Kamado or Kamadon't

Wilcao

Well-known member
Crowdfunder FE
In het BBQ-topic wordt er hier en daar al wat gediscussieerd over kamados, dus een eigen topic leek me zeker op zijn plaats voor de zoekende mens. Wij zijn thuis enorm aan het twijfelen om er eentje aan te schaffen, maar het is een enorme moeilijke keuze. Wanneer geld geen probleem is (zowel het kunnen als het willen eraan uit geven) lijkt mij BGE een no-brainer, maar zijn de goedkopere alternatieven (Thé Bastard, Grill Guru,...) een waardig prijs/kwaliteit alternatief? Ik zou het echt als buitenkeuken gebruiken om met goed weer de spaghetti-saus of wok op de Kamado te maken. Uiteraard ook dingen als pulled pork, hamburgers, pizza's of spareribs mogen niet ontbreken. Wat is jullie ervaring en advies wat betreft kamado, maar ook qua uitbreiding? Is een DoJoe (van Kamado Joe) of de Rotiserrie (van The Bastard) een meerwaarde tov een pizzasteen en zijn er ook dingen die te gebruiken zijn om andere kamados van andere merken? Zijn tafels/meubels de moeite waard ter vervanging van de zijplankjes?

Alvast bedankt!
 
Interessant topic!

Ik ben ook aan het nadenken om de komende jaren mij een kamado aan te schaffen. Voorlopig haal ik het onderste uit de kan met mijn weber kettle en zolang dit nog doenbaar is, schaf ik me geen kamado aan.

Waarom zou ik wel eentje aanschaffen:
- Gemaksgebruik qua temperatuurregeling
- Kolen kunnen meerdere keren gebruikt worden
- Snelheid om een kamado gebruiksklaar te hebben
- Het oog verdomd schoon om op uw terras te hebben

Qua merken vind ik dat zelf ook een zeer moeilijke. Het prijsverschil is vaak groot voor de meerwaarde die het "maar" bied. Als hobbykok en bbqfanaat ga ik hoogstwaarschijnlijk nooit het verschil voelen tussen een BGE, KJ of een bastard. Het ene zal mss iets langer duren om op temperatuur te zijn, het andere zal dan weer net iets beter zijn in iets anders. Maar het zullen de kookkunsten zijn die hier het verschil zullen maken. Qua extra tafeltjes, plankjes enzo ben ik van't principe, less is more. In vele gevallen zijn die te klein en niet praktisch. Een tafel met degelijk en stevig blad ernaast vind ik dan weer veel interessanter.
Waar ik bv wel naar kijk is hoeveel kamado heb ik voor welke prijs, wat zijn de accessoires en hoe gemakkelijk zijn die te vinden?
Mijn voorkeur gaat heel sterk uit naar the bastard omdat die in mijn ogen héél schoon staat op uw terras, veel accessoires heeft en omdat hij gewoon badass is :D
 
Die Bastard Urban vind ik wel zeer stoer eerlijk gezegd! Alleen de problemen met de topfan schrikken mij af.
 
Daar de lente niet echt van de grond komt en de vraag naar bbqs dus vrij rustig is kan je vandaag enkele mooie deals doen ;). Wij hebben zo de Kamado Joe Classic III voor 400€ onder de gangbare marktprijs op coolblue gekocht, prijs is nog steeds niet gestegen. We hebben er nog eens een gratis hoes en pizzasteen bijgekregen en zo nog extra bespaard. We merkten dat meeste webshops extra promoties aanbieden, vaak onder de vorm van extra accessoires.
 
Daar de lente niet echt van de grond komt en de vraag naar bbqs dus vrij rustig is kan je vandaag enkele mooie deals doen ;). Wij hebben zo de Kamado Joe Classic III voor 400€ onder de gangbare marktprijs op coolblue gekocht, prijs is nog steeds niet gestegen. We hebben er nog eens een gratis hoes en pizzasteen bijgekregen en zo nog extra bespaard. We merkten dat meeste webshops extra promoties aanbieden, vaak onder de vorm van extra accessoires.
Ik zag bij https://www.bbqexperiencecenter.be/nl/ wel interessante acties wat betreft workshop of extra's, maar is wel een stukje rijden. Wat betreft The Bastard was laatst 20% korting, wat interessant was, maar ben er nog niet over uit om toe te happen. Jullie de Joe al getest?
 
