Keukeneiland met afzuiging onderaan

Wij hebben er ene van Siemens. Ook zo'n telescopisch geval dat uit het tablet omhoog komt.

Werkt eigenlijk wel zeer goed, we moeten die zelden tot nooit op de zwaarste stand zetten en mijn vriendin heeft er een hekel aan als het ruikt naar het eten binnen.

Qua afwerking ziet het er veel mooier uit dan zo'n bak boven je eiland.
Hij geeft zelf aan wanneer de filters moeten schoongemaakt worden, maar je kan dit ook gewoon zelf doen. De metalen filter is gewoon afwassen of in de vaatwasser en de koolstof van tijd tot tijd eens een nieuwe.

Qua kastruimte hangt het af van je eiland. Het onze is 1,20m dus 2kasten achter elkaar.
Onder het kookvuur zitten de lades voor bestek, potten en pannen
En in de andere kast zit de motor van de dampkap + dapkap, deze kast is inderdaad iets minder diep als standaard, maar daar hebben we de lege vazen instaan dus je verliest max een halve kast

Hier is hier ergens al eens een hele discussie over geweest (ik denk in een topic over keukenbouwers).
Kwam er wat op neer dat de duurdere varianten (BORA etc.) redelijk deftig werken en met de 'goedkopere' (NOVY bvb) waren er wel wat problemen.

Het is eigenlijk simpele fysica he. Damp gaat naar boven, dan moet je al krachtig afzuigen om die naar beneden weg te krijgen.
Bij een eiland met een hoge afzuiging kan de damp zich horizontaal verspreiden voor die aan je plafond is en zal je dus een voldoende krachtig model moeten nemen.
Hier heb ik mijn kookvuur tegen een wand staan met daarboven een inbouw afzuiging (lichtste model) en dat werkt imho het beste omdat je daar een logische luchtstroom creëert waarbij de damp via de spatwand naar boven gaat.

Is dat zo? Want wij zouden voor de Novy One gaan, omdat ik daarvan de meeste positieve reviews van heb gelezen? Ik vind die ook net wat strakker dan een Bora, met dat je niet de hele tijd een rond gat ziet in het midden van jouw kookplaat. Bij de demo zag er ook beter uit, alleen maakt hij op volle stand iets meer lawaai.

Tenslotte moet je bij Bora zeker 1x per jaar een koolstoffilter kopen van +€100 en bij Novy gaat die 5 jaar lang mee.

Is dat zo? Want wij zouden voor de Novy One gaan, omdat ik daarvan de meeste positieve reviews van heb gelezen? Ik vind die ook net wat strakker dan een Bora, met dat je niet de hele tijd een rond gat ziet in het midden van jouw kookplaat. Bij de demo zag er ook beter uit, alleen maakt hij op volle stand iets meer lawaai.

Tenslotte moet je bij Bora zeker 1x per jaar een koolstoffilter kopen van +€100 en bij Novy gaat die 5 jaar lang mee.
De vrienden van mij die een Novy hebben zijn er allesinds niet content van (weet wel niet welk type, was een vuur van +-1800 dacht ik), de Bora's waar ik over spreek kosten makkelijk 3k.

Wij hebben een Bora Pure, en echt aangenaam verrast, doet zijn werk echt wel goed en onderhoud ook eenvoudig!
Dit is geplaatst in een open eiland, afgezogen lucht ontsnapt uit het eiland dmv een spleet boven de plint van het eiland (dus niet zichtbaar)

Ik heb er in den tijd naar gekeken toen ik zelf ook bezig was maar uiteindelijk geopteerd voor een recirculatie bak boven het vuur.

Dit omdat ik van toenmalige collegas die het hadden, had gehoord dat het niet al te geweldig was.

Ziet er wel enorm strak uit.

Nu, een van de grootste problemen dat mensen hebben met recirculatie, of dat nu de bak is boven het fornuis of zo eentje ingebouwd in u eiland, is dat ze die gewoon niet genoeg proper maken.

Koolstoffilter werkt super goed, ik heb de mijne op een jaar tijd nog niet moeten vervangen maar stak wel die ijzeren filters een keer om de twee weken in de vaatwas. Nooit last gehad van geurtjes, zelfs niet de paar keer dat ik de frituur heb gebruikt.

Zo een ingebouwd afzuigsysteem is super cool maar eventueel eens rond horen om het in werking te zien vooraleer het te gebruike. Zoals anderen hier ook zeggen, die kookdampen stijgen, da ding gaat al enorm veel zuigkracht moeten hebben om je frietdampen op te zuigen.

Wij hebben er ene van Siemens. Ook zo'n telescopisch geval dat uit het tablet omhoog komt.

Werkt eigenlijk wel zeer goed, we moeten die zelden tot nooit op de zwaarste stand zetten en mijn vriendin heeft er een hekel aan als het ruikt naar het eten binnen.

Qua afwerking ziet het er veel mooier uit dan zo'n bak boven je eiland.
Hij geeft zelf aan wanneer de filters moeten schoongemaakt worden, maar je kan dit ook gewoon zelf doen. De metalen filter is gewoon afwassen of in de vaatwasser en de koolstof van tijd tot tijd eens een nieuwe.

