Kamp Waes - Seizoen 2

Ja dat Nutty Putty incident kende ik al.
Ik heb in het dagelijkse leven totaal geen last van claustrofobie, maar het idee om door een nauwe ruimte te moeten kruipen waar ge maar nét in past vind ik ook bijzonder vies. Ooit als kind op de lokale markt voor zo'n speleobox gestaan met mijn ouders - ik wou daar toen ook al absoluut niet in (en moest dat dan ook niet).

Denk dat ik er ook al wel ooit nachtmerries over gehad heb, dat ik ergens door moest kruipen en dan vast kwam te zitten. Misschien is dat zo'n nachtmerrie die veel mensen ooit hebben (net als die waarin ge aan het vallen zijt).

Alvast benieuwd naar volgende aflevering. Het zag er op het eerst zicht toch niet zo heel benauwd uit allemaal, maar ik kan me vergissen.
Oei oei, vastzitten in een droom. Dat heeft een betekenis he Joris!
"Dromen dat je vastzit of bent opgesloten betekent meestal dat jij je zorgen maakt om je huidige situatie. Dit kan betrekking hebben op je baan, relatie of je huidige woonsituatie."
:laugh:

Net eens gecheckt: het gaat over het 'Fort de Dave'.

Lijkt me niet dat er daar echt veel nauwe tunnels zijn om door te kruipen, tenzij de kandidaten zich vergissen ofzo :unsure:

Misschien wel wat geesten:

FYI, dat fort is eigenlijk niet publiek toegankelijk (eigendom van het leger).
Ik zie wel genoeg mogelijkheden voor Jan om zijn benen andermaal te bezeren.

Ik zie wel genoeg mogelijkheden voor Jan om zijn benen andermaal te bezeren.
Ik dacht eerlijk dat die er al aan was voor de moeite bij dat eerste pijntje. Vanaf het begin al zo bloeden als een rund en het spoot er echt uit. Lijkt mij dat dit doorheen zo helse 10 dagen elke keer weer open gaat en je zweet enzovoort constant...

In ieder geval, van mij mogen die afleveringen nog veel langer duren. Zo interessant ook om de feedback te horen van Fly en Ralph. Van mij mag elke aflevering of irl dag afgesloten worden met een roundup door hen en de andere instructeurs.

De key is hier om volop vertrouwen te hebben in het materiaal. Je bent continue (dubbel) gezekerd. Vanaf het moment dat je die klik hebt gemaakt, valt het allemaal heel goed mee. De rotsen van Marche-les-Dames zijn vrij gemakkelijk, mits een minimum aan techniek. (Werken met de benen, handen niet boven uw hoofd, lichaam tegen de rots, altijd 3 contactpunten).
De Golgotha in looppas naar boven met rugzak zal waarschijnlijk fysiek het zwaarste geweest zijn :) .
Eh, MLD is toch (net zoals Beez) best atletisch en bakken trekken op verticaal/licht overhangende rots.
MLD als gemakkelijk omschrijven... :LOL:
Een 5b van 60m is voor mensen die nog nooit geklommen hebben uiterst moeilijk.
En handen niet boven uw hoofd? Klim jij dan met gebogen armen of zo, succes. :laugh: Dat is les 1 van de klimtechniek. Met gestrekte armen klimmen.

Nu dat "poutrelleke" is toch niet zonder gevaar.
Uiteraard, je hangt stevig vast met een via ferrata set maar je staat alsnog op valfactor 2.
Dus moest je daar het evenwicht verliezen en je valt, val je de lengte van de leeflijn (+-1m), lichaamslengte en dan nog eens de absorber van de ferrata set die uitrekt (1,5-2m). Dus al snel hang je een 5 tal meter lager.
Persoonlijk vind ik dat ze daar de staalkabel op minstens factor 1 moeten hangen.

Dat terzijde is dat daar een zeer leuke via ferrata. Heb 'm wel in de andere richting gedaan, dus dat is iets minder mentaal lastig.

Laatst bewerkt:
Wat is die Jan toch vol lof over zichzelf, heeft het allemaal gedaan en is in alles de beste. Die zal nog aangepakt worden in de komende afleveringen.

