Jouw teleurstellingen op reis?

Mss mijn teleurstelling. We zaten in Galway om dit te bezoeken, maar een constante slagregen gedurende 36u, met wind en slecht zicht, maakte dat het zinloos was om de kliffen proberen te bezoeken, of wss zelfs gevaarlijk. Ik zal nog eens terug moeten gaan.
Ook gehad.
Ik woonde toen aan de Oostkust (Wicklow) maar vrienden hadden een huisje in het Westen dus we zijn een weekend naar daar gereden. Aangekomen op de parking vd Cliffs en daar te horen gekregen dat we niet hoefden te betalen maar beter gewoon terug reden want door de mist was er niks zichtbaar.
Vreemd genoeg is het erna nooit van gekomen om nog eens terug te rijden. Ooit ga ik wel eens terug tot daar.

Vijf jaar terug op vakantie naar Turkije geweest, streek van Kusadasi. Vakantie zelf was meer dan oké, maar we tijdens ons verbleef hadden we een hele dag uitgekozen om de stad zelf te gaan bezichtigen. We wisten overigens dat het heel bekend was kwestie 'fake merken', dus waren eens benieuwd en had wel zin om daar wat kledij te kopen.

Ik denk dat we na nog geen twee uur terug in ons verblijf waren :unsure: Vanaf de moment dat wij daar in die straatjes kwamen met al die shops werden wij geen enkel moment met rust gelaten. Continue van die verkopers die u heel erg opdringerig aanspreken om naar hun shop te komen. We zijn daar enkele shops binnen geweest, maar dan komt er volgens iemand anders constant naast u staan om u te irriteren. Nochtans heb ik meerdere keren aangegeven dat ik liever rustig rondkijk, maar die boodschap hadden ze duidelijk niet begrepen. In één shop heb ik duidelijk gezegd: als je mij niet met rust laat ben ik gewoon weg. En weg was ik.

En tijdens dat aanspreken op straat moeten ze blijkbaar ook de helft van de tijd fysiek contact maken. Blijf van mijn lijf gast. Ik zag ook echt een kameraad van mij op het puntje van escaleren staan en toen zijn wij gewoon z.s.m. daar weg gegaan. We zijn dan nog eventjes rustig langs de kust gewandeld en nog zo'n kasteel gaan bezichtigingen, maar daarna definitief vertrokken.

Daarna nog genoeg soortgelijke verhalen gehoord van andere mensen die dat ook duidelijk niet tof vonden, dan stel ik mij de vraag waarom doen die mensen dat? Je jaagt toch gewoon de mensen weg op die manier? In Egypte hetzelfde liedje trouwens, toen dachten we dat het een goed idee was om van ons hotel te voet naar een winkelcentrum te gaan. Terugrit maar een taxi gebeld.

Vijf jaar terug op vakantie naar Turkije geweest, streek van Kusadasi. Vakantie zelf was meer dan oké, maar we tijdens ons verbleef hadden we een hele dag uitgekozen om de stad zelf te gaan bezichtigen. We wisten overigens dat het heel bekend was kwestie 'fake merken', dus waren eens benieuwd en had wel zin om daar wat kledij te kopen.

Ik denk dat we na nog geen twee uur terug in ons verblijf waren :unsure: Vanaf de moment dat wij daar in die straatjes kwamen met al die shops werden wij geen enkel moment met rust gelaten. Continue van die verkopers die u heel erg opdringerig aanspreken om naar hun shop te komen. We zijn daar enkele shops binnen geweest, maar dan komt er volgens iemand anders constant naast u staan om u te irriteren. Nochtans heb ik meerdere keren aangegeven dat ik liever rustig rondkijk, maar die boodschap hadden ze duidelijk niet begrepen. In één shop heb ik duidelijk gezegd: als je mij niet met rust laat ben ik gewoon weg. En weg was ik.

En tijdens dat aanspreken op straat moeten ze blijkbaar ook de helft van de tijd fysiek contact maken. Blijf van mijn lijf gast. Ik zag ook echt een kameraad van mij op het puntje van escaleren staan en toen zijn wij gewoon z.s.m. daar weg gegaan. We zijn dan nog eventjes rustig langs de kust gewandeld en nog zo'n kasteel gaan bezichtigingen, maar daarna definitief vertrokken.

