Jouw "what tha f%ck?!?" momentje van de dag!

Ik eet als lunch al eens een grote pot skyr met noten, zaden, en bessen. Mijn vriezer zat vol bessen uit de tuin, maar die zijn op ondertussen, dus ik koop nu zo'n doosjes diepvriesbessen (bosvruchten, blauwe bessen). Maar dan herrinerde ik me dat Albert Heijn een jaar of meer terug zo eens een batch bosbessen heeft teruggeroepen omdat enkele mensen daar hepatitis A van kregen, dus ik heb dat eens aan ChatGPT voorgelegd, en dat is kennelijk een gekend probleem door eventueel vervuiling op de velden en slechte hygiëne (worden met de hand geplukt):

Viral contamination is a known issue

Across Europe, imported frozen berries have been linked to outbreaks of:
  • Norovirus
  • Hepatitis A virus
These viruses are hardy: they can survive freezing and remain infectious unless heat-treated.

Notably:
  • Authorities have recalled frozen berries in the Netherlands and Belgium because of hepatitis A contamination in frozen blueberries (from Poland).
These incidents don’t necessarily imply every batch is unsafe — but they show frozen berries from those regions can sometimes carry viruses.

If you’re eating them thawed in yoghurt etc.:
  • For adults: risk remains low in absolute terms.
  • For vulnerable people (kids, elderly, immunocompromised): it’s advisable to heat them briefly (e.g., bring to a boil for ~1 minute) before eating. This reliably inactivates norovirus and hepatitis A.
Heating once and storing cooled portions works well for daily breakfasts.

Smakelijk iedereen!
Voor Mexico reizigers is een Hep A vaccinatie ook "recommended".
Bijgevolg, als gij de aanbevelingen volgt, zijt ge safe met de bevroren bessen.

In Oostenrijk staat de teller inmiddels op 21 doden, terwijl in de Franse Alpen al 28 mensen omkwamen door lawines.
Al heel de tijd waarschuwingen en toch beslissen mensen nog om buiten de zone te gaan, zelfs met hun eigen kinderen... bewijst maar weer eens dat gezond verstand niet bij iedereen triomfeert.

Voor ik het artikel opende zag ik het scenario "ja, ik kon mezelf niet aangeven, daarom heb ik het via HLN geprobeerd, ook bij 4040 van vtm kon ik niet terecht" al voor me :lol:

Wtf is er met Jim Carrey aan de hand.

IMG_7371.jpeg

IMG_7372.jpeg

Bizar dat iemand die z'n geld en faam heeft verdient met z'n mimiek, zijn gezicht zo expressieloos maakt.
Die mimiek beschouwde hij toch al een tijdje op zijn minst gedeeltelijk als een vloek als je wat interviews van hem leest. Elke keer dat die in publiek kwam moest hij het typetje Jim Carrey zijn en kon nooit zichzelf zijn. Denk dat hij ondertussen op een leeftijd zit (en financieel comfortabel genoeg) om daar niet meer om te geven. Hij had al een tijdje een afkeer van de oppervlakkigheid van Hollywood, het ophemelen van sterren en de circle jerk van awards.
Persoonlijk denk ik wel dat hij hier gewoon een body double heeft ingehuurd omdat hij er niet meer om geeft. Maar ook al is het botox: ik denk niet dat hij er nog veel om geeft wat anderen van hem vinden.

Ik wil even iets checken: weet uw kind nog wat een dinosaurus is/was?

De afgelopen week kwam er Oertijd ter sprake in mijn klassen 1ste en 2de en op de zeven klassen had ik er vier waar geen van de acht leerlingen kon zeggen wat voor iets een Brontosaurus was (oké tot daar nog aan toe) maar een T-Rex was ook *blank faces*. Als hint ‘gow gasten waarover gaat Jurassic Park?’ *blanker faces*

Weet uw kind nog wat een dino is?

De afgelopen week kwam er Oertijd ter sprake in mijn klassen 1ste en 2de en op de zeven klassen had ik er vier waar geen van de acht leerlingen kon zeggen wat voor iets een Brontosaurus was (oké tot daar nog aan toe) maar een T-Rex was ook *blank faces*. Als hint ‘gow gasten waarover gaat Jurassic Park?’ *blanker faces*

Hier kunnen ze allemaal nog opnoemen en u het verschil uitleggen tussen een brontosaurus en diplodocus.

To be fair, die film kwam uit in 1993.
Voor onze generatie is dat een klassieker, maar niet voor die jonge mensen.

Slimme gasten want de ‘oertijd’ is de periode in de menselijke geschiedenis zonder geschreven bronnen. Toen waren er al lang geen dino’s meer.

Terug
Bovenaan