De verschillen tussen bge, joe, bastard, monolith zijn redelijk relatief hoor. Belangrijkste verschillen zijn de garantievoorwaarden. Het enige merk dat echt "anders" is is primo. De ovale vorm zorgt toch voor een andere manier van werken is mijn ervaring. Persoonlijk vind ik de primo de beste kamado maar dat is ook maar een mening gevormd op persoonlijke ervaring. Een kamado vergelijk ik graag met een auto. De ene gelooft dat je beter af bent met een bmw, de andere zweert bij een mercedes terwijl je met beiden gewoon zorgeloos van a naar b kan reizen. Ik zou zeggen ga op ontdekkingstoch en bekijk alle merken eens, doe ze 6000keer open en dicht, kijk welke accessoires er allemaal beschikbaar zijn, welke je het leukst vindt, wat past in het budget en volg gewoon je eigen keuze. De accessoires bij ronde kamado's zijn redelijk uitwisselbaar maar met hun kleine verschillen. Het is altijd wat passen en meten en kijken of het kan werken als je een ander merk accessoire op uw bbq wil gaan gebruiken. Ook is het nut van deze accessoires afhankelijk van de gebruiker. De een klooit graag met een deflector, 2 bakstenen en een pizzasteen om pizza's te bakken, de andere koopt een dojoe en zweert daarbij en nog een ander heeft alles al geprobeerd en koopt zich dan een ooni omdat hij de rest maar niks vindt. Het is een hobby en als dat je ding is go for it. Bbq je 6 keer op een jaar en kom je bij temperaturen onder de 23 graden niet buiten maar wil je het kopen omdat je het leuk staan vindt in de tuin. Go for it maar eigenlijk koop je best gewoon 2 bloempotten die je zwart, groen of rood schildert en zet ze wat ver van je terras zodat niemand nog het verschil ziet.
 
Ik zag bij https://www.bbqexperiencecenter.be/nl/ wel interessante acties wat betreft workshop of extra's, maar is wel een stukje rijden. Wat betreft The Bastard was laatst 20% korting, wat interessant was, maar ben er nog niet over uit om toe te happen. Jullie de Joe al getest?
BBQ experience center levert aan huis. De workshops zijn denk ik wel eens de moeite, hebben er één bezig gezien toen we de winkel zijn gaan verkennen.
Voordeel is dat die mannen hem komen installeren voor kleine meerprijs, dat hebben wij bij coolblue niet. Genoeg online filmpjes met een handleiding maar mijn vriend moet daarvoor wel extra hulp inroepen, alleen kan je dat niet.

Je sprak van Big Green Egg, denk dat die bij RYMBU onlangs voordelig stond.
 
hmmm, ik heb een kamado van denaldi.
Maar ik kan ook helemaal niet koken. Aan smoking en dergelijke zal ik nooit beginnen.

ik geloof ook dat de luchtinlaat onderin van bij het begin ook in gesloten toestand te ondicht was voor bepaalde lage temperatuur kunstjes.

Dus wat ik wel kan, is er een kieken mee braden (uitstekend, hoe minder tralalala, hoe beter), pizza's (na veel trial and error wat betreft de temperatuur, pizzasteen en/of pizzabakvorm) en vlees simpelweg grillen.
Het meest geavanceerde dat ik ermee gedaan heb, zowel de buns gebakken als de hamburgers in de kamado gegrild. :)


nu, na een jaar of 4 is de kamado wel aan een groot onderhoud toe. De dichting tussen de twee helften is losgekomen en gedeeltelijk verdwenen. De hitte deflector steen is gebroken.


Kolen hergebruiken heb ik nooit geprobeerd. let it burn.
Als ik echt veel tijd en goestig heb, gebruik ik de restkolen/warmte wel eens om een brood te bakken.
 
Vorig jaar in juni heb ik the bastard urban large gekocht. Tot nu toe nog geen moment spijt van gehad, dat ding doet wat het moet doen, fijn in gebruik en staat mooi in de tuin ook natuurlijk.

Ik twijfelde toen ook nog tussen bge en bastard omdat bge toch echt wel top of the line is. Probleem bij bge is dat voor de prijs van enkel het ei zelf ben je al meer kwijt als een bastard met een hele hoop leuke accessoires bij, zeker als je bereid bent om te wachten op een goede promo (er zijn er meerdere per jaar).

Ik heb toen 1600 euro betaald voor de large urban, hoes, zak kolen, 3 zakken rookhout, halve drippan, halve gietijzer rooster, pizzassteen, pizza snijder, pizzaschep en een grill clipper. Ik denk dat je bij BGE het dubbele kwijt bent.
 
Hier ook een Urban Large van The Bastard. Problemen met de topcap deden mij ook wat twijfelen maar finaal heb ik er geen last van. Sluit perfect af en wanneer alles toe doven kolen snel wat het wel nog zo economisch maakt. Voordeel van basterd is dat er echt al standaar veel bij zit (multilevel cooking systeem, twee halve deflectors,...) wat bij BGE wel minder is dacht ik. Zelf blijf ik wel wat sukkelen met kolen en soms iets te scherpe rooksmaak maar dat zal ook wel goed komen.


