Jouw "what tha f%ck?!?" momentje van de dag!

Ik kom net terug van de GB hier. 't is sowieso niet het voorbeeld van mooi aangevulde rekken en orde, maar shit zeg: klanten zijn toch ook varkens. Overal lagen producten die gewoon achtergelaten waren. Potje spaghettisaus op de bakken bier, koffiefilters bij de diepvries, etc. Zelfs een draagbakje met een pak cornflakes bij het bier en niemand in de buurt of de rayons ernaast te zien. Wat een triestige bedoening.
Algemeen ben ik het daarmee akkoord he, maar specifiek over dat draagbakje kan je daar niet echt een oordeel over vellen. Wij zijn ook ooit naar de Makro geweest, mijn vader heeft toen zijn eerste epilepsie aanval gekregen, en die winkelkar is daar ook halfvol in het midden blijven staan hoor. Ik vermoed nu wel dat 1 van de winkelbedienden die kar heeft leeggemaakt nadien, maar dat was op die moment het laatste van onze zorgen.

Algemeen ben ik het daarmee akkoord he, maar specifiek over dat draagbakje kan je daar niet echt een oordeel over vellen. Wij zijn ook ooit naar de Makro geweest, mijn vader heeft toen zijn eerste epilepsie aanval gekregen, en die winkelkar is daar ook halfvol in het midden blijven staan hoor. Ik vermoed nu wel dat 1 van de winkelbedienden die kar heeft leeggemaakt nadien, maar dat was op die moment het laatste van onze zorgen.
Natuurlijk heb je uitzonderingen en dat is dan ook begrijpelijk maar als er zo iets erg gebeurt verwacht ge wel dat het personeel het direct oprommelt.

Oh man. Waarom klik ik daarop. En waarom blijf ik kijken.

da834f7c8bddd36bb7d34f25136467f3.jpg

Ik werk in een bank en soms krijgen we ook zo'n verzoek tot 'bewarend beslag onder derden' binnen.
In sommige gevallen zijn wij verplicht om alle balansen op een klant zijn rekening vast te zetten, ongeacht over welk het bedrag gaat.

Onlangs zo een paar miljoen euro moeten vastzetten wegens geschil van paar duizend euro.
Echt wtf, duizenden transacties over die rekening waren geblokkeerd of konden niet uitgevoerd geraakt worden. Op het einde vd dat wel opgelost omdat de deurwaarder ineens briefje stuurde dat het maar over paar duizend euro ging, en al de rest vrijgegeven mocht worden :laugh:
Dat is nu eens iets waar de interpretatie van de wet anders gedaan wordt door de banken.

Als een wettelijk derdenbeslag zegt 'klant X heeft 100 EUR schulden, vanaf heden leggen wij beslag op deze som' mag de bank gewoon 100 EUR van het vermogen (als dit aanwezig is) niet meer vervreemden. Er wordt nooit gevraagd aan de bank om alles te blokkeren maar dit blijken ze toch uit automatisme te doen totdat er een handlichting komt.

Banken kunnen ook ferme bedragen vragen om een simpele verklaring van derdenbeslag aan te maken (tot 150+ EUR) wat de zaak nooit helpt als het om kleinere bedragen gaat.

Eventjes ter info: een incassobureau en een gerechtsdeurwaarder zijn compleet verschillend. De gerechtsdeurwaarder is een ambtenaar terwijl een incassobureau een onderneming is die in naam van anderen schulden probeert in te vorderen.

Groot verschil!

Enneuh een deurwaarder vind je alleen in de rechtbank, een gerechtsdeurwaarder krijg je aan de deur.
En een personeelslid van een incassobureau die zich voordoet als een deurwaarder is strafbaar. Zo heb ik hier ooit een situatie gehad met een incassobureau die niet echt koosjer was. Om een lang verhaal kort te maken, Een vroegere huurder van het huis dat we gekocht hadden had overal schulden gemaakt en op een gegeven dag (bezig met verbouwen, alle deuren stonden open) stond er een "deurwaarder naast mij" "Bent u de bewoner van dit huis?" Euh ja. "Wel dan zie ik mij genoodzaakt om dat materiaal hier in beslag te nemen". Ach, prima je doet maar. Gewoon de wijkagent gebeld, heeft niet lang geduurd. Daarna nog enkele telefoons gehad van dat incassobureau met excuses en slap gelul. Ik heb die toch aangeraden om volgende keer de rechterlijke gang af te wachten en tenminste eens de naam van de persoon te vragen ipv gewoon zonder boe of ba een grote mond te komen opzetten.

