Auto Kilometerheffing? Pro of contra?

Kilometerheffing???

  • Ja

  • Nee


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Maar als dat zaken zijn die moeten gebeuren voor haar werkgever. Dan kan ze toch een dienstwagen reserveren hiervoor voor die dagen ? En naar ik verstaan heb is dat redelijk standaard voor de verschillende FOD's.

Als jij dan liever uw eigen wagen daarvoor gebruikt, dan is dat een keuze die je doet. Een keuze die ik perfect begrijp. Maar het is wel logisch dat de overheid niet gaat opdraaien voor het feit dat jij die keuze maakt. Desondanks kun je toch voor een bepaalde aantal km's ervoor zorgen dat je daarvoor terugbetaald wordt. Dus ten dele betaald de overheid dan al mee aan de kost van de keuze van uw wagen. Al zit er logischerwijze een limiet op die niet oneindig is.

Al zal die 0.36€/km nu ook wel stijgen rekening houdende met het feit dat de naft zo gestegen is.

PS: die logischerwijze gaat natuurlijk wel uit van het principe dat een salariswagen dikke nonsens is. Maar de lonen zijn wel rekening houdende met de extralegale voordelen die je in de privé kreeg, destijds (1999ish - https://nl.wikipedia.org/wiki/Copernicushervorming) hoger gezet. Ondertussen heeft de private sector dat gat in brutoloon gewoon dichtgereden voor de interessante profielen.
Ze kan idd een dienstwagen reserveren. Die staat wel in Brussel, dus dan moet ze eerst naar Brussel met de trein/onze auto om die te halen en nadien terug. En dat is wel meerdere keren per week dan, en alle materiaal, documenten mee. Begin er maar aan

Dus veel keuze geven ze je niet hè.
 
Ze kan idd een dienstwagen reserveren. Die staat wel in Brussel, dus dan moet ze eerst naar Brussel met de trein/onze auto om die te halen en nadien terug. En dat is wel meerdere keren per week dan, en alle materiaal, documenten mee. Begin er maar aan

Dus veel keuze geven ze je niet hè.
1) Je kunt officieel de dispensatie vragen dat je de wagen reserveert voor x dagen vb achter mekaar en dat je die dan ook mee naar huis mag nemen. Om vanuit daar dan te vertrekken. Dat is een uitzonderingsmaatregel, maar het kan wel. Natuurlijk als je dit elke dag doet, dan scheelt er iets.

2) Indien je het dan toch met collega's doet, kan je overeen komen dat iedereen om de beurt het eens doet. En dat jij dan gewoon met de trein spoort tot een gemakkelijk toegankelijke plaats waar ze u dan in de rit mee oppikken. Is een vorm van carpoolen. Is niets mis mee. Ik heb regelmatig dat ik gewoon de trein neem tot de locatie en dan de bus of te voet of een deelfiets... of...

3) Het is aan de overheid om te bepalen hoe ze hun werkvolk inzetten. Misschien leren zij eruit dat ze iets anders moeten voorzien dan een centraal gebruiksbeleid en ze misschien overkoepelend (verschillende overheidsdiensten) een dienstwagen decentraal kunnen reserveren op voorhand. En dat je dan naar die decentrale locatie met het OV kunt sporen om dan de laatste x km met die dienstwagen te doen of...

Lijkt mij dat in de digitale wereld waar we nu inzitten, dat je met een tablet of zo toch al zeer veel kunt oplossen voor de benodigde documentatie. Allez zo doe ik het momenteel (omdat de laptop voor mij teveel gezeul is - tablet is een pak lichter). En ja ik neem ook af en toe nog zaken mee op papier die ik dan de volgende keer als ik op de bureau kom, digitaliseer en op papier klasseer in het dossier.

En als je eens geen zin hebt om dat te doen, dan heb je uw potje van KM's die dekkend is voor de gebruikskosten te dekken ervan. Persoonlijk lijkt mij dat rekening houdende met het klimaat niet onredelijk.

Wilt dat zeggen dat een ander systeem niet nog beter zou kunnen. Tuurlijk, en daar ben ik voor hoor. Maar om te zeggen dat het onwerkbaar of fracking idioot is en dat ze ons maar een bedrijfswagen moeten geven daarvoor. Lijkt mij een paar stappen te ver om eerlijk te zijn.

En als men ooit een KM heffing gaat voorzien. Dan zal die 0.35 daaraan ook wel aangepast worden. Dat is nu eenmaal het enorme voordeel van het hebben van een sterke vakbond en een grotere werkomgeving. Daar wordt dat dan in regeltjes gegoten.
 
@Renegadexxripxx Het is totaal naast de kwestie natuurlijk.

Maar ze is inspecteur (geen politie) en doet acties in een bepaalde zone.
Er zijn idd zaken die via mail kunnen worden opgelost, maar vaak moet er ook worden langsgegaan op bedrijven.

Er gebeuren ook onaangekondigde bezoeken op bv. werven (helm, veiligheidsschoenen, jas,.. is dan nodig) en ook 's avonds, s' nachts en in de weekenden werken ze, onregelmatige uren, afhankelijk wat je tegenkomt kan het heel lang duren.

Als er collega's meegaan is het gecoördineerde actie dus verschillende instanties. Misschien soms nog één collega van dezelfde FOD, maar voor de rest andere fods, politie of instanties.

Carpoolen proberen ze dan uiteraard zoveel mogelijk om vanop één bepaald punt te vertrekken (pré Corona - met Corona max 2 personen per auto van hoger hand)

Ze eist geen firma wagen, maar als ik dan zie wie er wel die mogelijkheid krijgt..
Allè eigenlijk is haar job het schoolvoorbeeld waarom er firmawagens zijn.

Maar daarom ben ik dus tegen die Km heffing. Al zou ik met deze wagen en met de privé km die we maar doen er zelfs nog profijt uithalen.

Schaf eerst die belastingsvoordelen van salariswagens af en er zal al meer budget zijn en als ze het zelf moeten betalen gaan mensen ook een keer vaker nadenken om de auto te nemen -> goed voor het milieu.
 
Terug
Bovenaan