Jouw teleurstellingen op reis?

Klopt ook echt niet, tenzij je inderdaad een paar wandelpaden kiest die grenzen aan dat verplichte treintje. Wat trouwens een uitstekend idee is om het verkeer, de drukte en eigenlijk ook de verwoesting van de tourbussen en massa's volk tegen te gaan.

Zodra je de iets langere trails neemt, zit je in de natuur. En helemaal als je de trails kiest die niet noodzakelijk grenzen of starten aan de vallei, maar aan de toppen. Maar zelfs in de vallei zijn Watchman Trail, de Emerald Pools na Lower, Observation Point en dingen als de Narrows of al helemaal de fantastische Subway Bottom Up (met klimgerei is het Top Down) maar enkele van de tientallen trails die je kunt doen waar je ineens een héél pak van de toeristen achter je laat en waar er absoluut geen sprake is van asfalt.
Wellicht de foute wandeling gekozen dan.
Nu ik blijf van mening dat Zion eerder teleurstellend was. Veel mooiere dingen gezien.

Ik heb er nog eentje. In San Francisco het idee gekregen om een baseball wedstrijd van de Giants te gaan bekijken. Naar dat stadion gereden, redelijk ver al moeten parkeren. Eenmaal aangekomen in dat stadion was het eigenlijk heel moeilijk om in de flow te komen, dat spel was echt traag. Af e toe werd er eens een bal geraakt en dan moest je goed kijken waar ie terecht kwam. Hebben daar een uur en half ons eigenlijk zitten vervelen, op de tribunes was ook iedereen precies daar alsof ie in een park want picknicken was. Veel families die er blijkbaar een gezellige uitstap van maakten. De BBQ's ontbraken nog, al waren de vleeswaren er wel in de vorm van de XXL hamburgers. Toen we uren later terug in ons hotel aankwamen was die wedstrijd blijkbaar nog bezig op tv :crazy: Volgende keer mss een NBA-wedstrijdje proberen scoren :)

RrEhsVv.jpg

Ik heb er nog eentje. In San Francisco het idee gekregen om een baseball wedstrijd van de Giants te gaan bekijken. Naar dat stadion gereden, redelijk ver al moeten parkeren. Eenmaal aangekomen in dat stadion was het eigenlijk heel moeilijk om in de flow te komen, dat spel was echt traag. Af e toe werd er eens een bal geraakt en dan moest je goed kijken waar ie terecht kwam. Hebben daar een uur en half ons eigenlijk zitten vervelen, op de tribunes was ook iedereen precies daar alsof ie in een park want picknicken was. Veel families die er blijkbaar een gezellige uitstap van maakten. De BBQ's ontbraken nog, al waren de vleeswaren er wel in de vorm van de XXL hamburgers. Toen we uren later terug in ons hotel aankwamen was die wedstrijd blijkbaar nog bezig op tv :crazy: Volgende keer mss een NBA-wedstrijdje proberen scoren :)

RrEhsVv.jpg
Haha, hetzelfde gedaan in NY met de Yankees. Inderdaad, heel moeilijk te volgen en ook gewoon saai. Heel weinig sfeer in het stadion.
In groot contrast met de baseball wedstrijd tussen wat amateurs in Central Park. Daar was enorm veel sfeer...

Venetië...
Massatoerisme, vuil water en duur.
Die stad is toch wel slachtoffer van zijn eigen succes.
Dit. Ik vind daar nu eens echt. Niks. Aan.
Overal van die kramen vol Made in China troep. san marco square geen hol aan. Vlakke beton en horden toeristen. Gondels met onderbetaalde consplayers, nooit op geweest want ik zie al van ne kilometer hoe het gaat zijn.

Alle stegen zijn smal en daar moet ge dan een horde toeristen met een selfie stick doorheen persen. Dat gaat gewoon niet.
Hoe iemand daar romantiek kan ervaren snap ik met de beste wil van de wereld niet.
Misschien in de winter een andere ervaring maar mij krijgt ge daar niet meer heen.

Laatst bewerkt:
Teleurstelling:
Ostuni, Italië en de hele streek daarrond in augustus. Eigenlijk heel onze reis in Puglia verkeerd getimed, namelijk in het hoogseizoen. We waren met 2 en letterlijk alles in de regio moest gereserveerd worden. Het was dan nog eens een hittegolf dus dan kon je overdag amper nog iets doen.

In Ostuni als dieptepunt niets deftigs qua eten gevonden (want alles was volzet), massa volk op de been tot 1u snachts. Uiteindlijk ook niet zo veel te zien, want de sfeer van dat dorpje werd totaal tenietgedaan door de massa toeristen.

In laag seizoen denk ik echt dat dat een fantastische streek is om te bezoeken, maar dit viel heel hard tegen.

