Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Zijn er hier mensen die een kattenallergie hebben en alsnog een kat in huis hebben?

Vriendin zou zeer graag een kat adopteren, en ik ook wel eigenlijk - helaas zit ik dus met een kattenallergie...
Yup, neem elke dag pilletjes en vaak nog last. Maar we zien haar zo graag.

Zijn er hier mensen die een kattenallergie hebben en alsnog een kat in huis hebben?

Vriendin zou zeer graag een kat adopteren, en ik ook wel eigenlijk - helaas zit ik dus met een kattenallergie...

Je kan eens naar dit voer kijken:

Yup, neem elke dag pilletjes en vaak nog last. Maar we zien haar zo graag.

Welke pilletjes neem je en hoe vaak?

Welke pilletjes neem je en hoe vaak?
Cetirizine , normaal 2x per dag (1x 's morgens en 1x voor het slapen gaan.)
Had daarvoor Loratadine maar dat was niet meer sterk genoeg en de slaperigheid was precies nu minder als vroeger(van de Cetirizine).
Heb sowieso ook al veel alst van hooikoorts enzo. Maar heb er toch minder last van als er geen katten in de buurt zijn of op een plaats waar normaal geen katten komen.

Ook een binnenhuiskat kan dan toch van de zon/buitenlucht genieten:
20240717_124353.jpg

(Intussen moet ik haar al verplaatsen met de zon. :unsure: )

We proberen af en toe ook eens met een leiband (in de tuin weliswaar). Dat is altijd wat lastig in het begin, maar uiteindelijk vindt ze in het gras wandelen en haar kopje in het hoog gras steken ( :unsure: ) toch leuk. :)

20240714_100940.jpg

20240714_102026.jpg

20240714_102557.jpg

Btw: iemand een tip voor een betere en/of aangenamere leiband voor een kat? Zoals op deze foto te zien is, vindt ze het gevoel op haar buikje vervelend en doet ze er steeds haar rechter poot uit.

Laatst bewerkt:
Btw: iemand een tip voor een betere en/of aangenamere leiband voor een kat? Zoals op deze foto te zien is, vindt ze het gevoel op haar buikje vervelend en doet ze er steeds haar rechter poot uit.

Tre Ponti heeft veilige tuigjes, waar ze moeilijk uit kunnen ontsnappen, maar waarbij er weinig materiaal rondom de kat zit.

De maten die opgegeven worden zijn vaak wel heel bedenkelijk. Wij hebben de onze laten passen bij de trimster. Ze wegen 7,5 en 9,5 kg en hebben beide maatje 2. Dus voor de meeste katten is maat 1 of 1,5 als ze we steviger zijn goed.

bedankt voor jullie reacties, vriendin zou zo super graag een katje uit het asiel adopteren. (ze had haar hele leven een katten tot ze met mij ging samen wonen.)

Ik zou ook wel graag een kat hebben, vind het verschrikkelijk lieve en mooie dieren, vrees alleen voor mijn allergie. :(
Ze zou uiteraard niet naar boven mogen waar we slapen , enkel beneden & tuin.

Soms kom ik bij mensen die een kat hebben en heb ik geen last, zelfs na vele uren in hun huis, terwijl in het katten café het na 20 minuten al begint: snotteren en benauwd gevoel.
Vorig jaar een allergie test laten doen en kat kwam naar boven met '+++' ☹️

Collega van mij heeft het ook ernstig, en zij heeft twee Bengalen (die zijn hypoallergeen), en ze heeft er absoluut geen last van, zelfs niet als ze op haar slapen.

Soms kom ik bij mensen die een kat hebben en heb ik geen last, zelfs na vele uren in hun huis, terwijl in het katten café het na 20 minuten al begint: snotteren en benauwd gevoel.
Vorig jaar een allergie test laten doen en kat kwam naar boven met '+++

Er zijn katten rassen die minder last bezorgen. Beste manier om te kijken of je er tegen kan of niet is eens langst gaan bij iemand die zo'n kat heeft of eens een Cattery contacteren of je eens een bezoekje mag brengen.

Ik ken iemand die haar kat heeft weg gedaan nadat ze haar partner was tegen gekomen omdat hij serieus allergisch is 😅. Ik zou een ander partner zoeken.

Beste manier om te kijken of je er tegen kan of niet is eens langst gaan bij iemand die zo'n kat heeft of eens een Cattery contacteren of je eens een bezoekje mag brengen.
Een cattery met soms +20 katten is echt niet hetzelfde als 1 of 2 poezen bij iemand thuis.
Bij de cattery waar onze kat vandaan kwam begon ik na een half uur ook serieus last te krijgen van mijn allergie, met al die katten tezamen. Met 1 of 2 katten heb ik er geen last van.
Ik neem dagelijks een antihistaminicum in (Rupatall).

Een cattery met soms +20 katten is echt niet hetzelfde als 1 of 2 poezen bij iemand thuis.
Bij de cattery waar onze kat vandaan kwam begon ik na een half uur ook serieus last te krijgen van mijn allergie, met al die katten tezamen. Met 1 of 2 katten heb ik er geen last van.
Dat is idd een serieuze katten bijeenkomst daar :laugh: .

