Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
als jullie dagelijks kattenbakken willen kuisen is dat uw zaak. ik heb een tuin, en die moet gebruikt worden. ik word geen slaaf van m'n huisdieren

Neem dan geen huisdier.
Huisdieren zijn compleet afhankelijk van hun eigenaar. Het is jouw verantwoordelijkheid om ze zo goed mogelijk te verzorgen en je leven/woning/whatever aan te passen aan jouw huisdier. Jij hebt gekozen voor de kat in huis te namen. De kat heeft jou nooit gekozen.

Dieren ruw behandelen, waaronder een tij geven valt, is dierenmishandeling. Als jij een beestje van ocharme een paar kilogram niet kan opvoeden zonder (fysieke) straffen dan moet je dringend bijleren over het gedrag van katten of gewoon geen dier nemen.

De tijd dat we andere levende wezens hardhandig behandelen is gelukkig gedaan. We zijn slimmer geworden dan dat.

Hier is de beslissing gevallen dat er (normaal in januari) een kitten in huis komt. Na lang zoeken zal het een Ragdoll worden. Ik kijk er eigenlijk enorm naar uit!

lach maar... binnen enkele dagen gaat ze net zoals alle andere katten die ik heb opgeleerd, mooi naar buiten voor toilet.

terwijl iedereen hier dagelijks zit kattenbakken te kuisen. wie is dan de slimste en de gemakkelijkste ? ....
maar geef maar af ja op een forum. ik zal binnenkort op mijn gemak zijn.

en die pedagogische tik bespreek je maar in een aparte thread wat mij betreft mag die zeker nog overeind blijven, ook bij kinderen. zo leren ze het best. geef mij gerust maar uw "jaren stillekes" terug.

En nu hou ik er mee op. /Trump out.
Oh neen zeg. Elke dag 1 keer scheppen in de kattenbak. Zeker 1 minuut van de dag die verloren is gegaan. De horror zeg!

Ik denk dat de slimste, de mensen zijn waarbij de kat niet in hun bed heeft geplast, maar ik kan mis zijn :unsure:

Katten zijn eigenlijk ook vrij kieskeurige en hygiënische dieren. Ik dacht dat zij ook liever hun behoefte in een kattenbak doen dan in een tuin. Die van mij komt nu vrij veel buiten onder toezicht maar die heeft toch nog nooit een plasje gedaan in de tuin.

En je leert trouwens het beste iets aan door goed gedrag te belonen, niet door slecht gedrag te bestraffen.

Katten zijn eigenlijk ook vrij kieskeurige en hygiënische dieren. Ik dacht dat zij ook liever hun behoefte in een kattenbak doen dan in een tuin. Die van mij komt nu vrij veel buiten onder toezicht maar die heeft toch nog nooit een plasje gedaan in de tuin.

En je leert trouwens het beste iets aan door goed gedrag te belonen, niet door slecht gedrag te bestraffen.
Voor zover ik weet gaat mijn kat altijd in de kattenbak en nooit buiten. Ze moeten hun uitwerpselen en urine kunnen begraven.

Mijn kat die ik had toen ik nog thuis woonde ging zowel in de tuin als in de kattenbak.
Een kattenbak is eigenlijk niet veel werk aan, als je zoals @Wilcao zegt dagelijks eens de kakjes eruit schept blijft die vrij lang proper.

Damn, ik dacht dat dieren met hun neus in urine of uitwerpselen wrijven al sinds de jaren '90 enkel nog door marginalen werd gedaan.

Ik wacht op de posts over de nieuwe gedragsproblemen van dat beestje of hoe hij na een tijdje gewoon niet meer naar huis komt en zelf betere oorden is gaan zoeken.

Wij hebben 3 kattenbakken staan. Op elke bak staat een emmerke en ligt een schepje. Als wij daar passeren en die is gebruikt, stoppen we 3 seconden om dat in dat emmerke te scheppen. En om de paar weken, haal ik die eens leeg en was ik die af, da's een kwartier werk per bak. Dagelijks eten geven, met die beestjes spelen, tandjes poetsen en haartjes kammen kost veel meer tijd dan die kattenbakken onderhouden.

Damn, ik dacht dat dieren met hun neus in urine of uitwerpselen wrijven al sinds de jaren '90 enkel nog door marginalen werd gedaan.

Ik wacht op de posts over de nieuwe gedragsproblemen van dat beestje of hoe hij na een tijdje gewoon niet meer naar huis komt en zelf betere oorden is gaan zoeken.

Wij hebben 3 kattenbakken staan. Op elke bak staat een emmerke en ligt een schepje. Als wij daar passeren en die is gebruikt, stoppen we 3 seconden om dat in dat emmerke te scheppen. En om de paar weken, haal ik die eens leeg en was ik die af, da's een kwartier werk per bak. Dagelijks eten geven, met die beestjes spelen, tandjes poetsen en haartjes kammen kost veel meer tijd dan die kattenbakken onderhouden.
Wie geeft er zijn katten nu eten als er in de tuin ook vogels zitten?

