Onzin, we hebben hier nauwelijks ervaring met strenge straffen. Quasi alle criminaliteiten worden hier nauwelijks bestraft. J
inderdaad, wat betreft de zware misdaden (verkrachting, moord,...), die worden voornamelijk begaan door mensen met zware psychische stoornissen en persoonlijkheidsproblematiek. Als je die mensen tien jaar (hopelijk meer) in de cel steekt zonder iets te doen daaraan staan die erna in dezelfde staat buiten. Die mensen moet je lang opsluiten en behandelen, echter in vele gevallen zal soms levenslange internering na hun straf veel beter zijn. In België doen we het tegenovergestelde, amper behandeling en vervroegde vrijlating. Voeg daarbij wat gepamper dat hun jeugd het heeft veroorzaakt en ze voelen zich niet verantwoordelijk voor wat ze hebben gedaan.

Over wat hier eerder gezegd werd over contextueel en systeem denken. Ja, dat heeft een impact, zeker als je uit een gebroken gezin komt. Maar dat neemt niet weg dat wij allemaal een persoonlijke verantwoordelijkheid hebben tegenover onze medemens. De dag van vandaag zie je allerlei onzin opduiken over bepaalde groepen (eigenlijk alles behalve blanke middenklasse en rijke mannen) die door hun omgeving gedwongen worden tot misdaden en hiervoor geen verantwoordelijkheid zouden dragen omdat ze slachtoffer zijn van het kapitalisme/patriarchaat/racistisme/(vul in) in onze maatschappij. Ze worden gedwongen door het (vermeende) onrecht in onze maatschappij. Neen, mensen dragen een eigen verantwoordelijkheid, en enkel daar kan je het aanpakken, anders blijf je maar slachtoffer van zaken waar je toch niets aan kan veranderen (slechte jeugd/familie/huidskleur/geslacht/...)

Onzin, we hebben hier nauwelijks ervaring met strenge straffen. Quasi alle criminaliteiten worden hier nauwelijks bestraft. J
Maar jongens, toch... Wat een holle praat allemaal!
Onzin! Iedereen die ervoor heeft gestudeerd, professoren, allemaal onzin, want professor buikgevoel weet het allemaal beter.

Fijn dat jij je (totaal ongefundeerde) mening al klaar hebt, maar het gaat niet alleen over België. De talloze studies gaan over de hele wereld.

Onzin! Iedereen die ervoor heeft gestudeerd, professoren, allemaal onzin, want professor buikgevoel weet het allemaal beter.
Hoe bestudeert men iets zonder precedent? Kijken wat er in het buitenland gebeurt, en die lijn doortrekken, is imo geen deftige studie.

Wat zijn die eigenlijk volgens u? Want je reageert hier continue met dit soort vragen, zonder ooit zelf te zeggen wat volgens u een oplossing is.
De oplossing zit in het erkennen van maatschappelijke structuren, die dit soort gedrag mee helpen veroorzaken.

Door maximaal in te zetten op preventie en pro-actief te handelen. En een humaan en efficiënt sanctie beleid te voeren.

Maar ook door aan te aanvaarden dat de oplossing niet bestaat...

Als men dan zegt dat hun gedrag volledig eigen keuze is, ga ik totaal niet akkoord. Zijn zij verantwoordelijk dat zij ADHD hebben of een andere psychiatrische stoornis? Zijn zij verantwoordelijk in de buurt waarin zij opgroeien? Hoeveel inkomen hun ouders hebben? enz..
Kijk dat is er dus fout, je wilt absoluut slachtoffers maken van deze moordende criminelen. Het moet wel de schuld zijn van één of andere psychiatrische aandoening of hun ouders of hun omgeving, ...
Heb je er al eens bij stil gestaan dat dit gewoon criminelen zijn die erop uit waren om iemand te overvallen voor zijn middelen en niet terugdeinzen om iemand dood te steken?

