Jupiler Pro League 2021-2022

Allez man, stelt u voor dat we effectief door dat soort zever PO1 missen?

Bij buitenspel laten doorspelen, VAR moet dat oplossen... tot als ze zo amateuristisch optreden :wallbash::wallbash::wallbash:

Als ge na 28 speeldagen 4de staat, en de 29ste speelt ge gelijk door een ongeldige tegengoal, waardoor ge die 4de plaats verliest, dan is dat imo wél door die fase hoor.

Die andere ploegen hebben ook steken laten vallen, dus daar zijn we gelijk in

kijk, niemand trekt hier het wederkerende amateurisme van het Referee Department in twijfel
En dat is wel degelijk wraakroepend in vele gevallen

maar het zou een al te simpele analyse zijn om je hele (al dan niet mislukte) seizoen op één arbitrale blunder af te schuiven
(dat zal het bestuur en/of hein natuurlijk wel doen al we gefaald hebben)
Akkoord dat andere ploegen ook steken laten vallen hebben, maar laat dat nu net het doel zijn van een competitie van 34 wedstrijden: zo weinig mogelijk steken laten vallen zodat deze arbitrale blunders weinig tot geen rol kunnen/mogen spelen

Paar jaar geleden werd de degradatie van Cercle ook volledig afgeschoven op een fout beoordeelde buitenspelfase, wat ik toen even belachelijk vond. Je moet gedurende het hele seizoen maar zorgen dat je niet in zulke situatie verzeild geraakt

Laatst bewerkt:
Als ge na 28 speeldagen 4de staat, en de 29ste speelt ge gelijk door een ongeldige tegengoal, waardoor ge die 4de plaats verliest, dan is dat imo wél door die fase hoor.

Denk je nu dat Anderlecht of Antwerp geen 3 matchen kan opnoemen waarin een duidelijke scheidsrechterlijke flater gebeurd is en waarin ze punten verloren die zonder die flater misschien niet verloren gegaan werden?

Denk je nu dat Anderlecht of Antwerp geen 3 matchen kan opnoemen waarin een duidelijke scheidsrechterlijke flater gebeurd is en waarin ze punten verloren die zonder die flater misschien niet verloren gegaan werden?
3 zal nog weinig zijn. Voor heel wat ploegen trouwens.

Ben zelf Gent supporter en vind dit ook weer typisch Belgisch amateuristisch gedoe, maar je mist NOOIT PO1 door één verkeerd beoordeelde fase
Neen klopt, je verliest dit door elk puntenverlies. Maar arbitrage/VAR heeft veel te veel invloed op het spel, en vaak in de negatieve zin. Ik hoop dat we echts een stoppen met braaf zijn en iets ondernemen. Ik ben dat brave Gent kotsbeu.

Overlaatst eens een artikel geplaatst waarin uitgerekend werd hoeveel VAR-interventies foutief waren maar in het voordeel/nadeel van de desbetreffende clubs. Anderlecht en Antwerp zijn bij de clubs die het meest voordeel opdoen bij falende VAR. Gent staat dichter van onder.

Dit zijn enkel VAR-interventies die beoordeeld werden en niet algemene scheidsrechterlijke dwalingen, maar over de jaren heen is er toch een trend te zien dat bepaalde clubs aan de top stelselmatig voordeel toegekend krijgen van het scheidsrechterlijke korps. Dat ontkennen, is je kop in het zand steken.

Maar uit oprechte nieuwsgierigheid, kan jij 3 matchen opnoemen waarin Anderlecht punten verloor dit seizoen omwille van een duidelijke scheidsrechterlijke flater?

Overlaatst eens een artikel geplaatst waarin uitgerekend werd hoeveel VAR-interventies foutief waren maar in het voordeel/nadeel van de desbetreffende clubs. Anderlecht en Antwerp zijn bij de clubs die het meest voordeel opdoen bij falende VAR. Gent staat dichter van onder.

Dit zijn enkel VAR-interventies die beoordeeld werden en niet algemene scheidsrechterlijke dwalingen, maar over de jaren heen is er toch een trend te zien dat bepaalde clubs aan de top stelselmatig voordeel toegekend krijgen van het scheidsrechterlijke korps. Dat ontkennen, is je kop in het zand steken.

Maar uit oprechte nieuwsgierigheid, kan jij 3 matchen opnoemen waarin Anderlecht punten verloor dit seizoen omwille van een duidelijke scheidsrechterlijke flater?
Sorry voor de lange post maar er valt dan ook zoveel over te nuanceren.

