Jupiler Pro League 2021-2022

Alsof daar ooit iets van komt
Beerschot is er nog niet zo lang geleden in geslaagd een wedstrijd te laten herspelen door een arbitrale dwaling.

Beerschot is er nog niet zo lang geleden in geslaagd een wedstrijd te laten herspelen door een arbitrale dwaling.

Ik sluit nooit iets uit maar dat doelpunt was ongeldig omdat de ref het spel nog niet op gang had gefloten zeker? Hier was ‘t een goal waarbij lijnrechter en ref oordeelde dat het goal was, en de VAR nadien met beelden geen clear error kon aantonen, al was 1 beeld technisch niet optimaal. Omdat men dan nog aan een eerbetoon voor Van Damme bezig was.

Lijkt mij toch doos van pandora als je dit hiervoor gaat herspelen. Ook playoffs op het spel zetten. Gaat Gent die weg op? Enfin ja Hein wellicht wel ja.

Ik sluit nooit iets uit maar dat doelpunt was ongeldig omdat de ref het spel nog niet op gang had gefloten zeker? Hier was ‘t een goal waarbij lijnrechter en ref oordeelde dat het goal was, en de VAR nadien met beelden geen clear error kon aantonen, al was 1 beeld technisch niet optimaal. Omdat men dan nog aan een eerbetoon voor Van Damme bezig was.

Lijkt mij toch doos van pandora als je dit hiervoor gaat herspelen. Ook playoffs op het spel zetten. Gaat Gent die weg op? Enfin ja Hein wellicht wel ja.
Klopt. Ik weet eigenlijk niet wat het reglement zegt over welke zaken juist aanleiding kunnen geven tot het herspelen van de match. Er zijn alvast nog goals gevallen waar de VAR door een technisch mankement niet werkte.

Zal toch idd gewoon behandeld worden als een technisch probleem... Alle, of toch dezelfde "regels" volgen.

Ik weet eigenlijk niet wat het reglement zegt over welke zaken juist aanleiding kunnen geven tot het herspelen van de match.
Dan kijken we toch in het reglement:

"Match validity:
In principle, a match is not invalidated because of:
• malfunction(s) of the VAR technology (as for goal line technology (GLT))
• wrong decision(s) involving the VAR (as the VAR is a match official)
• decision(s) not to review an incident
• review(s) of a non-reviewable situation/decision"

En dat is maar logisch natuurlijk. De VAR is een vangnet, niet de spelleiding. Er worden nog steeds Europese matchen gespeeld zonder VAR, het heeft niets te maken met het spel. Er staat in het reglement dat een match gewoon verdergespeeld moet worden zonder VAR als ze geen vervanger als VAR vinden, ondenkbaar bij een geblesseerde ref bijvoorbeeld. Dus dat heeft niets met de regels op zich te maken, in tegenstelling tot die goal bij Virton-Beerschot waar er na wat gepalaver beslist werd dat een basisregel overtreden werd. Dan wordt er terecht gesproken over een dwaling, want we spreken enkel over dwalingen bij spelhervattingen, ook dat was hier niet het geval. Bovendien was het helemaal niet apparent of het echt buitenspel was. Voor mij allicht wel hoor, maar die fase kunt ge de spelleiding niet kwalijk nemen.

Kan er iemand tegen Hein zeggen dat Gent in de tachtigste minuut gewoon 1-2 voorstond, zelfs na die gecontesteerde goal van Cercle? Die match moet ge uitspelen als ge uzelf een ploeg voor play-off 1 waant, niet u laten doen en het boeltje weggeven omdat ge geen play-off 1 ploeg zijt. Zo een grote boezem maar er na al die jaren/vergissingen nog altijd niet in durven kijken.

Laatst bewerkt:
Zal toch idd gewoon behandeld worden als een technisch probleem... Alle, of toch dezelfde "regels" volgen.
Eerlijk gezegd moet ik ook zeggen dat het inderdaad lijkt op buitenspel. Maar zonder de lijncamera kan je dat nooit met 100% zekerheid zeggen. Zou ook niet de eerste fase zijn waarop iedereen roept dat het buitenspel is en uiteindelijk de lijncamera aangeeft dat het niet is. Je kan de voeten van de Gent spelers bijvoorbeeld nooit op de goede plaats zetten. Zonder die camera lijkt het mij evident om dan de lijnrechter te volgen.