Enkele jaren geleden naar Bari geweest met mijn vrouw en dat was dan voor ons 1 van de mooiere reizen die we gedaan hadden. We waren daar in augustus en bijna geen toeristen gezien. Met de trein naar Lecce, Alberobello, Barletta.. geweest. Ostuni zijn we er niet geraakt want er reden geen bussen vanaf het treinstation :)

Ik ben er nu al een paar dagen over aan het nadenken en ik kan oprecht geen moment of reis bedenken waarbij ik noemenswaardig teleurgesteld was, of thuiskwam en dacht dat was nu eens verspilling van mijn tijd/geld. In Rome ook wel eens een knorrige ober gehad en in Parijs ook wel eens gedacht dat het vuil lag of mij geërgerd aan die mannen die u constant armbandjes en bloemen aansmeren, maar telkens ook evenveel leuke dingen beleefd en mooie dingen gezien die dat dan wel compenseerden (of het mij gewoon deden vergeten). Het helpt misschien wel dat ik héél zelden in hoogseizoen reis. Ik ben de laatste paar jaar ook niet veel op reis kunnen gaan en de reizen die ik ervoor deed waren meestal om te gaan wandelen, de natuur stelt zelden teleur :)

Edit: ahnee, ik lieg. Vorig jaar samen met een vriendin naar een huisje van Cabiner geweest. Op hun reclamefoto's doen ze uitschijnen alsof je midden in de wilde natuur zit met 'k weetniewat van bos en uitzicht rondom u en dat je 's ochtendsvroeg de hertjes en vosjes in groep gaat kunnen spotten. In praktijk zeggen ze u gewoon 'parkeer daar' zodat ge nog een halfuurke door een bos moet wandelen voor ge aan uw hutje zijt, voor dat middle-of-nowhere gevoel. Ze zeggen er niet bij dat ge perfect met uw auto tot aan dat hutje kunt, dat er een groot hek rond het domein staat (dus bye bye hertjes en vosjes) en dat er nog 3 andere huisjes op het (niet al te grote) domein staan waar ge letterlijk op uitkijkt. Dat vond ik wel teleurstellend. Het huisje zelf was wel tof en ook een mooi bos dus het kon erger, maar ik vond het toch wat jammer.

Laatst bewerkt:
Veel mensen kunnen enkel op reis in het hoogseizoen, daarom noemt het dan ook het hoogseizoen.
Ik ben ook gedoemd tot het hoogseizoen: ik heb een dochter van bijna 3 en ben getrouwd met een leerkracht. Voordien wel vaak buiten het seizoen gegaan: veel aangenamere temperaturen, minder toeristenvolk, goedkoper. What's not to like?

En ook een tip: ga gewoon vroeg naar die mooie trekpleisters. Gorges du Verdon kan je perfect op je gemak doen als je er om 9u staat, maar als je liever tegen 11u gaat moet je niet klagen dat het er druk is. Vaticaanstad idem: rond 8 à 9u heb je nog ademruimte en is er niet teveel volk. Voor bepaalde musea loont het om op voorhand te boeken. In Rome vond ik Galleria Borghese wel goed: je moét op voorhand reserveren én je krijgt een tijdslot dat doenbaar is gezien de grootte van het museum. Vaticaans museum is belachelijk groot en enorm druk, maar op voorhand reserveren bespaart je ook urenlange wachtrijden. Dat begrijp ik niet van sommige toeristen die 10.000 km reizen naar daar: die verschijten een halve dag in een wachtrij terwijl op voorhand boeken je die ellende bespaart.

Dit. Ik vind daar nu eens echt. Niks. Aan.
Overal van die kramen vol Made in China troep. san marco square geen hol aan. Vlakke beton en horden toeristen. Gondels met onderbetaalde consplayers, nooit op geweest want ik zie al van ne kilometer hoe het gaat zijn.

Alle stegen zijn smal en daar moet ge dan een horde toeristen met een selfie stick doorheen persen. Dat gaat gewoon niet.
Hoe iemand daar romantiek kan ervaren snap ik met de beste wil van de wereld niet.
Misschien in de winter een andere ervaring maar mij krijgt ge daar niet meer heen.

Venetië in de lente (wel een jaar of 8 geleden) vond ik juist heel erg meevallen. Al vind ik dat San Marco plein en die gondels ook heel overroepen :p
Dat de kades en de steegjes rond het San Marco plein druk zijn, is ook een feit, al vond ik het leefbaar vergeleken met veel andere toeristische steden - maar eens buiten de kern van het centrum vonden we dat wel een charmante, verrassend rustige stad. Wat ook hielp, was dat we op een ander eilandje overnachten met meer locals dan toeristen, restaurantjes op wandelafstand, een heel andere sfeer dan het centrum.

In Venetië zelf herinner ik me wel dat het moeilijk was om deftig eten te vinden dat niet overpriced was - of geen "Italiaans restaurant" bleek te zijn dat overgenomen was door Chinezen en bijgevolg vol zat met Chinese toeristen.

