Jupiler Pro League 2025-2026

Meer geld is niet per se beter nee als je het niet goed gebruikt. Maar kan jij mij dan eens uitleggen waarom minder geld beter zou zijn?

Zie ook niet in waarom er 2 ploegen uit 1 b bijhalen uw competitie niet verzwakt.

Over de playoffs is hier al genoeg gezegd. Denk niet dat er hier veel mensen nog van mening zullen veranderen. Maar in Mid Mid heel wat argumenten waarom het afschaffen niet goed is voor het algemene niveau. En ja, daar speelt geld een heel grote rol in.

Kan iemand mij dan eens concreet uitleggen hoe een vergelijkbaar land als Nederland 115 miljoen tv-geld binnenhengelt in een gewoon format met 18 clubs? Ik beweer trouwens nergens dat minder geld beter is, ik beweer wel dat meer tv-geld krijgen voor een competitieformat dat uw kleinere clubs eigenlijk minder en minder kansen geeft op uitschieters op lange termijn nefast is voor het niveau ervan.

Een competitie is maar zo sterk als die kleinste clubs, trouwens. Al die voorstellen van playoffs, minder ploegen en weet ik veel wat nog allemaal gaan ten koste van die kleine clubs. Er is maar een select groepje dat daar beter van wordt.

Puur emotioneel volg ik je wel, maar de "meer geld = beter" is wel gewoon realisme dat spreekt (beter is mss het verkeerde woord wel).
Aantrekkelijker, spannend(er) slot, betere kijkcijfers, meer verkoop, meer geld = clubs verdienen meer, dus kunnen meer investeren (los van als het goed besteden of niet), dat zou in principe altijd het niveau van de competitie moeten opwaarderen natuurlijk.

Ik ben ook voorstander van een normaal formaat hoor trouwens, 16/18 ploegen sjah, dat is voor discussie vatbaar natuurlijk.
Da's ook relatief, voetballend is het de laatste jaren gewoon echt niet goed. De helft van de competitie speelt verkrampt omdat het tot de laatste speeldag riskeert om in PO3 te belanden, in PO2 heeft niemand interesse (altijd halflege stadions) , en het niveau van pakweg PO1 is toch ook vaak niet je dat.

Meer geld is niet altijd beter voor het algemeen niveau, zeker niet als dat gekoppeld wordt aan een format dat extra hindernissen plaatst voor kleine clubs om te overpresteren. In de praktijk zorgt dat er net voor dat het verschil tussen grote en kleine ploegen net groter wordt, en een competitie is maar zo goed als haar kleinste ploegen.

Kan iemand mij dan eens concreet uitleggen hoe een vergelijkbaar land als Nederland 115 miljoen tv-geld binnenhengelt in een gewoon format met 18 clubs? Ik beweer trouwens nergens dat minder geld beter is, ik beweer wel dat meer tv-geld krijgen voor een competitieformat dat uw kleinere clubs eigenlijk minder en minder kansen geeft op uitschieters op lange termijn nefast is voor het niveau ervan.

Een competitie is maar zo sterk als die kleinste clubs, trouwens. Al die voorstellen van playoffs, minder ploegen en weet ik veel wat nog allemaal gaan ten koste van die kleine clubs. Er is maar een select groepje dat daar beter van wordt.
Ik denk dat Ajax, Feyenoord en PSV gewoon veel aantrekkelijker zijn dan Anderlecht, Brugge en Union (met alles respect). Uiteraard op basis van het verleden, maar dat speelt gewoon nog mee.

Ikzelf vind België veel te klein om met 18 clubs in een competitie te gaan spelen. In Nederland komt het het niveau ook an niet ten goede en die zijn zelfs groter dan ons.

Da's ook relatief, voetballend is het de laatste jaren gewoon echt niet goed. De helft van de competitie speelt verkrampt omdat het tot de laatste speeldag riskeert om in PO3 te belanden, in PO2 heeft niemand interesse (altijd halflege stadions) , en het niveau van pakweg PO1 is toch ook vaak niet je dat.

