Jouw "what tha f%ck?!?" momentje van de dag!

Die ondertoon? "Je leest hier toch wat"....

En waar zeg ik dat het onontbeerlijk is, ik zeg dat het niet overbodig zou zijn in deze tijden.
En tis net jij die spottend begint te quoten. Zonder enige verdere inhoud.
Dan mag je ook wat sarcasme terug verwachten.
Dus ja tis inderdaad niet nodig om er met U verder over te discussieren.
Volgens mij gaat iemand die gewoon wat lessen krijgt nooit de automatismen ontwikkelen om in een echte geweldssituatie zich te verdedigen tegen een mes. Ik vermoed dat agenten wel zo'n lessen krijgen, maar ook daar is niet iedereen daartoe in staat.

Daarvoor moet je intensief trainen en volgens mij ook gewoon pijn/risico gewoon worden door te sparren. No way in hell dat ik daar kinderen aan wil blootstellen voor die kleine kans "wat als".

Ik vraag me ook af of er geen nadelige effecten zijn aan kinderen zo trainen, en of die dan opwegen tegen die zeer kleine kans dat ze zich effectief moeten verdedigen.

... Ik vermoed dat agenten wel zo'n lessen krijgen, maar ook daar is niet iedereen daartoe in staat...
Dat valt behoorlijke tegen. Verdediging tegen messen is, uit de aanvalslijn stappen, afstand creëren en uw wapen trekken.

De meeste "zelfverdediging" is ook dikke onzin. Als je dat echt wil kunnen, moet je eigenlijk gewoon leren vechten. Als dat dan boksen / worstelen / judo / BJJ / Muai Thai is maakt minder uit. Maar je moet hard trainen, sparren en regelmatig trainen. En daar ligt het probleem.

Net als bij fitness zoeken mensen shortcuts en denken ze zich er snel vanaf te kunnen maken.

Volgens mij gaat iemand die gewoon wat lessen krijgt nooit de automatismen ontwikkelen om in een echte geweldssituatie zich te verdedigen tegen een mes. Ik vermoed dat agenten wel zo'n lessen krijgen, maar ook daar is niet iedereen daartoe in staat.

Daarvoor moet je intensief trainen en volgens mij ook gewoon pijn/risico gewoon worden door te sparren. No way in hell dat ik daar kinderen aan wil blootstellen voor die kleine kans "wat als".

Ik vraag me ook af of er geen nadelige effecten zijn aan kinderen zo trainen, en of die dan opwegen tegen die zeer kleine kans dat ze zich effectief moeten verdedigen.
Ok, ik zal nog eens judo opsmijten. Daar is het toch ook de bedoeling dat je de spieren/ademhaling verlamd tot men afklopt?
Hoeveel jongeren doen er niet aan die sport en hoe vaak loopt daar iets ernstig fout?
Ik heb het enkel over de techniek om een mesaanval af te (proberen) weren.
Niet om iemand een pak slaag te geven als het u uitkomt.

Maar inderdaad zelfs met aangeleerde technieken is er nog geen zekerheid wanneer zo een situatie zich voordoet dat je er ongeschonden uitkomt.

Nu ik weet niet of er zich hier politiemensen bevinden op dit forum maar ik betwijfel het zelfs of dat zo iets in de training van een gewone agent zit hier in ons land.

Laatst bewerkt:
Ok, ik zal nog eens judo opsmijten. Daar is het toch ook de bedoeling dat je de spieren/ademhaling verlamd tot men afklopt?
Hoeveel jongeren doen er niet aan die sport en hoe vaak loopt daar iets ernstig fout?
Ik heb het enkel over de techniek om een mesaanval af te (proberen) weren.
Niet om iemand een pak slaag te geven als het u uitkomt.

Maar inderdaad zelfs met aangeleerde technieken is er nog geen zekerheid wanneer zo een situatie zich voordoet dat je er ongeschonden uitkomt.

Nu ik weet niet of er zich hier politiemensen bevinden op dit forum maar ik betwijfel het zelfs of dat zo iets in de training van een gewone agent zit hier in ons land.
En hoeveel mensen hebben enkele jaren Judo gevolgd vs het aantal dat dit werkelijk kan gebruiken? Dat is ook wat @Likes zegt: oefenen en sparren. En die is agent.

