Kamp Waes - Seizoen 2

Ik heb de laatste aflevering nog niet gezien (das voor vanavond).
Maar ik zei na tien minuten in de eerste aflevering al tegen men vrouw
'Die Jan is vol van zichzelf en zal nooit in een groep functioneren gezien hij altijd het grote gelijk heeft.'

In de job als IT consultant kom je ze regelmatig wel is tegen die karakters. In het begin luister je daar nog naar maar na enkele maanden/jaren zet je u oren gewoon uit als zo iemand het woord neemt.
De reden dat ie freelance is -> Die zal in loondienst garantie direct overhoop liggen met HR en zijn direct leidinggevende.

Wat mij ook bijbleef is Sara die zei dat ze eerst handelt en dan pas nadenkt.
Dat ze eraan probeert te werken.
Toch ook gevaarlijk indien dit bij haar tijdens een chirurgische ingreep ook van toepassing is.

Ik vind het een logische beslissing: het doel van Kamp Waes is een oefening waar ze als team onder druk een moeilijke opdracht tot een goed einde moeten brengen.
Als je dan 2 voorbereidende teamopdrachten doet, en telkens blijkt dat Jan niet in de groep past, dan is dit gewoon de logische beslissing.

Ik vind ook niet echt dat er aan karaktermoord wordt gedaan, want in die interviews vooraf bleek al heel duidelijk dat Jan arrogant en té zelfzeker is. Verder komt hij er op fysiek vlak echt wel goed uit, dus is het echt niet alleen bashen dat ze gedaan hebben.

Wel jammer voor de volgende afleveringen die wat saaier zullen worden nu

Wat mij vooral verbaasd is hoe je met zoveel zelfkennis zo weinig kan doen... het probleem is dat hij die zelfkennis overgiet met een sausje aan "Jan waarheden" en dan praat je alles goed... genre: "ik ben lang gepest geweest, wit haar hé" :wtf:. Wat diejn allemaal zegt...
Dat zou ik nu eigenlijk niet minimaliseren. Ik denk dat je hier eerder een voorbeeld ziet van hoe pestgedrag in iemands jeugd bij iemand kan blijven zijn volledig volwassen leven. Dat extraverte en dominante zijn eerder coping mechanismes dat die mens ontwikkeld heeft. Das pretty much wat hij aangeeft in dat intake interview, en wat ge vervolgens gewoon bevestigd ziet in het werkelijke kamp.
Dat gedrag wordt weliswaar niet zo positief ervaren door mensen rondom hem.
En ik denk dat ge daar in die context van weinig slaap en veel fysieke inspanning uw natuurlijk gedrag ook veel moeilijker kunt onderdrukken om u "wenselijk" te gedragen. Nu, afgaande op de stukjes uit het intake-interview kunt ge u inderdaad ook wel de vraag stellen in welke mate hij dat in het dagelijks leven wel doet.

Ben ik dan de enige die denkt de rest van de groep moet die ook gewoon meer intomen, zeker Kaat als leider?

Tuurlijk Jan is een dominante betweter (of dat lijkt op zijn mins toch zo op wat we gezien hebben) maar zorg ervoor dat die zich voegt he? Sara ook, ja als je zeker bent dat je op het juiste punt zit maak dat dan heel duidelijk aan Jan he in plaats van duidelijk tegen je goesting toch ergens te stoppen waarvan je weet dat je fout zit, vind ik bijna even "fout", gesproken als iemand met weinig tot geen ervaring in zo'n situaties.

Correct, dat is ook de reden dat Fly & co het zo moeilijk hadden met een team leader te kiezen. Want er zat niemand bij die Jan eens echt op zijn plaats zou durven zetten tijdens een opdracht.

Maar dan blijft het een zekerheid dat 'Jan op zijn plaats zetten' nul komma nul effect zou hebben. Die keiharde uitleg van Fly voor de hele groep, waarbij Jan pedant genoemd wordt enz., DAT is een poging om Jan in te tomen. Maar als hij zelfs dan niet beseft dat hij zich anders zal moeten gedragen, dan weet ge genoeg.

Ge zag bij de andere kandidaten toch al een beetje verschil na de preek van Fly (bv. Lode die ook eens zijn mond opentrekt wnr hij zegt "Kaat beslist", omdat Fly gezegd had dat hij dat precies nooit durfde te doen).

We zijn vertrokken
Wat een bizar artikel. In het begin toont hij echt wel zelfinzicht en zegt hij een paar, volgens mij, heel juiste dingen over zichzelf en de SF. Maar halfweg denkt hij dat hij Jonathan Holslag is en gaat het een zevental vragen over geopolitiek.

