Niemand die zegt dat je niet preventief mag proberen in te grijpen. Maar dat sluit daarom niet uit dat je na de feiten geen zeer strenge straffen moogt uitspreken.
met strenge straffen, is het feit nog altijd gebeurd, ik wil het kunnen voorkomen.

met een boom en een stuk touw kom je al heel ver, en dat kost niets.
Just saying

etc, etc, etc...

Als preventie gefaald heeft, en heraahldelijk straffen en heropvoeden ook falen, rest er maar 1 maatregel meer die de maatschappij beschermd.
Heel zuur, maar de realiteit
De enige realiteit is dat we hier allemaal bepamperd zijn, ons hele leven lang. Af en toe vergeet iemand dat eens en die verklaart dan wat onzin.

Wait , wacht, en waar zeg ik precies dat zwaardere straffen wel werken?
Vooraleer ik woorden in de mond word gelegd, verduidelijk ik nogmaals:

Er werkt op dit moment niets (preventief niet, curatief niet). Er is geen oplossing voor recidive , zeker bij minderjarigen. Dat komt letterlijk uit het interview dat ik heb gelinked en waar er daarnet door Pardal 1 quote werd uit gehaald & de rest genegeerd

Ik spreek dan ook al lang niet meer over de oorzaak van het probleem (gedrag daders) op te lossen, want dat lukt niet. Neen, ik doel enkel op beschermen van de maatschappij door eventueel, langere opsluiting ipv schouders ophalen. De daders zijn op dat moment bijzaak.
is het dan niet beter om de doodstraf terug boven te halen, als ze toch verloren zijn...

met strenge straffen, is het feit nog altijd gebeurd, ik wil het kunnen voorkomen.
Ja kom seg, dat is hetzelfde als uw auto niet willen herstellen na een ongeval omdat je nog steeds probeert het ongeval te voorkomen. De daad is gebeurd, je gaat dit soort daden nooit volledig kunnen voorkomen. Als je dat denkt ben je gewoon hopeloos naïef.

Ik wil geloven (de cijfers zijn er ook) dat de aanpak in Noorwegen werkt, echter denk ik niet dat er in België al veel gevangenissen zijn die dat soort fiscaliteiten heeft. Als men de cijfers kan voorleggen mag men gerust in België ook zo'n gevangenis uit de grond stampen en kijken wat de resultaten hier zijn na x aantal jaren tegenover de meer traditionele gevangenissen.

Los van de leuke typo ("fiscaliteiten" :tongue: ) is het systeem in België totaal anders, voor het overgrote deel te wijten aan een chronisch gebrek aan middelen. Overbevolking in de gevangenissen, een groot probleem bij ons, maakt de situatie bijvoorbeeld alleen maar erger, ook al lijkt dat voor de rest van de maatschappij niet relevant en is de reactie eerder iets genre "Het zal ze leren" of "Het moet geen hotel zijn." En als ge er dan wilt bijbouwen staan de buurtcomités ook meteen klaar natuurlijk.

Het Noorse systeem 1 op 1 kopiëren is uiteraard onmogelijk, maar de visie is wel dat je maximaal inzet op het redden van wie te redden valt, door er op een humane manier mee om te gaan. En dat werkt. Een type als Anders Behring Breivik ligt daar ook niet in de zon met een cocktail te chillen he, moest ge dat denken.

Bij ons wordt iedereen op één hoop gesmeten en hebt ge geluk als een veroordeelde drugsdealer halfweg zijn straf geen terrorist is geworden.

Maar voorlopig hebben we die niet in België, dus dat het in Noorwegen anders kan mag niet betekenen dat in België momenteel geen strenge straffen mogen uitgesproken worden.

