Ik apprecieer dat je erop wil antwoorden, want ik besef maar al te goed dat ik je met de rug tegen de muur heb gezet (figure of speech in deze context hé :unsure: )
Ik ken helaas te weinig over de interne werking van gevangenissen, maar wat zou er mis zijn (als het al niet zo is) met volgend systeem:

Gevangenissen met een 'commercieel' karakter. Bandproductie van een of ander product.
Gevangenen kunnen parttime werken aan marktconform (parttime, privé) minimum loon.
Waarvan de belastingen daarop integraal gebruikt worden voor het onderhouden van gevangenis & personeel (In hoeverre dat financieel mogelijk is) Gebouw wordt door overheid gezet, productie gerelateerde machinerie wél door het belastingsgeld door afhouden loon.
Commerciele winst door verkoop product direct terug als investering

Met het inkomen van gevangenen, kunnen zij (naast verplichte vergoeding naar slachtoffers) extra 'luxe' aanschaffen.
Ze zouden moeten starten met basis 'luxe' als het ware. Geen tv bvb.
Maar die kunnen ze wel verdienen door te werken.

Soit, 't is maar een (wild) idee natuurlijk :)
Dat gebeurt nu al. Dat is echter totaal niet levensvatbaar om de totale kosten te dekken (dan zit je eigenlijk al met een systeem van een bewel - https://www.bewel.be/ waar dat nu a...teressant werk te vinden om hen te laten doen). Naast het feit dat je hier met gevangenen zit waardoor de veiligheidseisen (bewakingsnormen - aantal extra bewakers, etc) enorm hoog liggen heb je ook nog eens de problematiek hoe je moet omgaan met gevangenen die hun leut halen door het saboteren van dergelijke systemen met schade tot gevolg. Een steen kun je nu eenmaal niet stropen.

Laatst bewerkt:
Kleine cellen op een paar vierkante meter, gedeeld met anderen en enkel 1 wc binnen. En minimale vrije tijd doorheen de dag.
De USA bijv. heeft hier een veel beter beleid dan de Belgische staatshotels.
En in de USA gebeuren er geen moorden en verkrachtingen meer door hun beter beleid?

Geen antwoord op mijn vraag hier wat eerder StevenFM?
Herkenbaar patroon wel, kan er Calvo in herkennen.
Vingertje wijze, woke - argumenten, humaniteit & solidariteit & de samenleving de schuld geven , maar geen oplossing kunnen aanreiken.
Als jij uw vraag niet op een fatsoenlijke manier kan formuleren dan voel ik ook weinig behoefte om daarop in te gaan.

Kleine cellen op een paar vierkante meter, gedeeld met anderen en enkel 1 wc binnen. En minimale vrije tijd doorheen de dag.
Wat is volgens jou het nut dan van zulke accomodatie? Je radicaliseert de gevangene, bemoeilijkt een eventuele re-integratie in de samenleving (ook al is dat 10 of 20 jaar later) en als je een afschrikeffect wil bereiken, dat bestaat niet. Wat zijn de voordelen dan?

En in de USA gebeuren er geen moorden en verkrachtingen meer door hun beter beleid?
Die zaken gebeuren overal, maar in de USA worden die misdaden bestraft en stuurt de overheid het signaal ook duidelijk uit dat het niet aanvaardbaar is. Als je daar een zware misdaad pleegt (bijv. een moord) vlieg je ook voor tientallen jaren achter slot en grendel. Hier in België moet je nauwelijks 1/3 van je straf uitzitten vooraleer je weer verder mag doen met je criminele activiteiten.

Wat is volgens jou het nut dan van zulke accomodatie? Je radicaliseert de gevangene, bemoeilijkt een eventuele re-integratie in de samenleving (ook al is dat 10 of 20 jaar later) en als je een afschrikeffect wil bereiken, dat bestaat niet. Wat zijn de voordelen dan?
1) Je geeft de gevangene een adequate straf en bezorgt op deze manier ook rechtvaardigheid aan het slachtoffer en zijn nabestaanden
2) Je creëert een incentive om geen criminele activiteiten te stellen, want er volgt wel degelijk een echte straf met echte vrijheidsberoving. In dit geval hier in België was daar geen sprake van, ze werden quasi onmiddellijk na hun misdaden vrijgelaten.
3) Zoals eerder gezegd, die integratie van die moordenaars/pedo's/... lig ik niet wakker van. Dat is van inferieur belang aan 1) en 2). Als ze zichzelf willen herintegreren kunnen ze daar altijd de tools voor aanwenden die ter beschikking staan, maar dat moet vanuit hun zelf komen.

