Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Bij mij staat er een grote krabpaal naast de grote zetel, en van krabben aan de zetel heb ik weinig last. Wel krabben aan de deuren 's nachts, dat is enorm vervelend en ik word daar dan regelmatig wakker van.
Nu zou je nog de deuren kunnen op een kier laten, maar in volle winter is dat geen optie meer. Dus daar gaat eens een oplossing moeten voor gevonden worden. Als de kat aan de deuren krabt pak ik hem nu op en zet ik hem aan de krabpaal.

Bij mij staat er een grote krabpaal naast de grote zetel, en van krabben aan de zetel heb ik weinig last. Wel krabben aan de deuren 's nachts, dat is enorm vervelend en ik word daar dan regelmatig wakker van.
Nu zou je nog de deuren kunnen op een kier laten, maar in volle winter is dat geen optie meer. Dus daar gaat eens een oplossing moeten voor gevonden worden. Als de kat aan de deuren krabt pak ik hem nu op en zet ik hem aan de krabpaal.
gewoon kattenluikje steken in die deur waar ze aan krabt?

Wij hadden vroeger een zetel in daim/suede en daar krabten onze katten nooit aan. Sinds een jaar hebben we een grotere, stoffen zetel en we krijgen het hun niet afgeleerd om daaraan te krabben... Onze zetel is al voor de vuilbak...

Dat scheelt inderdaad wel. Bij mij was het ook zo, maar dan in de omgekeerde volgorde: begonnen met een stoffen zetel met een ruw oppervlak, daar krabden ze graag aan. Daarna bewust een zetel in gladde stof gekocht (iets suede achtig) en ook wel een krabpaal vlak naast die nieuwe zetel gezet - nooit nog last van gehad.

Liefde is....uw kat uw voeten laten openkrabben als hij in de zetel tussen je benen ligt te slapen en zich even strekt tussendoor.
Verdomme dat doet pijn! 🤪 😵

Onze kleinen heeft begin september zijn eerste verjaardag gehad en is sinds eind september een jaar bij ons 🥳.

Nog altijd een 'grote' deugniet, maar wel nen hele flinke met sommige momenten 😅.

vFBscXk.jpeg

Ondertussen al zo hard gegroeid, is echt niet normaal. Begint ook terug op de schoot te liggen al duurt dat soms maar een paar minuten en dan is hij het al beu 🤣.

Toch leuk hoe katten je kunnen laten lachen 😍.
Hier doen we met het koudere weer natuurlijk het raam vaker dicht, die van ons zit ons dan van buiten achter het raam aan te staren om haar binnen te laten, zo van, "Hey manne ik sta hier wel al 5 seconden te wachten éh! Pipo's! Doe eens open!"

Hier doen we met het koudere weer natuurlijk het raam vaker dicht, die van ons zit ons dan van buiten achter het raam aan te staren om haar binnen te laten, zo van, "Hey manne ik sta hier wel al 5 seconden te wachten éh! Pipo's! Doe eens open!"
En als je het raam opent om die binnen te laten: 'nah, nog ff buiten rondlopen'.

De onze heeft toch ook echt geen geluk. (Geschiedenis: auto-immuunziekte FORL (vorig jaar heel veel tandjes laten verwijderen), Corona, artrose aan één pootje en nu kan er nog iets bij op de lijst.)
Het is nog een relatief jonge kat (5-6 jaar), dus aan de leeftijd ligt het ook niet.

Het begon met steeds minder eten totdat het gisteren ineens helemaal gedaan was, alsook drinken (enkel saus van natte voeding) en veel minder actief zijn dan anders, veel meer slapen ook. De stoelgang werd steeds minder en gisteren lag er zelfs helemaal niets meer in haar bak. Zelfs snoepjes liet ze liggen. Gelukkig konden we nog terecht bij de dierenarts, want dit was toch echt niet normaal.
Bleek ze koorts te hebben en het slijmvlies in haar ogen was doffer volgens haar (wij hadden ook al gezien dat ze er ziek uitzag idd). Haar onderzoeken ging sowieso moeilijker dan anders, sowieso een teken dat ze ziek was/is volgens de dierenarts. Zij dacht aan een acute alvleesklierontsteking. Oorzaak onbekend.
De poes heeft een injectie gekregen en zou tegen maandag beter moeten zijn. Ze ziet er al iets beter uit, maar buiten één snoepje heeft ze nog altijd niks gegeten (denken we) en vooral niet gedronken. Hopelijk is de saus van de natte voeding genoeg, want ik maak me toch nog steeds wat zorgen.
Er zouden geen onderliggende aandoeningen zijn zoals suikerziekte.

