Het hangt ook af van je eigen achtergrond natuurlijk. Wij komen uit een land waar je zelfs in gemeenten met nul relevantie een historisch gemeentehuis hebt met wat steegjes die in een paar 100 jaar amper veranderd zijn.Dit. Ik vind daar nu eens echt. Niks. Aan.
Overal van die kramen vol Made in China troep. san marco square geen hol aan. Vlakke beton en horden toeristen. Gondels met onderbetaalde consplayers, nooit op geweest want ik zie al van ne kilometer hoe het gaat zijn.
Alle stegen zijn smal en daar moet ge dan een horde toeristen met een selfie stick doorheen persen. Dat gaat gewoon niet.
Hoe iemand daar romantiek kan ervaren snap ik met de beste wil van de wereld niet.
Misschien in de winter een andere ervaring maar mij krijgt ge daar niet meer heen.
Kom je uit zo'n recent aangelegde stad in pakweg China of de VS doet zo'n "authentiek" decor waarschijnlijk wel een pak indrukwekkender aan. Als ik met Amerikanen praat vinden die zo'n re-enactmentpark waartegen Bokrijk the real deal is ook vaak ongeloofelijk interessant.
Mja, als je niet graag drukte hebt is steden bezoeken wel een moeilijke. Op wereldniveau is Brussel een rustig stadje uiteindelijk.Het syndroom van Parijs herken ik. Zeker bij het bezoeken van steden stel ik mezelf dikwijls de vraag "is dit het nu?".
Mijn grootste teleurstellingen zijn meestal plaatsen waar het gewoon vreselijk druk is. Daar kan ik moeilijk van genieten.
Één teleurstelling steek er wel met kop en schouders bovenuit, en dat is Luxor in 2012.
Daar was ik echt blij om terug in ons cliché all-in resort aan de rode zee te zijn.
- De verzengende hitte
- De aggressieve oplichters en bedelaars
- De algemene drukte
- De nachtmerrie die gepaard gaat met deelname aan het verkeer
- De (om belastingtechnische redenen) onafgewerkte gebouwen die het straatbeeld sieren
- Het eentonige eten
- De afzetterij in alle restaurants en winkels
- De korte stop in Edfu op weg naar Luxor, waar je als westerling net niet bespuwd wordt
![]()

. Gewoon, alles meepikken, daarom niet steeds hoge verwachtingen hebben.)