Daarna nog genoeg soortgelijke verhalen gehoord van andere mensen die dat ook duidelijk niet tof vonden, dan stel ik mij de vraag waarom doen die mensen dat? Je jaagt toch gewoon de mensen weg op die manier? In Egypte hetzelfde liedje trouwens, toen dachten we dat het een goed idee was om van ons hotel te voet naar een winkelcentrum te gaan. Terugrit maar een taxi gebeld.
héél herkenbaar.
20 jaar terug was dit ook zo.
Wij gingen toen nog als gezin, met mijn ouders.

Mijn vader is zo wa een rap bruine typ van zodra het zonnig is, en is zwart van haar.
Overal "hey turkeyman, come here my friend" "Turkeyman you look hungry" "turkeyman , nice suit for you".
Maar ik ben er zeker van dat ze bij iedereen wel iets vinden.

Nu ja, ze zijn idd opdringerig daar, maar je kan wel heel mooi afdingen.

Overigens toch wel een erg mooie streek. Ik weet nog dat we tapijt fabriekjes hebben bezocht, en waar ze glas blazen. Erg cool.

Cancun, Mexico. Reputatie voor geweldige witte stranden met prachtige kleur van het water.

Wat ook klopt, maar het is allemaal afgestemd op de (Amerikaanse) all-in toerist. Elke 5 meter klampt iemand je aan om iets te verkopen,
Idem in Cuba, van 's morgens tot 's avonds hey amigo, how are you my friend

*zucht

Verder zoals hier al gezegd: Venice Beach
Naar het schijnt is Miami ook niet zoals op tv vroeger? Iemand al geweest?

Laatst bewerkt:
Idem in Cuba, van 's morgens tot 's avonds HEY AMIGO !!
Ook in Vietnam, maar dan naar mijn ex: "Helloo laydee!!". Maar niet in die ergerlijke mate zoals in bijvoorbeeld Istanbul in Sultanamet. Toen ik in een toeristenwinkeltje thee kreeg aangeboden en na veel vijven en zessen toch niet overstag ging om een tapijt te kopen, werd de verkoper plots minder vriendelijk en dacht die dat ik een Rus was. :unsure: In Iran ging dat er véél gemoedelijker aan toe, maar dat land is nog niet getroffen door de kanker die massatoerisme heet.

Om die reden weet ik niet of ik naar Egypte wil gaan. Je ontsnapt er niet aan de all-in hotels en eens je je op straat begeeft ben je een gegeerd doelwit voor Egyptenaren die het geld uit je zakken willen kloppen. Dat vond ik in Marrakech ook héél irritant en respectloos. Ik vind het al lastig dat een verkoper je hier in een winkel aanspreekt, laat staan wat je daar te verduren krijgt.

*zucht

Verder zoals hier al gezegd: Venice Beach
Naar het schijnt is Miami ook niet zoals op tv vroeger? Iemand al geweest?

Wanneer ben je naar Cuba geweest? Was bij mij wel al in 2004 toen Fidel nog aan de macht was.

Want ik kan dat echt niet beamen. Ok, af en toe spreken ze je wel aan, ze vroegen bij ons bv ook vaak of we bij hen thuis kreeft wouden komen eten, maar dat was voor mij echt heel afhankelijk van de locatie.

Wij verbleven een week pal in het centrum van Havana, daar vond ik het op zich wel meevallen in vgl met sommige andere steden of landen (Marokko was voor mij daarin erger) ze spraken ons wel af en toe aan maar nooit onvriendelijk of opdringerig. Van daaruit zijn we ook rondgetrokken naar kleinere plaatsen, daar echt totaal geen last gehad van opdringerige mensen.

Nadien nog een week in Varadero uit gaan rusten, en ook daar eigenlijk niks van last (vermoed wel dat Varadero engszins afgesloten wordt voor de locals).

