Ik heb een kleine positie genomen in Zhihu (<4% v totale portfolio).
Korte schets van Zhihu:
De Chinese Quora. Het is in het algemeen de meest betrouwbare online-content community, ik zou zelfs zeggen de Beyond Gaming van China

. IPO was nog maar net op de NYSE, in eind maart aan 8,5USD. Aandeelhouders zijn onder andere established bedrijven Baidu & Tencent, wat er voor zorgt dat er veel search traffic naar hun platform geleid wordt.
Net zoals op BG, zijn de verschillende onderwerpen op het platform eindeloos. Ze gaan van serieus (examenvragen delen, werkgerelateerde vragen, actualiteit) tot entertainment (gaming en lifestyle tips). Gezien de aard van de vragen is dit historisch een text-driven website, maar er wordt wel gewerkt aan meer video (vooral het Answer gedeelte).
Er zijn verschillende revenue streams:
- advertenties
- betalende users (met access tot premium content zoals e-lectures, e-magazines, etc)
- bedrijfgesponsorde content
- other (klein beetje e-commerce, online education,...)
Enkele cijfers:
MAU in Q4 2020 75 miljoen, in Q4 2019 was dit 56 miljoen. Een hele hoop meer oogballen dus.
Er waren in Q4 2020 3,3 miljoen content creators over het hele platform.
in Q4 was 4% van de users betalende member, dit percentage is natuurlijk in een stijgende trend.
52% van de users komen uit de Tier 1 steden (Shanghai, Beijing, Shenzhen) en iets minder als 80% is onder 30j.
Totale omzetgroei YoY gerapporteerd in Q4 was 115% (207 miljoen USD).
Q1 2021 omzetgroei was 173% tov Q1 2020.
Totale market cap is 4,39USD miljard. Een echte small-cap dus
Momenteel is hun business (nog) niet winstgevend. Maar zoals zo vele software bedrijven ligt focus eerst op groei. Het percentage verlies tov totale omzet is wel fel aan het dalen, maar ze zijn er nog lang niet.
Risico's:
- Alles hangt af van hun Brand. Als hun brand een grote tegenslag zou kennen heeft dit sowieso een weerslag op hun aantal MAU's, en bijgevolg hun monetization power.
- Regulation: internet in China, need I say more? Natuurlijk ze zijn helemaal niet zo groot als BAT, dus antitrust risico is miniscuul.
- Competitie, maar het is niet eenvoudig om een user based content website op te bouwen.
- Litigation
Ik heb de app zelf ook geïnstalleerd, om de look & feel wat te begrijpen.
Ben meestal weigerachtig om in internetbedrijven te investeren. Ik investeer normaal gezien in stabiele income aristocraten. Vergeleken met een KO, PM of een SBUX is dit veel speculatiever en vraagt dit veel meer follow up. Langs de andere kant besef ik wel dat de monetization van het internet nu wel harder begint te draaien en mensen echt wel willen betalen voor specifieke niche onlinecontent (in China toch). Waar US & Westerse internetbedrijven voornamelijk op ad revenue draait, is dit in China veel gediversifieerder. Soit, on verra