Kamp Waes - Seizoen 2

Wat mij wel fasineert is wie op Dries/Kaat gestemd heeft...
Kaat kan een stem gekregen hebben omdat ze nogal bedeesd en onzeker kan overkomen. Zo iemand kan een liability zijn in een stresssituatie.

Waarschijnlijk is dat ook de reden geweest waarom Kaat en Jan in hun rol geselecteerd werden door de SF'ers. Proberen inschatten of Kaat uit haar kot kan komen als leidster met een doordrammer als haar 2IC, en zien of Jan zich in een ondergeschikte, maar toch leidersrol kan plaatsen tegenover iemand die hij misschien als onervaren en daardoor ongeschikt of minderwaardig beschouwt. Als Jan op haar gestemd heeft, wat ik vermoed, maakt dat de pairing alleen maar beter IMHO.

Dries kan een stem gekregen hebben door wat gezegd werd: omdat dingen voor hem zo makkelijk gaan, gaat hij ervan uit dat het voor iedereen zo makkelijk is, houdt hij geen of te weinig rekening met anderen en brandt hij ze op, wat evenzeer de kop kan kosten van één of meerdere van uw teamgenoten. Zo iemand is misschien zelfs gevaarlijker dan iemand die geen beslissingen durft of kan nemen.
Ik zou gokken op een stem van Sara, omdat die al wat closer leek te zijn met Kaat en op die manier Dries wat "kent" buiten zijn passage in Kamp Waes, en omdat ze door haar job al weet wat voor mensen je nodig hebt in bepaalde situaties. Misschien daarom dan ook Sara + Jan samen (is er gezegd geweest of dat door SF of door de groep beslist werd?) omdat zij de enige was die niet op Jan gestemd had?

Mja, 'framen'... uiteindelijk heeft ie al die dingen wel gezegd en is door hem die observatieproef bijna mislukt. Plus zegt ie zelf dat zich naar een team schikken zijn zwakke punt is.

De beelden geven uiteindelijk gewoon exact hetgeen weer van wat hij zegt over zichzelf in al die interviews. Da kunt ge bezwaarlijk framen noemen.
Montage is allesbepalend voor de perceptie in reality tv.
Natuurlijk heeft hij al die dingen gezegd, maar ook op de intake hadden psychologen ongetwijfeld al door welk vlees ze in de kuip hadden en hoe het ging aflopen.
En de Jan beweert dat hij zichzelf goed kent.
Maar ergens is hij er dus toch ingestonken en heeft hij met zijne kop tegen de muur gelopen.

Inderdaad wel wat pijnlijk allemaal, omdat hier toch meer dan een miljoen mensen naar kijken. :unsure:
Maar volkomen terecht dat ze hem eruit gezwierd hebben. Ik irriteerde me bv. zelfs ook al toen hij "Kaatje" zei. In zo'n militaire framing moet ge u toch volledig kunnen schikken naar uw rol. Om dan uw team leader subtiel en onsubtiel tegen te spreken en te kleineren "en plein public", dat is puur vergif voor een groep. Naar eigen zeggen besefte hij het zelf (wat ik eerlijk gezegd betwijfel), maar kan er dan niks aan doen? Weg ermee dan he.

Ik zou in Kaat haar plaats misschien efkes Jan aan de kant genomen hebben, om duidelijk de spelregels af te spreken. Jan mag af en toe input geven, maar liefst onder hun 2, niet voor de hele groep, en als Kaat de beslissing maakt blijft het daarbij en basta. Uiteraard is het mogelijk dat Jan die afspraken vervolgens straal zou negeren, dus ja, nogmaals: weg ermee dan.

Lastig te beoordelen.

Enerzijds zit je met een groep die Jan al heeft uitgespuugd en nauwelijks nog wilt luisteren ook al heeft hij gelijk.

Anderzijds zien we Jan vooral doordrammen op de meest ergerlijke manier over randzaken. Die "Je moet wel eerst communiceren voor je bougeert" tegen Sara omdat hij net zelf daarvoor op de vingers was getikt was ook kinderachtig.

Jan moet gewoon een grote filter installeren.
"Kinderachtig" is hier het woord wel ja. Daar in dat bos samen met Sara: Sara negeerde hem op een bepaald moment gewoon, maar ik denk dat ik toch echt zou zijn beginnen flippen.
Maar bon, qua fysieke prestatie: ongelofelijk straf, en je gaat weinig of geen 50+ers vinden die hem kunnen nadoen. Daar moeten we wel respect voor hebben vind ik.

