Kamp Waes - Seizoen 2

Wat?

Degene die het minste leert, haalt veruit het meeste punten?
Dat ligt toch aan het feit dat hij gewoon meer talent heeft?

Dat wordt inderdaad vaak over het hoofd gezien.
"Inzet" is ook gewoon een talent.

Soms hoor je 'als die topsporter nog meer moeite zou doen, dan ....'.
Maar dat is ook gewoon een talent hoor.

Ik denk aan Hazard, Kimi Raikonnen, ...
Inzet is een karaktertrek, karaktertrekken zijn helemaal niet volledig gebaseerd op genen. Uit onderzoek blijkt dat intelligentie etc 50% nature en 50% nurture is

... indien @Knarf zijn kinderen een identieke tweeling zijn ...

Anders delen ze nog altijd 50% van het DNA he. Maar identieke tweelingen worden wel gebruikt voor bovengenoemd onderzoek.

Ik vind het wel een interessante discussie of "inzet" genetisch bepaald wordt of niet.
Kan je dan bv. zeggen: "Ik ben lui maar kan er niks aan doen want dat zit in mijn genen."?

@Knarf zijn voorbeeld gaat vooral over IQ heb ik de indruk.
Maar kijk, de 3 Borstlap telgen zijn ook niet genetisch identiek natuurlijk, dus misschien is het toch vooral de manier van opvoeden ('nurture')?
Zeker als het gaat over mentaliteit en fysiek (dus niet zozeer IQ).
Misschien zal het kind dat altijd meer moeite moet doen uiteindelijk een sterkere mentaliteit en inzet ontwikkelen dan het kind dat nooit ergens moeite voor moest doen?

Mijn vorige post ging vooral over fysiek, en ik denk dat de omgeving waarin je opgroeit toch een grote rol speelt in hoe je daar tegenover staat.

Bon, interessant dus, maar misschien teveel off-topic allemaal... :unsure:

Voor de mensen die al claustrofobisch worden bij het zien van die beelden voor volgende week: dat is kattenpis want is gewoon veilig. Speleologie daarentegen, dat is pas angstaanjagend. Ik heb nooit last gehad van claustrofobie tot ik las wat er met John Jones in de Nutty Putty cave gebeurd is. Daar toen letterlijk 2 nachten nachtmerries van gehad. Dan zijn wat tunnels maar onnozel.

Voor wie het wil lezen:

hEqLy6T.jpg

Plot twist: mijn identieke tweelingbroer heeft een genetische hartafwijking en ik niet. :unsure:
Genetisch of congenitaal?
Chorioniciteit? Amnioniciteit? ...

In ieder geval wil ik met mijn vorige post gewoon duiden dat er hier toch wel enkele vreemde bochten worden genomen over genetica, zonder dit per se op iemand specifiek te richten!

Voor de mensen die al claustrofobisch worden bij het zien van die beelden voor volgende week: dat is kattenpis want is gewoon veilig. Speleologie daarentegen, dat is pas angstaanjagend. Ik heb nooit last gehad van claustrofobie tot ik las wat er met John Jones in de Nutty Putty cave gebeurd is. Daar toen letterlijk 2 nachten nachtmerries van gehad. Dan zijn wat tunnels maar onnozel.

Voor wie het wil lezen:

hEqLy6T.jpg
Voor de liefhebbers kan ik volgend youtube channel aanraden: ScaryInteresting. Zoek vooral naar video's over underwater cave diving.
Voor geen geld van de wereld krijgen ze me daar in :)

Net zoals onderzeeërs, ook niets voor mij. Die beginscene van de serie 'Das Boot' is al genoeg om geen voet in zo een doodskist te zetten.

John had op een minst nog licht mee, die van volgende week moeten op de tast afgaan dat is toch wel wat anders
Op de tast af gaan (zeker bij aangelegde tunnels) vind ik niet zo'n probleem hoor. Eerder het "pas ik er wel door, en wat als ik vast kom te zitten".
Speleobox bvb, heb ik geen probleem (buiten de lenigheid :p) omdat ik daar weet dat je niet vast kan komen zitten.

Net zoals onderzeeërs, ook niets voor mij. Die beginscene van de serie 'Das Boot' is al genoeg om geen voet in zo een doodskist te zetten.
Ooit eens in een tank van woII gekropen, met mijn 1m85 niets speciaal, maar dat voelde ook maar eng aan.

