In mijn jeugd greep ik toch vooral terug naar de boeken van Lemniscaat. Thea Beckman en vooral de Thule-trilogie, maar ook Evert Hartman, Anke de Vrouw, Jan Terlouw,... En mijn generatie zal Harry Potter ook maar gewoon een afkooksel van Grieselstate van Anthony Horowitz vinden...
 
Was ook een page turner. Die heeft hij toch niet 'afgemaakt' als in had een open einde?

The edge chronicles/de klif kronieken. Vooral het eerste boek Beyond the Deepwoods vond ik top. De hoofdstukken met de gabber beer zijn me vooral bijgebleven. De tekenstijl pastte ook goed bij de verhalen.
De Pentagramserie heeft hij herwerkt naar De Kracht van Vijf. Daar is in 2013 een vijfde boek van gepubliceerd (Oblivion).
Ik kan me wel niet meer herinneren of dat een open einde had.

De Klifkronieken is inderdaad een erg goede reeks!
Chris Riddell is daardoor nog steeds mijn favoriete tekenaar.
 
De rode ridder van Leopold Vermeiren.
Kruistocht in spijkerbroek.
Robin hood
Iets met koning arthur
En nog een ganse resem andere die ik mij niet meer kan herinneren.

Rode ridder blijft echter pure nastolgie zeker omdat sommigen nog in oud vlaems waren en ik daar mijn slecht Nederlands uit heb geleerd.
 
De rode ridder van Leopold Vermeiren.
Kruistocht in spijkerbroek.
Robin hood
Iets met koning arthur
En nog een ganse resem andere die ik mij niet meer kan herinneren.

Rode ridder blijft echter pure nastolgie zeker omdat sommigen nog in oud vlaems waren en ik daar mijn slecht Nederlands uit heb geleerd.
De Rode Ridder, juist! Ook veel van gelezen. Op de lagere school is Leopold Vermeiren ooit komen spreken en nadien die boeken verslonde!
Heb zelfs nog een gesigneerde versie van "Het giftige oog" liggen :)
 
Thea Beckman heb ik vroeger kapot gelezen (Kruistocht in Spijkerbroek, Val van de Vredeborch, Hasse Simonsdochter, De Gouden Dolk, Triologie van de Honderdjarige Oorlog, Saartje Tadema... Wel enkel de historische boeken. Die reeks van Thule heeft me nooit direct aangesproken)
Jan Terlouw (Oorlogswinter, Oosterschelde Windkracht 10, Koning van Katoren)
Paul Kustermans (Oorlogsjaren, Land in Oorlog. Mede hierdoor ben ik Vlaamsgezind geworden).
Marc De Bel (Katten van Kruisem)
Er waren ook nog een paar boeken van Gerben Graddesz Hellinga. Die speelden zich allemaal af in het pas onafhankelijk geworden Amerika (1800 - 1860).

Op de lagere school ook heel graag alle boeken van Pietje Bell gelezen. Misschien wat gedateerd -alhoewel-, maar die waren zó grappig geschreven.
 
Ik las vroeger nog graag, naast Thea Beckman en Jan Terlouw die hier al vermeld werden:

Paul Kustermans (edit: shellshock was mij blijkbaar voor)
Evert Hartman
 
Thea Beckman heb ik vroeger kapot gelezen (Kruistocht in Spijkerbroek, Val van de Vredeborch, Hasse Simonsdochter, De Gouden Dolk, Triologie van de Honderdjarige Oorlog, Saartje Tadema... Wel enkel de historische boeken. Die reeks van Thule heeft me nooit direct aangesproken)
Jan Terlouw (Oorlogswinter, Oosterschelde Windkracht 10, Koning van Katoren)
Paul Kustermans (Oorlogsjaren, Land in Oorlog. Mede hierdoor ben ik Vlaamsgezind geworden).
Marc De Bel (Katten van Kruisem)
Er waren ook nog een paar boeken van Gerben Graddesz Hellinga. Die speelden zich allemaal af in het pas onafhankelijk geworden Amerika (1800 - 1860).

Op de lagere school ook heel graag alle boeken van Pietje Bell gelezen. Misschien wat gedateerd -alhoewel-, maar die waren zó grappig geschreven.