Eh, MLD is toch (net zoals Beez) best atletisch en bakken trekken op verticaal/licht overhangende rots.
MLD als gemakkelijk omschrijven... :LOL:
Een 5b van 60m is voor mensen die nog nooit geklommen hebben uiterst moeilijk.
En handen niet boven uw hoofd? Klim jij dan met gebogen armen of zo, succes. :laugh: Dat is les 1 van de klimtechniek. Met gestrekte armen klimmen.

Nu dat "poutrelleke" is toch niet zonder gevaar.
Uiteraard, je hangt stevig vast met een via ferrata set maar je staat alsnog op valfactor 2.
Dus moest je daar het evenwicht verliezen en je valt, val je de lengte van de leeflijn (+-1m), lichaamslengte en dan nog eens de absorber van de ferrata set die uitrekt (1,5-2m). Dus al snel hang je een 5 tal meter lager.
Persoonlijk vind ik dat ze daar de staalkabel op minstens factor 1 moeten hangen.

Dat terzijde is dat daar een zeer leuke via ferrata. Heb 'm wel in de andere richting gedaan, dus dat is iets minder mentaal lastig.
Ik heb geen idee wat jouw achtergrond is, maar ik beschouw de rotsen daar toch niet als moeilijk. Als de instructeurs me daar zeiden om zo weinig mogelijk hoog te pakken, en zo veel mogelijk op de benen te werken, wie ben ik dan om ze tegen te spreken. Ik heb eigenlijk nooit iemand geweten die veel moeite had om daar boven te geraken, op enkele uitzonderingen na. In die tijd waren wij wel een groep jonge sportieve twintigers, waar zeker ook de nodige groepsdruk heerste om ons niet te laten kennen en niet voor iemand onder te doen. In de KMS beschikten wij ook over een klimzaal waar we wekelijks wel de nodige lessen kregen.
Het oude Commandokamp van Givet (FRA) vond ik zwaarder dan MLD. In Beez ben ik nooit gaan klimmen.

Mja, "gemakkelijk"... als klimmen uw hobby is, of als ge daar een tijd op kunt trainen, OK dan.
Ik veronderstel dat de meeste Kamp Waes kandidaten geen geoefende klimmers zijn. Efkes bergham run, obstakel parcours, 2u slaap, zwemproef, en een hoop fysieke proeven doen, en DAN out of the blue zo'n klim moeten doen zonder veel ervaring. Er zijn er hier toch een paar goede stuurlui die aan wal staan vind ik.

Ik heb wel al even gedacht met al die proeven op hoogte: misschien wil Fly zo snel mogelijk van die Youssef afgeraken.
Anders moet die daar straks tegen vechten (en dat is een wereldkampioen kickboxen :p )

Ik heb geen idee wat jouw achtergrond is, maar ik beschouw de rotsen daar toch niet als moeilijk. Als de instructeurs me daar zeiden om zo weinig mogelijk hoog te pakken, en zo veel mogelijk op de benen te werken, wie ben ik dan om ze tegen te spreken. Ik heb eigenlijk nooit iemand geweten die veel moeite had om daar boven te geraken, op enkele uitzonderingen na. In die tijd waren wij wel een groep jonge sportieve twintigers, waar zeker ook de nodige groepsdruk heerste om ons niet te laten kennen en niet voor iemand onder te doen. In de KMS beschikten wij ook over een klimzaal waar we wekelijks wel de nodige lessen kregen.
Het oude Commandokamp van Givet (FRA) vond ik zwaarder dan MLD. In Beez ben ik nooit gaan klimmen.
Voila. Die ervaring heeft de groep Waes dus niet.
Uiteraard een eitje voor de klimmers in de groep, maar zonder ervaring... Chapeau als je dan boven geraakt hoor.
Zoals de instructeurs zeiden; als het op is, is het op. Zelfs een fles water vast nemen lukt dan niet meer. Been there.
Ik klim al verschillende jaren.

Ook de factor angst is nefast voor de armspieren. Als je bang bent om te vallen ga je automatisch de rots extra stevig vastnemen wat dus heel slecht is voor de armspieren.

