Kamp Waes - Seizoen 2

Op da poutrelleke zou ik verstijven van de schrik. En dat klimwerk erna is al niet veel beter.
De key is hier om volop vertrouwen te hebben in het materiaal. Je bent continue (dubbel) gezekerd. Vanaf het moment dat je die klik hebt gemaakt, valt het allemaal heel goed mee. De rotsen van Marche-les-Dames zijn vrij gemakkelijk, mits een minimum aan techniek. (Werken met de benen, handen niet boven uw hoofd, lichaam tegen de rots, altijd 3 contactpunten).
De Golgotha in looppas naar boven met rugzak zal waarschijnlijk fysiek het zwaarste geweest zijn :) .

Ge weet bij al die opdrachten dat er geen enkele kans is om te sterven. Er zijn mensen bij u en er zijn veiligheden ingebouwd. Moest dat niet zijn zou het een heel ander verhaal worden. Als ik dan terugdenk aan de zotte wandelingen die ik in Oostenrijk als kind gedaan heb met reeële kans om in een ravijn te storten.. misschien ben ik een flauw afkooksel van Dries maar dan nog zou ik iets meer verwachten van de SF

Tot hier toe ben ik ook nog niet echt onder indruk. Mogelijks heeft men het programma zo opgesteld dat er in de eerste fasen nog niet te veel mensen afvallen om het entertainmentgehalte op peil te houden. In dat opzicht vond ik het Nederlandse Kamp Van Koningsbrugge veel beter. Een veel zwaarder programma dat ongetwijfeld meer aansluit bij de echte SF-opleiding.

Weet wel dat de voorlopige (!) relatieve (!) lichtheid van Kamp Waes niet betekent dat de echte Belgische SF-opleiding niet bikkelhard is. Als je weet dat de gros van de kandidaten bestaat uit para's met meerdere jaren ervaring en toch ~90% de eindstreep niet haalt...

Laatst bewerkt:
Toffe aflevering. Ik snap wel dat Jan "nogal aanwezig" is. Gaat zich nog wreken.
Ook chapeau voor de mensen met hoogtevrees om zich daar over te zetten. Dat is echt een mentale struggle.

Dat zwemmen vond ik wel vreemd dat daar zoveel moeite mee hebben. Ik kan zelf absoluut niet goed zwemmen, en ik weet dat zwemmen met kleren veel zwaarder is. Maar dat lijkt me nu nog een relatief haalbare opdracht?
Die opdracht volgende week in die tunnels, dat zou ik sowieso niet kunnen. Die tunnels in het donker zelf, geen probleem. Maar zo'n gat dat veel te smal lijkt op een plek waar ze u niet zomaar kunnen bereiken, laat het maar :D

Waes is zelf een duiker he, ik denk dat je onderschat hoe dicht die 2 bij verdrinking zaten hoor (nuja, er stond assistentie dus ze gingen nooit effectief verdrinken he).
Paniek en vermoeidheid. Ik dacht dat je voor die broek aan te doen eigenlijk een grote hap lucht moest pakken en dan gewoon de broek aandoen terwijl je wat in het water zakt. Idem voor het hemd. Maar velen bleven trappelen terwijl ze die aandeden of in schokjes. Zo ga je er snel aan natuurlijk.

Die Emma is wel nen beir. Al die vrouwen beuken er redelijk vlot door voorlopig. Best knap, niet vanzelfsprekend. Maar het mentale aspect moet nu nog komen natuurlijk.

De key is hier om volop vertrouwen te hebben in het materiaal. Je bent continue (dubbel) gezekerd. Vanaf het moment dat je die klik hebt gemaakt, valt het allemaal heel goed mee. De rotsen van Marche-les-Dames zijn vrij gemakkelijk, mits een minimum aan techniek. (Werken met de benen, handen niet boven uw hoofd, lichaam tegen de rots, altijd 3 contactpunten).
De Golgotha in looppas naar boven met rugzak zal waarschijnlijk fysiek het zwaarste geweest zijn :) .
Zelf in dienst als paracommando?

Aflevering gisteren was een mix van fysieke afmatting en het overwinnen van angsten. Je zal inderdaad bij die mentale uitdagingen de klik moeten maken dat het allemaal training is. Dat zal ook het geval zijn bij die ontvoering en mentale marteling dat de kandidaten te wachten staat: ze mogen zoveel roepen tegen jou als ze willen, ze gaan je niet doodschieten of echt pijn doen. Dat is dan weer makkelijk gezegd zonder fysieke uitputting en slaapdeprivatie.

Nu aan dat poutrelleke hangt die zekering wel een stuk onder u. Als je daar valt, stort je niet naar beneden, maar volgens mij valt ge wel los op die rotsen onder u.
Maar mentaal zou ik het daar veel minder lastig mee hebben dan die claustrofobische opdracht (gebukt lopen in het donker, geen probleem. Maar zo niet zeker zijn of ge past...)