Die zaken gebeuren overal, maar in de USA worden die misdaden bestraft en stuurt de overheid het signaal ook duidelijk uit dat het niet aanvaardbaar is. Als je daar een zware misdaad pleegt (bijv. een moord) vlieg je ook voor tientallen jaren achter slot en grendel. Hier in België moet je nauwelijks 1/3 van je straf uitzitten vooraleer je weer verder mag doen met je criminele activiteiten.
Ja maar ge hebt geen afschrik effect met uw zware straffen, want men blijft er mensen vermoorden.

Weet ook dat er zoiets bestaat als gewenning in een gevangenis, sluit je mensen te lang op, kunnen en willen ze niet functioneren in de maatschappij.

Ja maar ge hebt geen afschrik effect met uw zware straffen, want men blijft er mensen vermoorden.

Weet ook dat er zoiets bestaat als gewenning in een gevangenis, sluit je mensen te lang op, kunnen en willen ze niet functioneren in de maatschappij.
Dat is hun probleem he, als ze zichzelf echt terug willen integreren in de maatschappij kunnen ze altijd een opleiding volgen of een job zoeken. Persoonlijk vind ik het niet erg dat er geen herintegratie is, waarom zou je in hemelsnaam wachten/hopen op de terugkeer van deze jonge moordenaars in de maatchappij? Er is geen herintegratie voor hun slachtoffers of die David die ze hier nu bijv. hebben doodgestoken.

Dat is hun probleem he, als ze zichzelf echt terug willen integreren in de maatschappij kunnen ze altijd een opleiding volgen of een job zoeken. Persoonlijk vind ik het niet erg dat er geen herintegratie is, waarom zou je in hemelsnaam wachten/hopen op de terugkeer van deze jonge moordenaars in de maatchappij? Er is geen herintegratie voor hun slachtoffers of die David die ze hier nu bijv. hebben doodgestoken.
Hoe zie jij de betaalbaarheid dan gebeuren? Want we zitten nu met over bevolking in de gevangenissen? Gevangenissen blijven bijbouwen? Want misdaad zal blijven bestaan. Kostprijs voor 1 dag in een gevangenis zou 200 EUR zijn.

Vind ik een vreemd en louter emotioneel antwoord van iemand die in elk topic altijd afkomt met de economie en wat dingen kosten.

Ik krijg ook de indruk dat het hier vooral om wraak draait. Of een systeem zoals jij wil nu eigenlijk iets verbetert voor de maatschappij maakt niet uit, mensen moeten gewoon strengere straffen krijgen.

Mij goed, ieder zijn voorkeur, maar kom dan niet af met valse argumenten zoals het afschrikeffect.

1) Je geeft de gevangene een adequate straf en bezorgt op deze manier ook rechtvaardigheid aan het slachtoffer en zijn nabestaanden
2) Je creëert een incentive om geen criminele activiteiten te stellen, want er volgt wel degelijk een echte straf met echte vrijheidsberoving. In dit geval hier in België was daar geen sprake van, ze werden quasi onmiddellijk na hun misdaden vrijgelaten.
3) Zoals eerder gezegd, die integratie van die moordenaars/pedo's/... lig ik niet wakker van. Dat is van inferieur belang aan 1) en 2). Als ze zichzelf willen herintegreren kunnen ze daar altijd de tools voor aanwenden die ter beschikking staan, maar dat moet vanuit hun zelf komen.
1) Het gevoel van rechtvaardigheid voor de slachtoffers is zeker een belangrijke factor. Maar het is ook niet de enige factor die van tel is.
2) Draconische maatregelen geven geen incentive om geen misdaad te plegen. Enkel de pakkans.
3) Rehabilitatie heeft een bewezen positief effect op het verminderen van recidivisme. Ik snap niet waarom je zo'n effectieve tool voor misdaadpreventie zou laten links liggen ten voordele van maatregelen die eerder gebaseerd zijn op een buikgevoel.

Rehabilitation programs reduce recidivism if they incorporate proven principles and are targeted to specific offenders. Research demonstrates that offenders who earn a high school equivalency diploma while behind bars are more likely to get jobs after release. Those who receive vocational skills training are more likely to get jobs and higher wages after release. And those who go through intensive drug treatment programs in prison are less likely to relapse outside of it. If we could implement effective programs, we could expect to reduce recidivism by 15 to 20 percent. To put it in concrete terms: About 495,000 of the 750,000 prisoners who will be released this year are likely to be rearrested within three years. With effective programs, we could reduce the number of repeat offenders by nearly 100,000. We could do even better if these efforts were linked to improved services in the community upon release. Such efforts would pay for themselves by reducing future criminal justice and corrections costs. Economist Mark A. Cohen and criminologist Alex Piquero found in a recent study that a high-risk youth who becomes a chronic offender costs society between $4.2 and $7.2 million, principally in police and court outlays, property losses, and medical care. You either pay now or pay later — and you pay a lot more later.