En dan zou dat iets moeten opleveren op school? Ik wil dat evengoed vergelijken met een vak zoals Frans. Hoeveel mensen kunnen een beetje degelijk Frans? Ik vermoed dat een mesaanval afweren ook geen basis-vaardigheid is in de meeste sporten, die je onder de knie hebt door enkele uurtjes te oefenen. En daar komt dan bij dat weten en doen toch wel nog verschillend zijn in een "life or death" situatie, dat is ook de reden dat mensen die moeten ageren in gevechtssituaties daarop blijven oefenen.

En wat ik bedoel van negatieve effecten is dat het misschien niet zo'n goed idee is om een hoop mensen, waaronder ook zelfoverschattende zielen, het idee te geven iets anders te doen dan weg te lopen wanneer ze een mes zien.

Tis maar gevaarlijk omdat mensen niet standaard leren hoe ze zich kunnen verdedigen.
Als je kijkt op die beelden, zelfs die andere politie agenten staan er maar wat rond te draaien en te roepen wanneer hun collega daar al op de grond ligt te rollen met die messentrekker. Niemand van hen die de reflex heeft om iets te doen aan die hand met dat mes erin.

Iedereen basis lessen Araken meegeven in de lessen lichamelijke opvoeding op school zou ik al geen overbodigheid meer vinden in deze samenleving.
Al zeker de politiemensen.
Ik ga zeker akkoord dat standaard lessen zelfverdediging niet slecht zouden zijn.

Het probleem met een mes is gewoon dat je je niet kan verdedigen. Kijk maar eens op youtube naar van die testen waar ze het met stiften proberen. Iedereen is altijd geraakt. ALTIJD.

Die ondertoon? "Je leest hier toch wat"....

En waar zeg ik dat het onontbeerlijk is, ik zeg dat het niet overbodig zou zijn in deze tijden.
En tis net jij die spottend begint te quoten. Zonder enige verdere inhoud.
Dan mag je ook wat sarcasme terug verwachten.
Dus ja tis inderdaad niet nodig om er met U verder over te discussieren.
Was geen ondertoon. Ik zal de volgende keer wat smileys erbij zetten :thumb:

Maar oké, geen probleem voor mij hoor dat er verder geen discussie op moet volgen.

Akkoord over de hele lijn. Inderdaad dat ge bij 99% van de mensen er geen effectieve mes-afweer-technieken krijgt ingedrild... en dat hoeft imo ook helemaal geen doel te zijn... en al helemaal niet door die paar uurkes als onderdeel van het lessenpakket op school (anders was België nu het top hoogspring-land, want onze generatie heeft dat allemaal gekregen).

Hier wel niet mee akkoord. Ik denk niet dat de nadelen (als er al zijn) harder doorwegen dan de voordelen.
Uiteindelijk is een gevechtssport een sport als een ander (en meestal een zeer intensieve). Als iemand daarmee sportiviteit en meer zelfvertrouwen kan opbouwen: Good on them!!!
En iedereen is anders, en heeft graag een andere sport. Dus hoe meer we kinderen dingen kunnen laten proberen, hoe beter. En gevechtsport blinkt momenteel uit in afwezigheid op het schoolprogramma.

Imo hé.

Krijgen we idd en tijdens het jaar ook nog een paar keer, maar in echte situaties is het dan nog te zien hoe je instinct het overneemt. In die lessen weet je wat er zal gebeuren en weet je ook dat er niks ergs zal gebeuren. + het moment dat je tegen een ervaren kickboksen, judoka,... uitkomt dan ga je het onderspit delven.
Al meerdere collega's weten bevriezen het moment dat ze echt een klap tegen hun hoofd krijgen in een echte situatie en dus totaal niet meer weten wat ze nog moeten doen. 1 ervan wist zelfs niet meer welke straat ze stond om de 2de ploeg erbij te roepen.

In de middelbare school hebben wij overigens wel lessen judo en kickboksen gekregen. Al denk ik niet dat dat heel veel gaat helpen, je kweekt daar geen automatismen mee.

Ik zou liever hebben dat ze het gebruiken van een AED en reanimeren in het lessenpakket steken. Dat lijkt me nu nog eens nuttig.