Qua kastruimte hangt het af van je eiland. Het onze is 1,20m dus 2kasten achter elkaar.
Onder het kookvuur zitten de lades voor bestek, potten en pannen
En in de andere kast zit de motor van de dampkap + dapkap, deze kast is inderdaad iets minder diep als standaard, maar daar hebben we de lege vazen instaan dus je verliest max een halve kast
Welk type is het precies

Vandaag langs geweest bij onze keukenbouwer en we gaan toch voor de Bora X Pure. Die Novy One maakt echt wel veel lawaai en zeker op max stand. Toevallig moet hij dan ook altijd op max staan om deftig te werken. Die Bora is vrij stil en ziet er in het algemeen ook wel beter gebouwd uit.

Onze keukenman is familie, maar werkt niet met Bora.
We gaan waarschijnlijk een Bora X Pure kopen in NL (waar je ze wel gewoon kan kopen, in tegenstelling tot achterlijk Belgenland met zijn keukenbouwerfantasialand), en onze keukenman gaat die dan installeren (de instructies en diagrammen zijn overal te vinden, uiteindelijk is het wat dingen aansluiten en voldoende ruimte voorzien he...

Voor garantie ga ik dan wel leunen op mijn 2j wettelijke + 2j extra garantie via mijn kredietkaart.
Als ik de prijs die ik dan betaal vergelijk met wat het me anders zou kosten ben ik zelfs nog voordelig uit, en "mag" dat ding na 4 jaar al de geest geven. Zoveel meer kost bvb een Novy Panorama/One als je hem via een keukenman laat installeren... en heb je eigenlijk minder bruikbaar oppervlak...

Onze keukenman is familie, maar werkt niet met Bora.
We gaan waarschijnlijk een Bora X Pure kopen in NL (waar je ze wel gewoon kan kopen, in tegenstelling tot achterlijk Belgenland met zijn keukenbouwerfantasialand), en onze keukenman gaat die dan installeren (de instructies en diagrammen zijn overal te vinden, uiteindelijk is het wat dingen aansluiten en voldoende ruimte voorzien he...

Voor garantie ga ik dan wel leunen op mijn 2j wettelijke + 2j extra garantie via mijn kredietkaart.
Als ik de prijs die ik dan betaal vergelijk met wat het me anders zou kosten ben ik zelfs nog voordelig uit, en "mag" dat ding na 4 jaar al de geest geven. Zoveel meer kost bvb een Novy Panorama/One als je hem via een keukenman laat installeren... en heb je eigenlijk minder bruikbaar oppervlak...

Zeker zien dat hij deftig aangesloten is. Ik heb af en toe slechte recensies gelezen en waarbij achteraf bleek dat de aansluiting niet correct gebeurt was.

Zeker zien dat hij deftig aangesloten is. Ik heb af en toe slechte recensies gelezen en waarbij achteraf bleek dat de aansluiting niet correct gebeurt was.
Ik ga er met de documentatie bij naast zitten 😅.

Ik blijf het ridicuul/crimineel vinden dat alle belgische Bora dealers exclusief keukenwinkels zijn die enkel die dingen verkopen bij hun keukens, want "plaatsen in iemand anders zijn keuken doen we niet, dat geeft te veel mogelijke problemen" 🧐.

Ik ga er met de documentatie bij naast zitten 😅.

Ik blijf het ridicuul/crimineel vinden dat alle belgische Bora dealers exclusief keukenwinkels zijn die enkel die dingen verkopen bij hun keukens, want "plaatsen in iemand anders zijn keuken doen we niet, dat geeft te veel mogelijke problemen" 🧐.
Mijn broer heeft nochtans zo een Bora kunnen kopen in Vlaanderen zonder bij een keukenbouwer te gaan?

Mijn broer heeft nochtans zo een Bora kunnen kopen in Vlaanderen zonder bij een keukenbouwer te gaan?
Dat kan waarschijnlijk wel, maar die verkoper zal er hier toch niet tussenstaan:
De Nederlandse winkels waar ik ze wel kan kopen (voor een erg aardige prijs) zijn ook gewoon Gouden of Zilveren partners volgens die kaart.

Heb je toevallig een adres waar hij die heeft gehaald? Dichterbij is altijd handig :)

Dat kan waarschijnlijk wel, maar die verkoper zal er hier toch niet tussenstaan:
De Nederlandse winkels waar ik ze wel kan kopen (voor een erg aardige prijs) zijn ook gewoon Gouden of Zilveren partners volgens die kaart.

Heb je toevallig een adres waar hij die heeft gehaald? Dichterbij is altijd handig :)
Zal eens horen, zie hem morgenavond.

Waar en hoeveel zou jij betalen voor de Bora X Pure?

Die Bora professional 3.0 ziet er wel zalig uit hé. :drool:

De prijs wel wat minder. :unsure:

Waar en hoeveel zou jij betalen voor de Bora X Pure?
Ik had bij de eerste webshops die je vindt op Google (steeds met verbonden keukenwinkel) in NL prijzen van 2800-3000 euro incl BTW voor de Bora X Pure met minder dan 50 euro verzendkosten.

Ik zou ze precies wel zelf gaan halen, al is het maar om even zeker te zijn dat ik alles heb om het geïnstalleerd te krijgen.

Terug
Bovenaan