Ocharme die Sara. Wat een irritant figuur is dieje Jan. Ik zou hem al zo aan de vijand geven om er vanaf te zijn 🤣
Ik weet niet of ik zo kalm als haar was gebleven. Ik ben een rustige mens maar ik enerveerde mij dood aan Jan zijn constante commentaren.

Ik moet daar eigenlijk van dag 1 al niet veel van hebben. In de interviews aan tafel was hij altijd al een té zelfzekere kwal. Fysiek is hij, zeker voor zijn leeftijd, uiteraard in topvorm.

@lled Ik denk dat Humo hier eindelijk iemand had die positief was over een SF deelname en ze van hun perskit van Defensie eindelijk hun opgespaarde geopolitieke vragen konden stellen. Het ziet er idd wat vreemd uit omdat Jan niet de meest sympathieke showcase ervoor is.

Uiteindelijk paste Jan gewoon niet in de groep eh. Ge kunt wel zeggen dat de anderen hem meer weerwerk moeten bieden of dat SF-ers met meer ervaring hem wel op zijn plaats hadden gezet als dat bij hen gebeurd was, maar da's toch een niet te onderschatten energieverlies als ge daar constant tegenin moet gaan + ook nefast voor de sfeer. Wij hebben eigenlijk een soortgelijke collega gehad (samenwerking is ondertussen stopgezet); buitenlandse consultant met heel veel kennis in zeer specifiek domein, maar kerel kon de straatstenen doen vechten en wist alles beter (had idd wel dikwijls gelijk, maar ge kunt dat ook positief inzetten ipv the whinen). Paar keer serieus boel mee gemaakt, maar op de duur probeert ge directe samenwerking met zo iemand toch vooral te vermijden omdat het te veel energie kost.

Die scène met Sara was er zo over, Jan was precies gewoon constant aan het mekkeren. Ge ziet natuurlijk niet alles door montage en zo, maar 't is niet dat ze extra materiaal kunnen bij verzinnen.

52 jaar zijn, alle proeven doorkomen, zelfs de Tender Feet, om er dan door uw kinderachtige, egocentrische manieren uit te liggen. Hoe schaamtelijk is dat.
Een sterk karakter zonder ellebogen. Ik vind het ook zever dat de groep daar meer moest op gesproken hebben. Die kerel wilt gewoon niet luisteren. Fly of andere SF operatoren laat hij nooit uitspreken en heeft op alles wel een antwoord klaar. Ik zou hem op den duur ook gewoon negeren om nodeloze discussie te vermijden, die tevens ook pakken energie vragen.

Precies een klein kind dat ze moesten meezeulen. Er is gewoon geen ruimte voor inbreng van anderen. En als 't zijn gedacht niet is, reageerde hij telkens als ne kleuter die kwaad is.

Hoeveel keer er een loop op een teamgenoot gericht werd tijdens de opdrachten in team. :laugh:

Zijn communicatie is ook gewoon associaal en denigrerend. Toen hij met dat touw bezig was en opmerking kwamen: sssssssssssssssst, sssssssssssst. Ik snap het wel dat die SF'rs hun haar er van rechtkomen.

52 jaar zijn, alle proeven doorkomen, zelfs de Tender Feet, om er dan door uw kinderachtige, egocentrische manieren uit te liggen. Hoe schaamtelijk is dat.
Een sterk karakter zonder ellebogen. Ik vind het ook zever dat de groep daar meer moest op gesproken hebben. Die kerel wilt gewoon niet luisteren. Fly of andere SF operatoren laat hij nooit uitspreken en heeft op alles wel een antwoord klaar. Ik zou hem op den duur ook gewoon negeren om nodeloze discussie te vermijden, die tevens ook pakken energie vragen.

Precies een klein kind dat ze moesten meezeulen. Er is gewoon geen ruimte voor inbreng van anderen. En als 't zijn gedacht niet is, reageerde hij telkens als ne kleuter die kwaad is.

Hoeveel keer er een loop op een teamgenoot gericht werd tijdens de opdrachten in team. :laugh:
euhh, niet?

Ik vind eerder bovenstaande reactie schaamtelijk -> Jan heeft bewezen op fysiek vlak echt wel top te zijn, en ook bewezen qua karakter/leiderschap niet top te zijn... nobody's perfect, ik zie totaal niet in hoe dat schaamtelijk is. Uit de interviews blijkt duidelijk dat hij er zich van bewust is, maar uit zijn reactie tov Fly blijkt jammer genoeg voor hem ook dat hij inderdaad niet meer zal veranderen.