Meer geld is niet altijd beter voor het algemeen niveau, zeker niet als dat gekoppeld wordt aan een format dat extra hindernissen plaatst voor kleine clubs om te overpresteren. In de praktijk zorgt dat er net voor dat het verschil tussen grote en kleine ploegen net groter wordt, en een competitie is maar zo goed als haar kleinste ploegen.
Ik vind het zelf wel leuk dat de meeste ploegen tot de laatste speeldag nog spelen voor iets. Strijd voor PO1 is gewoon altijd interessant om te volgen en zeker voor kleinere clubs zoals Cercle Brugge of KV Mechelen kan dat een gouden rand geven aan een seizoen.

Nederland is toch ook gewoon groter, zowel qua oppervlakte, inwoners als voetbalenthousiasme. Als je het objectief zou bekijken is die 115 miljoen ook gewoon weinig ivm wat we hier in België al gekregen hebben.

Nederland is toch ook gewoon groter, zowel qua oppervlakte, inwoners als voetbalenthousiasme. Als je het objectief zou bekijken is die 115 miljoen ook gewoon weinig ivm wat we hier in België al gekregen hebben.
In Nederland zijn ze inderdaad met 50% meer. Dat zou neerkomen op ongeveer 80 miljoen tv geld hier. Komt ongeveer overeen met wat DAZN betaalde. :)

Ik vind het zelf wel leuk dat de meeste ploegen tot de laatste speeldag nog spelen voor iets. Strijd voor PO1 is gewoon altijd interessant om te volgen en zeker voor kleinere clubs zoals Cercle Brugge of KV Mechelen kan dat een gouden rand geven aan een seizoen.
Ge hebt het idee dat ze voor iets spelen. Denkt ge dat er ook maar een supporter van een club buiten de top acht blij is dat zijn ploeg tot de allerlaatste speeldag moet vrezen voor een potentiële degradatieslag in PO3? Of die clubs zelf? Positieve spanning is iets tof, negatieve spanning is dat hoegenaamd niet. Het zorgt voor lelijk voetbal, onnodige stress en vooral veel meer clubs die financieel riskante beslissingen gaan nemen om toch maar niet in PO3 te moeten belanden.

Counterargument is zelfs dat clubs die sneller veilig zijn ook gewoon veel sneller en meer jonge gasten kunnen brengen, wat zowel de opleidingen als de competitie zelf ten goede zou komen.

Tjah, das dan een argument om die competitie met 18 ZEKER niet te doen. :)

Vind ook dat die tv gelden eerlijker verdeeld mogen worden trouwens. Maar dat staat los van die hele playoffs discussie.

Uw vraag wordt trouwens letterlijk beantwoord in die Mid Mid. Maar de anti playoff fanaten bekijken dat blijkbaar niet. En worden imo teveel gedreven door nostalgie, wat ik trouwens wel snap. En ja, 2 keer tegen club zorgt voor meer hype rond die matchen. Maar die andere 2 keer tegen club worden dan vervangen door een match tegen sk Beveren of Patro Eisden. En dat gaat iedereen voelen. Zowel qua tv gelden, als andere inkomsten.

Goed, er komen zware tijden aan voor al onze clubs. En dan heb ik het vooral over geld. Wat weldegelijk gelinkt kan worden aan de kwaliteit op het veld imo.

Ge hebt het idee dat ze voor iets spelen. Denkt ge dat er ook maar een supporter van een club buiten de top acht blij is dat zijn ploeg tot de allerlaatste speeldag moet vrezen voor een potentiële degradatieslag in PO3? Of die clubs zelf? Positieve spanning is iets tof, negatieve spanning is dat hoegenaamd niet. Het zorgt voor lelijk voetbal, onnodige stress en vooral veel meer clubs die financieel riskante beslissingen gaan nemen om toch maar niet in PO3 te moeten belanden.