En een personeelslid van een incassobureau die zich voordoet als een deurwaarder is strafbaar. Zo heb ik hier ooit een situatie gehad met een incassobureau die niet echt koosjer was. Om een lang verhaal kort te maken, Een vroegere huurder van het huis dat we gekocht hadden had overal schulden gemaakt en op een gegeven dag (bezig met verbouwen, alle deuren stonden open) stond er een "deurwaarder naast mij" "Bent u de bewoner van dit huis?" Euh ja. "Wel dan zie ik mij genoodzaakt om dat materiaal hier in beslag te nemen". Ach, prima je doet maar. Gewoon de wijkagent gebeld, heeft niet lang geduurd. Daarna nog enkele telefoons gehad van dat incassobureau met excuses en slap gelul. Ik heb die toch aangeraden om volgende keer de rechterlijke gang af te wachten en tenminste eens de naam van de persoon te vragen ipv gewoon zonder boe of ba een grote mond te komen opzetten.
Ik denk niet dat daar ooit discussie over geweest is?
Iemand die geen gerechtsdeurwaarder is en spullen zomaar meeneemt doet aan diefstal en identiteitsfraude.

Een gerechtsdeurwaarder die beslag legt op goederen die toch niet aan de schuldenaar toebehoren kunnen na een deftig gesprek of desnoods via een actie tot revindicatie bij de beslagrechter teruggekregen worden.

Het is geen publiek geheim dat de Incassowereld soms de Far West is.
Weer een wantoestand die door de heren/mevrouwen/x politici beter gereguleerd mag worden.

Een Gerechtsdeurwaarder op dezelfde hoop pleuren als die kantoren is toch wat te ver.
Die mannen lopen echt wel op eierschalen om alles perfect wettelijk te doen.

/EDIT: Zelfs de lijst van dubieuze kantoren waarvan de FOD Economie al klachten ontving vind ik nogal lang

Laatst bewerkt:
Voor een gerechtsdeurwaarder beslag kan leggen, heeft hij eerst een betekening komen doen op het domicilieadres van de schulden die openstaan of als de schuldenaar niet thuis is, bericht achter gelaten in de brievenbus dat de akte op te halen valt op zijn kantoor.
Daarna pas komt die aan huis (met ev. slotenmaker en politie) om alles te beschrijven dat verkocht kan worden op een verkoopdag (of vast te stellen dat de inboedel de schulden en kosten niet zal kunnen vergoeden), dan volgt er nog een bericht van aanplakking met de datum van de verkoop en dan pas de effectieve verkoop.

Voordat er effectief beslag gelegd wordt op de te verkopen spullen, is de gerechtsdeurwaarder al een aantal keren gepasseerd om de schuldenaar op de hoogte te brengen en iedere passage is niet goedkoop. => Daarom dus dat die met zijn Jaguar een lompe kloot is want het grootste deel van zijn schuld zullen ondertussen kosten van de gerechtsdeurwaarder zijn, gewoon omdat hij van kop is.

Als er een gerechtsdeurwaarder aan m'n deur zou staan, zou ik die zo vlug mogelijk betalen, en incassobureau daar zou ik toch twee keer over nadenken en zelf verder onderzoek doen op wat de schuld juist gebaseerd zou moeten zijn.

Voor een gerechtsdeurwaarder beslag kan leggen, heeft hij eerst een betekening komen doen op het domicilieadres van de schulden die openstaan of als de schuldenaar niet thuis is, bericht achter gelaten in de brievenbus dat de akte op te halen valt op zijn kantoor.
Daarna pas komt die aan huis (met ev. slotenmaker en politie) om alles te beschrijven dat verkocht kan worden op een verkoopdag (of vast te stellen dat de inboedel de schulden en kosten niet zal kunnen vergoeden), dan volgt er nog een bericht van aanplakking met de datum van de verkoop en dan pas de effectieve verkoop.

Voordat er effectief beslag gelegd wordt op de te verkopen spullen, is de gerechtsdeurwaarder al een aantal keren gepasseerd om de schuldenaar op de hoogte te brengen en iedere passage is niet goedkoop. => Daarom dus dat die met zijn Jaguar een lompe kloot is want het grootste deel van zijn schuld zullen ondertussen kosten van de gerechtsdeurwaarder zijn, gewoon omdat hij van kop is.

Als er een gerechtsdeurwaarder aan m'n deur zou staan, zou ik die zo vlug mogelijk betalen, en incassobureau daar zou ik toch twee keer over nadenken en zelf verder onderzoek doen op wat de schuld juist gebaseerd zou moeten zijn.

je vergeet het belangrijkste : een gerechtsdeurwaarder heeft een vonnis nodig van een rechter vooraleer beslag kan leggen op dingen.

En veel gerechtsdeurwaarders fungeren ook als een incassobureau. Dit moeten ze wel duidelijk maken in hun communicatie dat het niet met uitvoerbare titel is (lees vonnis) maar gewone schuldbemiddeling.

