Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
@Sneeuwstorm Wij hebben sinds een paar jaar een "hangende" Kerstboom van hout en touw. Deze hangt aan de muur en daar kan ze niet bij. Al laten we de onderste rij toch maar leeg. (Komt van bol.com.)

(Foto van vorig jaar, staat ze toevallig bij op). 😅

IMG-20241223-WA0001.jpg

Die van ons is te lui om erin te kruipen. Allè, soms probeert hij wel eens in het begin, maar na een terechtwijzing of 2 vindt hij het goed geweest.

Die van ons is te lui om erin te kruipen. Allè, soms probeert hij wel eens in het begin, maar na een terechtwijzing of 2 vindt hij het goed geweest.
Ik vraag mij soms af of den onze wel van dezelfde kweker komt want die probeert letterlijk aan bijna alles te prutsen 😝

Blijkbaar heb ik geluk gehad vroeger want de mijne kroop nooit in de kerstboom eigenlijk. Integendeel die ging regelmatig onder de boom liggen tussen de cadeautjes :love:.

@Sneeuwstorm Wij hebben sinds een paar jaar een "hangende" Kerstboom van hout en touw. Deze hangt aan de muur en daar kan ze niet bij. Al laten we de onderste rij toch maar leeg. (Komt van bol.com.)

(Foto van vorig jaar, staat ze toevallig bij op). 😅

Bekijk bijlage 46107
Ik zou toch ook de kerstbollen hoog genoeg hangen. Toen hij een kitten was probeerde hij er wel in te kruipen. Als hij dat nu probeert ligt half de boom beneden vrees ik.

Laatst bewerkt:
Die van ons kruipen er niet. Enige probleem is dat er twee het wel heel leuk vinden om er op te knagen 😒 en tis geen echte boom
Hier werden de valse naden zelfs opgegeten. Gelukkig spuugde ze die terug uit, maar om geen verdere risico's te nemen hebben we toch voor een naadloze boom gekozen. Een kat hebben met PICA is niet niks... Het is intussen enkele jaren een gewoonte om geen snoeppapiertjes of broodzakken te laten liggen (al kunnen die laatste natuurlijk geen kwaad).

Hier is het een valse kerstboom dus het zal ook niet gezond zijn maar de kans op vergiftiging gaat kleiner zijn denk ik. Ik heb gelezen dat die naalden van een echte kerstboom giftig zijn voor een kat.

Een kat hebben met PICA is niet niks... Het is intussen enkele jaren een gewoonte om geen snoeppapiertjes of broodzakken te laten liggen (al kunnen die laatste natuurlijk geen kwaad).

Ja hier is het plastiek. Maar dan voornamelijk plastiek als in folies en zakjes etc...

Ik was het dus vergeten dat ze dat bij de kerstboom ook deden dus ik heb de fake sneeuw van de onderste takken kunnen halen 😩 heel tof klusje 😅

Met snoeppapiertjes bedoelde ik ook plastic. :) En plastic van broodzakken, al is dat geen "echte" plastic, maar ik kan maar niet vinden of dat materiaal (Licra? Lycra? Hoe is dat geschreven?) minder schadelijk is. Soms zou ik toch graag weten wat daar toch zo fijn aan is voor sommige katten. Dit is ook de eerste kat die ik weet die dit heeft. Vóór haar wist ik zelfs niet dat dit bestond.

Ja, met fake sneeuw enz is het idd ook opletten. Het is jammer dat zo'n kat de versieringen in huis beperkt, want ook ik hou daarvan in de winter. Sowieso vind ik het al moeilijk om het echt gezellig te maken, maar ja... Toch nog altijd liever een kat. :)

Met Black Friday was ik op zoek naar voedseldonaties voor een organisatie die straatkatten voedt (met toestemming van de gemeente), een TNR-programma uitvoert, en daarnaast ook een afzonderlijke opvangtak heeft (met gescheiden opvanggezinnen).

