Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
mijn vriendin is thuis gekomen gisteren met een 2e kat. (een kitten van 8 weken).

ik heb ze nu vanacht in de garage laten slapen, vandaag "kennis laten maken" met mijn kat van 8 jaar.

kitten is braaf, volwassen kat blaast naar de kitten, en ook naar mij omdat ik de geur al heb opgenomen wellicht van de kitten.

tips om ze zo snel mogelijk aan elkaar gewoon te laten worden?

mijn vriendin is thuis gekomen gisteren met een 2e kat. (een kitten van 8 weken).

ik heb ze nu vanacht in de garage laten slapen, vandaag "kennis laten maken" met mijn kat van 8 jaar.

kitten is braaf, volwassen kat blaast naar de kitten, en ook naar mij omdat ik de geur al heb opgenomen wellicht van de kitten.

Kitten goed met een handdoek inwrijven en de handdoek aan de grote kat haar eten leggen bv. Dan kan ze de geur gewoon worden.

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/aanschaf-en-opvoeding/de-introductie-van-een-nieuwe-kat/

Katten zijn recent op jaarlijkse controle geweest. 2 van de vier op een zeer goed gewicht. 1tje die lichtjes te zwaar is en 1tje die echt wel te dik is. We noemen haar ook niet voor niets chonko😬

Maar katten, zeker die niet buiten lopen, op dieet zetten is toch niet gemakkelijk. Een jaar heeft amper verschil gemaakt. Helpt ook niet dat onze chonko heel slim en handig is en alsnog eten weet te steken van de andere katten.

Normaal verhuizen we begin volgend jaar en gaan we proberen om wat meer faciliteiten voor de katten te voorzien om wat extra beweging te stimuleren.

tips om ze zo snel mogelijk aan elkaar gewoon te laten

die jackson galaxy ( bekend van cats from hel 😅) geeft altijd wel top advies

ok bedankt.

Ik heb wel de indruk dat ze hem wat te vroeg hebben geschonken aan mijn vrouw, want volgens mij is die nog maar 8 weken oud.
Soit, hij eet en drinkt al zelfstandig, ik heb ook speciale kitten melk gekocht.

Echter merk ik dat hij niet naar zijn "aardenbak" in de garage naar toilet gaat.... Hoe leer ik zo'n kitten dat hij daar in moet gaan?
En in een later stadium ga ik hem ook liefst naar buiten laten gaan in de tuin hiervoor. Zoals mijn huidige kat.
Echt ideaal, nooit kattenbakken schoonmaken.

Echter merk ik dat hij niet naar zijn "aardenbak" in de garage naar toilet gaat.... Hoe leer ik zo'n kitten dat hij daar in moet gaan?
En in een later stadium ga ik hem ook liefst naar buiten laten gaan in de tuin hiervoor. Zoals mijn huidige kat.
Echt ideaal, nooit kattenbakken schoonmaken.

Denk dat het enige dat je kan doen is, hem in de gaten houden en wanneer hij aanstalten maakt om zijn behoefte te doen hem op de bak zetten. En dan uitgebreid belonen (stem, snoepjes) als hij het goed gedaan heeft.

Best ook de bak niet in een hoekje zetten en als het een open bak is hem voorlopig open laten. Zeker als er een andere kat is, gaat hij zeker moeten zijn dat er indien nodig een vluchtroute is. Een afgesloten bak kan voor een kitten heel eng lijken.

Misschien dat de garage voorlopig ook niet ideaal is, tenzij hij daar sowieso veel is. Als hij aandrang voelt, gaat het niet helpen dat hij eerst gans het huis door moet om zijn plekje te zoeken. Eventueel kan je om te starten een paar extra bakjes zetten met hetzelfde zand, die je dan weer weg neemt, eens hij het snapt.

Voor kleine kittens zijn er ook kleinere kattenbakken te verkrijgen, die niet zo hoog zijn. Of sommige mensen gebruiken bvb ook die lage kartonnetjes met kleine opstaande randjes (bvb verpakking van zo'n 12 pack Royal Canin Kitten mousses)

Ja maar de vraag is nu of ik het hem wel gewoon moet maken om naar een kattenbak te gaan, ik zou liever hebben dat hij het meteen buiten doet zoals mijn volwassen kat....

Momenteel gaat die kitten zelfs al buiten hoor, als we hem buiten zetten een paar uur, uiteraard onder begeleiding.

Misschien is het gewoon beter om nu even door die "zure appel" te bijten, en z'n troep op te kuisen, en dan te zorgen dat hij later gewoon naar buiten gaat.
Vraag zal wel zijn, hoe we hem dat gaan leren dan :)

Misschien dat hij het nu al zal aanleren , als we hem genoeg buiten laten rond lopen, onder toezicht. en af en toe op de aarde zetten, van s'morgens al (moment dat hij meestal naar toilet moet)

Ja maar de vraag is nu of ik het hem wel gewoon moet maken om naar een kattenbak te gaan, ik zou liever hebben dat hij het meteen buiten doet zoals mijn volwassen kat....
Een kat zal altijd wel buiten verkiezen boven een kattenbak. Bij mijn ex hadden we zes katten (die buiten konden) en geen enkele gebruikte de kattenbak tenzij het nodig was (als ze 's nachts binnen zaten, bvb).

