Kamp Waes - Seizoen 2

Was beetje aan het kijken voorbije dagen naar die commando opleidingen in België en Nederland. Dat is wel echt geschift.

Oa 'de afmatting'
In die laatste week moeten de aspiranten ruim 200 kilometer afleggen, grotendeels te voet.

Tussen verschillende etappes zijn er fysieke opdrachten. Tijdens de laatste nacht leggen zij met verzwaarde bepakking de ‘commandantenmars’ van 25 kilometer af. Deze tocht eindigt in de Engelbrecht van Nassaukazerne in Roosendaal. Hier komen zij op vrijdagochtend door de ‘Tranenpoort’ binnen. De ECO is dan afgelopen. Wie het heeft gehaald, mag tijdens een bijzonder appèl de mutsdas inruilen voor een (met bier gevulde) groene baret.

Het was best lang geleden dat ik nog eens een reeks/serie heb gevolgd maar deze volg ik. Ook onder de indruk van letterlijk alle kandidaten - Dries is toch een uitzonderlijk talent als je dat als geheel bekijkt- fysiek top maar als (semi) -finalist in Wiskunde en Fysica olympiade + relevante activiteiten naar engineering etc. toe is die ook verstandelijk echt wel gezegend. Als lid van o.a. Brunel Solar Team - die zal heus wel in teamverband ook kunnen werken vermoed ik - anders duren dergelijke activiteiten niet te lang toch?

En Sara - wat een toewijding, ook mentaal zit dat gewoon 100% goed, Jolan die ogenschijnlijk op de achtergrond eigenlijk fantastische dingen doet. En zo kan je wel even doorgaan - Lode na de milling - die mens zijn geluk kon niet op, heel even was dat de gelukkigste mens op aarde - fantastisch toch.

Beresterke kandidaten volgens mij, stuk voor stuk

Laatst bewerkt:
Ik heb echt diep respect tot zelfs een beetje jaloezie naar de kandidaten toe.
Intellectueel en fysiek begaafd met in het achterhoofd houdend dat het eigenlijk hooggeschoolden zijn dus serieus aan time management kunnen doen. Hun aanpak en hun psyche daarachter, daar ben ik wel benieuwd naar.

Nu, 't is ne krak éh, maar (op het eerste zicht) geen teamspeler. Hij is teveel gewoon van de baas te zijn.
't is dan ook een consultant.....

Knap voor zijn leeftijd, maar hij is te arrogant en iets teveel bezig met zichzelf te willen bewijzen. Ik zou er persoonlijk geen avond op cafe mee willen zitten.

Wat zou het record voor de Tender Feet zijn? Wetende dat Dries er 15 uur over gedaan heeft, waarvan er twee gedwongen wachten waren...

Wat zou het record voor de Tender Feet zijn? Wetende dat Dries er 15 uur over gedaan heeft, waarvan er twee gedwongen wachten waren...
Is de echter Tender Feet niet dubbel zo lang - 48 uur tijd om binnen te geraken op een traject van 80-100 km? Dat wordt dus moeilijk te vergelijken. Bij de Bergham Run zat Dries wel dicht bij de recordhouders, maar daar weet ik niet wanneer juist dat wordt uitgevoerd in de opleiding. Bij aanvang als iedereen nog fris is?

Is de echter Tender Feet niet dubbel zo lang - 48 uur tijd om binnen te geraken op een traject van 80-100 km? Dat wordt dus moeilijk te vergelijken. Bij de Bergham Run zat Dries wel dicht bij de recordhouders, maar daar weet ik niet wanneer juist dat wordt uitgevoerd in de opleiding. Bij aanvang als iedereen nog fris is?
Eerste test dacht ik, maar de meeste zullen daar zich ook wel nog inhouden want het is het begin van enkele helse weken. Op een go/ nogo test heeft het weinig zin om te exceleren.

Ik dacht ook dat de echte Tender Feet nog langer was. Plus niet vergeten dat de echte SF selectie ook langer duurt.
Dus ja, om over een 'record' te praten zijn er te veel dingen anders lijkt me.

Los daarvan denk ik niet dat je veel mensen zal vinden in België die dat sneller doen dan Dries. Ne Karel Sabbe misschien, maar die loopt doorgaans ook niet met een rugzak van 20+ kilo.

Fly die even casual vermeldt dat 75km wandelen toch niet zoveel is 😨
eerlijk gezegd vind ik dat zelf ook niet extreem. Ik ben als dikken in het middelbaar nog een wandeling van 25 km gaan doen op mijn losse skateschoenen zonder al te veel moeite. Op een middag. De mensen die hieraan meedoen zijn (worden geacht) in fysieke topvorm te zijn, dus voor zo mensen moet dat op 24h wel te doen zijn.

