Kamado or Kamadon't

Mijn vrouw en ik zijn vorige naar PITT geweest in Vosselare om eens alles te vergelijken. Voorlopig valt onze keuze op The Bastard VX Large. Wellicht heeft het momenteel niet veel zin om te wachten op een promotie. Ons terras wordt volgende week gelegd en daarna moet er asap een BBQ op.

We hebben ongeveer een half uurtje met de verkoopster gepraat en het lijkt mij dat de voornaamste verschillen tussen een KJ en een Bastard toch vooral cosmetisch zijn. Dan past zo'n zwarte toch beter bij ons interieur. En onze buurman heeft al zo'n rode KJ...
 
Mijn vrouw en ik zijn vorige naar PITT geweest in Vosselare om eens alles te vergelijken. Voorlopig valt onze keuze op The Bastard VX Large. Wellicht heeft het momenteel niet veel zin om te wachten op een promotie. Ons terras wordt volgende week gelegd en daarna moet er asap een BBQ op.

We hebben ongeveer een half uurtje met de verkoopster gepraat en het lijkt mij dat de voornaamste verschillen tussen een KJ en een Bastard toch vooral cosmetisch zijn. Dan past zo'n zwarte toch beter bij ons interieur. En onze buurman heeft al zo'n rode KJ...
Mijn persoonlijke mening is dat als ik dan toch al zoveel geld uitgeef, ik voor een BGE zou gaan, maar dat is persoonlijk he. De Bastard VX is mss wel de coolste qua uitzicht, maar voor dat geld zou ik toch voor "kwaliteit" gaan. Voor mij/ons was het vooral het prijsverschil wat me voor de Bastard Urban deed kiezen.
 
Mijn vrouw en ik zijn vorige naar PITT geweest in Vosselare om eens alles te vergelijken. Voorlopig valt onze keuze op The Bastard VX Large. Wellicht heeft het momenteel niet veel zin om te wachten op een promotie. Ons terras wordt volgende week gelegd en daarna moet er asap een BBQ op.

We hebben ongeveer een half uurtje met de verkoopster gepraat en het lijkt mij dat de voornaamste verschillen tussen een KJ en een Bastard toch vooral cosmetisch zijn. Dan past zo'n zwarte toch beter bij ons interieur. En onze buurman heeft al zo'n rode KJ...
En heb je al enige ervaring met barbecue? Enige reden waarom dat een kamado moet zijn?
 
Hier ook The Bastard Large; staat hier intussen zowat twee jaar, en wordt eigenlijk het hele jaar door gebruikt. In de zomer wekelijks wel ne keer of 2 (BBQ of gewoon daarop eten maken ipv op kookvuur), in de hersft en winter iets minder frequent, maar ook toch wel zeker elke twee weken maar al wat vaker voor wat slow cooking stuff. Paella maak ik er ook graag op, en pizza (just as today). Zalig ding.

BGE komt er misschien nog wel eens; wij zijn in de eerste plaats toen voor Bastard gegaan omdat we niet wisten of dat ding wel iets voor ons zou zijn. Maar denk niet dat je daar kwalitatief gezien slechter mee af bent honestely.
 
Is zo'n one minute lighter eigenlijk de moeite om te kopen?

Ook mensen die de Rotiserrie van The Bastard hebben en het kunnen aan- of afraden?
 
Mijn vrouw en ik zijn vorige naar PITT geweest in Vosselare om eens alles te vergelijken. Voorlopig valt onze keuze op The Bastard VX Large. Wellicht heeft het momenteel niet veel zin om te wachten op een promotie. Ons terras wordt volgende week gelegd en daarna moet er asap een BBQ op.

We hebben ongeveer een half uurtje met de verkoopster gepraat en het lijkt mij dat de voornaamste verschillen tussen een KJ en een Bastard toch vooral cosmetisch zijn. Dan past zo'n zwarte toch beter bij ons interieur. En onze buurman heeft al zo'n rode KJ...
voor mij is het héél duidelijk dat ze bij PITT meest marge hebben op Bastard :D

Met de vereisten die BGE oplegt aan de dealers (oa. elk vijsje, van elk modeljaar, op stock moeten hebben) snap ik dat ze het niet graag verkopen, maar ze geven geen eerlijk advies. Dat doen ze bij BBQexperiencecenter wel. Daar zeggen ze gewoon resoluut: wil je de beste? Dan koop je BGE. En op een leven lang (met ook werkelijk die garantie) is dat prijsverschil ook perfect te verdedigen.

Ik begrijp de keuze voor Bastard eigenlijk minder en minder. Die zijn qua prijs echt het premiumsegment ingedrongen terwijl dat echt gewoon een kamadootje is zoals er miljoenen uit de Auplex-fabriek bollen. Mijn Columbus Kamado komt veel dichter in de buurt van een Bastard qua look, feel, kwaliteit en features dan een Bastard bij een BGE komt. Die van mij kost echter de helft van een Bastard, dat is die laatste echt echt echt niet waard.

Een Joe heeft dan op zijn minst nog het innovatieve (3 niveaus, de veer, de topvent, de slo-roller,... ) voor een prijs die nauwelijks hoger is dan een Bastard.

Ik wou ook de sprong niet wagen zonder zeker te weten dat ik zo'n toestel uberhaupt zou gebruiken. Mocht ik nu een jaar kunnen terugspoelen betaal ik met plezeir het drievoud voor de OG.

ps: water koken op een kamado - doe het maar niet :) Dat gaat uiteraard hé, maar er zijn tig betere manieren.

