Vijf jaar terug op vakantie naar Turkije geweest, streek van Kusadasi. Vakantie zelf was meer dan oké, maar we tijdens ons verbleef hadden we een hele dag uitgekozen om de stad zelf te gaan bezichtigen. We wisten overigens dat het heel bekend was kwestie 'fake merken', dus waren eens benieuwd en had wel zin om daar wat kledij te kopen.
Ik denk dat we na nog geen twee uur terug in ons verblijf waren

Vanaf de moment dat wij daar in die straatjes kwamen met al die shops werden wij geen enkel moment met rust gelaten. Continue van die verkopers die u heel erg opdringerig aanspreken om naar hun shop te komen. We zijn daar enkele shops binnen geweest, maar dan komt er volgens iemand anders constant naast u staan om u te irriteren. Nochtans heb ik meerdere keren aangegeven dat ik liever rustig rondkijk, maar die boodschap hadden ze duidelijk niet begrepen. In één shop heb ik duidelijk gezegd: als je mij niet met rust laat ben ik gewoon weg. En weg was ik.
En tijdens dat aanspreken op straat moeten ze blijkbaar ook de helft van de tijd fysiek contact maken. Blijf van mijn lijf gast. Ik zag ook echt een kameraad van mij op het puntje van escaleren staan en toen zijn wij gewoon z.s.m. daar weg gegaan. We zijn dan nog eventjes rustig langs de kust gewandeld en nog zo'n kasteel gaan bezichtigingen, maar daarna definitief vertrokken.
Daarna nog genoeg soortgelijke verhalen gehoord van andere mensen die dat ook duidelijk niet tof vonden, dan stel ik mij de vraag waarom doen die mensen dat? Je jaagt toch gewoon de mensen weg op die manier? In Egypte hetzelfde liedje trouwens, toen dachten we dat het een goed idee was om van ons hotel te voet naar een winkelcentrum te gaan. Terugrit maar een taxi gebeld.