Niet mogen, niet mogen. Niemand zegt dat dat niet mag. Enkel dat die strenge straf er moet zijn ten dienste van de maatschappij, niet ten dienste van de slachtoffers, laat staan een legertje verontwaardigde boomers op facebook.

etc, etc, etc...
Eenmaal men het zover heeft gekregen, dus na de preventie, na de herhaaldelijk straffen en na ettelijke heropvoedingspogingen, dat men dan toch nog presteert om van mij het touw te krijgen, dan wordt de executie uitgevoerd na de uitspraak. Onmiddellijk.
En dan wordt het al een pak goedkoper :)
Want:

Dat komt niet zozeer door de kosten van death row en de executie zelf (samen 22 procent van de kosten), maar vooral omdat zo'n proces langer duurt en omdat er veel vaker beroep wordt aangetekend, tot bij het Opperste Gerechtshof. De beroepskosten zijn daarom 21 maal hoger in doodstrafzaken.
De enige realiteit is dat we hier allemaal bepamperd zijn, ons hele leven lang. Af en toe vergeet iemand dat eens en die verklaart dan wat onzin.
Idd. Ik ben de maatschappij dan ook heel dankbaar. Net daarom loop ik wel binnen de lijntjes, en net daarom wil ook dat mensen die volhardden in het schade toebrengen aan mijn geliefde maatschappij, eruit flikkeren. Want anders zal de maatschappij ten onder gaan.

Ja kom seg, dat is hetzelfde als uw auto niet willen herstellen na een ongeval omdat je nog steeds probeert het ongeval te voorkomen. De daad is gebeurd, je gaat dit soort daden nooit volledig kunnen voorkomen. Als je dat denkt ben je gewoon hopeloos naïef.
Tenzij je de kleine overtredingen op voorhand streng en consequent straft en het niet laat escaleren. Geld stopt in preventie en rehabilitatie bij die kleine overtredingen. Geld stopt in opvang en kijkt naar de oorzaken. En recidivisme vermijdt door de wetenschap te volgen die duidelijk aangeeft hoe het wel kan.

Maar dat is "pamperen".

Idd. Ik ben de maatschappij dan ook heel dankbaar. Net daarom loop ik wel binnen de lijntjes, en net daarom wil ook dat mensen die volhardden in het schade toebrengen aan mijn geliefde maatschappij, eruit flikkeren. Want anders zal de maatschappij ten onder gaan.

Hoeft niet hoor ... :unsure:

Neen , vind ik inhumaan. Maar als je het zelf al voorstelt ...
daders voorstellen als bijzaak is wel humaan. Als er geen beterschap mogelijk is en altijd een gevaar voor de samenleving zullen zijn, is dan een lange opsluiting in een overvolle gevangenis humaner? Een leven zonder vooruitzicht in slechte omstandigheden humaan noemen?

Voor de duidelijkheid ben ik tegen de doodstraf en voor een humaan gevangenis/sanctie beleid. Mijn opmerking ging dan ook over Mini zijn reactie.

en hoe komt dat die ouders afwezig en agressief zijn?
Jij ontkent dus het volledige principe waarop letterlijk elke therapie, behandeling of straf (tegen drankverslaving, geweld, schulden...) op is gebaseerd: eigen verantwoordelijkheid nemen. Ik hoop echt niet dat jij in de hulpverlenende sector zit, want dan gaan die gasten echt nooit uit de miserie geraken.

Jij ontkent dus het volledige principe waarop letterlijk elke therapie, behandeling of straf (tegen drankverslaving, geweld, schulden...) op is gebaseerd: eigen verantwoordelijkheid nemen. Ik hoop echt niet dat jij in de hulpverlenende sector zit, want dan gaan die gasten echt nooit uit de miserie geraken.
En ik maar denken dat het om contextueel en systeem denken ging.

daders voorstellen als bijzaak is wel humaan. Als er geen beterschap mogelijk is en altijd een gevaar voor de samenleving zullen zijn, is dan een lange opsluiting in een overvolle gevangenis humaner? Een leven zonder vooruitzicht in slechte omstandigheden humaan noemen?

Voor de duidelijkheid ben ik tegen de doodstraf en voor een humaan gevangenis/sanctie beleid. Mijn opmerking ging dan ook over Mini zijn reactie.
Wat is er humaan aan geen geassisteerde zelfmoord mogen plegen ? Dat is toch exact hetzelfde.

Voor mijn part mag morgen de doodstraf ingevoerd worden zonder overdreven maatregelen zodanig dat het niet 21 keer duurder wordt en is dat dan onderdeel van het feit dat dit collateral damage is.

