Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
nog maar eens een update... ondertussen is de kitten nu al 5 weken bij ons, en er is nog geen enkel beterschap.

Ik laat ze nu wel al samen in het ganse huis slapen, zonder dat ik nog de kitten verder afzonder in de garage, want zo geraken ze elkaar nooit gewoon.

Echter, als ik soms s'avonds es ben uit geweest, en ik kom om 3 of 4 uur thuis snachts, zie ik onze volwassen kat, gewoon op een stoel in de tuin zitten :( :( Dat breekt toch wel mijn hart hoor. Dat ze gewoon het huis uit sluipt, om van de kitten af te zijn.

Ook kan de kitten sinds dit weekend de trap op, en in de slaapkamers (waar mijn oudere kat vaak rust zocht).... De enige plaatsjes waar die nu nog rust heeft, is dus op een hoge kast :(

Begin toch wat radeloos te worden...

Afgelopen dagen heeft onze kleine pruts last van diarree gehad. Waarschijnlijk door zijn voeding, dacht de dierenarts. Hij krijgt van die formule poeder en nat voer (paté voor kittens).

Zolang hij bijkomt en nog altijd levendig en speels is, is er geen reden tot paniek.
Voor de moment weegt hij 425gr en is hij net de 4 weken gepasseerd. Vandaag had hij geen diarree meer, dus ben al wat geruster.

Kan ook al zelfstandig naar de kattenbak.

GNAKOue.jpeg

JqfiFik.jpeg

Laatst bewerkt:
We mogen hem vanmiddag ophalen 🙏 . Hij heeft aan infuus met medicatie gelegen en die zou toch zijn werk gedaan hebben. Zijn temperatuur is goed en hij at vanmorgen vlot. Hij heeft auto-immuun hemolytische anemie, afweersysteem platleggen met cortisones en dagelijks antibiotica tegen infecties :/.
Ga eens navragen of dat van zijn vaccinatie kan komen, het is 2 weken na zijn jaarlijkse vaccinatie gestart. Heb wat zitten rondlezen en verschillende studies gevonden dat sommige katten/honden auto-immuunziektes ontwikkelen door herhaalde vaccins. Onze katten komen niet buiten en gaan nooit op hotel/vakantie dus eigenlijk heeft een vaccin voor hun beperkte impact. Maja voor hetzelfde geld worden die berichten door antivaxers verspreid 🤷🏻‍♀️. Ga er mij eens grondig moeten op informeren bij verschillende dierenartsen.

Er gaat er ene blij zijn dat zijn vriendje naar huis komt! Heeft heel de nacht lopen schreeuwen.
Zat gisterenavond non-stop het huis af te zoeken. Elk plekje werd meermaals afgesnuffeld. Hij vindt geen rust zonder zijn maatje.
En hoe gaat het ondertussen met hem?
Beter hoop ik 🤞

Ga eens navragen of dat van zijn vaccinatie kan komen, het is 2 weken na zijn jaarlijkse vaccinatie gestart. Heb wat zitten rondlezen en verschillende studies gevonden dat sommige katten/honden auto-immuunziektes ontwikkelen door herhaalde vaccins. Onze katten komen niet buiten en gaan nooit op hotel/vakantie dus eigenlijk heeft een vaccin voor hun beperkte impact. Maja voor hetzelfde geld worden die berichten door antivaxers verspreid 🤷🏻‍♀️. Ga er mij eens grondig moeten op informeren bij verschillende dierenartsen.

Hier ben ik wel benieuwd naar want ik zit in dezelfde situatie.

Alle, goede daad van de dag gedaan.
Gisteren avond dook het kitten terug op dat we enkele dagen geleden al zagen rondlopen in de tuin. Hebben dat dan maar binnen genomen en in een transportbak gezet. 's Nachts dan in onze afgesloten kattenruimte buiten om 'm dan deze ochtend naar het asiel te brengen.
Super tam en aanhankelijk, zeer lief. Niet gecastreerd en gechipt.