Ik wist sowieso dat die "deurwaarder" niet echt wettelijk bezig was dus net daarom maakte ik mij eigenlijk weinig zorgen. Dat incassobureau kwam gewoon met grote mond de boel afdreigen maar had eigenlijk niks van moeite gedaan aangezien men niet eens wist da de schuldenaar in kwestie al 9 maand verhuisd was en men ook nooit gevraagd had of ik wel die persoon was. Een correcte deurwaarder gaat volgens mij toch wel eens controleren of hij de juiste persoon voor hem staan heeft ipv direct met een grote mond te staan zeggen dat hij hier efkes de boel zal aanslaan, zodra die zo begon wist ik al dat ik mij echt geen zorgen hoefde te maken en heb ik die paljas gewoon wat verder laten doen terwijl de vrouw gewoon de wijkagent gebeld heeft. Van zodra die aanwezig was veranderde de grootspraak in gefluister. Imo begrijp ik nog altijd niet waarom bedrijven met incassobureau's in zee gaan want volgens mij houden die zich meer niet aan de wet dan wel.

je vergeet het belangrijkste : een gerechtsdeurwaarder heeft een vonnis nodig van een rechter vooraleer beslag kan leggen op dingen.

En veel gerechtsdeurwaarders fungeren ook als een incassobureau. Dit moeten ze wel duidelijk maken in hun communicatie dat het niet met uitvoerbare titel is (lees vonnis) maar gewone schuldbemiddeling.
Klopt alhoewel er uitzonderingen zijn zoals belastingschulden, penale boeten, uw achterstallige hypotheekschuld.

wtf moment van de dag: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210902_93114068

Het zal toch nog lang duren voordat ik een zelfrijdende auto zal betrouwen.

Ik wist sowieso dat die "deurwaarder" niet echt wettelijk bezig was dus net daarom maakte ik mij eigenlijk weinig zorgen. Dat incassobureau kwam gewoon met grote mond de boel afdreigen maar had eigenlijk niks van moeite gedaan aangezien men niet eens wist da de schuldenaar in kwestie al 9 maand verhuisd was en men ook nooit gevraagd had of ik wel die persoon was. Een correcte deurwaarder gaat volgens mij toch wel eens controleren of hij de juiste persoon voor hem staan heeft ipv direct met een grote mond te staan zeggen dat hij hier efkes de boel zal aanslaan, zodra die zo begon wist ik al dat ik mij echt geen zorgen hoefde te maken en heb ik die paljas gewoon wat verder laten doen terwijl de vrouw gewoon de wijkagent gebeld heeft. Van zodra die aanwezig was veranderde de grootspraak in gefluister. Imo begrijp ik nog altijd niet waarom bedrijven met incassobureau's in zee gaan want volgens mij houden die zich meer niet aan de wet dan wel.

Zowat het eerste wat een GDW doet is het rijksregister of KBO raadplegen om zich te verzekeren dat hij aan de juiste persoon op het juiste adres betekent.
Al een geluk dat die cowboys daar geen toegang toe hebben.
En zoals je zegt: veel toeten en blazen maar gelukkig hebben ze wettelijk niet te veel slagkracht.
Een incassobureau komt bij mij over als een roepend en tierend aangetekend schrijven.

Ik snap wel dat men als schuldeiser graag zijn geld ziet en hiervoor alle mogelijke hulp zal inschakelen maar een incassobureau voert zijn werk heus niet uit met als doel de schuldenaar aan de schuldeiser te doen betalen zonder boe of bah...
Bij voorkeur blijft er zoveel mogelijk plakken tijdens de transfer.

Laatst bewerkt:
Ik denk niet dat daar ooit discussie over geweest is?
Iemand die geen gerechtsdeurwaarder is en spullen zomaar meeneemt doet aan diefstal en identiteitsfraude.

Een gerechtsdeurwaarder die beslag legt op goederen die toch niet aan de schuldenaar toebehoren kunnen na een deftig gesprek of desnoods via een actie tot revindicatie bij de beslagrechter teruggekregen worden.

Het is geen publiek geheim dat de Incassowereld soms de Far West is.
Weer een wantoestand die door de heren/mevrouwen/x politici beter gereguleerd mag worden.

Een Gerechtsdeurwaarder op dezelfde hoop pleuren als die kantoren is toch wat te ver.
Die mannen lopen echt wel op eierschalen om alles perfect wettelijk te doen.

/EDIT: Zelfs de lijst van dubieuze kantoren waarvan de FOD Economie al klachten ontving vind ik nogal lang
Bij mij was het een personeelslid van een incassobureau die zich voordeed ( met of zonder medeweten van de werkgever, dat heb ik nooit gevraagd want ik had er eigenlijk ook geen interesse in) als deurwaarder. Imo mag men zulke praktijken wel serieus aanpakken want dat is inderdaad een probleem dat ten eerste gerechtsdeurwaarders in negatief daglicht stelt en anderzijds mensen met problemen nog meer in de put kan duwen gezien wat die bureau's aan bijkomende kosten durven rekenen.

Laatst bewerkt:
Enkele dagen geleden was ik aan het wandelen langs het lokale speelplein / park waar alle coole jongeren hangen.

In de verte komt er een coole kerel afgefietst met een bluetooth speaker die te luid Nederlandse hip hop afspeelt. Om zijn stoerheid te bewijzen trekt hij een paar meter voor mij een wheelie, om dan na 3 meter keihard op zijn bek te gaan. Zijn vrienden op het plein waren hem ferm aan het uitlachen. Toch even een “wtf just happened” momentje.

Terug
Bovenaan