Stel u voor. Kunnen ze daar ook weer over naar de rechtbanken stappen. Wat een farce is onze Pintjes Liga toch

Zoals ik al eerder schreef ben ik, als zelf Gent supporter, ook geen voorstander van dit soort communicatie
Maar het is gewoon een feit dat het gros van de supporters wél vindt dat er reactie moet komen van de club (ongeacht of daar nu iets uit voort komt of niet). Anders vinden ze dat je als club 'over jr heen laat lopen' (ik denk dat dus niet he)
Denk dat je zulke communicatie in deze context moet zien.

Kan er iemand tegen Hein zeggen dat Gent in de tachtigste minuut gewoon 1-2 voorstond, zelfs na die gecontesteerde goal van Cercle? Die match moet ge uitspelen als ge uzelf een ploeg voor play-off 1 waant, niet u laten doen en het boeltje weggeven omdat ge geen play-off 1 ploeg zijt. Zo een grote boezem maar er na al die jaren/vergissingen nog altijd niet in durven kijken.
Voila.
En dat ze nu wss 5e gaan eindigen terwijl al wat van gevestigde waarden boven u staat toch ook niet denderend was.
Antwerp hun spel trekt al heel het seizoen op niks, Brugge is ook bijlange na niet de dominante ploeg waar voor het seizoen artikels over geschreven werden en Anderlecht draait uiteindelijk ook nog maar enkele maanden echt goed maar kampt nog altijd met een scoringsprobleem.
Dat de top 4 wordt aangevoerd door een promovendus zou, met alle respect voor Union, genoeg moeten zeggen.

Ik begrijp de frustratie maar het ligt echt niet alleen aan de arbitrage dat Gent 5e gaat eindigen, laat staan enkel aan deze fase.

Zoals ik al eerder schreef ben ik, als zelf Gent supporter, ook geen voorstander van dit soort communicatie
Maar het is gewoon een feit dat het gros van de supporters wél vindt dat er reactie moet komen van de club (ongeacht of daar nu iets uit voort komt of niet). Anders vinden ze dat je als club 'over jr heen laat lopen' (ik denk dat dus niet he)
Denk dat je zulke communicatie in deze context moet zien.
We laten al jaren over ons heen lopen. Tuurlijk gaat die match nooit herspeeld worden (en dat hoeft ook niet), want dan moet je minstens 20 wedstrijden opnieuw laten spelen. En dat is juist het probleem. Het amateurisme dat wekelijks afdruipt van de arbitrage is echt ongezien. Iedereen, de clubs en de supporters, de arbiters zelf hebben baat bij een betere en verdere professionalisering van de arbitrage. Dit kan het Belgisch voetbal alleen maar ten goede komen.

Ik vind het amateurisme ook vreselijk en je mag dat aanklagen. Kompany deed dat in februari (?) ook en nadien brachten ze de tijd dat de VAR mag proberen te analyseren van 5 naar 2 minuten en anders is het oordeel van de ref en dat was een goeie zet.
Maar dat is iets anders dan altijd een juridische weg te zoeken. Dat gebeurt in dit land de laatste tijd bedroevend vaak. Daar wordt niemand beter van.

My guess is trouwens dat Gent de match van zondag afwacht. Verliezen ze punten zullen ze het zo laten en zich ‘groot’ opstellen, indien niet gaan ze klacht indienen en het zo spelen.

