Met Black Friday was ik op zoek naar voedseldonaties voor een organisatie die straatkatten voedt (met toestemming van de gemeente), een TNR-programma uitvoert, en daarnaast ook een afzonderlijke opvangtak heeft (met gescheiden opvanggezinnen).
Toen ik in de VS woonde, was het makkelijk: spotgoedkope, maar nog steeds kwaliteitsvolle paletten Friskies 156g (5.5 oz) blikken paté. (Noot: Friskies is daar een kattenmerk geworden, terwijl het hier een hondenmerk bleef en Felix het kattenmerk werd.)
Maar hier zijn geen 156g blikken te vinden en bijna geen economy-blikken meer. Het lijkt wel alsof het volledige economy-segment is overgeschakeld naar zakjes. Zakjes zijn prima voor thuis, maar een ramp in bulk: niet stapelbaar, lekken bij het openen, scheuren snel, trager om leeg te maken, en twijfelachtige recycleerbaarheid (plastic en aluminiumfolie...).
Wat ik tot nu toe gevonden heb:
* Purina FELIX: Economy-tier. In principe het donatiemerk bij uitstek. Vroeger blikken. Vandaag helaas 100% overgeschakeld op zakjes.
* Purina Gourmet GOLD (85g blikken): Mid-tier (één niveau boven Felix). Dit is de enige optie waarvan ik blikken in bulk kan vinden: MaxiZoo verkoopt 96x85g verpakkingen voor 52 EUR. (Noot: ik denk dit te doneren voor het opvangteam, al is het jammer dat het 10 EUR duurder is dan Felix en wat ik in de VS betaalde voor dezelfde hoeveelheid Friskies.)
* Purina PRO PLAN (85g blikken): Premium (2 niveaus boven Felix). Buiten budget (> €500 voor het gewenste volume).
* Whiskas (400g 'Family' blikken): Economy, goedkoop, maar te groot voor opvanggezinnen. Mogelijk bruikbaar voor het straatteam, al is er geen bulkverpakking beschikbaar en vind ik ze precies nergens op voorraad.
* Andere merken (bijv. MaxiZoo Animonda Carny 200g, supermarktmerken): Geen ervaring met de betrouwbaarheid, textuur of prijs/kwaliteit.
Wat ik zoek voor het Straat-/TNR-team:
Ik zoek specifiek blikken van 150-200g (geen zakjes), in de 'economy' of 'mid-tier' (max. €7/kg), met betrouwbare kwaliteit en één van deze texturen:
* Paté/Mousse: Universeel geliefd. Ideaal om ontwormingsmiddel in te verstoppen, hoog vochtgehalte, en laat geen 'McDonalds-gedrag' toe (alleen de saus oplikken, de rest laten liggen).
* Zachte stukjes in saus/gravy: Droogt minder snel buiten en de saus is een ideaal lokmiddel voor TNR.
Iemand tips of voorstellen?