Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Ook een binnenhuiskat kan dan toch van de zon/buitenlucht genieten:
20240717_124353.jpg

We proberen af en toe ook eens met een leiband (in de tuin weliswaar). Dat is altijd wat lastig in het begin, maar uiteindelijk vindt ze in het gras wandelen en haar kopje in het hoog gras steken ( :unsure: ) toch leuk. :)
Onze 2 (binnenhuis)katers lopen 1 tot 2x per dag gewoon +- een half uurtje los in de tuin zonder leiband.
De tuin is wel afgebakend door een struik van +- 2 meter hoogte aan beide zijden.

Ze blijven gewoon "rondlopen / in het gras of de stenen liggen" en ze doen nooit moeite over de haag te springen (dat kennen ze niet). Voor onze katers is de tuin eigenlijk al ruim voldoende. MAAR ze helemaal niet buitenlaten is geen optie. Dan miaauwen ze uren aan één stuk tot ze buiten mogen, ze snuiven graag even de buitenlucht op. :D

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn lief haar kat eens in mijn slaap van het verschieten een trap verkocht. Sindsdien blaast hij bij het binnenkomen steeds.
Hij komt wel kopjes vragen als mijn vriendin er bij is maar blijft indrukwekkend dat hij dit heeft onthouden.

Nu is het wel zo dat de andere kat (zusje van) sindsdien in de zetel plast. Als een soort van dominantie? Hoe krijg je dat afgeleerd?

Wat zouden jullie doen in onze situatie?

We hebben een kat van 4 jaar oud (gecastreerd), sinds een goed jaar vecht hij met alle andere katten in de buurt.
Hij komt dan thuis met serieuze verwondingen waarmee we naar de dierenarts moeten.
Eerst dachten we ocharme, hij wordt aangevallen maar blijkt nu dat hij zelf vaak aanvalt.
Het was meestal 's nachts dus hebben we hem een tijd laten binnen slapen maar hij wordt daar zot van en wij dus ook.
Maar overdag begint hij nu ook te vechten.

Ik zie niet echt een oplossing, er een binnenkat van maken is geen optie.

Is hij gecastreerd? Zoniet, doen.

Als binnen houden geen optie is, ervoor zorgen dat u kat de tuin niet uit kan. Er zijn een tal mogelijkheden hiervoor. Kost waarschijnlijk wel wat geld maar stopt je kat wel van gewond te worden.
Nu is het wel zo dat de andere kat (zusje van) sindsdien in de zetel plast. Als een soort van dominantie? Hoe krijg je dat afgeleerd?

Al bij de dierenarts geweest om te laten nakijken dat er zeker geen gezondheidsproblemen zijn?
Katten gaan niet snel zo maar ergens plassen. Als dit niet medisch is en er zijn genoeg propere kattenbakken (regel is 1 per kat + 2 extra), kan het misschien stress zijn.

Huub mankte gisteren met zijn voorpoot. Ook al 3 dagen niks gevonden op de kattenbak. Gisteren dan een afspraak gemaakt bij de dierenarts en dan gelukkig gisterenavond wel op de kattenbak geweest. Vandaag dan naar de dierenarts en meneer heeft zich in zijn poot laten bijten door een andere kat. Dus hij ontstekingsremmers en antibiotica nemen. Mogelijks door de pijn ging hij ook niet op de kattenbak. Maar mij viel het vooral op toen hij niet dolenthousiast werd van zijn brokjes, al at hij ze wel steeds op.

Huub mankte gisteren met zijn voorpoot. Ook al 3 dagen niks gevonden op de kattenbak. Gisteren dan een afspraak gemaakt bij de dierenarts en dan gelukkig gisterenavond wel op de kattenbak geweest. Vandaag dan naar de dierenarts en meneer heeft zich in zijn poot laten bijten door een andere kat. Dus hij ontstekingsremmers en antibiotica nemen. Mogelijks door de pijn ging hij ook niet op de kattenbak. Maar mij viel het vooral op toen hij niet dolenthousiast werd van zijn brokjes, al at hij ze wel steeds op.
Heeft hij nu ook een cone of shame ?

Die Britse korthaar's zijn zo'n dutskes, de mijne Staf krijgt ook regelmatig klop van Bavette terwijl hij een kop groter en een pak zwaarder is dan Bavette.

Uiteindelijk toch deze schat te geadopteerd.
Zeer lief (vooral s'morgens is het grote liefde) , heel speels en enorm nieuwsgierig.

Echter, de laatste dagen begint ze wel wat aan de zetel te krabben in ons bijzijn.
We vermoeden omdat ze de krabpaal van haar kattenboom niet leuk vind (ze krabt daar nooit aan) en het kleiner krabpaaltje dat we hebben steeds wegschuift/wiebeld als ze eraan wilt krabben.
Horizontale krabmatten/karton vind ze ook maar niks.

Oja ze springt ook graag op de kasten:
Whats-App-Image-2024-08-10-at-11-52-28.png

Echter, de laatste dagen begint ze wel wat aan de zetel te krabben in ons bijzijn.
We vermoeden omdat ze de krabpaal van haar kattenboom niet leuk vind (ze krabt daar nooit aan) en het kleiner krabpaaltje dat we hebben steeds wegschuift/wiebeld als ze eraan wilt krabben.
Probeer de paal eens op een andere plaats te zetten. Veelal is dit de reden dat ze die niet gebruiken.

Uiteindelijk toch deze schat te geadopteerd.
Zeer lief (vooral s'morgens is het grote liefde) , heel speels en enorm nieuwsgierig.

Oja ze springt ook graag op de kasten:
Whats-App-Image-2024-08-10-at-11-52-28.png

Kan helpen om een krabpaaltje naast de zetel te zetten naast de zetel op de plek waar hij krabt.
Op de plekken waar de onze al eens graag rekken tegen de zetel, krabben hebben ze gelukkig nooit gedaan, hebben wij dekentjes over de zetel hangen.

Veel succes hiermee... Ons is het nooit gelukt om het af te leren. We hebben verschillende soorten krab toestanden rond en regen de zetel gezet en ze vinden de zetel toch leuker. Ik denk dat het in ons geval aan d stof ligt. Het is een stof met wat textuur 😬. Gelukkig is het 'maar' een Ikea zetel.

Wij hebben er ons bij neergelegd dat we best geen dure meubels in huis halen zodat het niet zo erg is dat onze katten ze beschadigden.

Is er trouwens iets leuker dan wakker worden met een spinnende kat naast u. Tegenwoordig ligt een van onze katten elke ochtend (soms ook s'avonds) tussen mijn man en mij in en het moment dat er iemand wakker is, begint de kat te spinnen 😍

Mijn kat deed dit eerst ook toen ze een gewone krabpaal had.
Die bewoog en was te klein.

Ik heb dan op exact dezelfde plaats een veel grotere en stabielere krabpaal geplaatst en sindsdien heeft ze nooit meer aan de zetel gekrabd.

Zoiets heb ik nu ongeveer:

Terug
Bovenaan