQ/S&P500 traden. Iemand aanraders voor een goed platform hiervoor?
Zou vooral passief zijn en wil daarom Lynx vermijden om geen vaste fee van €5/maand te moeten betalen.
Momenteel zit ik enkel bij Degiro, maar die geven mij hier geen mogelijkheid voor :(
Degiro biedt die optie (pun not intended) toch wel aan, of zit je in een Custody profiel? Derivaten zijn enkel beschikbaar in Basic.

Ik wil graag een gokje wagen op de stijgende inflatie en daardoor mogelijks stijgende intrestvoeten:
Na wat opzoekwerk lijkt put opties kopen van volgend product wel een goede manier: Ishares trust 20+ Year treasury BD etf (TLT)
-> als intrestvoeten stijgen zullen obligaties dalen in waarde.
TLT is gewoon een ETF dat in 20-year treasury bills investeert, die return is gewoon de rentevoet op US staatsobligaties met een 20-jarige maturity. Als interestvoeten wereldwijd stijgen gaat die ook stijgen, maar dat is iets anders dan Europese inflatie (hoewel ze natuurlijk gecorreleerd zijn).

vraag me enkel af wat de impact is van een stijgende inflatie op de dollar als de inflatie niet gelijk mee stijgt in europa en wat dus mijn wisselkoersrisico hiermee is?
Het is perfect mogelijk dat TLT je met een verlies achterlaat in EUR terwijl de inflatie in Europa toeneemt.

Coinbase lijkt me wel interessant te staan om nu in te stappen. Een manier om te profiteren van de cryptoboom en toch in een bedrijf te zitten waarvan je de waarde kan bepalen (wat niet evident is met een cryptomunt).
Heb ze ook al sinds de lancering in het oog.
Heeft vorige week eventjes aan 214 gestaan.

TLT is gewoon een ETF dat in 20-year treasury bills investeert, die return is gewoon de rentevoet op US staatsobligaties met een 20-jarige maturity. Als interestvoeten wereldwijd stijgen gaat die ook stijgen, maar dat is iets anders dan Europese inflatie (hoewel ze natuurlijk gecorreleerd zijn).
Niet volledig mee met wat je precies bedoelt maar ik denk dat de opzet van mijn trade niet duidelijk is.

TLT is idd een portfolio van US treasury bonds -> normaliter zou ik verwachten dat deze portfolio in waarde daalt naarmate intrestvoeten stijgen aangezien de intrestvoet van deze portefeuille bestaande -oudere- bonds inferieur is op dat moment.

En daardoor zouden mijn puts dus hopelijk ITM moeten komen.

Ik heb een kleine positie genomen in Zhihu (<4% v totale portfolio).
Korte schets van Zhihu:
De Chinese Quora. Het is in het algemeen de meest betrouwbare online-content community, ik zou zelfs zeggen de Beyond Gaming van China 😅. IPO was nog maar net op de NYSE, in eind maart aan 8,5USD. Aandeelhouders zijn onder andere established bedrijven Baidu & Tencent, wat er voor zorgt dat er veel search traffic naar hun platform geleid wordt.

Net zoals op BG, zijn de verschillende onderwerpen op het platform eindeloos. Ze gaan van serieus (examenvragen delen, werkgerelateerde vragen, actualiteit) tot entertainment (gaming en lifestyle tips). Gezien de aard van de vragen is dit historisch een text-driven website, maar er wordt wel gewerkt aan meer video (vooral het Answer gedeelte).
Er zijn verschillende revenue streams:
- advertenties
- betalende users (met access tot premium content zoals e-lectures, e-magazines, etc)
- bedrijfgesponsorde content
- other (klein beetje e-commerce, online education,...)

Enkele cijfers:
MAU in Q4 2020 75 miljoen, in Q4 2019 was dit 56 miljoen. Een hele hoop meer oogballen dus.
Er waren in Q4 2020 3,3 miljoen content creators over het hele platform.
in Q4 was 4% van de users betalende member, dit percentage is natuurlijk in een stijgende trend.
52% van de users komen uit de Tier 1 steden (Shanghai, Beijing, Shenzhen) en iets minder als 80% is onder 30j.
Totale omzetgroei YoY gerapporteerd in Q4 was 115% (207 miljoen USD).
Q1 2021 omzetgroei was 173% tov Q1 2020.
Totale market cap is 4,39USD miljard. Een echte small-cap dus

Momenteel is hun business (nog) niet winstgevend. Maar zoals zo vele software bedrijven ligt focus eerst op groei. Het percentage verlies tov totale omzet is wel fel aan het dalen, maar ze zijn er nog lang niet.