Bedoelt ge dit recente artikel? https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220307_97704765
Daar staan we helemaal niet als meest voordeel opdoende club. Dat is Club en daarna Antwerp en daarna staan we bij een aantal clubs die 1 fase in 't voordeel zagen van alle rare situaties waarin ze zelf dan toch eens toegaven fout te zitten. Dat gaat statistisch om zo'n onnozel weinig gevallen dat daar helemaal niks uit te trekken valt. Bovendien staat Eupen daar samen met ons, da's niet echt een club aan de top. En die fase in ons voordeel, was de 1-3 op Charleroi toen we hen compleet domineerden. Die mocht niet gevallen zijn volgens hun eigen kritische blik. Niemand kan voorspellen hoe die match verder zou verlopen zijn als het daar 1-2 bleef. Misschien leverde het ons punten op, misschien niet.

En wat velen vergeten is dat je een matchresultaat niet zomaar kan aanpassen door doelpunt x in minuut y er zomaar bij te tellen of af te trekken en te doen alsof al de rest zo zou gebleven zijn. Zelfs in minuut 89 nog scoren zou dat in minuut 90 teniet kunnen doen. Dat weet je gewoon niet. Dus Gent dat nu 2 punten zou bijtellen omdat het in minuut 4 niet 1-1 zou geworden mogen zijn, zo werkt het niet. Die match had zich dan anders ontwikkeld.

Die 3 matchen waarin de zaken voor ons anders hadden kunnen lopen? Dan denk ik direct aan Anderlecht-Standard waarin Amuzu alleen op goal af onderuit geschoffeld wordt in de 1ste helft en Standard met 10 moet vallen. Dan was de kans véél kleiner dat ze in minuut 90 nog de puf gingen hebben om een 1-1 te maken, als het dan nog 1-0 had gestaan tenminste. Of aan STVV-Anderlecht waarna Frank De Bleeckere zelf toegeeft dat Konaté Murillo vasthoudt bij de gelijkmaker in de laatste minuut maar "de VAR kan niet alles zien, maar ja de ref had dat eigenlijk wel moeten fluiten". Of op Oostende waar de lijnrechter tegen de regels in bij een twijfelgeval afvlagt (goal Refaelov die dan afgekeurd wordt en waarna ze op de beelden op dezelfde hoogte leken te staan). Dat waren flagrante zaken en telkens matchen waarin we gelijkspeelden en hadden kunnen winnen. Zes punten erbij voor ons dan? ;)

De talloze keren dat er niet gefloten wordt bij herhaaldelijke smerige overtredingen van dezelfde spelers die daarmee weg kwamen (tegen Union, tegen Antwerp, tegen Eupen) tel ik dan nog niet mee. Fluit in zo'n match direct en streng en die tegenstanders staan met 10 en hoe loopt zoiets dan? Of de keren dat er duidelijke fouten gebeurden maar we gewoon wonnen dus het geen impact had op de 3 punten (maar misschien wel op de spanning, intensiteit en eventuele gele kaarten of blessures die daardoor vallen later in de match) zoals op KVM met Raman en dat penaltygeval of een STVV thuis dat een hele match liep te schoffelen en we nog tot het einde bibberden voor we wonnen. Het is niet omdat je iets niet direct ziet dat het geen impact heeft.

Zo roepen dat grote clubs systematisch door de jaren heen bevoordeeld worden zonder daar statistieken tegenover te plaatsen, mja, zet daar eens duidelijke studies tegenover. En niet zo van die krantenartikeltjes gebaseerd op een paar gevallen (zoals dat van Koen Frans). Er zijn jaren dat we het meeste strafschoppen krijgen en er zijn er waarin we er bijzonder weinig krijgen. Een grote club bevindt zich gemiddeld gezien vaker in het strafschopgebied dan een kleinere club en dan is het al eens zo dat je vaker in dat soort wedstrijdbepalende situaties komt waarin een fout een grote impact heeft, dat wel. Maar dat is iets heel anders he. Dat is iets dat je afdwingt door beter te zijn en dominanter te zijn. Aan de andere kant gebeurt die scheidsrechterlijke fout ook maar dat is helaas dan op 40 meter van doel.
En een thuispubliek kan een ref al eens in een richting duwen door luid te roepen, al denk ik dat de VAR daarin een extra muur is. Maar op verplaatsing hebben wij daar ook al eens ons nadeel in. En dan heb je ook nog van die refs die zich daar extra willen tegen afzetten en omgekeerd zich net tegen een (soms terecht) fulminerend thuispubliek opstellen of "willen laten zien hoe flink ze zijn tegen de thuisdruk".

