Als jou peuter de neiging heeft om te ontsnappen uit je mega GROTE tuin, als ie aan je toezicht ontsnapt, ga je dan na de 10de keer wanneer je peuter over het straat loopt en voor de 10de keer bijna overreden wordt door een auto ook zeggen: NIETS aan te doen! Mijn peuter is nu éénmaal een ontsnappingskoning!
Als je dit weet en je hond is 1 of zelfs al 2x ribedibie dan neem je toch maatregelen? Desnoods ga je altijd met hem mee te grote tuin in (als het te veel inspanningen kost, het is goed voor uw conditie he!) of je gaat er gewoon veel mee wandelen en de hond komt de tuin niet meer in.
Persoonlijk vind ik het een flauw excuus. Maar goed, wie ben ik? Gemakkelijk is het soms niet, maar dan vraag ik mij af: Heb je de juiste hond gekozen voor jou?
Ik zie een peuter nog geen 1,5m hoog springen op een draad om zich dan nog een halve meter verder op te trekken.
En dan zich laten vallen aan de andere kant om verder te sprinten.
Of een gat graven om onder een draad door te kruipen.
Beetje scheve vergelijking , maar goed , wie ben ik ?
Heb ik dan de juiste peuter gekozen voor mij ?
Al zijn er op internet wel tig filmpjes te vinden van vindingrijke peuters die uit hun bed of park ontsnappen.
De Jack was niet mijn hond dus of daar iets aan te veranderen was , daar spreek ik me niet over uit.
Zo goed kende ik die mens nu ook weer niet.
Mijn Duitse Staander had ik van op de markt in Mol.
Was de enige die nog in een kooi zat toen de markt op z'n einde liep.
Ik vond het super zielig omdat het zo'n schoon beest was en er ging toen het gerucht dat alle honden die niet verkocht waren aan particulieren opgekocht werden door een labo om er testen op uit te voeren.
Ik ben toen blijven zagen bij m'n ma en heb em voor 500bef (m'n zakgeld) kunnen kopen.
Ik schatte dat de hond een jaar oud of zo geweest moest zijn.
Onze Duitse herder was enkele maanden voordien ingeslapen wegen ouderdomsproblemen aan z'n heup.
Dus uiteindelijk ging m'n moeder er mee akkoord.
Zou ik nu nog zo'n impulsaankoop uithalen? Ik denk het wel , al kan je tegenwoordig alles online opzoeken. Dat ging in die tijd allemaal niet.
Ik wist dus niet dat het een jachthond was.
Had ik de hond niet gered moest ik geweten hebben dat het een jachthond was ?
Nee hoor , ik zou hem evenzeer gekocht hebben.
De affectie die er van kreeg woog niet op tegen al de keren dat ik er luid vloekend met m'n fietske achter moest gaan zoeken.
Zoals eerder al gezegd , ik heb hem aan een bevriende jager gegeven die de hond gebruikte waar hij voor gekweekt was.
Tuurlijk had ik spijt dat de hond wegging maar het beest was duidelijk veel gelukkiger.