Dat vond ik in Marrakech ook héél irritant en respectloos. Ik vind het al lastig dat een verkoper je hier in een winkel aanspreekt, laat staan wat je daar te verduren krijgt.
Prachtige plek maar bah daar wordt je als Europeaan ook maar bekeken als cash cow.

Omdat ik een beetje schrik had van zulke fratsen, had ik enkele tripjes geboekt via TUI. Ik dacht wat kan er mis gaan. Bij de eerste al meteen in de arachideolie-val van Marrekech getrapt, degene die bij Axel Daesseleire nog maar net aan het licht gebracht werd. De Nederlanders die mee waren op de trip gingen daar buiten met dure flessen en potjes en de Belgen helemaal niets. Toen ik één van die types aan mij vroeg waarom we niet geinteresseerd waren, zei ik "nous regardons la tv belge" en was hij plots weg :lol:

Het was verre van allemaal slecht hoor. Ik kan me nog een zeer goeie gids herinneren tijdens een uitstap door het Atlasgebergte en Aït-Ben-Haddou, hij was leerkracht geschiedenis en wist waanzinnig veel te vertellen over de Marrokaanse geschiedenis van vroege Middeleeuwen tot heden. De meeste andere gidsen hadden het over de verschillende Hollywood films die er opgenomen waren :unsure:

Of de Riad waar we verbleven waren supervriendelijk en nooit opdringerig.

Marrakesh is idd prachtig, de sfeer is er echt uniek, maar in en rond de winkels en op Djemaa el Fna zijn ze idd heel erg opdringerig. Ook in Agadir overigens. We zijn in het weekend ook naar Les Jardins de la Ménara gegaan in Marrakesh waar heel wat families de dag doorbrachten, weinig toeristen daar te zien en dus daar eigenlijk weinig lastiggevallen.

Wij zijn toen ook door het Atlas gebergte gereden tot aan Ouarzazate, prachtige route en onderweg en in Ouarzazate zelf waren de mensen veel minder opdringerig.

Nu, daar wel ook één van mijn teleurstellingen gehad. Ik had in Ouarzazate ergens op een dakterras een Tajine gegeten. De dag nadien gingen we met een klein taxibusje samen met een ander koppel van Marrakesh naar Agadir, 3u rijden. Ik was die nacht doodziek van die Tajine, ik heb die ganse route met koudzweet in dat busje liggen sterven, gelukkig stopte die chauffeur onderweg waardoor ik naar de pot ben kunnen rushen, dat was geen schoon zicht. Heb daar zowat mijn ganse lichaamsinhoud achtergelaten, dat moederke dat die wc aan het kuisen was terwijl ik op die pot zat keek serieus kwaad toen ik er af kwam.

Tivoli Gardens in Kopenhagen. Inkom betalen voor het park, dan nog inkom betalen per attractie (via een onhandige app), en alles aan ZEER dure prijzen. Het ziet er allemaal wat retro-steampunk uit, maar is eigenlijk gewoon een modern pretpark.
je hebt gewoon het verkeerde ticket gekocht. wij zijn eind september geweest een jaar of 2 geleden en met een all in ticket kon je gewoon overal in. dat pretpark had ook amper wachtrijen en ademt toch sfeer uit? Tivoli was voor mij nu net het hoogtepunt van kopenhagen.

Het is letterlijk het oudste park van europa.

Wat is eigenlijk de snelste/beste manier om van die opdringere proppers vanaf te geraken ?
Straal negeren/met een halfagressief antwoord ze afwijzen/vriendelijk bedanken/immens laag bod doen op hun spullen (20eur -> 2 eur) ... ?

Zelf heb ik hele leuke herinneringen en ervaring met dat shoppen.

Een 5 tal jaar na elkaar naar daar (5 verschillende steden) geweest.
Ik heb dat nooit echt zo ervaren, maar misschien zie je er veel rijker uit dan mezelf en dan zullen ze natuurlijk harder proberen.

Zo was er ooit iemand bezig in de winkel met een andere klant en die dingde niks af.
Die winkel heeft veel geld verdient die dag ;)

Je wordt natuurlijk in iedere winkel binnen gevraagd en meestal deden we wel eens de volledige ronde van de winkel.
Kregen we vaak een theetje of turks fruit

Maar wat jij beschrijft nooit echt tegengekomen.
De filmpjes die ik zie rond bvb. de piramides zien er veel vervelender uit dan ik zelf heb ervaren in Turkije.