Ok, duurt mss 2 minuten om daar eens met de schep door te gaan , maar je moet er wel zeker dagelijks aan denken, of dat beest zit in zijn eigen kak. Terwijl een automatische kattenbak dan maar 1x moet gereinigd worden per week.

Ik heb wel de indruk dat de kat het rap laat merken wanneer de bak moet gereinigd worden, als hij begint te vegen met zijn poot op de grond ernaast, of als hij blijft graven in de kattenbak of onrustig is kan het ook een teken zijn :)

Voordeel van zo'n automatische bak is ook dat er dan geen vulling naast de bak belandt, want dat gebeurt wel eens.

Onze kleine vent heeft gisteren 2 tandjes (beide kiezen, onderaan langs elke kant 1) moeten laten trekken. Het was nog niet ernstig maar dat zou het wel worden na bepaalde tijd.
Bij 1 tandje was er al een beetje botaantasting, de andere tand was zodanig gevormd dat er een natuurlijk gat in zat en dat zou sowieso na verloop van tijd ook gaan beginnen ontsteken en is er dus preventief uitgedaan.
Dan was er nog een tandje bovenaan dat door het puntje in zijn tandvlees onderaan telkens zat te prikken, daarvan is het puntje een beetje vlakker gezet om dat wat tegen te gaan.

Door de verdoving was hij nadien wel volledig van slag. Als hij wou drinken stak hij half zijn hoofdje in zijn drinkbakje, neus en al onder. Hij was dus telkens kletsnat en mochten hem telkens afdrogen 😋 .
En drinken deed hij veel, vermoedelijk door de irritatie van de intubatie en de verdoving wekt ook dorst op.

Dus ja, tandjes gereinigd en noodzakelijke tandjes verwijderd.
Na een week ongeveer mogen we weer beginnen poetsen. Dat deden we sowieso al alle dagen maar voordien zat er al aanslag op dat er enkel met poetsen niet meer afging, nu kunnen we starten op propere tandjes.

Laatst bewerkt:
Wij hadden vroeger een zetel in daim/suede en daar krabten onze katten nooit aan. Sinds een jaar hebben we een grotere, stoffen zetel en we krijgen het hun niet afgeleerd om daaraan te krabben... Onze zetel is al voor de vuilbak...

Wij hadden vroeger een zetel in daim/suede en daar krabten onze katten nooit aan. Sinds een jaar hebben we een grotere, stoffen zetel en we krijgen het hun niet afgeleerd om daaraan te krabben... Onze zetel is al voor de vuilbak...

Ik koop hierdoor dus geen dure meubels :p onze zetel valt opzich nog wel mee. Maar ik heb in het voorjaar een relax gekocht ook uit daim en daar hebben ze ook al aan gezeten. Ach ja. Het is ook hun thuis en hun meubels.

Een van mijn katten, Lilith, wordt echt behandeld als royalty. Naast mijn bureau staat zo'n karretjes met drie maanden waar normaal wat boeken en hobby spulletjes in zaten. Nu is dat dus ingenomen door de katten.
Lilith heeft al enkele maanden het bovenste mandje ingenomen. Echt, sinds deze week, wil ze nergens anders meer liggen. Voorheen kwam ze bij mij liggen als ik aan het lezen was, in de relax of in het bed. Nu moet ik haar dus overal mee heen rijden in haar karretje 🙄. Als ik dat niet doe zit ze te zagen naar mij op bij haar te komen zitten. Niet mijn man, maar specifiek ik.
's nachts staat die kar dus zo goed als naast het bed, alsof het een wiegje voor een baby is.

Vorig jaar heeft onze kat haar kieschijf gebroken, dit heeft een orthopedist moeten opereren met een navenant prijskaartje en 6 weken revalidatie in een bench.
Vorige week kwam onze kat mankend binnen, naar de dierenarts geweest en nu heeft ze haar knieschijf gebroken van haar andere poot. :crazy:
Op de foto was de breuk exact op dezelfde plaats, dus waarschijnlijk een aangeboren zwakte. Gelukkig heeft ze maar 2 knieën :laugh:

Dat is helaas bij de meeste kat eigenaars zo. Ik trek mij dat niet meer aan. leg gewoon fleece lakens in de zetel, om het wat te maskeren. Maar voor de rest vind ik het niet erg hoor.

En ondertussen heeft onze kleine Maya niet meer in huis geplast, nu toch al een weekje. Ik denk dat ze het definitief geleerd heeft. Ben toch opgelucht.

Terug
Bovenaan