Blijft een dubbel gevoel, zo 'gewone' Vlamingen op tv. Net als bij De Mol bijvoorbeeld: als je mee doet zou je eigenlijk moeten beseffen dat je bagger over je heen kan krijgen (bv. op social media). Dus dan heb ik er minder medelijden mee. Maar langs de andere kant onderschat je die impact misschien ook wel. Dat is de schaduwkant van met uwe kop op tv te komen. In Kamp Waes is dat extra hard omdat je fysiek en mentaal ontleed wordt, dus je kan je echte persoonlijkheid niet wegsteken. (i.t.t. ongetwijfeld veel bv's - ik zou bv. niet weten wat voor iemand Tom Waes in het echte leven is).

Laatst bewerkt:
Te grote mond en ego die dichtklapt als hij feedback krijgt omdat hij daar niet mee om kan, met fel weerwerk was je hem evengoed kwijt. Hij is gewoon geen teamspeler, dat kan je niet wijten aan de leeftijd van de groep.

Ik denk dat PieterJan dat ook zo bedoelt, edoch op een andere manier uit.

Vind het wel jammer dat de programmamakers hem zo openlijk te kakken hebben gezet voor heel Vlaanderen. Ook maar een flauwe editie deze van Kamp Waes.

We zijn vertrokken
Dat is dus wat je creëert met dat slappe exit gesprek. Daar wordt plots de perceptie gecreëerd dat het toch niet echt aan hem ligt terwijl de eerdere groepsbeoordeling, terwijl héél hard, echt niet heel ver van de waarheid af zat.
De SF'ers beweren wel dat ze die scherpe kantjes eraf vijlen met hun ervaring maar ik betwijfel dat. Ze zouden hem gewoon de mond snoeren maar dat is toch niet wat ze zoeken? Ze zoeken iemand die zijn mening kan geven maar zich kan neerleggen bij de situatie als de groep iets anders beslist. Dat kan Jan 100% duidelijk niet.

Wat mij vooral verbaasd is hoe je met zoveel zelfkennis zo weinig kan doen... het probleem is dat hij die zelfkennis overgiet met een sausje aan "Jan waarheden" en dan praat je alles goed... genre: "ik ben lang gepest geweest, wit haar hé" :wtf:. Wat diejn allemaal zegt...

Hij zat er ook vaak compleet naast en bleef doordrammen tot in het oneindige. Het gaat gewoon om zijn karakter dat niet compatibel is met de groep en voor zover ik zie met geen enkele groep. Zijn ego is te groot en hij denkt dat hij alles weet.

Hij zat er ook vaak compleet naast en bleef doordrammen tot in het oneindige. Het gaat gewoon om zijn karakter dat niet compatibel is met de groep en voor zover ik zie met geen enkele groep. Zijn ego is te groot en hij denkt dat hij alles weet.
Toen ik hem bezig zag kreeg ik spontaan herinneringen aan mijn MBA opleiding. 90% groepswerken waarbij 90% van de deelnemers zich gedragen als Jan en denken dat enkel zij het licht hebben gezien, shiver...

Jan zijn scouting met Sara was toch het toppunt? Ze moeten uitdrukkelijk naar een afgesproken punt gaan en hij blijft onderweg maar aanhalen dat ze moeten stoppen en hun plaats ergens random innemen. Dat sloeg echt op niets. Aan zo iemand heb je echt niets.

Ben ik dan de enige die denkt de rest van de groep moet die ook gewoon meer intomen, zeker Kaat als leider?

Tuurlijk Jan is een dominante betweter (of dat lijkt op zijn minst toch zo op wat we gezien hebben) maar zorg ervoor dat die zich voegt he? Sara ook, ja als je zeker bent dat je op het juiste punt zit maak dat dan heel duidelijk aan Jan he in plaats van duidelijk tegen je goesting toch ergens te stoppen waarvan je weet dat je fout zit, vind ik bijna even "fout", gesproken als iemand met weinig tot geen ervaring in zo'n situaties.

Laatst bewerkt:
Jan zijn scouting met Sara was toch het toppunt? Ze moeten uitdrukkelijk naar een afgesproken punt gaan en hij blijft onderweg maar aanhalen dat ze moeten stoppen en hun plaats ergens random innemen. Dat sloeg echt op niets. Aan zo iemand heb je echt niets.
Echt hé, je werkt (samen) een plan uit, dan is dat uitvoeren toch altijd de beste/eerste optie, tenzij tijdsgebrek of het uiteindelijke plan dat niet toelaten. Dat is toch ook wat je op het werk ook doet toch? En niet halverwege beslissen om iets totaal anders te doen zonder goeie reden...