Als we kijken naar het eerste jaar en na 5de jaar , zijn we dat eerste jaar een paar keer goed int zak gezet geweest :D

Maar altijd plezier gehad aan dat "winkelen" en begonnen we gewoon onnozel te doen:
Gingen we gewoon een winkel binnen en vragen wat kan ik hier kopen met mijn laatste ... lira voor ik morgen vertrek.
Kreeg je meestal wel een topaanbieding en dan 2 dagen erna terug passeren in dezelfde winkel.

Of gingen we zelf met zo een jonge winkelier eens op daguitstap naar een of ander meer :D
Zelf eens gezorgd dat een winkeltje de eerste was met voetbaltruitjes van een toptransfer, hebben we eentje gratis gekregen zelf.

Goeie herinneringen aan dat shoppen dus hier.

Maar zo afbieden etc. moet heel vermoeiend zijn als je dat iedere dag moet doen.

*zucht
Ja, verschrikkelijk.
Ik zat er enkele dagen alleen in zo'n appartementje omdat ik vroeger was gearriveerd dan de rest van de groep.
Direct een "vriend" gemaakt die telkens afkwam als ik passeerde.
"Ey Belgium.. cigarets? lady?"
En dan ziet ge zo'n hoerke de straat overspurten in de hoop ne klant te scoren.

In Tunesië had ik het echt met de (wat ik noem) hoerenmentaliteit. Echt alles voor wat geld af te troggelen...
- museum met eeuwenoude spullen? och, ga maar over het touw, jaja, ga maar naast die vaas staan, ik zal en foto trekken... om dan achteraf met het handje open te staan.
- In zo één of ander dorpje op excursie.. ne valk op uw schouder planten, fototoestel uit uw handen trekken en dan "enkele foto's" nemen om dan 10 euro per foto te vragen. Helaas was dat net dat de digitale camera's opkwamen en ik had er ééntje, dus ik kon zien dat'm er helemaal niet zoveel had getrokken gelijk'm beweerde.

Neen, dan liever zoals in Amman. mensen vragen of ge interesse hebt in hun waren, zegt ge nee, dan laten ze u met rust, ook al passeert ge er nog 100 keer.

Nu, daar wel ook één van mijn teleurstellingen gehad. Ik had in Ouarzazate ergens op een dakterras een Tajine gegeten. De dag nadien gingen we met een klein taxibusje samen met een ander koppel van Marrakesh naar Agadir, 3u rijden. Ik was die nacht doodziek van die Tajine, ik heb die ganse route met koudzweet in dat busje liggen sterven, gelukkig stopte die chauffeur onderweg waardoor ik naar de pot ben kunnen rushen, dat was geen schoon zicht. Heb daar zowat mijn ganse lichaamsinhoud achtergelaten, dat moederke dat die wc aan het kuisen was terwijl ik op die pot zat keek serieus kwaad toen ik er af kwam.

Dude, ik heb krak dezelfde ervaring gehad.

Ook Atlas gebergte, ergens iets gaan eten. Iedereen van ons gezelschap één of andere omelet genomen. Ik eet dat niet en heb dan de fout gemaakt van een salade te pakken. Nog nooit in mijn leven zo ziek geweest. Je zag daar ook gewoon de straatkatten de keuken in en uit lopen. Ganse dag doodziek in de bus, ik dacht effectief dat ik ging sterven. 's Avonds in de b&b nog steeds diarree en overgeven tegelijk. Klassieke voedselvergiftiging. In Bali trouwens hetzelfde aan de hand gehad.

Voor de rest was Marokko wel echt een top vakantie, ook al komen sommige verhalen hier wel bekend voor :)

Wat is eigenlijk de snelste/beste manier om van die opdringere proppers vanaf te geraken ?
Straal negeren/met een halfagressief antwoord ze afwijzen/vriendelijk bedanken/immens laag bod doen op hun spullen (20eur -> 2 eur) ... ?
Negeren.