Wat zijn dan strenge straffen voor u?
Een effectieve langere opsluiting, bijv. van hun 15e tot hun 18e in en gesloten instelling en daarna nog heel strikte opvolging met huisarrest.
Ik vind het niet normaal dat deze criminele jongeren zomaar vrij rond liepen en mensen herhaaldelijk overvallen (of zelfs vermoorderen) zonder dat justitie hen opvolgde, gezien hun crimineel verleden.

Het is je waarschijnlijk weer ontgaan, maar dit is geen exacte wetenschap waarbij alles exact bepaald kan worden of er een onlosmakelijke link is tussen oorzaak en gevolg. Ik stel gewoon vast dat we nu al jaren vasthangen aan een erg soft sanctiebeleid waarbij echte straffen compleet uitblijven en de gevolgen zijn er ook naar.

Fijn dat jij je (totaal ongefundeerde) mening al klaar hebt, maar het gaat niet alleen over België. De talloze studies gaan over de hele wereld.
So? Dat verandert nog altijd geen jota aan het feit dat het hier niet om een exacte wetenschap gaat en de toegevoegde waarde van die studies bijgevolg ook bijzonder beperkt is. Ik hecht waarde aan al die criminologen die zeggen dat we zoveel mogelijk moeten stoppen met straffen, terwijl criminelen hier quasi onmiddellijk vrijkomen en onmiddellijk terug criminaliteiten gaan plegen.

De oplossing zit in het erkennen van maatschappelijke structuren, die dit soort gedrag mee helpen veroorzaken.
Ik denk dat die criminelen in kwestie hier eens hard mee zouden lachen als ze het konden lezen.
Het is net dit soort struisvogelgedrag dat een kader kweekt waarin deze criminaliteiten herhaaldelijk gesteld worden.

Het is je waarschijnlijk weer ontgaan, maar dit is geen exacte wetenschap waarbij alles exact bepaald kan worden of er een onlosmakelijke link is tussen oorzaak en gevolg. Ik stel gewoon vast dat we nu al jaren vasthangen aan een erg soft sanctiebeleid waarbij echte straffen compleet uitblijven en de gevolgen zijn er ook naar.

So? Dat verandert nog altijd geen jota aan het feit dat het hier niet om een exacte wetenschap gaat en de toegevoegde waarde van die studies bijgevolg ook bijzonder beperkt is. Ik hecht waarde aan al die criminologen die zeggen dat we zoveel mogelijk moeten stoppen met straffen, terwijl criminelen hier quasi onmiddellijk vrijkomen en onmiddellijk terug criminaliteiten gaan plegen.
Kan jij aantonen dat een hardere aanpak wel werkt?

Een effectieve langere opsluiting, bijv. van hun 15e tot hun 18e in en gesloten instelling en daarna nog heel strikte opvolging met huisarrest.
Ik vind het niet normaal dat deze criminele jongeren zomaar vrij rond liepen en mensen herhaaldelijk overvallen (of zelfs vermoorderen) zonder dat justitie hen opvolgde, gezien hun crimineel verleden.
Als ik ook even met mijn buikgevoel mag spreken dan denk ik dat zo'n detentiecenters voor jongeren juist een averechts effect hebben op hun re-integratie in de maatschappij.

De vraag niet beantwoorden. Classic Pardal.

En als je ze in jouw ogen al beantwoord hebt: waarom zou in jouw ogen een NOG softere aanpak beter zijn dan een hardere?
Jij en Straddle pleiten voor een hardere aanpak hier. Dan is het aan jou om te bewijzen dat die werkt, niet aan de anderen om te bewijzen dat die niet werkt, hè. Anders kan ik straks dingen uit de duim blijven zuigen en de rest maar laten opzoeken en werken.

Jij en Straddle pleiten voor een hardere aanpak hier. Dan is het aan jou om te bewijzen dat die werkt, niet aan de anderen om te bewijzen dat die niet werkt, hè. Anders kan ik straks dingen uit de duim blijven zuigen en de rest maar laten opzoeken en werken.
Toon eens alle posts waar ik pleit voor een hardere aanpak. Of ben je weer dingen aan het verzinnen?

Terug
Bovenaan