Edit: die VX is wel echt heel knap, en de innovaties zijn er ook wel
 
Laatst bewerkt:
voor mij is het héél duidelijk dat ze bij PITT meest marge hebben op Bastard :D

Met de vereisten die BGE oplegt aan de dealers (oa. elk vijsje, van elk modeljaar, op stock moeten hebben) snap ik dat ze het niet graag verkopen, maar ze geven geen eerlijk advies. Dat doen ze bij BBQexperiencecenter wel. Daar zeggen ze gewoon resoluut: wil je de beste? Dan koop je BGE. En op een leven lang (met ook werkelijk die garantie) is dat prijsverschil ook perfect te verdedigen.

Ik begrijp de keuze voor Bastard eigenlijk minder en minder. Die zijn qua prijs echt het premiumsegment ingedrongen terwijl dat echt gewoon een kamadootje is zoals er miljoenen uit de Auplex-fabriek bollen. Mijn Columbus Kamado komt veel dichter in de buurt van een Bastard qua look, feel, kwaliteit en features dan een Bastard bij een BGE komt. Die van mij kost echter de helft van een Bastard, dat is die laatste echt echt echt niet waard.

Een Joe heeft dan op zijn minst nog het innovatieve (3 niveaus, de veer, de topvent, de slo-roller,... ) voor een prijs die nauwelijks hoger is dan een Bastard.

Ik wou ook de sprong niet wagen zonder zeker te weten dat ik zo'n toestel uberhaupt zou gebruiken. Mocht ik nu een jaar kunnen terugspoelen betaal ik met plezeir het drievoud voor de OG.

ps: water koken op een kamado - doe het maar niet :) Dat gaat uiteraard hé, maar er zijn tig betere manieren.
Hoe bedoel je?
 
Omdat dat gewoon extreem lang duurt. Of je gaat natuurlijk een dutch oven in de kolen zetten, maar dan nog.
Ik heb een inductieplaatje en een wokbrander voor ernaast, als mogelijk - beter - alternatief.

Als het echt moet gaat het hé, maar... tjah, suboptimaal
 
Omdat dat gewoon extreem lang duurt. Of je gaat natuurlijk een dutch oven in de kolen zetten, maar dan nog.
Ik heb een inductieplaatje en een wokbrander voor ernaast, als mogelijk - beter - alternatief.

Als het echt moet gaat het hé, maar... tjah, suboptimaal
Merci voor de informatie. Ik wil natuurlijk naar het gemak kijken en wat allemaal mogelijk is. Is natuurlijk ook geen probleem om zoiets als aardappelen binnen op de plaat te zetten en timer mee naar buiten te nemen en dan het vlees/vis op de Kamado te maken.
 
De kogel is door de kerk. We zijn naar BBQ experience in Herent gegaan en uiteindelijk voor The Bastard Urban Large gegaan. Het prijsverschil met de BGE was me te groot voor een beginneling als mezelf. Zeer goed geholpen in de winkel, dus dat was top.

Zoals hij hier staat.
Proficiat met uwe aankoop!

Hoe kuis je eigenlijk de as uit bij zo'n toestel? En zeker als hij in een tafel zit.

Mijn vrouw en ik zijn vorige naar PITT geweest in Vosselare om eens alles te vergelijken. Voorlopig valt onze keuze op The Bastard VX Large. Wellicht heeft het momenteel niet veel zin om te wachten op een promotie. Ons terras wordt volgende week gelegd en daarna moet er asap een BBQ op.

We hebben ongeveer een half uurtje met de verkoopster gepraat en het lijkt mij dat de voornaamste verschillen tussen een KJ en een Bastard toch vooral cosmetisch zijn. Dan past zo'n zwarte toch beter bij ons interieur. En onze buurman heeft al zo'n rode KJ...
Het uitzicht van die VX vind ik heel knap. Maar was is het verschil, met uitzondering van het esthetische, tussen de ei-vorm en die VX versie?
 
Proficiat met uwe aankoop!

Hoe kuis je eigenlijk de as uit bij zo'n toestel? En zeker als hij in een tafel zit.


Het uitzicht van die VX vind ik heel knap. Maar was is het verschil, met uitzondering van het esthetische, tussen de ei-vorm en die VX versie?

Daar zit altijd een ash lifter bij: https://www.bbqexperiencecenter.be/...-RBHyvuyE-cELlPqr4sJoxySMCHr9k_saAgshEALw_wcB

VX heeft meer nauwkeurige topvent en twee afzonderlijke luchttoevoeren onderaan.
 
Proficiat met uwe aankoop!

Hoe kuis je eigenlijk de as uit bij zo'n toestel? En zeker als hij in een tafel zit.


Het uitzicht van die VX vind ik heel knap. Maar was is het verschil, met uitzondering van het esthetische, tussen de ei-vorm en die VX versie?
Ik denk idd de vorm en de topfan zijn anders. Dat gaat het ver zijn denk ik.

Hetzelfde als op een onderstel denk ik? Je hebt nog wat ruimte onderaan om het op te vangen lijkt me?
 
Ik denk idd de vorm en de topfan zijn anders. Dat gaat het ver zijn denk ik.

Hetzelfde als op een onderstel denk ik? Je hebt nog wat ruimte onderaan om het op te vangen lijkt me?
Ja 't was een algemene vraag eigenlijk als in: hoe haal je as uit een kamado. Ik ken niets van kamado's.
 
Terug
Bovenaan