Ik wil wel eens zien wat iemand als Dries doet tijdens de milling. Hoeveel vechtlust gaat iemand waarbij alles met 2 vingers in de neus gebeurd wel hebben? Op dat vlak zie ik zijn zus veel beter scoren

Damn Jan heeft ne hekel aan zijn been ofwa. :unsure: 2 keer ferm pijn gedaan in 2 dagen. Benieuwd of em voor ne derde keer gaat volgende week.

Kijk er ook naar uit om te zien wat Dries zal klein krijgen. Die is met de juiste genen geboren, damn.

Het is toch niet omdat die nu uitblinkt of staat waar hij staat dat het allemaal vanzelf gekomen is.
Als hij vroeger na schooltijd in de zetel kroop met een zak chips en een hele avond playstation aant spelen was zou hij daar nu niet zitten met zijn twee masters en zotte fysiek en knappe sport prestaties/hobby’s.
Dat is waarschijnlijk gewoon al jaren dag in dag uit gepassioneerd met iets bezig zijn.
En tevens het probleem van mensen die het niet zijn/hebben om het op genen te steken.
Iedereen heeft alles zelf in de hand maar het is zoveel makkelijker om uitvluchten te vinden waarom het niet kan of gaat.

Moet voor die cameramensen toch ook niet evident zijn om te kunnen volgen en te kunnen filmen. Ook als ze volgende week in dat fort zijn. Zit daar maar eens met een camera.

om het op genen te steken.
Genen zijn gewoon het allerbelangrijkste hoor.

Als je zelf kinderen hebt zie je daar toch ook gigantisch veel verschil op soms.
Eén van mijn kinderen heb ik bv de tafels in moeten drillen in het lager, maanden aan een stuk.

En den andere die zei gewoon: "ik kan dat". Ik vraag die 3 tafels 'bam' 'bam' bam'. Nooit op geoefend, die 'kon' dat gewoon door de les te volgen.

En zo is dat de hele school carriere blijven gaan. Degene die het minst doet walst over alles heen, ook sportief ijzersterk. Terwijl den andere eigenlijk veel meer moeite doet.

Ik vermoed dat de echte SF opleiding nog iets zwaarder is.
Langs de andere kant komen ze dit seizoen denk ik al dichter in de buurt van het echte werk dan vorig seizoen, gewoon omdat de kandidaten duidelijk sterker en beter voorbereid zijn.
Maar bon, we zijn pas 2 afleveringen ver. Als ik het juist begrijp zijn die nog 'maar' een dikke 24u onderweg met hun proeven. Er gaan er sowieso nog kraken door het gebrek aan rust.

Kleren aandoen in het zwembad: heb de indruk dat sommigen hier dat ook onderschatten. Zeker als je eerst al een afstand moet zwemmen (+ de dag ervoor die Bergham run in de benen hebt + nog wat fysieke proeven).

Het is toch niet omdat die nu uitblinkt of staat waar hij staat dat het allemaal vanzelf gekomen is.
Als hij vroeger na schooltijd in de zetel kroop met een zak chips en een hele avond playstation aant spelen was zou hij daar nu niet zitten met zijn twee masters en zotte fysiek en knappe sport prestaties/hobby’s.
Dat is waarschijnlijk gewoon al jaren dag in dag uit gepassioneerd met iets bezig zijn.
En tevens het probleem van mensen die het niet zijn/hebben om het op genen te steken.
Iedereen heeft alles zelf in de hand maar het is zoveel makkelijker om uitvluchten te vinden waarom het niet kan of gaat.

Ik wou hier exact hetzelfde komen posten!

Je kan "pech" hebben met je genen, dat zeker, maar onze maatschappij is over het algemeen ook bijzonder lui geworden op fysiek vlak natuurlijk.
Dat is het hele 'nature vs nurture' debat. Er was ergens een artikel over de familie Borstlap, die met hun jonge kinderen al meerdaagse trektochten gingen doen in de bergen met tent enzo. Zo kweek je een heel sterk karakter natuurlijk.
Vergelijk dat eens met kinderen die ganse dagen op tiktok zitten ofzo (ik ken persoonlijk een voorbeeld, en vind het vrij schrijnend om te zien). De kans dat die veel gaan bereiken in hun leven later is toch een stuk kleiner...

Met goeie genen alleen kom je er niet als je niet uit je zetel komt. Die Borstlappen zijn indrukwekkend (incl. Kaat, zonder twijfel).

Genen zijn gewoon het allerbelangrijkste hoor.

Als je zelf kinderen hebt zie je daar toch ook gigantisch veel verschil op soms.
Eén van mijn kinderen heb ik bv de tafels in moeten drillen in het lager, maanden aan een stuk.

En den andere die zei gewoon: "ik kan dat". Ik vraag die 3 tafels 'bam' 'bam' bam'. Nooit op geoefend, die 'kon' dat gewoon door de les te volgen.