Counterargument is zelfs dat clubs die sneller veilig zijn ook gewoon veel sneller en meer jonge gasten kunnen brengen, wat zowel de opleidingen als de competitie zelf ten goede zou komen.
Spanning en stress hoort bij een open competitie, he. Ik snap dat kleinere clubs in de JPL al langer proberen om 1A hermetisch af te sluiten van 1B maar dat heeft ook voor een negatieve feedbackloop gezorgd: verdere devaluatie van 1B dat nog meer een financieel kerkhof wordt waardoor de risico's voor de zakker nog groter worden.

Meer ploegen die kunnen degraderen zorgt enerzijds voor een attractiever 1B en anderzijds voor een spreiding van dat financiële risico. Degraderen is gemakkelijker, promoveren is dat ook. Veel gezonder systeem.

Neen. Maar die supporter zit toch al in het stadion. De neutrale supporter daarentegen gaat, doordat deze match wel nog waarde heeft, die nu wel eventueel bekijken.

Kijk, ik volg zowel de eredivisie als de jupkes league, en die matchen waar het nergens meer om gaat zijn vaak ook gewoon niet om aan te zien hoor. Net als de topploegen die maar 2 keer tegen elkaar spelen. Er gaan er nog veel verschieten met hun nostalgische bril.

Allez nu willen ze bij Anderlecht dat we plots de regels gaan aanpassen in 1B zodat er mogelijks maar 1 ploeg kan promoveren. De regels in 1A mogen op dat vlak wel blijven bestaan omdat ploegen zich financieel hebben aangepast aan die 1 ene daler, maar dat er ook ploegen in 1B zitten die rekening hebben gehouden met de nieuwe regels is blijkbaar niet belangrijk :sick:
Spelregels veranderen in een lopend seizoen kan gewoon niet

Neen. Maar die supporter zit toch al in het stadion. De neutrale supporter daarentegen gaat, doordat deze match wel nog waarde heeft, die nu wel eventueel bekijken.

Kijk, ik volg zowel de eredivisie als de jupkes league, en die matchen waar het nergens meer om gaat zijn vaak ook gewoon niet om aan te zien hoor. Net als de topploegen die maar 2 keer tegen elkaar spelen. Er gaan er nog veel verschieten met hun nostalgische bril.
Precies of matchen die er hier wel om gaan altijd om aan te zien zijn. Meer dan de helft van de play off matchen is het voetballend niet om aan te zien in po1. Stress en kunstmatige spanning, dat wel. Maar voetballend trekt het vaak op niks. Als je vorig seizoen PO1 zag, zaten er 3 clubs in die daar eigenlijk niets te zoeken hadden. Maarja ze moesten met 6 zijn. Ik begrijp echt niet dat dat het niveau van onze competitie naar boven zou doen. Als je dan een paar maanden verder kijkt, zijn zelf de 3 goede ploegen in PO1 van vorig jaar dit seizoen niet meer om aan te zien. En de uitslagen Europees dit seizoen, laten zien dat we als land ook niet meer verbeteren. We sneuvelen zelf tegen middelmatige landen als Zweden en Griekenland

Verhaeghe heeft het absoluut geweldig gedaan bij Brugge, maar de man is geen haar beter, qua persoon, dan een Vandenhaute of andere voorzitters. Gewoon een absolute kwal die narcistische trekjes vertoont. Wilt natuurlijk daarom niet zeggen dat hij geen goede voorzitter is, want dat is hij in tegenstelling tot Vandenhaute wel. Alleen zouden dat soort mensen af en toe eens 2 keer nadenken voor ze iets zeggen.
Die 2 doen de laatste tijd Gheysens er als een sympathieke mens uitkomen en dat is een hele prestatie 😂

Verhaeghe heeft het absoluut geweldig gedaan bij Brugge, maar de man is geen haar beter, qua persoon, dan een Vandenhaute of andere voorzitters. Gewoon een absolute kwal die narcistische trekjes vertoont. Wilt natuurlijk daarom niet zeggen dat hij geen goede voorzitter is, want dat is hij in tegenstelling tot Vandenhaute wel. Alleen zouden dat soort mensen af en toe eens 2 keer nadenken voor ze iets zeggen.
Wees eens niet zo streng, hij heeft onlangs wel Chatgpt ontdekt he zeg.