Ik heb wel al even gedacht met al die proeven op hoogte: misschien wil Fly zo snel mogelijk van die Youssef afgeraken.
Anders moet die daar straks tegen vechten (en dat is een wereldkampioen kickboxen :p )
Ze hadden Youssef ook al naar huis kunnen sturen bij het kaartlezen. Bij de bergham run was 1 seconde te laat het kamp verlaten. Youssef heeft in Blanden dorp zitten ronddwalen en die mocht blijven... Dat is toch wel 2 maten, 2 gewichten.

Inderdaad na zoveel uur al zware inspanningen te doen, zonder ervaring daar nog omhoog klimmen, dan is het heel sterk dat er daar zijn die nog 30m klimmen.
Diegenen met ervaring springen er dan wel boven uit natuurlijk, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ze door hun techniek veel minder kracht verspelen...

Wat ik me nu wel afvraag. Allemaal goed en wel die testen, maar zo kunt ge toch nog niet trainen op the real deal?

Ik weet nu niet hoevaak het voorvalt dat para's of SF 60m omhoog moeten klimmen aan rotsen, maar in uw opleiding hangt ge vast, dubbele beveiliging
In het veld is er 0 beveiliging, wss nog gewapend en materiaal mee te sleuren. Eén misstap is gelijk aan morsdood. Op dat gevoel kan je toch niet trainen?

Denkte nu echt dat die echte para's zo zonder beveiliging gaan muurklimmen, daar geloof ik nu niks van dan kunde rechtstreeks u kist al bestellen

Dit is het toelatingsexamen hé. Daarna volgt nog maanden/jaren training om alles volledig onder de knie te krijgen vooraal je echt als SF ingezet wordt.

Toch veel verschillen tov vorig seizoen. Dan kregen ze de ene straf na de andere en dit al in aflevering 1. Nu komt Youssef te laat na zijn kaartlezen en die krijgt niets van straf. Halverwege de zwemproef de rand opzoeken waar duidelijk gezegd geweest is dat dit niet mocht. Niets van straf. Verdrinken bij het aandoen van die broek en gered worden, hier rust 2 min uit en je krijgt nog 3 min om de proef uit te doen. Tijdens de klimproef hoor je de paras de kandidaten aanmoedigen waar ze vorig jaar je gewoon zouden uitkafferen als je maar 7m hoog geraakt. Het gaat er toch veel 'zachter' aan toe van aanpak.

Een 5b in de Ardennen is toch geen kado voor mensen zonder klimervaring. En aangezien MLD zo hard afgeklommen is zijn de 5 graden nog eens belachelijk glad.

Net naar aflevering 2 van dat bijhorend programma (Kamp Waes Classified) gekeken.
Aanrader! Missie in Abidjan, toont aan hoe flexibel die SF'ers moeten zijn.

Alleen erger ik me wat aan het enkel belichten van de 'coole' aspecten. Ik vraag me al even af of er ook af en toe zo'n SF'er sterft of gemarteld wordt ofzo tijdens een missie. Misschien komt dat soort nieuws nooit aan het licht... Maar nu het lijkt allemaal iets tof zo op geheime missie gaan. :unsure:

Toch veel verschillen tov vorig seizoen. Dan kregen ze de ene straf na de andere en dit al in aflevering 1. Nu komt Youssef te laat na zijn kaartlezen en die krijgt niets van straf. Halverwege de zwemproef de rand opzoeken waar duidelijk gezegd geweest is dat dit niet mocht. Niets van straf. Verdrinken bij het aandoen van die broek en gered worden, hier rust 2 min uit en je krijgt nog 3 min om de proef uit te doen. Tijdens de klimproef hoor je de paras de kandidaten aanmoedigen waar ze vorig jaar je gewoon zouden uitkafferen als je maar 7m hoog geraakt. Het gaat er toch veel 'zachter' aan toe van aanpak.

Denk dat ze meer onder de indruk zijn van de kandidaten, dus minder geneigd zijn om bij een klein foutje mensen zo snel al weg te sturen.
Dat gezegd zijnde verwacht ik ook nog wel een shift op dat vlak.

Terug
Bovenaan