Risico's:
- Alles hangt af van hun Brand. Als hun brand een grote tegenslag zou kennen heeft dit sowieso een weerslag op hun aantal MAU's, en bijgevolg hun monetization power.
- Regulation: internet in China, need I say more? Natuurlijk ze zijn helemaal niet zo groot als BAT, dus antitrust risico is miniscuul.
- Competitie, maar het is niet eenvoudig om een user based content website op te bouwen.
- Litigation

Ik heb de app zelf ook geïnstalleerd, om de look & feel wat te begrijpen.

Ben meestal weigerachtig om in internetbedrijven te investeren. Ik investeer normaal gezien in stabiele income aristocraten. Vergeleken met een KO, PM of een SBUX is dit veel speculatiever en vraagt dit veel meer follow up. Langs de andere kant besef ik wel dat de monetization van het internet nu wel harder begint te draaien en mensen echt wel willen betalen voor specifieke niche onlinecontent (in China toch). Waar US & Westerse internetbedrijven voornamelijk op ad revenue draait, is dit in China veel gediversifieerder. Soit, on verra :)

op basis van? buikgevoel ? te laag gewaardeerd? upcoming news?
Fietsenmarkt groeit aan circa 10% per jaar. Dit is inclusief de trend waarbij klassieke fietsen marktaandeel verliezen aan elektrische, hetgeen goed is voor de marges. Daarnaast heeft Accell een bewezen track-record en een gezonde balans. Waardering is bescheiden, zeker gezien ik verwacht dat naast de omzet ook de marges fel gaan stijgen de komende jaren. Samengevat past het bedrijf binnen het profiel dat ik op het oog heb: structurele groeiers met een dominante marktpositie en een gezonde balans, in een fase waarbij reeds cashflows worden gegenereerd.

Niet volledig mee met wat je precies bedoelt maar ik denk dat de opzet van mijn trade niet duidelijk is.

TLT is idd een portfolio van US treasury bonds -> normaliter zou ik verwachten dat deze portfolio in waarde daalt naarmate intrestvoeten stijgen aangezien de intrestvoet van deze portefeuille bestaande -oudere- bonds inferieur is op dat moment.

En daardoor zouden mijn puts dus hopelijk ITM moeten komen.
Kans bestaat natuurlijk ook dat het meeste al is ingeprijsd. Het voorlopige dieptepunt van TLT was op 18 maart. Toen de CPI print op 12 mei werd bekend gemaakt is TLT zelfs niet tot dat niveau gezakt, ondanks de veel hogere inflatie stijging dan verwacht. Wil toch ook wel iets zeggen imo. Sinds die print is de 'inflatie-trade' zodanig consensus dat ik eerder weer het tegenovergestelde begin te doen.

Weet iemand het antwoord op deze vraag, Indien men aandelen handeld als speculatieve verrichting moet je op de meerwaarde belasting betalen. Je mag dan de minwaarden niet aftrekken denk ik zo is het toch?

Weet iemand het antwoord op deze vraag, Indien men aandelen handeld als speculatieve verrichting moet je op de meerwaarde belasting betalen. Je mag dan de minwaarden niet aftrekken denk ik zo is het toch?
Er is geen meerwaardebelasting op aandelen in België.

Dat speculatieve karakter en handelen als inkomen worden vermoed ik dan eerder als professionele activiteit behandeld waarop dan een inkomensbelasting op moet betaald worden. En dan lijkt mij dat verliezen ook aftrekbaar zouden zijn?

Er is geen meerwaardebelasting op aandelen in België.

Dat speculatieve karakter en handelen als inkomen worden vermoed ik dan eerder als professionele activiteit behandeld waarop dan een inkomensbelasting op moet betaald worden. En dan lijkt mij dat verliezen ook aftrekbaar zouden zijn?
Tuurlijk bestaat er wel een meerwaardebelasting op aandelen in Belgie... of een meerwaarde speculatief is dat is dan weer een feitenkwestie;

Om te antwoorden op zijn vraag, neen minderwaarden zijn NIET aftrekbaar tenzij op hetzelfde speculatieve aandeel :).

Terug
Bovenaan