Wel schitterend hoe Dries op 13h die wandeling doet, 15 als je de 2h meetelt die hij stond te koekeloeren om op zijn kaart te wachten :lol: En onderweg nog dat badje vorige week. Je zag bij het boxen wel dat zijn pijp toch echt uit was. Die kreeg redelijk wat slaag en deed zo veel niet meer.

Ook geweldig om te zien hoe Lode zijn herkansing na het zwembad pakt om Fly toch wat tikken uit te delen :lol:

Fly zijn opmerking dat hij Dries zijn ouders een contract wou geven om meer te kweken vond ik ook geweldig :lol:

Het orgelpunt van het fysieke luik heet ‘Tender Feet’. Een dropping in full gear, waarbij de mannen in exact 48 uur, een afstand van zo’n 120 kilometer moeten afleggen. Er zijn twee rustpauzes, van telkens vier uur. Máár de klok begint te lopen, zodra de eerste het rustpunt heeft bereikt. Wie een uur later binnenkomt, moet dus maken dat hij in drie uur tijd is uitgerust.

'k vind die milling maar belachelijk tbh. Een getrainde fitte vechter tegen een vermoeide niet-vechter
Want wat zijn uberhaupt de regels en de briefing in de milling? Als je hard slaat, krijg je nog harder terug.

Want als het echt om te overleven is bijt je er een oor af of stamp je op een elleboog.
Dat moet je mij toch even verduidelijken? :wtf:

Yup, in zo'n gevechtis de grootste drempel om met je gezicht naar de tegenstander te blijven kijken terwijl je slagen ontvangt. Is niet de natuurlijk reflex bij de meeste :biglaugh:
Dit. Het vergt serieus wat ervaring om die reflex te onderdrukken.

Ik had de indruk dat de kerel met tattoo's zich heel fel aan het inhouden was.
Moet ook wel gezien het verschil in gewicht. Men zou wel eens heel snel geblesseerd kunnen raken anders.

Via een gewone boksles zal dat als beginner niet gaan,
Afhankelijk welke gym. Toen ik als 18-jarige voor het eerst een kickboks club binnen stapte moest ik sparren na 1 les. Iedereen trouwens. En na elke ronde wisselen van partner. Vlak naast mij is er ene K.O. tegen de grond gegaan. Was een heel pittige club, maar ik heb daar uiteindelijk wel alles geleerd.

De milling vond ik heel fijn om te zien. Hoe mensen reageren op fysiek geweld die dat totaal niet gewoon zijn. Zaten toch enkele sterke kandidaten in. Heel jammer dat Youssef er niet meer in zat.

Ik hoop toch dat er via sociale media genoeg buzz wordt gecreëerd om Youssef alsnog eens kans te geven op de Milling. Moeilijk vergelijkbare omstandigheden, natuurlijk.

Die kerel was vermoedelijk opzettelijk enkele gewichtsklasses boven Youssef, dat had Youssef gewoon een blessure opgeleverd omdat die elkaar harder en harder zouden laten gaan.

Wel heel knap hoe je in de slow mo zag hoe die kerel inhield. Trap tegen het gezicht en op het laatste de momentum decimeren. Ook een klap op iemand zijn gezicht toen die deelnemer naar hem toe bewoog met enkel het hoofd, op het laatste zo afremmen dat het bijna een love tap wordt. Terwijl in beide scenario's het gewoon game over was instant als ie full speed was gegaan.

Die kerel was vermoedelijk opzettelijk enkele gewichtsklasses boven Youssef
Nee hoor, als ze al niet kunnen anticiperen op een snellere deelnemer waarbij de deelnemer (Dries) in totaal 2 uren moet staan wachten tot ze hun shit together hebben, zullen ze daar ook niet aan gedacht hebben.

Nee hoor, als ze al niet kunnen anticiperen op een snellere deelnemer waarbij de deelnemer (Dries) in totaal 2 uren moet staan wachten tot ze hun shit together hebben, zullen ze daar ook niet aan gedacht hebben.
Hoezo? Youssef zijn profiel weten ze op voorhand, dat Dries Sonic The Hedgehog zou uithangen niet meteen. :unsure:

Ik was aan het zeveren. Vond dat nogal lomp van hen dat ze niet mee konden met Dries.
Je hebt n ploegen SF'ers om de posten te bemannen en x cameraploegen om er beelden van te maken. Ze zullen er op voorhand van uitgegaan zijn dat die n + x ploegen bijvoorbeeld maximaal 3 posten moesten kunnen bemannen, maar door Dries zijn looppas ontstond er een logistiek probleem. Op het moment zelf kan je dat niet meer oplossen, dan moet er altijd iemand wachten. Ofwel laat je dan Dries wachten, ofwel de kandidaten die verder achterop aan het hallucineren zijn. De SF'ers maken dan de enige juiste keuze en laten Dries wachten.

Terug
Bovenaan