Denk voor zo'n dingen, hoe kleiner en dunner hoe beter...

Brr als ik da van John lees krijg ik dr al de kriebels van. Hoogtes daar zou ik me over kunnen zetten, claustrofobische ruimtes daar stopt het voor mij.

Bij de aflevering gisteren, als je da poutrelleke nadert, mag je volgens mij nie teveel nadenken en gewoon doen. Hoe langer je denkt en rondkijkt hoe groter de kans da je het nie doet. Da poutrelleke was ook breed genoeg dus denk da de kans klein is da je daarop je evenwicht verliest en valt. Maar het is allemaal makkelijk neergeschreven natuurlijk.

Toch al ne grote groep straffe kandidaten, beter voorbereid ook, ben benieuwd wie er door de vermoeidheid ga breken.

Alle fysieke testen enzovoort kan ik wel aan, behalve dat zwemmen. Hetgeen ze nu hebben gedaan valt nog mee en is meer een mentale test. Maar wat die naar verluid in de volledige opleiding doen en wat aanleunt bij de BUDS training van de SEALs... Daar zou ik maanden op moeten trainen vrees ik. Ook om in open water te zwemmen en water de doorkruisen in full gear, dat lijkt me gruwelijk.

Ooit eens in een tank van woII gekropen, met mijn 1m85 niets speciaal, maar dat voelde ook maar eng aan.

Denk voor zo'n dingen, hoe kleiner en dunner hoe beter...

De ball turret gunner van een B-17 had ook geen ruimte te veel. Die kon er op eigen kracht niet uit trouwens, zijn maten moesten hem er uit trekken.

f7y8o33a3u1a1.jpg

Inzet is een karaktertrek, karaktertrekken zijn helemaal niet volledig gebaseerd op genen. Uit onderzoek blijkt dat intelligentie etc 50% nature en 50% nurture is

Anders delen ze nog altijd 50% van het DNA he. Maar identieke tweelingen worden wel gebruikt voor bovengenoemd onderzoek.
50/50 is ietsje te toevallig om je zo maar op je woord te geloven.

Voor wie het wil lezen:

hEqLy6T.jpg
Val al bekan van mijne stoel van de misselijkheid.

Ook wel veel respect voor de vrouwen trouwens. Die hebben grotere cojones en zijn fysiek sterker dan 70% van de gemiddelde mannen denk ik.

Ja dat Nutty Putty incident kende ik al.
Ik heb in het dagelijkse leven totaal geen last van claustrofobie, maar het idee om door een nauwe ruimte te moeten kruipen waar ge maar nét in past vind ik ook bijzonder vies. Ooit als kind op de lokale markt voor zo'n speleobox gestaan met mijn ouders - ik wou daar toen ook al absoluut niet in (en moest dat dan ook niet).

Denk dat ik er ook al wel ooit nachtmerries over gehad heb, dat ik ergens door moest kruipen en dan vast kwam te zitten. Misschien is dat zo'n nachtmerrie die veel mensen ooit hebben (net als die waarin ge aan het vallen zijt).

Alvast benieuwd naar volgende aflevering. Het zag er op het eerst zicht toch niet zo heel benauwd uit allemaal, maar ik kan me vergissen.

Ja dat Nutty Putty incident kende ik al.
Ik heb in het dagelijkse leven totaal geen last van claustrofobie, maar het idee om door een nauwe ruimte te moeten kruipen waar ge maar nét in past vind ik ook bijzonder vies. Ooit als kind op de lokale markt voor zo'n speleobox gestaan met mijn ouders - ik wou daar toen ook al absoluut niet in (en moest dat dan ook niet).

Denk dat ik er ook al wel ooit nachtmerries over gehad heb, dat ik ergens door moest kruipen en dan vast kwam te zitten. Misschien is dat zo'n nachtmerrie die veel mensen ooit hebben (net als die waarin ge aan het vallen zijt).

Alvast benieuwd naar volgende aflevering. Het zag er op het eerst zicht toch niet zo heel benauwd uit allemaal, maar ik kan me vergissen.
Te pletter vallen op scherpe rotsen zou me meer angst inboezemen dan vastzitten in een nauwe ruimte, maar laat me hopen dat ik geen van beiden ooit hoef mee te maken. Ik ben alvast benieuwd naar volgende week.

Terug
Bovenaan