Dat is dus wat je creëert met dat slappe exit gesprek. Daar wordt plots de perceptie gecreëerd dat het toch niet echt aan hem ligt terwijl de eerdere groepsbeoordeling, terwijl héél hard, echt niet heel ver van de waarheid af zat.
De SF'ers beweren wel dat ze die scherpe kantjes eraf vijlen met hun ervaring maar ik betwijfel dat.
Na een nachtje slaap met zoete dromen, vind ik dat ze het wel goed hebben aangepakt. Het was een slap exitgesprek, en die SF'ers hebben dingen gezegd die ze niet menen. Maar wat wil je anders? Dat ze tijdens het exitgesprek nog eens keihard de waarheid zeggen en die man eigenlijk gewoon de grond in boren? Het is en blijft een televisieprogramma voor het hele gezin op de VRT op zondagavond. Zo een de facto karaktermoord was gewoon totaal ongepast geweest. Ik kan me best inbeelden dat Fly eens de camera's uitgeschakeld waren wel effe de puntjes op de i heeft gezet, maar zoiets hoeft niet op TV te komen. Mensen die vrijwillig deelnemen aan een televisieprogramma mogen echt wel in eer gehouden worden. Ook al lijken het echt omhoog gevallen kwallen te zijn.

Ben ik dan de enige die denkt de rest van de groep moet die ook gewoon meer intomen, zeker Kaat als leider?

Tuurlijk Jan is een dominante betweter (of dat lijkt op zijn mins toch zo op wat we gezien hebben) maar zorg ervoor dat die zich voegt he? Sara ook, ja als je zeker bent dat je op het juiste punt zit maak dat dan heel duidelijk aan Jan he in plaats van duidelijk tegen je goesting toch ergens te stoppen waarvan je weet dat je fout zit, vind ik bijna even "fout", gesproken als iemand met weinig tot geen ervaring in zo'n situaties.
Denk dat de groep 20ers niet durfde tegen te spreken? En hem dan gewoon negeren?

Een 30er zou daar mss wel tegen discussiëren.
Lode zei ook van Kaat beslist en dan kwam er nog altijd reactie. Kaat heb ik wel nooit horen reageren.

Na een nachtje slaap met zoete dromen, vind ik dat ze het wel goed hebben aangepakt. Het was een slap exitgesprek, en die SF'ers hebben dingen gezegd die ze niet menen. Maar wat wil je anders? Dat ze tijdens het exitgesprek nog eens keihard de waarheid zeggen en die man eigenlijk gewoon de grond in boren? Het is en blijft een televisieprogramma voor het hele gezin op de VRT op zondagavond. Zo een de facto karaktermoord was gewoon totaal ongepast geweest. Ik kan me best inbeelden dat Fly eens de camera's uitgeschakeld waren wel effe de puntjes op de i heeft gezet, maar zoiets hoeft niet op TV te komen. Mensen die vrijwillig deelnemen aan een televisieprogramma mogen echt wel in eer gehouden worden. Ook al lijken het echt omhoog gevallen kwallen te zijn.
Ze hadden ook gewoon kunnen zeggen: "wij hebben gemerkt dat u karakter heel moeilijk in te passen is in een groep en dat je iemand bent die waarschijnlijk beter uit de verf komt op individuele basis" of iets dat daar op trekt. Dat is veel minder hard dan wat Fly nu evengoed toch ook wel gezegd heeft op nationale TV in dat groepsgesprek want DAT was karaktermoord.

Ik denk niet dat hem afblaffen door Kaat of een andere persoon veel effect zou hebben. Hij zou dan meer zwijgen maar nog altijd zijn eigen ding doen want "die snotneuzen weten helemaal niks en ik heb het allemaal al eens gedaan". Het onderliggende probleem zal dus blijven.

Kamp Waes is ook zowel kort als "light" dus denk niet dat daar remediëringsmethoden die ze regulier bij de SF gebruiken op de kandidaten gaan afvuren. Die komen namelijk niet van een militaire achtergrond. Mss was Jan het al afgebold als gewone rekruut (of reservist) en nooit bij een SF opleiding terecht gekomen.

Jan was zeker een doordrammer, het afbreken van hem in het groepsgesprek leek terecht te zijn, maar of dat nu op nationale televisie moest komen...

Dat terzijde, Sara is ook 30, moet al vrij ver in haar opleiding chirurg zitten waar je toch ook wel met wat ego's zal moeten kunnen omgaan en dan gaat ze haar gaan neerzetten op een plaats waarvan ze weet dat het niet de juiste is... Zonder tussenkomst van de SF was die opdracht volledig mislukt, hoofdzakelijk door Jan maar toch ook door haar.

Ik ben benieuwd hoe ze volgende week zullen samenwerken.

Terug
Bovenaan