Maar niet alle catteries hebben zoveel katten. Er zijn er ook kleineren.

Er is niet zo iets als een hypoallergene kat. Enkel katten die minder Fel D1 produceren of dit minder gemakkelijker verspreiden door u huis. Siberische kat zou bijvoorbeeld veel minder Fel D1 produceren maar kat per kat binnen hetzelfde ras zouden er ook verschillen zitten. Daarmee dat een kat in huis halen zonder even te kijken of je (of hoe erg) een reactie op krijgt lijkt mij niet zo'n goed plan :P

Gewoon een huishouden zoeken waar je eens mag langst komen waar ze zo'n kat hebben lijkt mij de beste manier op dit uit te testen maar het is natuurlijk niet altijd zo eenvoudig om dat te vinden. Daarmee dat ik ook een cattery voorstel.

Voor mij is heel goed doenbaar met wat voorzorgsmaatregelen.

-Levocetirizine.
-handen wassen na ze te aaien.
-tijdens het ruiven hemd/pull vervangen na ze te knuffelen.
-ze niet op de slaapkamer laten.

Verder ook de standaard dingen voor allergische mensen, vaker poetsen, geen vaste tapijten, leren zetels, ...

Monsters in kwestie :)

photo_2024-07-18_19-50-49.jpgphoto_2024-07-11_01-47-30.jpgphoto_2024-07-06_23-05-50.jpgphoto_2024-07-04_01-40-56.jpgphoto_2024-07-04_01-40-53.jpg

Toen we bij de cattery langs gingen, waar we zo'n 30min geweest waren, had ik in de auto wat last van lopende neus en stekende ogen, en toen dacht ik van "het zal toch niet waar zijn :frown:".

Uiteindelijk toch eentje genomen, toch een beetje met een bang hartje, en ik moet zeggen dat ik in het begin wel een beetje last had, en dan af en toe een pilletje cetrizine nam (heb ik sowieso liggen omdat ik wel last heb van hooikoorts af en toe).
Maar eigenlijk is dat gewoon weggegaan na een tijdje - al moet ik tegelijk ook zeggen dat ik ook van hooikoorts nauwelijks nog last heb de laatste jaren, terwijl ik vroeger in het voorjaar niet kon leven zonder af en toe een pilletje, dus misschien is mijn lichaam gewoon veranderd :unsure:

Geen idee als je eigenlijk immuun kan worden daartegen ...

Anderhalf jaar nadat de vorige kat begraven werd, hebben we een nieuwe geadopteerd.
Beestje is 4 jaar oud en hij steekt hem nog weg, maar komt wel goed.

Simba.jpg

Wij zijn een maand katloos geweest en hebben vorige week ook een nieuwe kat geadopteerd. De beschrijving op adopteereendier zei 1.5 jaar, ze bleek uiteindelijk 4 jaar bij bezoek, maar we hebben ze met veel plezier meegenomen. Dora stak zich de eerste dag wat weg maar is ondertussen al goed ingeburgerd, en zit ondertussen al steevast elke dag beneden klaar te miauwen om aandacht en kopjes te vragen wanneer de eerste opstaat :)

1721809850046.png

Wat zouden jullie doen in onze situatie?

We hebben een kat van 4 jaar oud (gecastreerd), sinds een goed jaar vecht hij met alle andere katten in de buurt.
Hij komt dan thuis met serieuze verwondingen waarmee we naar de dierenarts moeten.
Eerst dachten we ocharme, hij wordt aangevallen maar blijkt nu dat hij zelf vaak aanvalt.
Het was meestal 's nachts dus hebben we hem een tijd laten binnen slapen maar hij wordt daar zot van en wij dus ook.
Maar overdag begint hij nu ook te vechten.

Ik zie niet echt een oplossing, er een binnenkat van maken is geen optie.

mijn kat Meekus, heeft deze lelijke bobbel op zijn kop. (gevuld met oranje vocht, geen wit etter)

Eind vorig jaar had ze daar een kleine bobbel (van te vechten) zei de dierenarts toen. Niets mee doen.
Ze heeft die toen open geknepen (was toen heel klein). Maar telkens als wij die met een naald in prikken, om het vieze vocht er uit te laten en weg te vegen, staat die bobbel daar 3 dagen later gewoon opnieuw hoor...

Pijn lijkt ze er niet in te hebben, maar mooi is het niet.

Wat zouden jullie doen? Ik denk wel dat je die kan laten weg snijden, maar dan moet ze verdoofd worden lijkt me?
Als ik die open prik, voelt ze daar niets van hoor...Dus dan dacht ik, misschien moet ik die met een schaar afknippen? Maar dat lijkt ook te barbaars...

Gewoon laten zitten dan?
Dat gezwel is mooi rond en afgebaken. Ik ben geen dierenarts maar dit lijkt mij een vrij grote cyste te zijn die mogelijks een beetje ontstoken is.

Ik zou nog eens terug gaan naar de dierenarts om het nog eens te laten bekijken.

Terug
Bovenaan