Toevallig reden wij net voorbij de marginalen in 't straat en zien daar binnen ook een ros kitten, toeval of niet...?

Zal vast en zeker snel een nieuwe thuis vinden!

Laatst bewerkt:
En hoe gaat het ondertussen met hem?
Beter hoop ik 🤞
Het gaat super goed! Hij speelt weer met zijn maatje (lees hij daagt hemt continu uit :p), hij komt om zijn eten vragen en hij neemt de medicatie vlot aan alsof het een snoepje is 🙈.

@Z3r0 het was waarschijnlijk effectief een reactie van het immuniteitssyteem op zijn vaccin want uit de gevorderde labotesten kwam geen stoornis. 18 oktober gaan ze de testen herhalen om zeker te zijn. Als dat het geval is mogen we vanaf dan de medicatie stelselmatig afbouwen en zou hij niet levenslang medicatie moeten nemen. We hebben die afspraak alvast bij een andere dierenarts gemaakt om op safe te spelen :).

Het gaat super goed! Hij speelt weer met zijn maatje (lees hij daagt hemt continu uit :p), hij komt om zijn eten vragen en hij neemt de medicatie vlot aan alsof het een snoepje is 🙈.

@Z3r0 het was waarschijnlijk effectief een reactie van het immuniteitssyteem op zijn vaccin want uit de gevorderde labotesten kwam geen stoornis. 18 oktober gaan ze de testen herhalen om zeker te zijn. Als dat het geval is mogen we vanaf dan de medicatie stelselmatig afbouwen en zou hij niet levenslang medicatie moeten nemen. We hebben die afspraak alvast bij een andere dierenarts gemaakt om op safe te spelen :).

Gaan jullie dan volgend jaar opnieuw vaccineren?

Gaan jullie dan volgend jaar opnieuw vaccineren?
Dat is inderdaad de vraag. We gaan zien wat de onderzoeken de 18e uitwijzen. Maar als het effectief aan het vaccin ligt ben ik niet geneigd nog te vaccineren. Onze katten komen niet buiten en gaan niet naar kattenhotel/reis. Ik had de dierenarts er al op aangesproken en zij gaf aan dat ze dan risico lopen als wij iets binnenbrengen al lees ik online dat er heel wat twijfels bestaan rond de nood van jaarlijkse herhaling bestaat en dat vooral de vaccins de eerste levensjaren belangrijk zijn. Denk dat ik wat meerdere meningen moet verzamelen en afwegen.

Dat is inderdaad de vraag. We gaan zien wat de onderzoeken de 18e uitwijzen. Maar als het effectief aan het vaccin ligt ben ik niet geneigd nog te vaccineren. Onze katten komen niet buiten en gaan niet naar kattenhotel/reis. Ik had de dierenarts er al op aangesproken en zij gaf aan dat ze dan risico lopen als wij iets binnenbrengen al lees ik online dat er heel wat twijfels bestaan rond de nood van jaarlijkse herhaling bestaat en dat vooral de vaccins de eerste levensjaren belangrijk zijn. Denk dat ik wat meerdere meningen moet verzamelen en afwegen.

Ik vraag het sowieso volgend jaar ook eens aan mijn dierenarts

Je kan ook titeren hé. Dan wordt er een bloedonderzoek gedaan om te kijken of je kat nog voldoende beschermd is tegen ziektes. Dan moet er normaal een stuk minder gevaccineerd worden.

Ondertussen 7 weken.

Nog steeds hetzelfde helaas. De volwassen kat zondert zich meer en meer af naar buiten., door de aanwezigheid van de kitten.

Gisteren bijvoorbeeld, was het aan het regenen, en ging ze onder een boom zitten.... Heb er echt mee te doen. Nogtans kan ze gerust naar boven in één van de slaapkamers gaan rusten (daar komt de kitten haast nooit).

Het is ook gewoon erg ambetant, als ze dan eens mooi ligt te slapen, komt die kitten haar besluipen en wakker maken.... Ergens wel begrijpelijk hoor voor die volwassen kat, want ze is nooit gerust. Die kitten is onvermoeibaar.