Akkoord over de hele lijn. Inderdaad dat ge bij 99% van de mensen er geen effectieve mes-afweer-technieken krijgt ingedrild... en dat hoeft imo ook helemaal geen doel te zijn... en al helemaal niet door die paar uurkes als onderdeel van het lessenpakket op school (anders was België nu het top hoogspring-land, want onze generatie heeft dat allemaal gekregen).
Mijn LO was buiten eens sporadisch gymnastiek of springen voornamelijk lopen en voetbal.
Hier wel niet mee akkoord. Ik denk niet dat de nadelen (als er al zijn) harder doorwegen dan de voordelen.
Uiteindelijk is een gevechtssport een sport als een ander (en meestal een zeer intensieve). Als iemand daarmee sportiviteit en meer zelfvertrouwen kan opbouwen: Good on them!!!
En iedereen is anders, en heeft graag een andere sport. Dus hoe meer we kinderen dingen kunnen laten proberen, hoe beter. En gevechtsport blinkt momenteel uit in afwezigheid op het schoolprogramma.

Imo hé.
Het ging me specifiek over mesafweer op school programmeren. Zoals je al zegt, je wordt niet echt goed in een sport door dat eens in LO te doen. Dus voor zoiets als je verdedigen tegen een mesaanval lijkt me dat nutteloos, of schadelijk.

Ik zou ook wel willen dat mijn dochter bv. Judo doet, omdat gevechtssport relatief compleet is qua "fitheid".

En hoeveel mensen hebben enkele jaren Judo gevolgd vs het aantal dat dit werkelijk kan gebruiken?
Geen idee maar ik heb het persoonlijk een paar keer gebruikt.

Ik heb judo meermaals gebruikt om mij te verdedigen in mijn tienerjaren. Vooral in gevechten op de grond was ik erg goed.

Ik weet niet hoe ge een hartstilstand wilt voorkomen :unsure:
Dat kan soms voorkomen worden niet? Het hangt van de oorzaak af.

Je aders kunnen bijvoorbeeld dichtslippen rond je hart en dat kan opgemerkt worden tijdens een controle. (want zelf voel je dat niet altijd)
En je kan daar dan een hartaanval van krijgen en worst case dus ook gewoon een hartstilstand.

Een 'plotse' hartstilstand is volgens mij inderdaad niet te voorkomen.

Tis hier in planckendael bijeenkomst van den NVA, sebiet helemaal geindoctrineerd/overhaald mijn gedacht

:ROFLMAO:
Tis gebeurd... : nieuwste lid.

images

Hoe verander ik mijne profiel foto?

Dat kan soms voorkomen worden niet? Het hangt van de oorzaak af.

Je aders kunnen bijvoorbeeld dichtslippen rond je hart en dat kan opgemerkt worden tijdens een controle. (want zelf voel je dat niet altijd)
En je kan daar dan een hartaanval van krijgen en worst case dus ook gewoon een hartstilstand.

Een 'plotse' hartstilstand is volgens mij inderdaad niet te voorkomen.
Uiteraard, maar dat lijkt me niet echt relevant voor mijn stelling dat we beter op school AED en reanimeren leren.

Uiteraard, maar dat lijkt me niet echt relevant voor mijn stelling dat we beter op school AED en reanimeren leren.
Ik vind zelfs dat dat een opleiding is die om de x-aantal jaar gewoon op de werkvloer gegeven zou moeten worden. Is het niet nodig op het werk, ergens anders kan het ook misschien nodig zijn. Zeker met die AED die u tegenwoordig praktisch zeggen wat ge moet doen. Het is nu niet dat zoiets een volledige dag inneemt. Gewoon dat je toestel eens in uw handen gehad hebt en het niet meer helemaal moet gaan uitzoeken hoe het werkt. Er zijn wel meer opleidingen die jaarlijks te herhalen zijn en die helemaal nergens toe doen.

Nieuwe camerabeelden van de gruwelijke feiten uit Mannheim: witte broek duwt terrorist tegen de grond en z'n mes wordt onzichtbaar, blauwe vest valt aan want denkt dat witte broek de terrorist is, agent die aanstormt denkt dat blauwe vest de perp is, terrorist trekt zich los en steekt binnen drie seconden de agent dood. Massale bagger op sociale media over politieoptreden , wie had beter gedaan in zo'n chaos ?

. Zeker met die AED die u tegenwoordig praktisch zeggen wat ge moet doen.
klopt, zegt exact wat ge wanneer moet doen.

alleen: veel mensen beseffen dat niet, en durven daarom dat ding niet gebruiken. of denken dat het enkel mag gebruikt worden door ambulanciers of zo (die hun eigen ding bij hebben).

Terug
Bovenaan