En zo is dat de hele school carriere blijven gaan. Degene die het minst doet walst over alles heen, ook sportief ijzersterk. Terwijl den andere eigenlijk veel meer moeite doet.
Uw voorbeeld toont net aan dat genen niet het allerbelangrijkste is. Als genen het allerbelangrijkste was, dan zouden uw beide kinderen er goed in zijn ;).

Ik vond de aflevering een beetje saai in feite. Voor kandidaten met wat hoogtevrees en klimangsten was dat sowieso een hele overwinning, maar als je dan de 9 anderen gewoon op hun gemakje over dat poutrelleke ziet lopen, dan zie je toch ook dat dat niet overdreven is.

Vind dat Tom het allemaal wat erger of sensationeler laat lijken dan het is. Ze doen alsof het 'bij de Para's heel wat erger zal zijn' en ze continu afgeblaft zouden worden, maar dat is enkel in de eerste minuten. Vanaf ze beginnen klimmen zijn ze super ondersteunend en motiverend om je angsten te overwinnen. Niet dat dat erg is, maar doe dan niet ervoor alsof ze hier plots op één of ander strafkamp komen 😅

Er mag van mij wat meer spanning in. Vorig jaar werd er toch meer gestraft op fouten, zoals Mathieu met zijn touw etc.? Of was dat pas in latere afleveringen?
Matthieu en het touw was nog in de fysieke fase. Het begin dus.
Nu worden er ook foutjes gemaakt maar Fly is soft geworden precies.
Youssef bv had gerust wat méér gewicht mogen krijgen omdat hij bij de oriëntatieloop niet wist waar hij mee bezig was.

Laatst bewerkt:
Fly zei toch ook dat hij een sterke geest en een zwak lichaam van zijn ouders heeft "gekregen" en dat lichaam heeft hij dan toch fraai kunnen omvormen tot een tempel van fysieke kracht. Daarom dat hij zoveel nadruk legt op de "SF mindset".

"Goeie genen" helpen natuurlijk wel, maar iemand met goeie genen kan ook fastfood eten en urenlang in de zetel hangen zonder er gebruik van te maken.

Fly zei toch ook dat hij een sterke geest en een zwak lichaam van zijn ouders heeft "gekregen" en dat lichaam heeft hij dan toch fraai kunnen omvormen tot een tempel van fysieke kracht. Daarom dat hij zoveel nadruk legt op de "SF mindset".

"Goeie genen" helpen natuurlijk wel, maar iemand met goeie genen kan ook fastfood eten en urenlang in de zetel hangen zonder er gebruik van te maken.
"Goeie genen" zijn niet louter fysiek, een sterk karakter en het nodige intellect hebben om niet alle dagen in een zetel te hangen of om bij het minste op te geven horen daar ook bij.

Zelf in dienst als paracommando?

Aflevering gisteren was een mix van fysieke afmatting en het overwinnen van angsten. Je zal inderdaad bij die mentale uitdagingen de klik moeten maken dat het allemaal training is. Dat zal ook het geval zijn bij die ontvoering en mentale marteling dat de kandidaten te wachten staat: ze mogen zoveel roepen tegen jou als ze willen, ze gaan je niet doodschieten of echt pijn doen. Dat is dan weer makkelijk gezegd zonder fysieke uitputting en slaapdeprivatie.
Nee, ben geen paracommando.
Ik heb wel het "Commando C - brevet" behaald in Marche-les-Dames, toen ik nog op de KMS zat.
Lees: veredeld sportkamp van een drietal dagen met klimtechnieken + survie, met een structureel tekort aan tijd.

De hulponderrichters met de rode koorden om (rode cordees) zijn uiterst professioneel en gevormd tot voorklimmer.
Zij installeren en controleren alle touwen en installaties.
Heel die site van Marche-les-Dames, met de Maas, de rotsen en het kasteeltje straalt echt iets mythisch uit.

Uw voorbeeld toont net aan dat genen niet het allerbelangrijkste is. Als genen het allerbelangrijkste was, dan zouden uw beide kinderen er goed in zijn ;).
Wat?

Degene die het minste leert, haalt veruit het meeste punten?
Dat ligt toch aan het feit dat hij gewoon meer talent heeft?

"Goeie genen" zijn niet louter fysiek, een sterk karakter en het nodige intellect hebben om niet alle dagen in een zetel te hangen of om bij het minste op te geven horen daar ook bij.
Dat wordt inderdaad vaak over het hoofd gezien.
"Inzet" is ook gewoon een talent.

Soms hoor je 'als die topsporter nog meer moeite zou doen, dan ....'.
Maar dat is ook gewoon een talent hoor.

Ik denk aan Hazard, Kimi Raikonnen, ...

En dat klimmen op de rotsen van Marche-Les-Dames ondanks de beveiliging ook gevaren inhoudt moet je maar eens vragen aan Albert I 🙃

Terug
Bovenaan