Laatst bewerkt:
Hoe zie jij de betaalbaarheid dan gebeuren? Want we zitten nu met over bevolking in de gevangenissen? Gevangenissen blijven bijbouwen? Want misdaad zal blijven bestaan. Kostprijs voor 1 dag in een gevangenis zou 200 EUR zijn.
Je spendeert hier zoveel geld als je zelf wilt he. Hier in België zijn veel van die cipierswervingen peperdur aangezien ze overbodig veel mensen aan nemen tegen veel te hoge loonkosten (het is nog net geen sociaal tewerkstellingsproject). Grotere efficiëntere gevangenissen zouden hier al een optie zijn, met vooral minder personeel en minder faciliteiten. In de USA zijn er verschillende studies al geweest die voorstellen doen voor kostenverlaging in het gevangeniswezen, je kan deze altijd opzoeken als je dat interesseert.

Vind ik een vreemd en louter emotioneel antwoord van iemand die in elk topic altijd afkomt met de economie en wat dingen kosten.
Van mij mogen de uitgaven voor gevangenissen sterk verlaagd worden hoor, geen enkele issue mee. Maar kijk dan ineens naar de grote cost drivers in het gevangeniswezen en je zal al snel bij de loonkosten uitkomen. Daar kan op bespaard worden.

Ik krijg ook de indruk dat het hier vooral om wraak draait. Of een systeem zoals jij wil nu eigenlijk iets verbetert voor de maatschappij maakt niet uit, mensen moeten gewoon strengere straffen krijgen.
Een moordenaar een gevangenisstraf geven van x jaar en dan die gevangenisstraf effectief laten uitzitten, is zoiets wraak? Dan kan je een snelheidsboete ook al gaan zien als "wraak".

1) Het gevoel van rechtvaardigheid voor de slachtoffers is zeker een belangrijke factor. Maar het is ook niet de enige factor die van tel is.
2) Draconische maatregelen geven geen incentive of misdaad te plegen. Enkel de pakkans.
3) Rehabilitatie heeft een bewezen positief effect op het verminderen van recidivisme. Ik snap niet waarom je zo'n effectieve tool voor misdaadpreventie zou laten links liggen ten voordele van maatregelen die eerder gebaseerd zijn op een buikgevoel.
1) Akkoord.
2) Zie mijn opmerking aan Loser hierboven ook, dit is geen exacte wetenschap met een onlosmakelijke link tussen oorzaak en gevolg. Bekijk dit recente geval in België nu bijv., die man zou nog in leven zijn geweest als die gasten in een gesloten instelling hadden gezeten en niet onmiddellijk vrij waren gelaten na hun herhaaldelijke misdaden.
3) Zie puntje 1), ik zie gewoon niet waarom een maatschappij daar moeite of tijd in zou moeten steken. Als ze dat zelf willen en er zelf een inspanning voor willen doen, mij goed, maar het mag zeker geen vrijgeleide zijn om misdaden onbestraft te laten.

Een moordenaar een gevangenisstraf geven van x jaar en dan die gevangenisstraf effectief laten uitzitten, is zoiets wraak? Dan kan je een snelheidsboete ook al gaan zien als "wraak".
Ik denk niet dat mensen hier argumenteren dat lange gevangenisstraffen wraak zijn? Ik reageer vooral op voorstellen om deze gevangenen hun verblijf zo miserabel mogelijk te maken, dat lijkt me eerder gericht op wraak. Lange gevangenisstraffen kunnen zeker gerechtvaardigd zijn maar als deze mensen ook ooit terug in de samenleving komen is het net zo belangrijk om ervoor te zorgen dat ze niet hervallen.

Van mij mogen de uitgaven voor gevangenissen sterk verlaagd worden hoor, geen enkele issue mee. Maar kijk dan ineens naar de grote cost drivers in het gevangeniswezen en je zal al snel bij de loonkosten uitkomen. Daar kan op bespaard worden.