Edit: ahnee, ik lieg. Vorig jaar samen met een vriendin naar een huisje van Cabiner geweest. Op hun reclamefoto's doen ze uitschijnen alsof je midden in de wilde natuur zit met 'k weetniewat van bos en uitzicht rondom u en dat je 's ochtendsvroeg de hertjes en vosjes in groep gaat kunnen spotten. In praktijk zeggen ze u gewoon 'parkeer daar' zodat ge nog een halfuurke door een bos moet wandelen voor ge aan uw hutje zijt, voor dat middle-of-nowhere gevoel. Ze zeggen er niet bij dat ge perfect met uw auto tot aan dat hutje kunt, dat er een groot hek rond het domein staat (dus bye bye hertjes en vosjes) en dat er nog 3 andere huisjes op het (niet al te grote) domein staan waar ge letterlijk op uitkijkt. Dat vond ik wel teleurstellend. Het huisje zelf was wel tof en ook een mooi bos dus het kon erger, maar ik vond het toch wat jammer.
Waar was dat dan? Ik heb vorig jaar in 2 Cabiners verbleven in de Drentsche Aa, en die lagen godsverlaten alleen in the middle of nowhere.

De 'temple of the tooth' in Kandy (Sri Lanka) vond ik een teleurstelling. Je zit daar als westerling wat rond te kijken tussen een massa volk die Boeddhistisch is en daar uit religieuze overtuiging naartoe gaan, maar uiteindelijk is het maar een tempel waarin zogezegd een tand van Boeddha ligt.
Het grote aantal bloemen enzo is wel tof om te zien

Teleurstelling is misschien veel gezegd, eerder een vervelend minpunt: dat er in Duitsland zo verschrikkelijk veel rokers zijn (of toch zeker in Düsseldorf en Keulen). 🤢

Over roken gesproken: in China wordt er enorm veel gerookt en dat zie je niet op de toeristische plaatjes maar ter plekke is het storend. Dit was vroeger ook het geval in Japan maar sinds april 2020 is binnen roken quasi overal verboden en buiten is dit steeds restrictiever. Het heeft een groot effect op de vakantiebeleving.

Ah, in het "basecamp". Op de website staat nochtans duidelijk beschreven dat de cabins er bijeen staan, op 15min wandelen.

Maar die in Drenthe zijn dus echt wel een aanrader!
Tzal misschien die vriendin zijn die het zo had 'verkocht', ik denk niet dat zij wist dat de cabines dicht bij elkaar stonden. Ik vind ook niet echt dat 15 minuten wandelen 'in the middle of nowhere' is, maar dat is misschien omdat ik echt al diep in the middle of nowhere ben geweest. Het hek vond ik wel echt jammer, 'k had graag de kans gehad om vanuit het huisje wat wildlife te spotten. Nuja, zoals ik al zei wel een tof huisje en mooie omgeving, dus teleurstelling is misschien een groot woord.. Had het gewoon anders verwacht.

Tzal misschien die vriendin zijn die het zo had 'verkocht', ik denk niet dat zij wist dat de cabines dicht bij elkaar stonden. Ik vind ook niet echt dat 15 minuten wandelen 'in the middle of nowhere' is, maar dat is misschien omdat ik echt al diep in the middle of nowhere ben geweest. Het hek vond ik wel echt jammer, 'k had graag de kans gehad om vanuit het huisje wat wildlife te spotten. Nuja, zoals ik al zei wel een tof huisje en mooie omgeving, dus teleurstelling is misschien een groot woord.. Had het gewoon anders verwacht.
Dat snap ik. In Drenthe hebben wij 12,5 km gewandeld tot de eerste Cabin. En de volgende dag een 18km naar de tweede. Quasi volledig door bos en heide, ik denk dat we maar 1x een weg overgestoken hebben.

Dus huphup naar Drenthe!

Het syndroom van Parijs herken ik. Zeker bij het bezoeken van steden stel ik mezelf dikwijls de vraag "is dit het nu?".

Mijn grootste teleurstellingen zijn meestal plaatsen waar het gewoon vreselijk druk is. Daar kan ik moeilijk van genieten.

Één teleurstelling steek er wel met kop en schouders bovenuit, en dat is Luxor in 2012.
  • De verzengende hitte
  • De aggressieve oplichters en bedelaars
  • De algemene drukte
  • De nachtmerrie die gepaard gaat met deelname aan het verkeer
  • De (om belastingtechnische redenen) onafgewerkte gebouwen die het straatbeeld sieren
  • Het eentonige eten
  • De afzetterij in alle restaurants en winkels
  • De korte stop in Edfu op weg naar Luxor, waar je als westerling net niet bespuwd wordt
Daar was ik echt blij om terug in ons cliché all-in resort aan de rode zee te zijn. 😅

Terug
Bovenaan