In Rome in het absolute laagseizoen geweest, en aangezien ik er totaal niet Italiaans uit zie, trok ik nogal veel straatventers aan.
Verschillende tactieken geprobeerd, maar als je reageert op hen zullen ze blijven proberen. Dan beschuldigen ze je zelfs van racisme omdat je vriendelijk of kordaat bedankt voor hun aanbod.

In Turkije hadden ze altijd eenzelfde manier van werken. Eerst keken ze naar het bandje van uw hotel, dus nooit te strak aan doen zodat je dat buiten het hotel uit kon doen. (Op die manier wisten ze al welke prijs ze konden vragen). Dan was het als aanspreekpunt dikwijls: where are you from? En daar dan op antwoorden dan hadden ze allemaal zelf nog in België gestudeerd, of familie die er gewoond had of woonde, of ze begonnen met voetbalploegen op te noemen. Maar weer: op die manier wisten ze welke prijs ze konden vragen.
En dan antwoordde ik altijd: china. En dan sloegen ze tilt want ze zagen aan mijn ogen en huid dat ik geen chinees was uit hun leer boekjes. En dan was je er meestal vanaf.

Negeren.

In Rome in het absolute laagseizoen geweest, en aangezien ik er totaal niet Italiaans uit zie, trok ik nogal veel straatventers aan.
Verschillende tactieken geprobeerd, maar als je reageert op hen zullen ze blijven proberen. Dan beschuldigen ze je zelfs van racisme omdat je vriendelijk of kordaat bedankt voor hun aanbod.

Grappige anekdote van een vriendin van mij, was niet in Rome dacht ik, maar wel in Italië. 1 verkoper van rozen die haar voor de tweede of derde keer kwam ambeteren op 5 minuten tijd. Toen ze hem (uit pure irritatie in het Vlaams ipv Engels of Frans) toeblafte dat ze "die roos in zijn gat ging steken als hij nog 1 keer af kwam", was hij heel snel weg :devilish:

In Turkije hadden ze altijd eenzelfde manier van werken. Eerst keken ze naar het bandje van uw hotel, dus nooit te strak aan doen zodat je dat buiten het hotel uit kon doen. (Op die manier wisten ze al welke prijs ze konden vragen). Dan was het als aanspreekpunt dikwijls: where are you from? En daar dan op antwoorden dan hadden ze allemaal zelf nog in België gestudeerd, of familie die er gewoond had of woonde, of ze begonnen met voetbalploegen op te noemen. Maar weer: op die manier wisten ze welke prijs ze konden vragen.
En dan antwoordde ik altijd: china. En dan sloegen ze tilt want ze zagen aan mijn ogen en huid dat ik geen chinees was uit hun leer boekjes. En dan was je er meestal vanaf.
Bij mij begon eens een Turk "ik spring uit een vliegmachine" te zingen :unsure: .

Marrakesh is idd prachtig, de sfeer is er echt uniek, maar in en rond de winkels en op Djemaa el Fna zijn ze idd heel erg opdringerig. Ook in Agadir overigens. We zijn in het weekend ook naar Les Jardins de la Ménara gegaan in Marrakesh waar heel wat families de dag doorbrachten, weinig toeristen daar te zien en dus daar eigenlijk weinig lastiggevallen.

Wij zijn toen ook door het Atlas gebergte gereden tot aan Ouarzazate, prachtige route en onderweg en in Ouarzazate zelf waren de mensen veel minder opdringerig.

Djemaa-el-Fna is inderdaad wel een ervaring. Mooi, fotogeniek plein maar zodra je een van die fotogenieke muzikanten fotografeert stoppen die met spelen en lopen die naar jou om dirhams te vragen. Ronduit dégoutant. Je laat je de eerste dag vaak vangen aan die vlegels, maar na dag twee weet je er wel mee om te gaan en begin je zelf te lachen met naïeve toeristen die geld uit hun zakken laten kloppen. En dan verandert die irritatie in een soort fascinatie. Heb daar ook een mooie lamp gekocht voor omgerekend 5 euro, maar ik kwam van 25 euro.

Terug
Bovenaan