Als dat dan effectief niet afschrikwekkend werkt, dan is dat maar zo. Niets is 100%, ook niet de preventie. Maar ik heb liever die maatschappelijke kost dan de maatschappelijke kost die we nu moeten ondergaan met ons onvoldoende beleid en de continue vergoelijking. Ook al zou iemand binnen mijn familie dat moeten ondergaan.
Geen enkel mensenleven staat boven de maatschappij. Is dat niet EVRM vriendelijk, dan boeit mij dat nu is geen enkel haar op mijn hoofd. Dan zeggen we die ondertekening maar op.

Wat is er humaan aan geen geassisteerde zelfmoord mogen plegen ? Dat is toch exact hetzelfde.

Voor mijn part mag morgen de doodstraf ingevoerd worden zonder overdreven maatregelen zodanig dat het niet 21 keer duurder wordt en is dat dan onderdeel van het feit dat dit collateral damage is.

Als dat dan effectief niet afschrikwekkend werkt, dan is dat maar zo. Niets is 100%, ook niet de preventie. Maar ik heb liever die maatschappelijke kost dan de maatschappelijke kost die we nu moeten ondergaan met ons onvoldoende beleid en de continue vergoelijking. Ook al zou iemand binnen mijn familie dat moeten ondergaan.
Geen enkel mensenleven staat boven de maatschappij. Is dat niet EVRM vriendelijk, dan boeit mij dat nu is geen enkel haar op mijn hoofd. Dan zeggen we die ondertekening maar op.
Hoe kun je in dezelfde post schrijven dat niets 100% is, en tegelijk voor de invoering van de doodstraf (zonder extra maatregelen zodat het niet te duur wordt, dan nog!). Dat is toch vragen om onterecht terechtgestelden...

Hoe kun je in dezelfde post schrijven dat niets 100% is, en tegelijk voor de invoering van de doodstraf (zonder extra maatregelen zodat het niet te duur wordt, dan nog!). Dat is toch vragen om onterecht terechtgestelden...

Ja, en als je mijn post leest dan staat daar DUIDELIJK dat dat dan de maatschappelijke kost is die ik ervoor over heb. Ook al zou die onterecht terechtgestelde in mijn familie zitten. Of zou ik dat zijn.
Dan is dat maar zo.

Ja, en als je mijn post leest dan staat daar DUIDELIJK dat dat dan de maatschappelijke kost is die ik ervoor over heb. Ook al zou die onterecht terechtgestelde in mijn familie zitten. Of zou ik dat zijn.
Dan is dat maar zo.
Ah, dus je verruilt het gevaar om vermoord te worden door vreemden door het gevaar om vermoord te worden door de staat. En dat is dan veel beter en veiliger voor de leden van die maatschappij?

Ah, dus je verruilt het gevaar om vermoord te worden door vreemden door het gevaar om vermoord te worden door de staat. En dat is dan veel beter en veiliger voor de leden van die maatschappij?
In ons gerechtssysteem : ja.
Het ter dood brengen van personen is het recht van de maatschappij.

Niemand wordt 's morgens vroeg zomaar wakker met het gedacht we gaan vandaag iemand overvallen/vermoorden.
Jawel, die 3 gasten hier die die onschuldige man vermoord hebben. Ze zijn niet tegen hun goesting of uit armoede die gast gaan overvallen of vermoorden he.

Hetgeen wat gebeurd is, is een resultaat van een aaneenschakeling van factoren die ervoor zorgen dat er iemand vindt dat iemand overvallen/vermoorden kan.
Juist, en ons zwak juridisch beleid met een compleet gebrek aan adequate straffen speelt daar een rol mee in. Deze misdadigers hadden allemaal al meerdere misdaden gepleegd waarvoor ze meerdere keren zijn opgepakt en telkens terug werden vrijgelaten. Zo kweek je een gevoel van straffeloosheid. Met een fatale afloop in dit geval.

Ik wil zeker niet zeggen dat die gasten geen aandeel/ verantwoordelijkheid hebben in deze situatie, maar als samenleving moet men ook durven kijken hoe het komt dat dit kon gebeuren en welk aandeel de maatschappij hierin heeft en vooral hoe men dit kan voorkomen.
Juist, door te stoppen met dit soort gevaarlijke criminele te beschouwen als slachtoffers en ze wel degelijk aan te tonen dat zo'n misdadig gedrag niet getolereerd wordt.

Terug
Bovenaan