Ooit eens met een verdeler gesproken en klaarblijkelijk doe je wel de beste deals in najaar/winter (wat misschien ook niet onlogisch is met stockbeheer etc..)

Zelf 1250 vorige winter betaald, gemonteerd door hen , inclusief volledig gietijzeren rooster, dutch oven, skillet, twee onderhoudsproducten. Was toen een zeer goeie deal (en wanneer ik nu naar de prijzen kijk, een extreem goeie deal)
 
Hier ook een Urban Large van The Bastard. Problemen met de topcap deden mij ook wat twijfelen maar finaal heb ik er geen last van. Sluit perfect af en wanneer alles toe doven kolen snel wat het wel nog zo economisch maakt. Voordeel van basterd is dat er echt al standaar veel bij zit (multilevel cooking systeem, twee halve deflectors,...) wat bij BGE wel minder is dacht ik. Zelf blijf ik wel wat sukkelen met kolen en soms iets te scherpe rooksmaak maar dat zal ook wel goed komen.


Ooit eens met een verdeler gesproken en klaarblijkelijk doe je wel de beste deals in najaar/winter (wat misschien ook niet onlogisch is met stockbeheer etc..)

Zelf 1250 vorige winter betaald, gemonteerd door hen , inclusief volledig gietijzeren rooster, dutch oven, skillet, twee onderhoudsproducten. Was toen een zeer goeie deal (en wanneer ik nu naar de prijzen kijk, een extreem goeie deal)
De laatste jaren geven veel winkels met black friday wel erg zotte kortingen.
 
Hier ook een Urban Large van The Bastard. Problemen met de topcap deden mij ook wat twijfelen maar finaal heb ik er geen last van. Sluit perfect af en wanneer alles toe doven kolen snel wat het wel nog zo economisch maakt. Voordeel van basterd is dat er echt al standaar veel bij zit (multilevel cooking systeem, twee halve deflectors,...) wat bij BGE wel minder is dacht ik. Zelf blijf ik wel wat sukkelen met kolen en soms iets te scherpe rooksmaak maar dat zal ook wel goed komen.


Ooit eens met een verdeler gesproken en klaarblijkelijk doe je wel de beste deals in najaar/winter (wat misschien ook niet onlogisch is met stockbeheer etc..)

Zelf 1250 vorige winter betaald, gemonteerd door hen , inclusief volledig gietijzeren rooster, dutch oven, skillet, twee onderhoudsproducten. Was toen een zeer goeie deal (en wanneer ik nu naar de prijzen kijk, een extreem goeie deal)
Dat is een mooie deal idd!
 
Een dutch oven is toch hetzelfde als zo'n Creuset pot zeker? Want die kun je ook gewoon gebruiken op een kamado geloof ik?
 
Een dutch oven is toch hetzelfde als zo'n Creuset pot zeker? Want die kun je ook gewoon gebruiken op een kamado geloof ik?
Dat kan, gaat je wel een stevige zwarte pot geven natuurlijk die je niet zo makkelijk proper krijgt. Dus als je je Creuset regelmatig in de gewone keuken gebruikt, zou ik toch kijken voor een alternatief op de BBQ/Kamado.
 
Een dutch oven is toch hetzelfde als zo'n Creuset pot zeker? Want die kun je ook gewoon gebruiken op een kamado geloof ik?
In principe wel, maar die van creuset zijn meestal geëmailleerd, dat kan wel eens verkleuren door de rook en da's dan misschien zonde.
 
Ik hou mijn Creuset toch ook voor in de keuken en gebruik de Weber Dutch Oven Duo voor op m'n BBQ. Heel fijn dat je die ook als bakplaat kan gebruiken.
 
Voorlopig hou ik het op mijn Weber Performer (kettle met een tafeltje) maar als ik puur op gebruiksgemak zou gaan lijkt een pelletsmoker me ook interessant. Set and forget. Maar een schone keramische BBQ (de zwarte Yakiniku!) misstaat nergens.

Maar met mijn Weber die me 400 euro heeft gekost en onder een windstille carport staat heb ik al mooie resultaten behaald. De meerwaarde van een keramische BBQ is me het geld op dit moment nog niet waard.
 
Een kamado is vooral veelzijdig (low&slow, hot&fast, rotisserie, pizza's maken, whatever) maar is in geen van die individuele punten de beste. Buiten als je een off-set bbq, een pizzaoven en een ofyr wilt kopen is een kamado gewoon een zeer goede compromis waar je alles mee kan maken wat je hartje begeert en een natuurlijke next step na een weber.
 
Laatst bewerkt:
Misschien een domme vraag, maar kun je ook water koken om aardappelen/puree mee te maken op een kamado?
 
Terug
Bovenaan