Jupiler Pro League 2021-2022

In Nederland hebben ze doorgaans een cultuur die meer open is. Ik wil hier nog wel een Vlaamse scheidsrechter een Franstalige VAR zo openlijk zien afvallen of vice versa.

Verder ligt het toch voornamelijk in the eye of the beholder. Nijhuis zegt zelf :
"(...) dit is zo een geval, je kan er voor fluiten, en je kan er niet voor fluiten (...)"

De VAR oordeelt in eer en geweten dat dit, met het materiaal tot zijn beschikking, een clear en obvious geval is. Er is toch niemand die ooit heeft beweerd dat de factor interpretatie volledig wegvalt bij de creatie van de VAR?
Dat Nijhuis daar uiteindelijk in meegaat onderschrijft toch net dat de VAR het aan het juiste eind had? Als Nijhuis al maar de helft van de persoonlijkheid zou hebben die sommigen hem toeschrijven, en écht zo overtuigd was van zijn gelijk, dan was hij toch gewoon bij zijn oorspronkelijk standpunt gebleven.

Het ligt misschien aan mij, maar ik begrijp echt niet wat hier zo geweldig aan is. Een scheidsrechter die een beslissing zo openlijk tegen zijn goesting neemt, is toch het laatste wat je wil zien? Hoeveel olie gooi je daar potentieel mee op het supportersvuur.

In Nederland hebben ze doorgaans een cultuur die meer open is. Ik wil hier nog wel een Vlaamse scheidsrechter een Franstalige VAR zo openlijk zien afvallen of vice versa.

Verder ligt het toch voornamelijk in the eye of the beholder. Nijhuis zegt zelf :
"(...) dit is zo een geval, je kan er voor fluiten, en je kan er niet voor fluiten (...)"

De VAR oordeelt in eer en geweten dat dit, met het materiaal tot zijn beschikking, een clear en obvious geval is. Er is toch niemand die ooit heeft beweerd dat de factor interpretatie volledig wegvalt bij de creatie van de VAR?
Dat Nijhuis daar uiteindelijk in meegaat onderschrijft toch net dat de VAR het aan het juiste eind had? Als Nijhuis al maar de helft van de persoonlijkheid zou hebben die sommigen hem toeschrijven, en écht zo overtuigd was van zijn gelijk, dan was hij toch gewoon bij zijn oorspronkelijk standpunt gebleven.

Het ligt misschien aan mij, maar ik begrijp echt niet wat hier zo geweldig aan is. Een scheidsrechter die een beslissing zo openlijk tegen zijn goesting neemt, is toch het laatste wat je wil zien? Hoeveel olie gooi je daar potentieel mee op het supportersvuur.
Goh, de VAR die in eer en geweten oordeelt... Ik ben grote voorstander van de VAR maar ik vind dat ze te vaak fout maken rond dat clear en obvious-aspect. Als scheidsrechters heel lang naar beelden moeten kijken, is dat vaak een signaal dat het om interpretatie gaat en niet om een 'cleare' foute beslissing. Ik snap ook wel het mechanisme dat Nijhuis aanhaalt dat je dan aan het twijfelen wordt gebracht door vaak naar beelden te kijken.

Een VAR is er om buitenspel te beoordelen, bal over de lijn of niet, een duidelijk contact of niet (of schwalbe), of iets dat achter de rug van de ref gebeurt. Al de rest, daar heeft een ref zicht op en dat moet hij zelf beoordelen. Als je naar 15 herhalingen in slow-motion moet kijken wilt dat zeggen dat je op een grijze zone zit en dat de ref moet interpreteren (vaak in het licht van de rest van de match ook - veel toelaten of niet).
Moest het allemaal zwart-wit te beoordelen zijn zou een computersysteem dat even goed kunnen overnemen.

Spelregels zijn sowieso al opgesteld dat ze ruimte voor interpretatie toelaten. Een van de parameters is bv. 'gevaarlijk'. Wat gevaarlijk is of niet kan je niet definiëren. Een andere parameter is 'intentie'. De enige die de intentie kent is de speler zelf. Mensen moeten soms wat vaker accepteren dat spelinterpretaties niet altijd zo eenduidig zijn.

