Mijn WTF momentje is de foutieve informatie die mensen met zoveel zekerheid verspreiden.. ik denk dat er veel info verloren is gegaan, meer dan wat details.
We spreken hier ten eerste over de combinatie van een pensioen (voor wat ze heeft bijgedragen).
Heel haar leven? het minimumpensioen voor een zelfstandige is
1.738,54 euro (tarief alleenstaande) indien je 45 jaar hebt gewerkt. Dit minimumpensioen is hetzelfde voor werknemers en zelfstandigen. Uiteraard als ze minder dan 45 jaar heeft, dan is het proportioneel t.o.v. het aantal gewerkte jaren. Het basisbedrag van het minimumpensioen (1.738,54 of 2.172,49 euro) wordt daarvoor vermenigvuldigd met het aantal gewerkte jaren en gedeeld door 45 (elk kwartaal telt voor 0,25 jaar). Hoe langer je werkt, hoe hoger je pensioen.
Heb je 35 jaar gewerkt, dan bedraagt je minimumpensioenbedrag: 35/45 X 1.738,54 euro (tarief alleenstaande). Je ontvangt in dit geval dus
nooit het volledig minimumpensioenbedrag. Uw kennis heeft dus maar een 18-19 jaar gewerkt (of bijdragen betaald) om aan die 700 EUR te komen.
Daarnaast heb je nog de IGO of inkomensgarantie voor ouderen (geen leefloon dus). Daar is er inderdaad een link met je bestaansmiddelen (bankrekening, aandelen, KI,...). Deze IGO is een supplement dat kan toegekend worden bovenop het pensioen als de bestaansmiddelen te laag zijn. Moeten we nu echt geld uitdelen aan iemand die voldoende geld heeft om van te leven en niet voldoende heeft bijgedragen? Die hangmat cultuur mag er echt uit.
Bijkomend zal er wel sprake zijn van meer dan enkel die 50.000 EUR aan bestaansmiddelen. Want roerende goederen worden in aanmerking genomen op deze wijze:
- 1e schijf van 6 200 euro: vrijgesteld (dus 0 %);
- 2e schijf gelegen tussen 6 200 euro en 18 600 euro: 4 % van het globaal kapitaal => 496 EUR
- 3e schijf boven 18 600 euro: 10 % van het globaal kapitaal => 3140 EUR
Het pensioen zelf wordt voor 90% in aanmerking genomen of hier dus 630 EUR.
Het IGO bedrag voor een samenwonende (ik ga hier dus uit van het laagste IGO bedrag) is 1032.95 EUR/ maand.
1. 630*12= 7560 EUR pensioen die in aanmerking wordt genomen.
2. 496 EUR + 3140 EUR = 3636 EUR aan bestaansmiddelen
= 11.196 EUR aan bestaansmiddelen.
Het "potje" IGO is 1032,95*12 = 12395,4 EUR
Ze zou dus nog recht hebben op een IGO van 1199.40 EUR of net geen 100 EUR per maand.
Samengevat: ze heeft zeker niet zoveel bijgedragen betaald en ze heeft waarschijnlijk meer bestaansmiddelen dan hier vermeld. Moeten wij dan als maatschappij echt zeggen van ocharme die zelfstandige, die haar spaargeld moet toch niet gebruikt worden, we gaan wel bijpassen als maatschappij.
@Sloan Dit is zeker niet de bedoeling om aanvallend te zijn, maar ik zie hier soms zoveel foutieve informatie rond pensioenen/uitkeringen, dat ik het echt even moest neerpennen