Nog mensen met katten die een acute alvleesklierontsteking hebben gehad? Verliep de genezing vlot?

Ik vroeg me af of iemand iets weet voor het volgende: kater van 17+ (blind, doof, nierinsufficiëntie, epilepsie) kan zijn poten niet meer zo goed wassen. Vacht op lijf gaat prima maar zijn nagels en tussen de tenen.. daar blijft het vies. Waarmee kan ik dat het beste schoonmaken zonder het zo groots aan te moeten pakken dat de kans groot is een epilepsieaanval? Hij is doorgaans heel lief en meegaand maar hem helemaal in bad doen, dat gaat het niet worden, ben ik bang.

Iemand?

Ik vroeg me af of iemand iets weet voor het volgende: kater van 17+ (blind, doof, nierinsufficiëntie, epilepsie) kan zijn poten niet meer zo goed wassen. Vacht op lijf gaat prima maar zijn nagels en tussen de tenen.. daar blijft het vies. Waarmee kan ik dat het beste schoonmaken zonder het zo groots aan te moeten pakken dat de kans groot is een epilepsieaanval? Hij is doorgaans heel lief en meegaand maar hem helemaal in bad doen, dat gaat het niet worden, ben ik bang.

Iemand?
Niet dat ik er ervaring mee heb, maar gewoon proberen met wat water en je handen? Eventueel de nageltjes wat uitduwen ook.
Zal toch tenminste al iets van vuil wegnemen zou ik denken.

De mijne zou dat wel aanvaarden denk ik, wel in meerdere pogingen zoals ik ook haar nagels knip in horten en stoten :tongue:

Iemand?

Er bestaan van beaphar vochtige doekjes voor dieren. Misschien werkt dat? Of anders gewoon met een nat washandje.

Denk dat je vooral moet opbouwen en zorgen voor voorspelbaarheid, dat ze weet wat er komt.
Filou heeft vaak een vuile neus. In het begin was dat lastig om af te kuisen. Maar sinds ik duidelijk "neus" zeg voor ik dat doe, houdt hij zelfs z'n neusje omhoog. En als het echt niet de moment is voor hem, heeft hij kans om te vluchten.

Maar veel hangt van de kat af natuurlijk. Als ik tegen Filou "tandjes" zeg trekt die z'n lip op om te poetsen, terwijl Pixel direct het hazepad kiest.

Maar als ze ontvankelijk is ervoor gewoon opbouwen:
Eerst "pootje" en gewoon vastpakken, dan een snoepje. Daarna vastpakken en keer wrijven met je hand. Volgende stap met een droog doekje... En zorgen dat zij vooral onthoudt: "oeh pootje, dan volgt seffens snoep".

Over het algemeen zijn babyproducten die je uitwendig gebruik ook wel oké voor dieren, volgens de dierenarts dus eventueel vochtige doekjes zonder parfum of geschikt voor babies kan een oplossing zijn als het met water te moeilijk is.

Ik zou niet specifiek dingen kopen die gelabeld zijn voor dieren.. vaak kosten die meer.

Best wel eerst een proberen met het te gebruiken op een klein stukje huid/vacht om te zien dat uw kat het zeker verdraagt.

Het is hier weer bijna tijd om de kerstboom te zetten. Ik vraag mij af: hoe zorgen jullie dat jullie kat(ten) uit de kerstboom blijft?
Ik betwijfel zelfs dat citronella of een citroen onder de kerstboom leggen zal veel effect hebben.

Misschien zo'n kattenwerende mat rond de kerstboom leggen:

Maar dan mag hij er ook niet vanaf de zetel / tafel / kast kunnen in springen.

Terug
Bovenaan