Een alternatief in zo'n situatie kan zijn dat je een meerderheid laat stemmen trouwens, zoals in het judo bv.

Toont nog maar eens aan hoe moeilijk het is om onder druk van beelden, je eigen twijfel,.. De juiste beslissingen te nemen.

Maar goed, volgens sommigen zijn alle Belgische refs amateurs en in de rest van Europa is het allemaal beter.

Daarom moet dit door iedereen bekeken worden, om aan te tonen dat er in andere landen ook fouten gemaakt worden, dat het ook maar mensen zijn, dat de var niet alles oplost. Neen, blijven kankeren, en bij het minste de botte bijl boven halen om een ref af te slachten voor het vuil van de straat... Absolute kut mentaliteit noem ik dat, geen enkele nuance, niets.

Mits crowd management, lol. Als je ergens besmet raakt in brugge is het wel tijdens CST en ticket controle, volledige tribune moet allemaal langs 1 of 2 groepen poortjes. Dus ja, het zou wel goed zijn mochten ze dat aan deftig aan passen.

Mits crowd management, lol. Als je ergens besmet raakt in brugge is het wel tijdens CST en ticket controle, volledige tribune moet allemaal langs 1 of 2 groepen poortjes. Dus ja, het zou wel goed zijn mochten ze dat aan deftig aan passen.
Dat gaat toch super vlot? Ik denk dat ik daar nu nog nooit langer dan 5 min gestaan heb. Tis met mondmasker, tis buiten,... Aan de kassa in de supermarkt is het volgens die denkwijze een pak gevaarlijker hoor.

Los van dat... Morgen voetbal live kijken, die hoop had ik eigenlijk wel opgegeven

Eindelijk is hun frank gevallen..
ENKEL IN DE TRIBUNE
Maar pinten hijsen in het slecht verluchte cafe onder de tribune, GEEN PROBLEEM.

Wel balen. Ik heb toch graag een pintje onder de match. Matchen van Genk zonder alcohol kijken is trouwens een hel tegenwoordig.

ENKEL IN DE TRIBUNE
Maar pinten hijsen in het slecht verluchte cafe onder de tribune, GEEN PROBLEEM.
Jah OK, maar nu is het toch simpeler te handhaven? Geen reden meer om in de tribune zonder mondmasker te zitten/staan. Identicificeren en desnoods 1 speeldag eruit halen als ze niet willen opvolgen.. Onder de tribune gelden de horeca regels.

Wel balen. Ik heb toch graag een pintje onder de match. Matchen van Genk zonder alcohol kijken is trouwens een hel tegenwoordig.
Zet u naast de Cristaltap in het cafe onder de tribune en kijk naar het schermke dat daar hangt. Sfeer in de Cegeka Arena is toch overrated :]

Dat gaat toch super vlot? Ik denk dat ik daar nu nog nooit langer dan 5 min gestaan heb. Tis met mondmasker, tis buiten,... Aan de kassa in de supermarkt is het volgens die denkwijze een pak gevaarlijker hoor.

Los van dat... Morgen voetbal live kijken, die hoop had ik eigenlijk wel opgegeven
In CL bijv stond toch een pak volk opeen aan de Oost om binnen te raken. Ok, het is idd niet zo lang dat je daar staat maar het voelt toch ongemakkelijk aan zo op elkaar geplakt.
Geen drinken op tribune vind ik wel goed, al is het voor een andere reden ^^.

Eindelijk is hun frank gevallen..
Maar dan sta je met een hoop aan de standjes toch, en de gang?

spelers en staf moeten in de dugout een mondmasker dragen...waarvan een deel spelers nog zal spelen, daarna hebben ze gewoon een feestje in de kleedkamer als ze winnen, en gans de week zitten ze ook samen in de kleedkamer.
Is al even erg als die regel dat de teams afzonderlijk het veld moesten betreden bij de opkomst voor de match :rofl:

Terug
Bovenaan