Al was het maar dat er in het vervolg een regel komt dat een match pas kan beginnen als iedereen op zijn plaats zit, of dat de refs weten dat de VAR niet correct werkt
Er kunnen altijd zaken mislopen. Een oortje dat niet werkt, een cameraman die gewoon niet goed inzoomde of richtte, een verbinding die net wegvalt en het nog niet doorgecommuniceerd is,... Zelfs gewoon: een speler die in het zicht staat van de camera waardoor je een lichaamsdeel misschien net niet goed ziet en daardoor de lijn niet (nauwkeurig) te trekken valt. Dat was ook zo tijdens Anderlecht-Zulte, en toen zat men 5 minuten te proberen en lukte het niet en kon men dus op basis van beelden niet overrulen dus bleef de beslissing staan. Idem vorig jaar bij Antwerp-Anderlecht waar men niet kon zien of die bal over de lijn was en we toen de 3de plaats verloren ('daardoor' wil ik niet gezegd hebben).
Het is technologie, het zijn mensen, dingen kunnen mislopen. Men moet dan protocollen hebben die men volgt. Het Referee Department zegt de protocollen gevolgd te hebben. Dan moet men zich daar ook bij kunnen neerleggen als club.

En ondertussen legt Gent er zich ook bij neer en ziet het dat het geen noemenswaardige kans heeft op slagen indien men zou procederen.

Ik vind het amateurisme ook vreselijk en je mag dat aanklagen. Kompany deed dat in februari (?) ook en nadien brachten ze de tijd dat de VAR mag proberen te analyseren van 5 naar 2 minuten en anders is het oordeel van de ref en dat was een goeie zet.
Maar dat is iets anders dan altijd een juridische weg te zoeken. Dat gebeurt in dit land de laatste tijd bedroevend vaak. Daar wordt niemand beter van.

My guess is trouwens dat Gent de match van zondag afwacht. Verliezen ze punten zullen ze het zo laten en zich ‘groot’ opstellen, indien niet gaan ze klacht indienen en het zo spelen.
Totaal niet akkoord wel, liever een onterechte goal afgekeurd na 6 minuten dan een onterechte goal goedgekeurd na 2 minuten.

Als ik zie dat ze voor sommige overduidelijke offside situaties al 2 minuten nodig hebben durf ik jouw stelling niet 100% te geloven.
Welke gevallen zijn dat dan waarbij men meer dan 2 minuten nodig had? Meestal zie je dat vrij snel hoor. Twee minuten is erg lang.

Soit het had ook 3 minuten kunnen zijn. Of 2,5. Maar ergens een limiet stellen waarna het belachelijk wordt lijkt mij wel goed. Er zijn zaken, zoals tegen Zulte of nu met Cercle-Gent, waarbij je het door de beelden nooit 100% kan zien en dan moet je kiezen om te stoppen met erover te lullen en de ref volgen. Of waar ligt jouw grens? 10? Een halfuur? 2 dagen?

Het is wachten tot ze nu plots bij een of andere fase boven de 2 min komen wegens weet ik veel wat, en ze een goal onterecht goed of afkeuren, dan gaat het ook weer spel zijn :sarcastic:

Het is wachten tot ze nu plots bij een of andere fase boven de 2 min komen wegens weet ik veel wat, en ze een goal onterecht goed of afkeuren, dan gaat het ook weer spel zijn :sarcastic:

Wellicht ja. Ben die mentaliteit in dit land zo kotsbeu. Ja het amateurisme is erg maar je klaagt dat aan en je probeert op die manier die mensen tot betere opleidingen en duidelijkere regels te brengen maar ZELFS DAN NOG zullen er zaken zijn waar men over kan discussiëren, die technisch niet op te lossen zijn, die voor interpretatie vatbaar zijn. Om dat te tackelen zorg je voor duidelijke procedures (zoals "als apparaat niet werkt volgen we oordeel ref") en dan is het aan clubs, spelers en media om zich daarbij neer te leggen en te leren kijken naar wat je zelf beter kan doen maar dat laatste is in dit land toch ook wel bijzonder moeilijk allemaal precies.

Het ultieme voorbeeld is een aflevering van Extra Time tegenover pakweg een analyse van Match of the Day. Dat eerste gaat 2/3 over de ref en een beslissing waar Joos weer een of andere interpretatie aan wilt geven, dat tweede gaat over voetbal.

Terug
Bovenaan