Katten

Heb jij een kat?

• Totaal aantal stemmers
    262
Vraagje: kat is laatste tijd heel veel kleine plasjes aan het doen. Soms aant miauwen en ook veel aan het likken daar beneden. Afgelopen 2 dagen ook 2 keer op bed gepist 😅 Nu denk ik een blaasontsteking, aangezien ze daarvoor wel fatsoenlijk op de kattenbak ging.
Wat zijn goeie middeltjes daartegen? Is het gewoon wachten?
Of best eens langs de apotheek voor iets specifiek te halen?
Direct naar de dierenarts! Urineweg problemen kan dodelijk zijn als je er niet op tijd bij bent.

Welk model is dat juist? Mss iets voor hier

Surefeed microchip. Wij hebben ze van zooplus geloof ik. Werkt wel om batterijen maar ze gaan snel mee. Heeft ook een keer functie zodra de katten het kunnen leren. Indien de kat geen chip heeft, zit er ook iets bij voor aan een halsbandje te hangen dat ook werkt.

Vanaf wanneer mag een kitten buiten?
Daar staat op zich geen minimumleeftijd of zo op, maar belangrijk is dat hij/zij alle vaccinaties heeft gehad en een tijdje binnen heeft kunnen wennen zodat ze hun woonplaats goed kennen en zien als veilige haven. Als ze dan buiten zijn en schrikken, lopen ze terug naar binnen ipv verder weg.

Wij hebben onze laatste kittens in oktober gehaald en ze gingen pas naar buiten ergens in maart, als het warm genoeg begon te worden om de deur open te laten overdag. Ze begonnen ook wel een beetje de boel af te breken binnen 😄 't Is gemakkelijk als de deur gewoon open staat en ze zelf kunnen verkennen. Deur open, kitten buiten en deur weer dicht vind ik een beetje zielig.

Vanaf sterilisatie dacht ik al

Vraagje: kat is laatste tijd heel veel kleine plasjes aan het doen. Soms aant miauwen en ook veel aan het likken daar beneden. Afgelopen 2 dagen ook 2 keer op bed gepist 😅 Nu denk ik een blaasontsteking, aangezien ze daarvoor wel fatsoenlijk op de kattenbak ging.
Wat zijn goeie middeltjes daartegen? Is het gewoon wachten?
Of best eens langs de apotheek voor iets specifiek te halen?
Probeer, als je naar de dierenarts gaat, ook al een plasje mee te brengen. Even de kat in een vrij kleine kamer (badkamer of wc of zo) zetten met een lege kattenbak, daarna plasje opzuigen met pipetje/spuitje. Je hebt ook speciale korreltjes die je daarvoor kan gebruiken (bvb van Katkor), dat kan je online ook bestellen.

En het moest er eens van komen.
Onze oranje kwam net met een muis naar binnen, vrolijk naar boven.
Plots hoorde ik iets heel luid piepen. Was oranje met de muis aan het spelen. :wallbash:
En grijs stond er bij en keek er naar.

71510651542__FBFF3C82-9CA5-4577-BBCA-F4E4C3B17B0D.jpeg

Mijne verjaardagscadeau van onze kattin Frøya vorige week.

Ondertussen nog altijd hetzelfde bij de kleine. Veel slapen, vrij mager en het gezwel is wel een hand vol nu dus nog wat gegroeid. Nu ja, hij lijkt een tikkeltje actiever en zijn eetlust is precies een beetje toegenomen

Gisterenochtend wel nog eens een plasje mogen opkuisen naast de kattenbak. En al 2 keer voorgehad dat hij vanop de zetel naar de salontafel wil springen maar hij er met zijn achterpoten afschuift. Zo zielig om te zien. 😔
Gisterenochtend en daarnet ook weer een plasje mogen opkuisen naast de kattenbak. Hij is toch nog wat achteruitgegaan. Nog beetje magerder. En hij ligt zo goed als heel de dag te slapen op hetzelfde plekje op de grond onder de tafel in de veranda. Tot een tweetal weken geleden ging hij nog eens in een stoeltje liggen of zo maar dat gebeurt ook niet meer. 's Avonds kwam hij toen ook nog wel in de living binnen bij mij liggen of op de vensterbank maar sinds tweetal weken dus blijft hij gewoon de hele tijd in de veranda liggen ook. Als ik buiten zit, komt hij wel even bij mij zitten om te strelen maar gaat dan na een 5-tal minuten terug op zijn plekje liggen.
Enkel 's ochtends komt hij nog wel vragen naar eten hoewel hij ook niet meer zo veel eet.

Eergisteren nog eens een pijnstiller gegeven en dan leek hij precies wat meer zin in eten te hebben (of misschien was het maar een gedacht?). Nu net nog eens eentje gegeven en zien wat het doet vandaag.

Maar vraag me nu toch af wanneer het teveel wordt en het best is om hem te laten inslapen. Is dat nu al? Moeilijk om in te schatten, vind ik. Wil dat niet te laat maar ook niet te vroeg doen. De dierenarts zei begin maart toen ik er was dat hij na 6 maanden teveel zou gaan afzien. En ja, we zijn nu toch 6 maanden later.

Maar vraag me nu toch af wanneer het teveel wordt en het best is om hem te laten inslapen. Is dat nu al? Moeilijk om in te schatten, vind ik. Wil dat niet te laat maar ook niet te vroeg doen. De dierenarts zei begin maart toen ik er was dat hij na 6 maanden teveel zou gaan afzien. En ja, we zijn nu toch 6 maanden later.
Mijn persoonlijke mening; beter te vroeg dan te laat. Maar ook dat jij dat het beste kan inschatten.

Zo een moeilijke keuze maar dit is iets dat je zelf moet aanvoelen. Ik wil je alvast heel veel sterkte wensen. Ik wordt er zelf verdrietig van als ik mezelf in jouw schoenen plaats :(

Ik ben sinds gisteren terug van vakantie en hoewel mijn katten de beste zorgen hebben gehad, hoe zich nu gedragen zorgt ervoor dat ik toch weer wat minder enthousiast ben om er weer langer op uit te trekken (we waren twaalf dagen weg, langste dat ze al zonder ons hebben gezeten). De katten plakken echt aan ons. Contant aandacht nodig. En onze Loki was zelf heel nerveus toen we gisteren aankwamen en het duurde even voor hij zich normaal begon te gedragen. Onze grootste kat, maar wel een heel gevoelige.

ik wou in 2025 misschien drie weken op vakantie gaan maar om eerlijk te zijn heb ik daar op dit moment helemaal geen zin meer in.

Ik ben sinds gisteren terug van vakantie en hoewel mijn katten de beste zorgen hebben gehad, hoe zich nu gedragen zorgt ervoor dat ik toch weer wat minder enthousiast ben om er weer langer op uit te trekken (we waren twaalf dagen weg, langste dat ze al zonder ons hebben gezeten). De katten plakken echt aan ons. Contant aandacht nodig. En onze Loki was zelf heel nerveus toen we gisteren aankwamen en het duurde even voor hij zich normaal begon te gedragen. Onze grootste kat, maar wel een heel gevoelige.

ik wou in 2025 misschien drie weken op vakantie gaan maar om eerlijk te zijn heb ik daar op dit moment helemaal geen zin meer in.
Heb je je katten naar iemand anders gedaan of thuisgelaten? Zou dat eerste een optie kunnen zijn?

Onze kat is ook een echte plakker die je maar kunt blijven aaien en knuffelen (krabben en blazen, wat is dat?) en wij merken zelf dat het echt beter is als ze - al dan niet samen met ons - bij iemand anders verblijft. Het is intussen een echte travelcat geworden. :)
We weten dat het waarschijnlijk wel echt een uitzondering is dat het reizen bij ons zo goed gaat * hout vasthouden *.
Ze geeft zelden een kik in de auto en slaapt tegenwoordig zelfs tijdens de rit - en nee, het is nog lang geen senior. (Nu heeft ze haar reismand wel heel graag en ligt er regelmatig in als ze ergens anders is. Voordien moesten we dat mandje zelfs nog maar pakken en ze kroop er al in omdat het zo'n curieuzeneus is.)

Als we een weekend of zelfs een hele week naar mijn schoonouders gaan nemen we haar elke keer mee. Ze is er nu al vaak geweest, dus ze kent het daar intussen. Afgelopen zomer zijn we 2 weken op reis geweest en dan kon ze bij mijn broer verblijven. Dat was dan wel een nieuwe omgeving, maar in zo'n situatie gaat ze meteen volop op onderzoek uit i.p.v. zich te verstoppen en uiteindelijk gedraagt ze zich bij de oppasser(s) zoals bij ons.

We weten natuurlijk niet of het elke keer mogelijk zal zijn om haar bij familie te laten verblijven en indien niet denk ik dat ik bijna nog liever niet op reis ga dan haar hier alleen te laten. (Het gaat ook niet enkel om het alleen zijn op zich, ook gewoon de angst dat er iets kan gebeuren.)

Ik heb tot op vandaag het geluk dat mijn ouders bij lange reizen komen catsitten bij ons thuis. Het geeft ons een gerust gevoel en je merkt dat ze gewoon 2-3 weken op hun gemak hebben gezeten.

Ik voel me wel altijd schuldig tegenover mijn ouders dat ze dat willen doen (ze wonen toch een eind van bij mij).

Maar het is en blijft een ambetante situatie, ik heb op mijn job 50 dagen verlof bijna, dus ik kan niet verwachten dat zij steeds opdraaien daarvoor.

Nee, ergens anders verblijven is geen optie. Ik heb vier katten, dus das een hele verhuis dan + iedereen in mijn familie en vriendengroep die in aanmerking zou kunnen komen, heeft zelf huisdieren wat dus weer voor extra stress zorgt. Mijn mama (de katten kennen haar goed) heeft hier ook regelmatig enkele uurtjes etc... dus niet enkel verzorgen en weer weg.

Vorig jaar zijn we een week op vakantie gegaan en waren de katten een stuk minder uit hun doen toen we terug kwamen, dus ik denk dat we voorlopig rond die periode gaan houden.
Ik zou graag wat verdere reizen maken, maar wat ik wil/mijn plezier is niet belangrijk dan het welzijn van mijn katten.

Desnoods doen we wat meer kortere vakanties.

Daarstraks even met de dierenarts gebeld om pijnstillers te bestellen en dan eens gevraagd wanneer het 'de moment' is. Zij vond het nog wat te vroeg gezien hij nog wel eet/goesting heeft in eten en hij zich nog niet volledig afzondert. De laatste 2 dagen is hij iets actiever precies. Nu nog de vraag of het dankzij de pijnstillers is of dat het wat minder warm weer is.

Nee, ergens anders verblijven is geen optie. Ik heb vier katten, dus das een hele verhuis dan + iedereen in mijn familie en vriendengroep die in aanmerking zou kunnen komen, heeft zelf huisdieren wat dus weer voor extra stress zorgt. Mijn mama (de katten kennen haar goed) heeft hier ook regelmatig enkele uurtjes etc... dus niet enkel verzorgen en weer weg.

Vorig jaar zijn we een week op vakantie gegaan en waren de katten een stuk minder uit hun doen toen we terug kwamen, dus ik denk dat we voorlopig rond die periode gaan houden.
Ik zou graag wat verdere reizen maken, maar wat ik wil/mijn plezier is niet belangrijk dan het welzijn van mijn katten.

Desnoods doen we wat meer kortere vakanties.
Ach ja, ik was even vergeten dat jij meer dan één kat (lees: vier) hebt... Dan is dat inderdaad al helemaal niet te doen. 😕

Soms vind ik het jammer dat katten op dat vlak niet zijn gelijk honden (dat je ze gewoon kan meenemen op reis).

Ach ja, ik was even vergeten dat jij meer dan één kat (lees: vier) hebt... Dan is dat inderdaad al helemaal niet te doen. 😕

Soms vind ik het jammer dat katten op dat vlak niet zijn gelijk honden (dat je ze gewoon kan meenemen op reis).

Ja da's waar. Wij hebben geprobeerd om met de katten buiten te gaan Ana de leiband maar ze vinden dit echt niet leuk.
Het is een beetje jammer, maar ja. Ik vind het niet zo erg om me aan te passen.

Onze katers moesten naar de jaarlijkse controle + vaccinatie bij de dierenarts.
I know, niet de leukste dag, noch voor mij, noch voor onze katers.

Magic is ne labbekak op dat vlak dus die ging netjes in de kattenmand (met deksel), maar Loki wilde niet zomaar in de andere mand gaan. Hij was natuurlijk door onze labbekak ondertussen gewaarschuwd.

Eerst probeerde hij te gaan lopen, maar na poging x mislukte dat. Ik heb wel serieus achter hem sprintjes mogen trekken.
Dan probeerde hij mij in de handen te krabben en bijten, maar ik had voorzorgen genomen dus dat lukte niet zo goed.

Ik had mijn hoofd echter niet beschermd en hij viel daarna (voor mij toch verrassend) mijn hoofd aan en wilde erin bijten. :oink: Gelukkig heb ik een harde kop. En Loki is echt wel snel en heel erg sterk geworden sinds hij bij ons is (als het erop aan komt). Van dat laatste schrok ik toch.

Eens terug thuis van de dierenarts, zou je denken dat hij de rest van de dag kwaad zou zijn op mij. Maar neen hoor, poeslief kwam hij terug meteen af alsof er niets gebeurd was tussen ons. :tongue: Magic heeft wél heel de dag liggen bleiten, Loki leek het echter al meteen weer vergeten en hij deed gewoon meteen weer normaal.

Laatst bewerkt:
Weer 2 nieuwe bubbels ontdekt....

En toch vreemd steeds rond of bij gewrichten. Nu terug 1 op haar rug en op haar heup. Alléé toch in die streek, want als ik de huid beetje verduw, verplaatst de bubbel mee. dus het hangt niet vast op haar ruggenwervel of heupkom.

Jaartje terug mee naar arts geweest, en die heeft dat toen gewoon open geduwd. Nu is die mens zelf gestorven helaas, en andere dierenarts waar ik vroeger ging, zei steevast, bloed onderzoek en heel de rim ram....

Zijn er nog katten van jullie die dat hebben, kleine bubbels van 2 op 2 milimeter ongeveer?
gewoon laten zitten zeker? ze lijkt er geen last van te hebben

Wij hebben van de dierenarts een kalmeringsmiddel gekregen om aan onze kater te geven omdat hij zo bang is van tegen z’n wil in zijn drager moet.

Dat helpt gelukkig want onze Linky is groot sterk en weet hoe z’n murder mittens te gebruiken.

Magic is ne labbekak op dat vlak dus die ging netjes in de kattenmand (met deksel), maar Loki wilde niet zomaar in de andere mand gaan. Hij was natuurlijk door onze labbekak ondertussen gewaarschuwd.

Mss doe je dat al, maar ons werd aangeraden hun transportbakken niet op te bergen, maar gewoon in huis te laten staan. Die staan dus gewoon in de woonkamer (eentje in een hoekje en eentje achter de zetel), met een dekentje erin. Ze gebruiken die nog vaak om een dutje in te doen. Bij dierenartsbezoekje zijn ze daar allebei heel vlot en braaf in gegaan.

Als je die mand wegsteekt, wordt na een tijdje het moment dat je ze uithaalt, al het begin van de strijd, omdat ze gewoon dat al associëren met iets niet leuk. Terwijl als die altijd in de buurt staat, is dat iets normaals dat er gewoon is.

Wij hebben van de dierenarts een kalmeringsmiddel gekregen om aan onze kater te geven omdat hij zo bang is van tegen z’n wil in zijn drager moet.

Dat helpt gelukkig want onze Linky is groot sterk en weet hoe z’n murder mittens te gebruiken.
Ja ik heb effe mijn verstand op nul moeten zetten en zeggen: Over mijn lijk. Of te wel ga je nu de mand in, of te wel xx je ter plekke.
Een beetje lief zijn, helpt echt gene zak en dan krijg je hem er echt niet in. Dus ik ga dit bespreken met de dierenarts voor de toekomst, misschien inderdaad ook zo'n kalmeringsmiddel geven.

Ik heb hem natuurrlijk geen pijn gedaan (bovenstaande is gewoon hoe dat je moet denken) maar ... toch .. ik moet iets anders beginnen verzinnen.

Hij is trouwens gewend aan die mand. Op dagen dat hij niet naar de dierenarts moet ligt hij er doodleuk in te slapen. Maar die dag dus niet. Onze katers zijn op dat vlak erg slim, ze weten dit meteen wanneer het 'tijd' is om naar de dierenarts te gaan.

Mss doe je dat al
Ik doe dit inderdaad al maar dat helpt dus niet. Zo slim is hij natuurlijk wel.

Terug
Bovenaan