Ik heb het over uitspraken zoals:

Er zit gewoon geen logica in: kosten verlagen (het is dat cipier al zo'n droomjob is) maar reïntegratie kan je gestolen worden. Je wil eigenlijk een systeem waar iedereen na een langere periode vrijkomt als een nog groter gevaar voor de maatschappij of eeuwig binnenzit, just because.

En het lichtend voorbeeld: het land met het grootste % van zijn bevolking in de gevangenis, waar in sommige staten het gevangeniswezen big business is.

Ik denk niet dat mensen hier argumenteren dat lange gevangenisstraffen wraak zijn? Ik reageer vooral op voorstellen om deze gevangenen hun verblijf zo miserabel mogelijk te maken, dat lijkt me eerder gericht op wraak.
De reactie was gericht aan SC. Ik zie niet in wat "wraak" te maken heeft met gewoon verwachten dat criminele misdrijven bestraft worden.

Lange gevangenisstraffen kunnen zeker gerechtvaardigd zijn maar als deze mensen ook ooit terug in de samenleving komen is het net zo belangrijk om ervoor te zorgen dat ze niet hervallen.
Zoals hierboven al gesteld, ik heb geen probleem met rehabilitatie en herintegratie, maar het mag in geen enkel geval een vrijgeleide zijn om misdaden onbestraft te laten of (zware) criminelen gewoon hun gang te laten gaan. Laat ze eerst een adequate straf volledig uitzitten en dan mag die rehabilitatie van mij gerust starten.

Er zit gewoon geen logica in: kosten verlagen (het is dat cipier al zo'n droomjob is) maar reïntegratie kan je gestolen worden. Je wil eigenlijk een systeem waar iedereen na een langere periode vrijkomt als een nog groter gevaar voor de maatschappij of eeuwig binnenzit, just because.
Neen, ik wil gewoon dat misdaden adequaat bestraft worden, en niet dat misdadigers onmiddellijk vrij worden gelaten of nauwelijks bestraft worden. Zaken zoals herintegratie of rehabilitatie mogen gerust voormij, nadat een rechtvaardige straf is uitgezeten.

Hoewel de lijst natuurlijk subjectief is, is dit een lijst van 50 héél confortabele gevangenissen. 23 ervan zijn USA-gevangenissen.

Enkele commentaren:
Santa Ana Jail (California, USA)
Another jail with a “pay to stay” program, Santa Ana offers a comfortable experience for anyone willing to hand over the dough. You can even keep your cellphone.
Alderson Federal Prison Camp (West Virginia, USA)
Alderson is where Martha Stewart did her time, and as you might expect, it wasn’t at all torturous. The prison boasts pools, tennis courts and even multiple stages for talent shows and game nights.

Neen, ik wil gewoon dat misdaden adequaat bestraft worden, en niet dat misdadigers onmiddellijk vrij worden gelaten of nauwelijks bestraft worden. Zaken zoals herintegratie of rehabilitatie mogen gerust voormij, nadat een rechtvaardige straf is uitgezeten.
En vrijheidsberoving is niet voldoende? Foltering moet ook nog toegepast worden?
En waarom pas herintegratie/rehabilitatie NA dat de straf is uitgezeten? Je wilt liever dat men in de tussentijd nog wat misdaden gaat plegen?

En vrijheidsberoving is niet voldoende? Foltering moet ook nog toegepast worden?
En waarom pas herintegratie/rehabilitatie NA dat de straf is uitgezeten? Je wilt liever dat men in de tussentijd nog wat misdaden gaat plegen?
Je kunt ook uw strafbepaling aanpassen in een termijn "straf" en een termijn rehabilitatie en dergelijke.

Waarbij je in een gevangenis terecht komt conform de uitleg van straddle. Dus minimale investering, maximale bezetting voor de periode van de straf.
En daarna verhuist naar een gevangenis voor de periode rehabilitatie. Indien de psychologen en begeleiders merken dat de rehabilitatie niet werkt of nuttig kan geacht worden voor de persoon in kwestie kan dit via gerechtelijke weg omgezet worden in straf en een beweging naar die specifieke gevangenis.

Stel dat iemand tijdens zijn straf het varken uithangt. Of dat tijdens de rehabilitatie deze niet meewerkt, de anderen ineenslaat, etc... dan vervalt de gunst van rehabilitatie.

Het lijkt mij echter wel nodig dat gevangenisstraf ook een stuk straf moet zijn. In functie van hetgeen je hebt uitgevreten kun je dan de fractie straf en rehabilitatie bepalen. Echter kan op het gedeelte straf nooit een inkorting gebeuren.

Terug
Bovenaan