Dat beweer ik ook nergens. Maar is altijd hét argument tegen de playoffs toch? Terwijl dat imo niet per se betere matchen zullen zijn.

Ben je dan tegen provinciaal voetbal in't algemeen? Want die matchen zijn ook niet om aan te kijken. Waarom wordt er gewoon geen aparte competitie voor de G5 opgericht, kunnen ze 10 keer op een seizoen tegen mekaar spelen. Hoger niveau en meer geld verzekerd. Want daar draait het uiteindelijk om, meer geld.
"Geen ploegen ala Beveren of Patro Eisden want dan zakken de TV- en andere inkomsten"... De hebzucht tiert welig in de maatschappij, en het voetbal ontsnapt er niet aan. Zelfs niet bij de fans. Triestig.

Ik ben niet tegen provinciaal voetbal maar ik gruwel van de wens van de kleine clubs om van eerste klasse provinciaal niveau te maken.

Er moet een balans gevonden worden tussen genoeg doorstroom, haalbaar aantal matchen en methodes om de competitie sterk te houden opdat er ook in Europa wat meegedaan kan worden. Playoffs zijn daarin in mijn ogen een prachtige apotheose. Ik vind de huidige formule perfect, ‘te veel matchen’ zijn losersargumenten. Er mag onderaan genoeg wissels zijn, de deur mag openstaan zodat iedereen kansen krijgt. Maar daar zijn het vaak de kleine clubs die wringen.

Pakweg STVV bewijst dat het het ene seizoen moet opletten en nu PO1 kan ruiken. Antwerp het omgekeerde. Dus groot wordt alleen maar groter is het zeker ook niet per se.

Van mij mag er ook gerust meer verdeling van tv geld zijn in ruil voor die geweldige playoffs btw.

Ik zou er trouwens geld voor geven op Verhaeghe eens verplicht te zien antwoorden op het interview van Bornauw vandaag. Zou helemaal vast komen te zitten.

"Een vergelijkbaar land als Nederland"?
Ze zijn daar bijna met dubbel zoveel als ons (grotere markt) en volgens mij kijkt daar ook gewoon meer volk (hogere penetratie). Als ge ziet hoe snel er hier al naar illegale streams wordt gegrepen zodra ge >10euro per maand moet betalen... You pay peanuts, you get monkeys

Ben je dan tegen provinciaal voetbal in't algemeen? Want die matchen zijn ook niet om aan te kijken. Waarom wordt er gewoon geen aparte competitie voor de G5 opgericht, kunnen ze 10 keer op een seizoen tegen mekaar spelen. Hoger niveau en meer geld verzekerd. Want daar draait het uiteindelijk om, meer geld.
"Geen ploegen ala Beveren of Patro Eisden want dan zakken de TV- en andere inkomsten"... De hebzucht tiert welig in de maatschappij, en het voetbal ontsnapt er niet aan. Zelfs niet bij de fans. Triestig.
Euhm, waarom zou ik iets tegen provinciaal voetbal hebben?

We kunnen hier allemaal de idealist uithangen. Maar geld blijft helaas de essentie hè. Weinig geld zal resulteren in minder kwaliteit op het veld.

En uiteraard is een competitie met 6 ploegen niet aantrekkelijk. Dat heeft het Belgische basket al bewezen. Dat wil ook niemand.

En ik ben ook voor meer solidariteit. En een oplossing voor 1b. Maar nog 4 extra matchen tegen 2 de klassers in plaats van confrontaties tussen de betere ploegen op het einde van de competitie, daar word ik niet vrolijk van nee. En dat zal het gemiddelde niveau niet ten goede komen, los van de centen.

Terug
Bovenaan