coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE
Naar aanleiding van de nostalgische herinneringen aan ondermeer Thea Beckmann in https://www.beyondgaming.be/threads/het-nederlandstalige-boek.900/#post-19109: wat waren jullie favoriete boeken als kind en jong adolescent?

Mijn mama nam vaak Engelstalige boeken mee wanneer ze op schoolreis was gegaan met haar klas naar Londen. Het beste cadeau dat ze eens meehad, was een mooi ingebonden verzameld werk met alle Beatrix Potter verhalen. Daar heb ik heel goede herinneringen aan. Ook op Winnie The Pooh, Vos en Haas, Toon Tellegen, Krukel, Roald Dahl,... was ik dol. Eigenlijk vooral boeken waar dieren in voor kwamen.

Van de latere jaren in de lagere school schieten mij meteen een paar namen binnen: Hart van Inkt van Cornelia Funke, Schijnbewegingen van Floortje Zwigtman, Jonkvrouw van Jean-Claude van Rijckeghem en Pat van Beirs, Het Midden van de Wereld van van Andreas Steinhöfel, romans van John Green, ...

Mijn broer las dan weer graag Harry Potter, Anthony Horowitz en Kippenvelverhalen.

Ik las heel veel als kind, maar kan niet meer op alle titels komen. Ook jammer dat ik geen enkele van mijn kinderboeken nog heb :( In het middelbaar ben ik redelijk snel overgeschakeld op volwassen literatuur.
 
Ik las niet veel toen ik jong was, maar herinner mij wel dat ik sommige Kippenvel boeken las van RL Stine, de boeken van Darren Shan (die ik volgens mij door elkaar las, hing er van af welke in de bib uit te lenen was) en Harry Potter.
 
- Thea beckman, met stip op 1

- Jan Terlouw, maar dan enkel Oorlogswinter
- Kippenvel, altijd heel leuk om lezen
- Snelle Jelle, was niet altijd even gemakkelijk om volgen daar het gestoeld was op het Nederlandse voetbalsysteem maar ik heb er toch een dozijn van verslonden.
- Dirk Bracke, interessante boeken die je wel aan het denken zette als tiener.
- Carry Slee, maar dan enkel Afblijven.

en natuurlijk Paul van Loon met zijn De Griezelbus-serie niet te vergeten :D
 
Laatst bewerkt:
Ik las als kind veel meer dan als volwassene (zou het graag anders zien maar het lukt me gewoon niet meer om een boek te lezen behalve re-reads).

Heel veel Kippenvel-verhalen, een paar boeken van Marc De Bel (Het Ei van Oom Trotter, De Kracht van Ajajatsu en De Fautenkampioene) en uiteraard de volledige Harry Potter reeks. Die laatste moet ik ondertussen al meer dan 10 keer doorploegd hebben.

Dan een beetje een confession: ik heb als prille tiener twee volledige series van Virginia Andrews (De Dollanganger-serie en de Casteel-serie, elk gemakkelijk 1000+ pagina's) er op recordtempo door gejaagd. Wijvenliteratuur tot en met maar om de één of andere reden vond ik dat echt nog leuk. :unsure:

Ik heb ook nog steeds een redelijk oud boek genaamd "Gouden Sprookjes" liggen, die lang niet allemaal een happy end hebben. Ook goede herinneringen aan. Ten slotte nog een jeugdvertaling/bewerking van de Ilias en de Odyssee, weet wel niet meer van wie maar dat was ook schitterend.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan een beetje een confession: ik heb als prille tiener twee volledige series van Virginia Andrews (De Dollanganger-serie en de Casteel-serie, elk gemakkelijk 1000+ pagina's) er op recordtempo door gejaagd. Wijvenliteratuur tot en met maar om de één of andere reden vond ik dat echt nog leuk. :unsure:
Doet me denken aan mijn broer die de twilight trilogie had gekocht voor hij hoorde dat dat echte chicklit was. Hij heeft die dan aan mij geschonken voor mijn verjaardag. Nooit gelezen. 💩
 
Veel gelezen van Thea Beckman en Roald Dahl. Ook veel gelezen van Karl May (Winntou en Old Shatterhand) als kind. Dan als jonge puber begonnen in Harry Potter en zo heel fel in het fantasy genre geraakt.
 