Toen ik in de VS woonde, was het makkelijk: spotgoedkope, maar nog steeds kwaliteitsvolle paletten Friskies 156g (5.5 oz) blikken paté. (Noot: Friskies is daar een kattenmerk geworden, terwijl het hier een hondenmerk bleef en Felix het kattenmerk werd.)

Maar hier zijn geen 156g blikken te vinden en bijna geen economy-blikken meer. Het lijkt wel alsof het volledige economy-segment is overgeschakeld naar zakjes. Zakjes zijn prima voor thuis, maar een ramp in bulk: niet stapelbaar, lekken bij het openen, scheuren snel, trager om leeg te maken, en twijfelachtige recycleerbaarheid (plastic en aluminiumfolie...).

Wat ik tot nu toe gevonden heb:
* Purina FELIX: Economy-tier. In principe het donatiemerk bij uitstek. Vroeger blikken. Vandaag helaas 100% overgeschakeld op zakjes.
* Purina Gourmet GOLD (85g blikken): Mid-tier (één niveau boven Felix). Dit is de enige optie waarvan ik blikken in bulk kan vinden: MaxiZoo verkoopt 96x85g verpakkingen voor 52 EUR. (Noot: ik denk dit te doneren voor het opvangteam, al is het jammer dat het 10 EUR duurder is dan Felix en wat ik in de VS betaalde voor dezelfde hoeveelheid Friskies.)
* Purina PRO PLAN (85g blikken): Premium (2 niveaus boven Felix). Buiten budget (> €500 voor het gewenste volume).
* Whiskas (400g 'Family' blikken): Economy, goedkoop, maar te groot voor opvanggezinnen. Mogelijk bruikbaar voor het straatteam, al is er geen bulkverpakking beschikbaar en vind ik ze precies nergens op voorraad.
* Andere merken (bijv. MaxiZoo Animonda Carny 200g, supermarktmerken): Geen ervaring met de betrouwbaarheid, textuur of prijs/kwaliteit.

Wat ik zoek voor het Straat-/TNR-team:
Ik zoek specifiek blikken van 150-200g (geen zakjes), in de 'economy' of 'mid-tier' (max. €7/kg), met betrouwbare kwaliteit en één van deze texturen:
* Paté/Mousse: Universeel geliefd. Ideaal om ontwormingsmiddel in te verstoppen, hoog vochtgehalte, en laat geen 'McDonalds-gedrag' toe (alleen de saus oplikken, de rest laten liggen).
* Zachte stukjes in saus/gravy: Droogt minder snel buiten en de saus is een ideaal lokmiddel voor TNR.

Iemand tips of voorstellen?

Purina Gourmet Gold koop ik bij Amazon: onlangs 2x 96 blikken van 85g gekocht voor 70 euro met Black Friday korting
Bij Amazon kopen is meestal goedkoper dan in de supermarkt omdat je verpakkingen met 96 blikken ineens kunt kopen.

Purina Gourmet PERLE heb ik niet vermeld gezien het idd zakjes-only is. Gourmet PERLE werd in de markt gebracht als de zakjestegenhanger van Gourmet GOLD - het aanbod is vrij identiek (sommige varianten zijn letterlijk van GOLD overgenomen). Hopelijk is dat niet met de bedoeling om GOLD ooit te vervangen, want de fabrikanten zijn de grote fan van die zakjes - minder volume, minder gewicht, minder kosten. PERLE was vroeger ook goedkoper dan GOLD, maar tegenwoordig lijkt het verschil veel kleiner.

Nu, zoals ik zei, absoluut niets mis met zakjes voor thuisgebruik. Enkel als je in elke dag kilos natvoer uitdeelt, dan zijn blikjes wel sneller en makkelijker. Alleen, die 85g blikjes zijn zo klein, dat zijn allemaal "single-serves" net zoals een Nespresso capsule.

Iemand die grotere kent blikken (150-200g) van betrouwbaar merk dat katten graag lusten? Paté/mousse of zachte stukjes in saus, max 7 EUR/kg.

Terug
Bovenaan