Jupiler Pro League 2025-2026

was het een "een overtreding zonder poging tot het spelen van de bal die een duidelijke scoringskans ontneemt"? Zoja dan is het terecht rood en penalty
Is inderdaad gewoon textbook rood. Ik snap niet dat ze daar bij Zulte zo over fulmineren, veel duidelijker wordt het toch niet? Heeft totaal geen intentie om de bal te spelen, gaat alleen maar aan Goto hangen. En die staat op vijf meter van de goal, gewoon een open doelkans ontnomen.

Wel nog een vrij gemakkelijk progamma, toch?
En ja, “Anderlecht heeft geen gemakkelijke matchen”
We spelen 2 keer thuis tegen de 2 laatste ploegen 0-0 en al de andere matchen gaan verloren. Dus veel vertrouwen geeft dat niet. Laatste overwinning is al van half december hè in de competitie. En eerlijk gezegd: om een bijrol zoals vorig jaar te moeten spelen in po1 waar je al van te voren weet dat je bijna alle matchen gaat verliezen. Dat hoeft voor mij ook niet. Het gat is sowieso veel te groot voor plaats 4-5-6 tegenover de eerste 3

Wel nog een vrij gemakkelijk progamma, toch?
En ja, “Anderlecht heeft geen gemakkelijke matchen”
Op Zulte-Waregem, op Club Brugge, op KV Mechelen -> makkelijk?

enige makkelijke match is dan thuis tegen OHL, want thuis tegen Cercle kan nog wel eens lelijk tegenvallen, dat hebben wij gisteren ook mogen ondervinden.

Ah, en wat de coach van Dender in dat zot interview na de wedstrijd zei, klopt blijkbaar niet. Er zijn twee mensen van Dender uitleg gaan vragen aan De Cremer (vierde ref) en die heeft duidelijk gezegd dat ze wel degelijk de beelden waarover Milkon het heeft hebben bekeken. De reden waarom ze desondanks toch penalty geven is omdat de bal eigenlijk niet/amper van richting verandert. Nu raakt hij het lichaam van de Denderspeler maar raakt hij daarna in dezelfde lijn de uitgestoken arm. De deviatie heeft dus weinig tot geen invloed op het traject van de bal.

En dan komt ge bij het feit dat de bal, net zoals vorige week, gewoon gekadreerd was en dan is blijkbaar de redenering dat, omdat een doelpoging ontnomen wordt, het strafschop is. Of dat een goeie regel is, is voor mij zeker voor discussie vatbaar want ze kunnen in beide fases hun hand niet wegtoveren maar aan de andere kant zou ge als speler ondertussen toch moeten weten dat ge in dat soort situaties uw armen tegen of achter het lichaam moet houden. Zeker bij die van Dender zaterdag heeft Marijnissen tijd genoeg om dat te doen.

Op Zulte-Waregem, op Club Brugge, op KV Mechelen -> makkelijk?

enige makkelijke match is dan thuis tegen OHL, want thuis tegen Cercle kan nog wel eens lelijk tegenvallen, dat hebben wij gisteren ook mogen ondervinden.
Ik speel persoonlijk toch liever tegen Waregem, Cercle en OHL dan tegen Genk, Gent en Union ofzo.

Ah, en wat de coach van Dender in dat zot interview na de wedstrijd zei, klopt blijkbaar niet. Er zijn twee mensen van Dender uitleg gaan vragen aan De Cremer (vierde ref) en die heeft duidelijk gezegd dat ze wel degelijk de beelden waarover Milkon het heeft hebben bekeken. De reden waarom ze desondanks toch penalty geven is omdat de bal eigenlijk niet/amper van richting verandert. Nu raakt hij het lichaam van de Denderspeler maar raakt hij daarna in dezelfde lijn de uitgestoken arm. De deviatie heeft dus weinig tot geen invloed op het traject van de bal.

En dan komt ge bij het feit dat de bal, net zoals vorige week, gewoon gekadreerd was en dan is blijkbaar de redenering dat, omdat een doelpoging ontnomen wordt, het strafschop is. Of dat een goeie regel is, is voor mij zeker voor discussie vatbaar want ze kunnen in beide fases hun hand niet wegtoveren maar aan de andere kant zou ge als speler ondertussen toch moeten weten dat ge in dat soort situaties uw armen tegen of achter het lichaam moet houden. Zeker bij die van Dender zaterdag heeft Marijnissen tijd genoeg om dat te doen.
Wat ik me dan afvraag is hoe dit in de regels wordt omschreven want ik heb dit niet meteen ergens zo gevonden

DOGSO, dus altijd rood.
Buiten het strafschopgebied, ja. Erbinnen is DOGSO meestal geen rood, tenzij (zoals hier) de verdediger geen poging doet om de bal te spelen.

Bijvoorbeeld: een speler die alleen door is op doel neerhalen met foutieve tackle richting bal is rood buiten het strafschopgebied, penalty en geel daarbinnen. Als je aan het truitje gaat hangen, is het rood in beide gevallen.

Wat ik me dan afvraag is hoe dit in de regels wordt omschreven want ik heb dit niet meteen ergens zo gevonden
Ben ook aan het zoeken en vind het niet direct terug maar heb het al meermaals (ook bij andere fases) gelezen. Zou mij eerlijkheidshalve gewoon ook logisch lijken dat handspel waarbij de bal op doel getrapt wordt en gekadreerd is, meegenomen wordt in de beoordeling alleszins.

Die bal van Opoku vertrok ook gewoon echt goed en hard, ik denk nog altijd dat die vanop die positie aan die snelheid waarschijnlijk gewoon binnenvliegt.

Ben ook aan het zoeken en vind het niet direct terug maar heb het al meermaals (ook bij andere fases) gelezen. Zou mij eerlijkheidshalve gewoon ook logisch lijken dat handspel waarbij de bal op doel getrapt wordt en gekadreerd is, meegenomen wordt in de beoordeling alleszins.

Die bal van Opoku vertrok ook gewoon echt goed en hard, ik denk nog altijd dat die vanop die positie aan die snelheid waarschijnlijk gewoon binnenvliegt.
Ik snap wat je wil zeggen maar ik vind het gewoon nergens terug in de regels. Net zoals de uitleg dat de bal maar minimaal afwijkt van het eigen lichaam.

Ik snap wat je wil zeggen maar ik vind het gewoon nergens terug in de regels. Net zoals de uitleg dat de bal maar minimaal afwijkt van het eigen lichaam.

Vermoedelijk dit:

"een doelpunt of een open scoringskans verhindert voor een tegenstrever en de scheidsrechter een strafschop toekent wegens onopzettelijk handspel"

Staat onder de waarschuwingen voor onsportief gedrag en impliceert toch dat onopzettelijk hands strafschop is wanneer het een doelpunt of open scoringskans verhindert.

En dit:

"Wanneer een speler een doelpunt of een open scoringskans verhindert voor een tegenstrever wegens onopzettelijk handspel en de scheidsrechter een strafschop toekent, dan krijgt de overtreder een waarschuwing".

Dat van die afwijking moet ik tout court nog terugvinden, om de een of andere reden niks te zien in het reglement van de voetbalbond. 😅

Hier staat het trouwens ook nog eens over dat minimaal afwijken. Bal moet duidelijk van richting veranderen, in dit geval schampt hij eigenlijk de dij om dan de hand te raken terwijl hij amper van richting verandert. :)

Terug
Bovenaan