Oh Karl May geniaal die heb ik ook alle 50 nog gelezen.

buiten de boeke vermeld in het andere topic zou ik als jeugdboeken alles van Tonke Dragt en Rosemary Sutcliff aanraden en natuurlijk de Gebroeders Leeuwenhart van Lindgren.
 
Oh Karl May geniaal die heb ik ook alle 50 nog gelezen.

buiten de boeke vermeld in het andere topic zou ik als jeugdboeken alles van Tonke Dragt en Rosemary Sutcliff aanraden en natuurlijk de Gebroeders Leeuwenhart van Lindgren.
Van Tonke Dragt heb ik volgens mij enkel De brief voor de koning gelezen, maar dat vond ik echt wel een super boek.


Wel grappig eigenlijk, ik vermoed dat wij hier allemaal zo rond de 30 zijn en de helft van de boeken die we citeren zijn boeken die onze ouders als kind hebben gelezen (en in het geval van Karl May zelfs onze grootouders).
 
De opvolger: geheimen van het wilde woud dacht ik is ook goed en het tweeluik Torenhoog en mijlen breed en Ogen van Tijgers.
 
  • Toen ik 9 jaar was verslond ik de boeken van Paul Van Loon, die vond ik echt geweldig (de hele Griezelbus reeks).
  • Anthony Horowitz zijn boeken ook allemaal gelezen (vooral die 5-delige serie, ik geloof de Pentagram reeks)
  • Thea Beckmann - kruistocht in spijkerbroek (en nog 2 anderen)
  • Carry Slee vond ik heel goed, veel van gelezen
  • Roald Dahl ook de bekendste boeken
  • Toen ik wat ouder was Het Uur Nul van Dirk Bracke (die maakte indertijd wel indruk op mij, een aangrijpende schrijfstijl)
 
Mijn smaak is zowat gelijklopend met de rest hier: Roald Dahl, Marc De Bel, Anthony Horowitz, Thea Beck, Jan Terlouw, Thea Beckman.
De enige die ik mis in deze thread tot nu toe is Guus Kuijer.

Daarnaast nog zoveel van de bib meegenomen destijds, geen idee wie of wat ik allemaal gelezen heb :)
 
De griezelbus reeks helemaal verslonden!

"Waanzinning om te weten" reeks heb ik ook van achter naar voor gelezen, ooh the memories
 
  • Toen ik 9 jaar was verslond ik de boeken van Paul Van Loon, die vond ik echt geweldig (de hele Griezelbus reeks).
  • Anthony Horowitz zijn boeken ook allemaal gelezen (vooral die 5-delige serie, ik geloof de Pentagram reeks)
  • Thea Beckmann - kruistocht in spijkerbroek (en nog 2 anderen)
  • Carry Slee vond ik heel goed, veel van gelezen
  • Roald Dahl ook de bekendste boeken
  • Toen ik wat ouder was Het Uur Nul van Dirk Bracke (die maakte indertijd wel indruk op mij, een aangrijpende schrijfstijl)
Was ook een page turner. Die heeft hij toch niet 'afgemaakt' als in had een open einde?

The edge chronicles/de klif kronieken. Vooral het eerste boek Beyond the Deepwoods vond ik top. De hoofdstukken met de gabber beer zijn me vooral bijgebleven. De tekenstijl pastte ook goed bij de verhalen.
 
Mijn vader woont in Brazilië - Thea Beckman (zelfs nog gelezen als beginnende puber)
Jonkvrouw - Jean-Claude Van Rijckeghem & Pat Van Beirs
Minoes - Annie M.G. Schmidt
Otje - Annie M.G. Schmidt
Zon en Maan - Marcus Pfister
(Ik was zo in de ban van die cover, en heb met mijn tante toen zeker 10 winkels gedaan eer we eindelijk dat boekje vonden. Originele titel is Sonne und Mond.)
 
Steen van Dirk Bracke was bij mij de grote favoriet.

Verliefd op een binnenwerelder - Ilse Peys
Ik wil niet naar het knechtjeshuis - amai ik vind dat zelfs niet terug dat boek op Google
Mijn broer en zijn broer - Hakan Lindquist (hier ook redelijk obsessief mee, het Tsjechisch in het boek had ik overgeschreven en op mijn kamer gehangen)

En dan herinner ik mij nog een vaak boek over een moslimfamilie waarbij één van de zoontjes mishandelde werd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan