Kan ik mijn ouders onterven?

Pff amai... Ik zie er allemaal al wel wat tegenop. In oktober mijn eerste huis gekocht, dus ik weet niet eens of de bank me hier nog een lening voor zou geven. Een jaar geleden had het allemaal makkelijker geweest.
Hoeveel kinderen zijn er ? Normaal zal het absoluut geen probleem zijn om een lening te krijgen op basis van een geërfde woning hoor. Enkel bij veel kinderen die niet overeenkomen, kan dat mogelijks wel een probleem zijn.

Je kan uitstel vragen aan de fiscus, zeker in geval van vastgoed zijn ze daar vrij meegaand in.

Uitstel voor het indienen van de aangifte bedoel je dan? Je kan inderdaad 2 maand uitstel, zonder motivatie, verkrijgen, maar er is sowieso een belastingverhoging van 1% verschuldigd dan.

Voor het betalen van de erfbelasting kan er geen uitstel verkregen worden, wel kan je een afbetalingsplan vragen. Sowieso zijn er nalatigheidsintresten verschuldigd bij laattijdige betaling. (4% per jaar of 0,33(..)% per maand).

Hoeveel kinderen zijn er ? Normaal zal het absoluut geen probleem zijn om een lening te krijgen op basis van een geërfde woning hoor. Enkel bij veel kinderen die niet overeenkomen, kan dat mogelijks wel een probleem zijn.
Ik ben enig kind. Maar hij was wel samen met iemand die in 2023 overleden is. Dus nog geen idee of er naar die familie nog een stuk erfenis moet.

Ik ben enig kind. Maar hij was wel samen met iemand die in 2023 overleden is. Dus nog geen idee of er naar die familie nog een stuk erfenis moet.
Als er niemand anders zou zijn, zal je zonder problemen een lening kunnen krijgen om die erfenisrechten te betalen. De verkoop zal immers dan veel meer waard zijn.

Natuurlijk wel oppassen dat er geen andere schulden zijn. Dus niet zomaar aanvaarden, maar dat wist je al.

Als er niemand anders zou zijn, zal je zonder problemen een lening kunnen krijgen om die erfenisrechten te betalen. De verkoop zal immers dan veel meer waard zijn.

Natuurlijk wel oppassen dat er geen andere schulden zijn. Dus niet zomaar aanvaarden, maar dat wist je al.
Ja inderdaad. Ik ga alleen aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving. Heb in April afspraak met mijn notaris voor meer uitleg.
Ik hoop echt dat er financieel nog iets in zit. Erg om te zeggen, maar dan heeft hij toch nog 1 ding goedgedaan in zijn leven.

Terug
Bovenaan