Ach het niveau van de refs is gewoon bedroevend. En die refs zijn ook de mensen achter het VAR-systeem, dus ja. En diezelfde mensen komen dan hun eigen beslissingen evalueren in de pers. Tja.

Dit heeft niks te maken met de kop in 't zand steken. Ik zit elke week achter een goal met mijn neus bovenop een aantal fases waarvan ik met mijn ogen rol en ik zie heel wat gebeuren dat een ref niet ziet of wilt fluiten, in ons nadeel. Maar ik denk altijd: dat is des mensen helaas. En als we echt goed zijn halen we die statistische variatie door de ref eruit en moeten we het daar niet gaan zoeken.

Laatst bewerkt:
Die dwalingen heeft elke ploeg wel gehad. Het zou niet mogen, zeker nu ze de beelden enal mogen gebruiken. In mijn gedachtegang heeft dit niet te maken met onbewuste dwalingen of fouten maar eerder met corruptie en geregelde matchen. Na wat er uit operatie propere handen komt geloof ik al lang niet meer dat de fouten per vergissing gebeuren van de arbiters. Volgens mij wordt er nog heel veel geregeld. Dat er ook nog bestuursleden zijn die nog moet voorkomen in die zaken maar nu doodleuk mogen verder werken in hun club zegt gewoon alles.

Grote kans idd dat het weer 0,0 wordt maar soms, heel soms kan het spoken in Kortrijk
Is AA Gent niet eens kampioen geworden doordat rsca gelijk speelde bij ons?

De hadden toen ook niks meer te winnen als ik het goed onthouden heb. Voor een laatste thuismatch zal KVK toch iets moeten/willen tonen na de laatste maanden. En Belhocine zal zich toch ook wel willen tonen.

Cameraman geraakte niet op tijd bij zijn camera na het moment voor de aftrap. Daardoor werkte zijn camera niet en kon de VAR niet controleren of de 1-1 van cercle offside was, volgens sporza zou het wel offside geweest zijn.
Als je moet kakken, moet je kakken

De hadden toen ook niks meer te winnen als ik het goed onthouden heb. Voor een laatste thuismatch zal KVK toch iets moeten/willen tonen na de laatste maanden. En Belhocine zal zich toch ook wel willen tonen.
Anderlecht heeft toen op speeldag 9 gelijk gespeeld daar ja maar echt meedoen voor de titel was het niet. Ging vooral tussen Gent en Brugge. Gent won toen de titel thuis tegen Standard op de laatste speeldag.

Verschil met dat gelijke spel was dat Kortrijk echt in PO1 zat. Nu gaat het om een volledig einde seizoensmatch voor Kortrijk. Nu moet Anderlecht gewoon naar zich zelf zien. Als ze niveau halen moeten ze daar gewoon winnen.

Het jaar dat Gent kampioen speelde, speelden wij geen PO1

jawel hoor, Anderlecht speelde op Kortrijk toen wij onze kampioenswedstrijd tegen Standard speelden
weet het nog goed, want ben toen speciaal vanop vakantie in Corsica terug gekomen voor de kampioenswedstrijd :unsure:

Het jaar dat Gent kampioen speelde, speelden wij geen PO1
Jawel hoor

Was voorlaatste speeldag, maar Anderlecht stond toen 6 punten achter. Zelfs met winst de laatste speeldaag tegen Gent kwamen ze nog 3 punten te kort. Zelfs als Anderlecht won op Kortrijk kwamen ze nog 1 punt te kort voor de titel. Dus Kortrijk heeft Anderlecht toen niet de titel gekost

Dat is gewoon omdat dat dichter in uw geheugen ligt, vb op kvk is er een doelpunt afgekeurd voor offside bijna twee minuten later op die fase kan je het dan ook steken.
Dat het pijnlijk is kan ik begrijpen mocht Club zo de titel nie halen zou ik ook kwaad zijn, maar als je dan eerlijk bent zal je bij veel matchen het voordeel gehad hebben.

Er zullen inderdaad ook foutieve fases in ons voordeel gefloten worden. Maar de balans zal toch eerder negatief zijn, daar ben ik echt van overtuigd (en heb ik hier ook zien passeren). We bengelen ivm met de var fases gewoon onderaan.

Terug
Bovenaan