't is gemakkelijk kritiek te hebben op een ander maar hij heeft die fysieke proeven toch maar netjes gedaan als 52-jarige, om dan commentaar als "schaamtelijk" te moeten lezen, daar wil dan toch wel even op reageren.

Bij elke rol die uitgedeeld werd, kon ik min of meer inzien wat de verwachtingen van die rollen waren + welke informatie ze nodig hebben en moesten doorgeven. Alleen de rol van Jan, adjutant-teamleider, daar weet ik eigenlijk niet wat die juist moet doen. De teamleider bepaalt de strategie en wie wat doet, maar wat doet een adjutant-teamleider dan wel?

Het feit dat hij niet ten volle beseft wat hij zelf doet kwam naar boven toen hij die preek kreeg in het groepsgesprek. 'Ja, kweet het'. Dat is letterlijk zeggen 'U bent van alle dingen aan het zeggen die lijken op dingen dat ik in het verleden heb gehoord, maar ik kies op deze manier ervoor om dit te negeren'. De enige juiste reactie is 'Ja chef' en verder niets.

Dat de groep harder had moeten reageren: ja. Maar we zien niet direct alles, misschien is er wel een grotere discussie geweest waar er meerdere dingen gezegd werden.
Het feit dat de (ex-)SF'ers aangaven dat dergelijke karakters zouden gedimd worden door de overige lijkt me maar een stuk van het verhaal. Je gaat een doorwinterde militair die de weerbaarheid en fysiek van een SF'er heeft niet kunnen sussen door 'shttt' te zeggen. Dat duurt ook maar 2 weken alvorens een type zoals Jan eruit gezet zou worden. Net omdat ik heel sterk het gevoel had dat het geen hol had uitgemaakt of dat een Kaat nu orders had gegeven of een type als Fly met miljoen jaren dienst en de présence die bij quasi iedereen respect afdwingt.

Zelfs al had Jan een klein toontje lager kunnen zingen, ik denk dat dat mogelijks in de toekomst voor grotere problemen had gezorgd als je de voorstukjes van vorige week ziet met de dropping in open water. Dat zijn dingen waarbij je je 100% aan het plan moet kunnen houden waarbij je op andere punten 100% vertrouwen moet hebben in elkaar. Vanaf een type minder goed in de groep ligt ...

Bij elke rol die uitgedeeld werd, kon ik min of meer inzien wat de verwachtingen van die rollen waren + welke informatie ze nodig hebben en moesten doorgeven. Alleen de rol van Jan, adjutant-teamleider, daar weet ik eigenlijk niet wat die juist moet doen. De teamleider bepaalt de strategie en wie wat doet, maar wat doet een adjutant-teamleider dan wel?
Dat geeft het gevoel toch dat Jan zijn rol sowieso uitgespeeld zou zijn en dat dit bewust werd gedaan om het spel op de wagen te krijgen om de beslissing te kunnen maken.

euhh, niet?

Ik vind eerder bovenstaande reactie schaamtelijk -> Jan heeft bewezen op fysiek vlak echt wel top te zijn, en ook bewezen qua karakter/leiderschap niet top te zijn... nobody's perfect, ik zie totaal niet in hoe dat schaamtelijk is. Uit de interviews blijkt duidelijk dat hij er zich van bewust is, maar uit zijn reactie tov Fly blijkt jammer genoeg voor hem ook dat hij inderdaad niet meer zal veranderen.

't is gemakkelijk kritiek te hebben op een ander maar hij heeft die fysieke proeven toch maar netjes gedaan als 52-jarige, om dan commentaar als "schaamtelijk" te moeten lezen, daar wil dan toch wel even op reageren.
Tuurlijk, dat zeg ik ook niet hé. Fysiek heel sterk, chapeau. Maar om er dan uit te liggen omwille van uw manieren die je niet de baas kan, vind ik schaamtelijk. Ik zou dat eerder verwachten bij een 20 jarige.

Ga je hem de groetjes doen?

En dan nu volop interviews geven met nog meer tenenkrullende uitlatingen in zoveel mogelijk media: HLN, Het Nieuwsblad, Humo, ...

Iemand heeft duidelijk de les "als je geschoren wordt, moet je stilzitten" (= in dit geval: uw bek houden) compleet gemist.

Ook die opmerking die hij in het programma gaf dat hij er niet goed van was dat ze hem al hadden afgeschreven bij de Tender Feet lijkt me toch te neigen naar puur narcisme.

Ochja, kvind deze editie wel echt héél flauw. Elke persoon lijkt wel een gigantische miscast, onnodige humor (mag toch wat serieuzer zijn, het gaat hier om Special Forces), inspiratieloze opdrachten..

Terug
Bovenaan