Ik las vroeger nog graag, naast Thea Beckman en Jan Terlouw die hier al vermeld werden:

Paul Kustermans (edit: shellshock was mij blijkbaar voor)
Evert Hartman
Herinnerde mij maar 1 boek van hem: Kallinos van Messene. Voornamelijk omdat ik als kind maar niet kon vatten hoe zo een goed boek zo een lelijke kaft kon hebben. In hindsight was dat misschien de bedoeling gezien het verhaal.
 
De koning van Katoren van Jan Terlouw. Onlangs nog gekocht voor 2€ in de Fnac :)
Sterke Wanja van Otfried Preussler
Min of meer alle boeken van Roald Dahl
 
Ik ben op zoek naar een jeugdboek, een historische jeugdroman.
Speelt zich af ten tijde van de Napoleontische oorlogen, in Nederland. Het verhaal volgt een tiener (zoon van een horlogemaker?) die zich aansluit bij het leger en meetrekt, doorheen Duitsland e.d. tot in Rusland waar Napoleon verslagen wordt.
Hij maakt vrienden en kameraden, eentje daarvan (Lodewijk?) gaat tijdens de tocht naar Rusland 's nachts pissen en wordt 's anderendaags half opgegeten door wolven teruggevonden.

Dat zijn de enige details die ik me kan herinneren. Zegt het iemand iets?
 
Veel mensen "Een Vlieg op de Muur" gelezen van Dirk Bracke? Vond ik persoonlijk wel een heel aangrijpend boek als tiener om te lezen.
Ik heb deze net gegoogled omdat de titel me niets zei.
Ik heb die ook gelezen (x jaar terug) en die was inderdaad aangrijpend, zeker als tiener hier in België/Europa.
 
Ik had al een paar titels genoemd, maar er waren echt vrij veel boekjes/boeken die ik graag las als kind en soms vind ik het wel jammer dat die weg zijn omdat ik veel titels vergeten ben.
Heb al eens geprobeerd kinderboeken uit een bepaald jaar op te zoeken, maar begin maar eens door die titels te bladeren. Soms herinner ik mij alleen de cover nog.
Er waren ook een paar vintage sprookjesboeken (met de originele versies in waarvan ik nu denk DAT IS GEWOON SINISTER maar dat als kind heel normaal vond :')).
Zoveel keer herlezen.

Maar er is nog altijd de bibliotheek natuurlijk, en/of de kringwinkel.

Nu, deze hier kan met zo'n bijzondere titel eigenlijk niet vergeten worden :LOL:😄 :

iu
 
Sprookjes in hun klassieke vorm zijn bij momenten gruwelijk. Zie maar naar Assepoester of de Kleine Zeemeermin, ergens maar goed dat Disney die wat bij gewerkt heeft :)

@Général Zantas : ge gaat het ni geloven maar uw omschrijving zegt me wel vaag iets. Ik heb een Jan Terlouw periode gehad en Pjotr gelezen en zo boeken over Siberië/Rusland gelezen :) Maar ik kan er jammer genoeg geen naam op plakken.
 
Sprookjes in hun klassieke vorm zijn bij momenten gruwelijk. Zie maar naar Assepoester of de Kleine Zeemeermin, ergens maar goed dat Disney die wat bij gewerkt heeft :)

@Général Zantas : ge gaat het ni geloven maar uw omschrijving zegt me wel vaag iets. Ik heb een Jan Terlouw periode gehad en Pjotr gelezen en zo boeken over Siberië/Rusland gelezen :) Maar ik kan er jammer genoeg geen naam op plakken.

Iemand anders heeft het al gedeeld in een ander topic, betreft:

index.php
 
Veel prachtige boeken hier al. Ik ga nog iets toevoegen: Ed Franck heeft een paar geweldige boeken geschreven. Had op het middelbaar les van de man, dus waren moreel een beetje verplicht zijn boeken te lezen. Maar nooit spijt van gehad.
 
Voor mijn jeugd was de harry potter reeks toch wel nostalgisch.
Binnekort de geheime kamer nog eens opnieuw lezen.
De steen der wijzen al paar x gelezen de rest van de boeken maar 1 x
 
Terug
Bovenaan