Als ik thuis kom van werk, dan neem ik de volwassen kat bij me, en geef haar veel aandacht. Maar ik hou al mn hart vast als we in de herfst en kerstvakantie op reis zijn. Dan is er niemand om ze eens goed te knuffelen en aandacht te geven. Word er wel wat moedeloos van bij momenten...

Speel je genoeg met de kitten om ze moe te maken?

Zodat ze misschien de andere kat minder gaat benaderen?

Laatst bewerkt:
Speel je genoeg met de kitten om ze moet te maken?

Zodat ze misschien de andere kat minder gaat benaderen?
Tja wij zijn overdag gaan werken natuurlijk.
Dus als wij smorgens opstaan heeft die de hele dag vrij spel.

Is pas savonds een uurke van 7 tot 8 dat we tijd hebben daarvoor.

ondertussen 2 maand ver.

Aangezien we volgende week op reis gaan, toch maar afgelopen weekend es geprobeerd de katten samen te laten slapen.

Wonderbaar hoor ik geen gestommel en lawaai... ECHTER : stel ik vast dat zowel om 02.30 als vanmorgen om 07.30 de volwassen kat gewoon buiten op een stoel zat. DE HELE NACHT.
:( :(

Daar breekt mijn hart dus van hé. Die kat heeft anders nooit buiten geslapen, behalve nu dus, met die kitten in huis.
Ze moet het gevoel hebben "uit het huis gejaagd" te worden, en daar heb ik echt een probleem mee.

Ondertussen zie ik wel dat ze al in elkaars buurt mogen komen, maar de kitten blijft de staart willen pakken van de grote kat, en dan is het weer ruzie natuurlijk.

Dus traag is er wel degelijk verbetering?

Kan je er anders ook eens voor zorgen dat de grote kat niet buiten kan gaan slapen?

Dus traag is er wel degelijk verbetering?
Ja maar werkelijk heel traag :)
Kan je er anders ook eens voor zorgen dat de grote kat niet buiten kan gaan slapen?
Dat is mogelijk, maar wij hebben nooit een kattenbak in huis genomen, en willen dit absoluut vermijden.
We kunnen het kattenpoortje blokkeren ja, maar dan moet ze haar "toiletnood" ophouden tot we smorgens wakker zijn,
en met dat we binnenkort op reis gaan, is dat eigenlijk geen optie. Ze moet steeds naar toilet kunnen gaan , ook de kleine.

Wij hebben nu 5 weken onze 2 kittens, britse kortharen, 2 zusjes. 1 lilac kleur en 1 chocolade bruin. Het zijn 2 schatjes.

We hadden hetzelfde eten van de fokkers gekocht en zoals de fokkers ons zeiden, gewoon zorgen dat er altijd droogvoer aanwezig is.

Nu 5 weken later, gemerkt dat er 1 kitten last heeft van haar maag, opgeblazen en winderig en veel diarree. De dierenarts heeft ons nu speciale voeding van royal canin en medicatie meegegeven.

Nu vragen we ons af of we ze niet teveel eten geven. Als we de aanbevolen hoeveelheid vanachter op het pakje afwegen, lijkt dit zeer weinig voor 1 dag.

We dachten we bouwen hun voeding wat af en geven 5 x eten per dag. Wegen jullie de voeding af bij kittens?

Geen kitten meer (2 jaar ondertussen), maar wel BSH, en ik geef al vanaf het begin de aanbevolen hoeveelheid volgens gewicht en leeftijd etc..
Zijn sowieso gevoelig aan overgewicht dus jong beginnen leek me best.

En enkel droogvoer, en enkel 's avonds. En dat werkt, enkel tegen een uur of 1 of 2 voor "etenstijd" begint ze wat te hunkeren naar eten en "vraagt" ze er om, maar ik geef niet direct toe! :tongue:

Terug
Bovenaan