Een kat zal altijd wel buiten verkiezen boven een kattenbak. Bij mijn ex hadden we zes katten (die buiten konden) en geen enkele gebruikte de kattenbak tenzij het nodig was (als ze 's nachts binnen zaten, bvb).
Die van ons miauwt om naar binnen te kunnen komen om op de kattenbak te gaan. Niet dat Huub representatief is voor de hele kattenwereld natuurlijk :unsure:

Die van mij komt ook terug aan het schuifraam staan om dat binnen in de kattenbak te doen, maar misschien is dat omdat die van kleinsaf nooit anders gekend hebben.

Die van mij komt ook terug aan het schuifraam staan om dat binnen in de kattenbak te doen, maar misschien is dat omdat die van kleinsaf nooit anders gekend hebben.
Ok dus dan ga ik zeker geen kattenbak in huis nemen.

Heb ze nu in een rennetje gestoken voor overdag, in de schaduw uiteraard met eten en drinken, en wat aarde. Dus nu al gewoon maken om buiten te toiletteren... :)

mijn kat Meekus, heeft deze lelijke bobbel op zijn kop. (gevuld met oranje vocht, geen wit etter)

Eind vorig jaar had ze daar een kleine bobbel (van te vechten) zei de dierenarts toen. Niets mee doen.
Ze heeft die toen open geknepen (was toen heel klein). Maar telkens als wij die met een naald in prikken, om het vieze vocht er uit te laten en weg te vegen, staat die bobbel daar 3 dagen later gewoon opnieuw hoor...

Pijn lijkt ze er niet in te hebben, maar mooi is het niet.

Wat zouden jullie doen? Ik denk wel dat je die kan laten weg snijden, maar dan moet ze verdoofd worden lijkt me?
Als ik die open prik, voelt ze daar niets van hoor...Dus dan dacht ik, misschien moet ik die met een schaar afknippen? Maar dat lijkt ook te barbaars...

Gewoon laten zitten dan?
Rollercoaster...

vrijdag avond toch eens 2e opinie gehaald bij andere arts: Kom er maar mee zaterdag, dan snij ik dat weg.

Arts voelde eens goed en er zaten nog enkele bubbels over haar lichaam.
Meteen foto nemen, en het harde verdict: kanker op de lever.

Gelukkig aan de linkerkant, en kon de arts er goed bij om het weg te snijden. alsook alle bubbels die er blijkbaar een gevolg van waren.
Arts zei dat de operatie goed geslaagd was, en ze voor de rest geen uitzaaiingen meer zag binnen in.

990 € maar it was worth it, ben zo blij dat ik mijn lieve poes (wat eigenlijk onze dochter is, gezien wij geen kinderen hebben), terug heb in gezonde staat nu .

en zo meteen een nieuwe dieren arts , want ben wel niet zo blij met mijn vorige.

na 2 weken bijna nu,
komt mijn huidige 8 jarige kat nog steeds niet overeen met de nieuwe kitten.

Ik heb nu FELIWAY verstuif product besteld omdat ik lees dat dit de katten rustiger zou maken.
Huidige kat blaast en gromt naar andere kat, en soms ook naar ons (omdat onze kledij de geur heeft van kitten wellicht).

Begint echt wel stresserend te zijn voor ons ook hoor, constant ze scheiden en int oog houden...

na 2 weken bijna nu,
komt mijn huidige 8 jarige kat nog steeds niet overeen met de nieuwe kitten.

Ik heb nu FELIWAY verstuif product besteld omdat ik lees dat dit de katten rustiger zou maken.
Huidige kat blaast en gromt naar andere kat, en soms ook naar ons (omdat onze kledij de geur heeft van kitten wellicht).

Begint echt wel stresserend te zijn voor ons ook hoor, constant ze scheiden en int oog houden...

2 Weken is natuurlijk ook nog niet zo lang

2 Weken is natuurlijk ook nog niet zo lang
Nee maar ik zie gewoon geen enkele verbetering.
Een verslechtering zelfs: mijn huidige kat begint zich meer en meer af te zonderen: Komt nooit meer bij ons in de zetel, vermijd zelfs de living in zn geheel (waar ze vroeger altijd zat),
en begint nu haar achter deuren, onder bedden , op de bovenverdieping dus, weg te steken.

Zo heb ik er ook geen goed gevoel meer bij natuurlijk, het is precies of ze zich niet meer gewenst voelt, door die nieuwe kitten.

Hopelijk werkt dat product, dat ik morgen zal ontvangen dus.

Feliway KAN helpen maar is zeker geen wondermiddel. Het werkt maar bij een bepaald aantal percentage katten. Onze kater merkt er bv niks van.

Een verslechtering zelfs: mijn huidige kat begint zich meer en meer af te zonderen: Komt nooit meer bij ons in de zetel, vermijd zelfs de living in zn geheel (waar ze vroeger altijd zat),
en begint nu haar achter deuren, onder bedden , op de bovenverdieping dus, weg te steken.

Zo heb ik er ook geen goed gevoel meer bij natuurlijk, het is precies of ze zich niet meer gewenst voelt, door die nieuwe kitten.

Had je huidige kat al samen geleefd met een andere kat?

Heb je de stappen van een trage introductie toegepast? Dus van elkaar afzonderen, geuren uitwisselen, korte momentjes bij elkaar met positieve associaties...?
Als ze niet echt vechten is er nog niks verloren, maar hoe langer je gaat wachten om ze dan echt te scheiden en heel geleidelijk te gaan opbouwen, hoe kleiner de kans dat het nog goed gaat komen.

Terug
Bovenaan